Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2010
"Άρχισε γλώσσα μ άρχισε"- Λαογραφικός Όμιλος Σαντορίνης σε ραδιοφωνική Έκπομπή
Σας παραθέτω ένα ιδιαίτερα σημαντικό αρχείο του νησιού μας! η εκπομπή του Λαογραφικού ομίλου Σαντορίνης της Πανθηραϊκής Ένωσης στο ραδιόφωνο και στην εκπομπή του Γιάννη Ματζουράνη. Η εκπομπή αυτή πρέπει να έγινε μεταξύ 1979 -1980.
Ακούγονται τα βιολιά του Μαρκουλή και του Νομικού ( Μανολίτσου) ενώ πρωτοτραγουδιστής είναι ο Νίκος Φύτρος.... Ήταν μια ημέρα ιδιαίτερα σημαντική μιας και το σπίτι στο οποίο έγινε ηχογράφηση γέμισε με Σαντορίνη: Με την αγάπη, το κουράγιο την ελπίδα των μελών του Λαογραφικού Ομίλου Σαντορίνης με άοκνο πρωτεργάτη τον Μανώλη Λιγνό! Τότε βγήκε στα ξαφνικά και η παρακάτω Μαντινάδα: " Η Μέρα η Σημερινή, δεν είναι σαν τις άλλες, γιορτάζει η Σαντορίνη μου και έχω χαρές μεγάλες".
Στην εκπομπή αυτή παρουσιάστηκαν ήχοι και τραγούδια από τη Σαντορίνη και από τις Κυκλάδες: Τραγούδια του Γάμου με τις Ελένη Μαρκουλή -Άννα Συνοδινού, Κοτσάκια, Μπάλοι κ.ο.κ....
Τη συγκεκριμένη ανάρτηση να μου επιτρέψετε να την αφιερώσω α) σε όλα τα νέα παιδιά που ασχολούνται με την ΠΑΡΑΔΟΣΗ, β) αλλά και στους: Μαρία, Βασίλη, Γιώργο , Μαρκέλλα, Ραφαήλ, Φλώρα Α., Δημήτρη Π, Σμαράγδα, εννοείται στους: Ar.Ni.I. και σε όσους μερακλώσουν με το άκουσμα αυτό
Κοτσάκια από το Λαογραφικό Όμιλο Σαντορίνης
Εκπομπή Α Μέρος:
Εκπομπή Β Μέρος
Θηραϊκά Τυπογραφεία
- το πρώτο τυπογραφεο από το 1886: έβγαινε η επαρχιακή, εβδομαδιαία, πολιτική εφημερίδα " Θήρα", φύλλα της οποίας σήμερα υπάρχουν στην Μπενάκειο βιβλιοθήκη και στη βιβλιοθήκη της Βουλής στο Καπνεργοστάσιο.
- σε άλλο τυπογραφείο τυπωνόταν από το 1891 - 1907 η άλλη τοπική Εφημερίδα " Σαντορίνη"
- σε τρίτο τυπογραφείο κοντά στη σημερινή πλατεία Σαρπάκη, τυπωνόταν η Εφημερίδα Ηφαιστος"
- Κοντά στον Άγιο Ευστάθιο στο Κοντοχώρι μεταξυ 1931-1934, η " Φωνή της Θήρας"
Παρθενεύων Είσελθε...στην Αγιά Σαρακοστή
Στη Σαντορίνη φθάνοντας προς το Πάσχα θα αρχίσουν και τα πατροπαράδοτα Έθιμα. Πόσο κατανυκτικές είναι οι Ακολουθίες στο νησί μας;Ειδικά στα χωριά το θέμα της κατανυξης φαίνεται στα πρόσωπα των ανθρώπων και δη των γηραιότερων ............Ήδη περάσαμε τα "Ψυχοσάββατα" αφιερωμένα στους ανθρώπους μας που δεν ζουν και οδηγούμαστε βήμα βήμα στην Αγία Ανάσταση......
Στο νησί , την περίοδο της κατάνυξης τη βοηθάει και το χρώμα της Άνοιξης, ο άερας των λουλουδιών.....Παρθενέυων είσελθε..... Μια φράση που θα έπρεπε να γινόταν Μάθημα ΑκαδημαΪκό για την "είσοδο " μας σε εκκλησίες.... Παρθενεύων Είσελθε... Ας προσπαθήσουμε να δείξουμε την αχτίδα αγνότητας της ψυχής μας.... Ας αφήσουμε το φως της Αγίας Σαρακοστής να μπει στις ψυχές μας!! Όχι με ακρότητες... αλλά με βήματα μικρά και σταθερα,,,,, Μια μικρή Νική είναι πολύ μεγαλύτερη από μια Μεγάλη Νίκη..... Παρθενεύων Είσελθε.... Μια περίοδος όπου σίγουρα μας λείπουν κάποιοι ανθρώποι που τους έχουμε συνδυάσει ( και) με τις ιστορίες τους την περίοδο αυτή!!...... Παρθενεύων είσελθε τον νουν,..... Τι λέτε φίλοι μου.... Μπορούμε να κάνουμε ένα ταξίδι κατάνυξης σε όσο το δυνατόν περισσότερες εκκλησίες του νησιού μας..... Ας ψάλλουμε έστω και απέξω από Κάθε εκκλησία " Κύριε Ιησου Χριστέ ελεήσόν με...." Ξέρετε πόσο έχουν ανάγκη τα εκκλησάκια μας την απλή επίσκεψη μας ειδικά τώρα? ..... Μια καλησπέρα στους Αγίους μας... είναι ιδιαίτερα σημαντική....
Παρθενέυων Είσελθε τον νουν Ενθάδε: Φίλοι μου Καλή Προσπάθεια!! Καλή Σαρακοστή!!!
"Σαντορίνη" του Φίλιππα Κατσίπη
Ισως το πιο αγαπημένο μου ποίημα για τη Σαντορίνη
Πάλι με σέρνει ο λογισμός κοντά σου Σαντορίνη,
και περπατώ προσκυνητής με της ψυχής τα μάθια,
κι έρχομαι πίσω νοσταλγός να νοιώσω τη γαλήνη
κοντά στα μαύρα σου βουνά, Του Ηφαιστου Παλάθια
Στα ρημοκλήσια σου περνώ κι ανάβω το καντήλι,
μ ένα κλωνάρι λυγαριάς στ αυτί μου κρεμασμένο
Ντε- λαξω ντε ν ανέβουμε και στ Αη Λια τσοι μύλοι
και της βεντέμας τον σκοπό να πω το λαγεμένο
Να φτάσω με τ απόβραδο στην Όμορφη Περίσσα,
την ώρα που θα ξεκινούν οι Μποργιανές οι Τράτες,
να πάνε να καλάρουνε - φύσα βοριά μου φύσα,
κι οι κοπελιές θε να γυρνούν, που κόβουνε ντομάτες.
Κι υστερις να δειπνήσουμε στο πέτρινο τραπέζι
μες στην αυλή της κάναβας να πιούμε να μεθύσω
μπρούσκο κρασί χρονίτικο κι ο Μανωλιός να παίζει
το ρεπατί στη λύρα του και τον καημό να σβήσω
Διάκριση για το Vinsanto 2003 της Ε.Σ.Θ.Π
Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η τρίτη μόλις φορά που το περιοδικό αξιολογεί ελληνικά κρασιά και ότι κάθε βαθμολογία πάνω από 85 θεωρείται πολύ καλή. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με το Wine Advocate κρασιά με βαθμολογίες από 80 έως 89 θεωρούνται “above average to excellent” και από 90 έως 95 θεωρούνται “outstanding”. Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι o κος Squires είναι ιδιαίτερα αυστηρός με τις βαθμολογίες του οι οποίες δεν έχουν ως τώρα ξεπεράσει τους 95 βαθμούς για οποιαδήποτε χώρα
Source
Wine Advocate
eRobertParker.com # 186
Dec 2009
Reviewer Mark Squires
Rating
93
Maturity Drink:
2009 - 2023
Current (Release) Cost $45
“This 2003 VINSANTO (500ml) is Assyrtiko with 30% Aidani added in. This has become fairly pricey. I wouldn’t be surprised if we see an uptick in most Vinsanto prices, considering the difficulty in making it and the minor detail that it is one of Greece’s world class wine categories, but at the moment this is getting up there. Pricing issues aside, I fear I underrated this the first time around, for whatever reason. The first bottle was a bit mute. This one sang beautifully. With a little time in the cellar, it has developed a beautiful toffee aromatic. It is very sweet—this is not for the shy—and gloriously so. Yet, it is never cloying as the wine has brilliant acidity, which helps its succulent, mouthwatering finish deliver waves of flavor to the palate. It drank nicely over several days. There were 1,150 cases produced. Drink now-2023.
Importer: Stellar Importing Co., Whitestone, N.Y.; tel: (718) 352-1180”
http://www.santowines.gr/default.asp?V_DOC_ID=1360
Τσάρκα στις εκκλησιές της Σαντορίνης
Οι μύλοι στο Εμπορείο
Μανώλης και Δημήτρης Νομικός: Οι βιολιτζήδες του Χθες...
Ενώ ο Δημήτρης Νομικός ( Μανολίτσος) στον ετήσιο χορό ανήμερα του 15Αυγουστου, του συλλόγου Μεσαγωνιατών Θήρας) [από προσωπικό αρχείο[ παίζει Αιβαλιώτικο (τον συνοδεύουν αλλοι δυο μεγάλοι της Σαντορνιάς παραδοσιακής μουσικής οι Φαρισαίοι για τους οποίους θα γίνει ιδιαίτερη ανάρτηση)
Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2010
Περιβάλλον και Σαντορίνη
Γιάννης Μπαρδάνης ( Σταματογιάννης) από τη Νάξο
Για να καταλαβέτε γνωρίσετε τον Σταματογιάννη 2 βίντεο που προέκυψαν μέσα σ ένα ταξίδι με το δικό μας Κυριάκο Πρέκα να τον βοηθάει στο λαούτο
Αρτεμώνας
Ατζιδιές
Καλή στράτα Σταματογιάννη, !!!
Περιβάλλον και Σαντορίνη
Παναγιά και Σαντορίνη 2 ( αλληλοσυμπληρώσεις στοιχείων)
Περί δημόσιων μουσείων λόγος εστί..
1) ας πιάσουμε πρώτα το Αρχαιολογικό Μουσείο που βρίσκεται στην περιοχή Καθολικά των Φηρών. Ένα μουσείο ιδιαίτερα σημαντικό λόγω των ευρυμάτων που βρίσκονται μέσα ( για όσους αδαείς ή " αδαείς" το Αρχαιολογικό μουσείο στα Καθολικά κοντά στο Τελεφερίκ, έχει ευρήματα από τις ανασκαφες στην Αρχαία Θήρα) και μην ξεχνάτε ότι τυπικά μπορεί να θεωρηθεί και πύλη της Σαντορίνης λόγω του γεγονότος ότι είναι *(κοντά στο τελεφερικ το οποίο ανεβοκατεβάζει καθημερινά τουρίστες! Θα μπορούσε στο μουσεί αυτό να γίνει μια εκ βάθρων εσωτερική διαρρύθμιση και να περιλαμβάνει κάποια από τα πιο σημαντικά αντικείμενα της Αρχαίας Θήρας ( ή ίσως και του Ακρωτηρίου) και ο υπόλοιπος χώρος του Μουσείου να γίνει ένα είδος Ιστορικού - Φωτογραφικού Μουσείου της Σαντορίνης .... Θα μου πείτε μα πως μπορούν να συνδυαστούν δυο εντελώς διαφορετικές περίοδοι? Μα πως συνδέονται κατάλληλα σε άλλα μουσεία?? Ο χώρος του Αρχαιολογικού είναι εντυπωσιακός!! Κρίνω ότι δεν έχει όμως σταθεί σωστά στο σήμερα της ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ.... Θα μπορούσε από την άλλη να βρεθεί ένα οίκημα όσο πιο κοντά γίνεται στην Αρχαία Θήρα και να γίνει εκεί το Αρχαιολογικο Μουσείο της Σαντορίνης έτσι θα είναι κοντά στις ανασκαφές και θα δωσει ένα άλλο αέρα και στο Καμάρι!! Και γιατί όχι ίσως στο οικημα εκεί δούμε και τον τελευταίο Θησαυρό του Χαράλαμπου Σιγάλας την περίφημη Κόρη της Αρχαίας Θήρας, μιας και πουθενά αλλο΄πυ δεν την έχουμε δει !!!.....(αλήθεια γιατί??......)
β) Το Προϊστορικό Μουσείο στο Κέντρο των Φηρών, οφείλει να αξιοποιήσει όλους τους χώρους του!!!! άμεσα υπάρχουν τόσα που μπορεί να δείξει και εκτός των άλλων μπορούν να γίνονται και εξαμηνιαίες εκθέσεις για την ανάδειξη του κλειστου αρχαιολογικού χώρου του Ακρωτηρίου .... η εκεί θα μπορούσε να συστεγασθεί το προαναφερθέν Ιστορικό - Αρχαιολογικό - Φωτογραφικό Μουσείο της Σαντορίνης και να βρεθεί όπως και στο Καμάρι διάφορα οικήματα κατάλληλα προς χρήση!!!
Μ αυτό τον τρόπο θα αποφευχθεί και το βασικό μπέρδεμα των τουριστών ποιό είναι που!! Πόσοι τουριστες κατευθυνόμενοι προς το Αρχαιολογικό μουσείο από το Προϊστορικό έχουν φτάσει στο Λαογραφικό?? Τέσπα Δεν θέλω να σας κουράζω αλλά κάποιες σκέψεις μου σας μετέφερα και πάλι.... Μπορεί και να επανέλθω
Santorini - Video
αν και ο "Ζορμπας" σε οτιδήποτε ελληνικό με ψιλοχαλάει δεν είναι και άσχημο βιντεάκι
more about "Santorini - Video", posted with vodpod
Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2010
Βοήθεια στην Αϊτη
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Οία, 21.01.2010
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΟΙΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΕΔΡΟΥ
* : 84.702 Οία
( : 22860 72000
Πληρ. : Φλώρα Αναπλιώτη
Fax : 22860 72005
e-mail : ankeo@otenet.gr
ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΟΥΣ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣ
Η Κοινότητα Οίας, σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων, συλλέγει τρόφιμα, ρούχα, φάρμακα και είδη πρώτης ανάγκης, για τους σεισμόπληκτους της Αϊτής.
Σας ενημερώνουμε ότι οι καιρικές συνθήκες στην Αϊτή είναι πάντα καλοκαιρινές, ως εκ τούτου ο ρουχισμός θα πρέπει να είναι ανάλογος.
Όσο αφορά στα τρόφιμα να προτιμείται το γάλα σε σκόνη, το ρύζι, τα ζυμαρικά και τα φασόλια και να αποφεύγονται οι κονσέρβες.
Τα ανωτέρω είδη θα συλλεχθούν την Τρίτη 26 και Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2010, από 17.00 έως 18.00, στο Πανηγυρόσπιτο του Αγίου Γεωργίου Οίας, με τη βοήθεια των Ιερέων της Οίας, και στην συνέχεια θα αποσταλούν από το Δήμο Αθηναίων στην Αϊτή.
Οφείλουμε όλοι να συμπαρασταθούμε στους πληγέντες συνανθρώπους μας, οι οποίοι βιώνουν την απόλυτη φρίκη από το σεισμό μεγέθους 7 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, το βράδυ της 13ης Ιανουαρίου 2010.
Αρμόδιος Κοινοτικός Σύμβουλος: κ. Νικόλαος Παγώνης (κινητό 6972293831).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΟΙΑΣ
Tηλεοπτική Εκπομπή για την Οία ( 1980)
Eίναι από το πανηγύρι των Αγίων Επτά Παίδων λογικά, και διακρίνω: παπα Λευτέρη Λειβαδάρο, Παπα γιάννη Βαρβαρήγο, Mαρκούλή στη τσαμπούνα και διάφορους άλλους!! Εσείς βλέπετε γνωστά πρόσωπα?
Nα και η Δ.Η.Κ.Ε.Θ. στα blog
Το Εθνικό Ωδείο, Παράρτημα Θήρας και η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Θήρας έχουν την χαρά να σας προσκαλέσουν στην εκδήλωση "Μικροί μουσικοί καλωσορίζουν τον καινούριο χρόνο" που θα πραγματοποιηθεί στο συναυλιακό χώρο του Μπελλώνειου Πολιτιστικού Κέντρου στα Φηρά στις 24 Ιανουαρίου 2010, Ώρα: 19.30.
Θα ακολουθήσει η κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας του Εθνικού Ωδείου.
Το ντουλάπι του χρόνου.....
- Σε λίγο καιρό θα υπάρξουν σημαντικές αναρτήσεις για τη μουσική παιδεία - ιστορία του νησιού!!!
- Εκτός των άλλων θα ξεκινήσει και ένα πλήθος συνεντεύξεων από ανθρώπους ιδιαίτερους και σημαντικούς γύρω από το νησί, ή από ανθρώπους που ..."έχουν κάτι να πουν"
- Αλήθεια πως μπορεί να συνδυάζεται η πορεία της ζωής ενός τουρίστα με τη Σαντορίνη..... Σε λίγο καιρό....
Traveling to Santorini! - Greece
Οι παραδοσιακές φορεσιές των Κυκλάδων ( Σαντορίνη)
Οι τοιχογραφίες από το Ακρωτήρι της Σαντορίνης μπορούν να μας δώσουν μια άριστη εικόνα της φορεσιάς εκείνων των χρόνων, χιλιετίες π.Χ. Τη 2η χιλιετία π.Χ. τα ενδύματα ήταν κυρίως τυλιχτά, αραχνοΰφαντα με δερμάτινο μπούστο (όπως και των Μυκηνών, της Τανάγρας κ.ά.), που αναδείκνυαν σφιχτά κορμιά. Η λέξη μπούστο είναι παράγωγο της αρχαίας ελληνικής βούζος (=μεγάλο στήθος) και περιγράφει ακριβώς ό,τι αναδεικνύει. Τα αρχαία ενδύματα παράγονταν στον κατακόρυφο αργαλειό με βαρίδια και τυλίγονταν στο σώμα με το υφάδι κάθετο προς το έδαφος. Στα σύγχρονα χρόνια, οι Θηραίες γυναίκες, μέσα κι έξω από το σπίτι τους, έπρεπε να φορούν μαντίλι, δεμένο όμορφα στο κεφάλι και τραβηγμένο λίγο προς τα επάνω, ώστε να φαίνεται το μέτωπο. Το φορούσαν με το λεγόμενο «νησιώτικο γούστο», ώστε να ξεχωρίζει ελαφρώς και η χωρίστρα των μαλλιών επάνω από το μέτωπο. Οι γυναίκες έδιναν ιδιαίτερη σημασία στην κόμμωση. Αυτή ήταν ανάλογη με την ηλικία και την κοινωνική τάξη κάθε μιας. Το ίδιο συνέβαινε βέβαια και με τη φορεσιά κάθε Θηραίας. Και δη τη γιορτινή, η οποία κάθε άλλο παρά απλή ήταν. Τα μισοφόρια, οι φραμπαλάδες, τα μπούστα, οι κορσέδες και τα μαντίλια απαιτούσαν πολλές πήχες ύφασμα. Λινό άσπρο υποκάμισο, πολύ φαρδύ, με το φάρδος να ξεκινά από τον αγκώνα. Γιλέκο με καρέ ζικ-ζακ κεντητό (ή γλώσσα), μεσάτο, που τελειώνει στην περιφέρεια, με φιτίλι. Έδενε με κορδονάκι και ήταν ανοιχτό από τη μέση και κάτω. Λινή κοντή εμπρός ποδιά, από το ίδιο ύφασμα του υποκαμίσου, που καταλήγει σε μεγάλες (τρεις) μύτες, η κάθε μια των οποίων είχε κοφτό κέντημα. Φούστα πλισέ σε ίσια γραμμή, ίδιου υφάσματος με το γιλέκο, που καταλήγει σε φιτίλι. Ακόμη και σήμερα, το κυρίαρχο χρώμα στη φορεσιά της Σαντορίνης είναι το κίτρινο του κρόκου, όπως χιλιετίες πριν διηγούνται οι κροκοσυλλέκτριες των τοιχογραφιών! Φτιασίδια και καλλυντικά δεν πολυχρησιμοποιούσαν οι σύγχρονες Θηραίες -τουλάχιστον οι χωρικές. Φορούσαν μόνο ενώτια (σκουλαρίκια) και -πολύ πιο σπάνια- ένα χρυσό σταυρό
http://www.kykladesnews.gr/default.asp?pid=4&la=1&nID=273
Μαριάννα Σιγάλα: Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου
Μιας και σήμερα ( 21 Ιανουαρίου) έχει γενέθλια μια από τις νέες Διακεκριμένες Θηραίες Εκπαιδευτικούς , η κυρία Μαριάννα Σιγάλα ας την γνωρίσουμε λοιπόν και ας της ευχηθούμε Χρόνια Πολλά και να συνεχίζει να είναι τόσο δραστήρια όσο είναι μέχρι και σήμερα Κατάγεται από την Επισκοπή Γωνιάς Δούλεψε στην τουριστική βιομηχανία στη Σαντορίνη. Συνέχισε τις σπουδές της σην Ελλάδα και κατόπιν στη Μεγάλη Βρετανία, όπου και έζησε και εργάστηκε-δίδαξε για 5 χρόνια στο University of Westminster και στο University of Strathclyde πριν επιστρέψει στην Ελλάδα, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το 2004. Στις σπουδές της περιλαμβάνονται: Πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων (Bachelor of Arts in Business Administration) από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Επιχειρηματική Ανάλυση (Postgraduate Diploma in Business Analysis) από το University of Lancaster, Μεταπτυχιακό στο Τουριστικό Μάνατζμεντ (Master in Science Tourism Management) από το University of Surrey, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Eκπαίδευση (Certificate in Advanced Academic Studies) από το University of Strathclyde και Διδακτορικό στη Διοίκηση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Οργάνωση και Διοίκηση Λειτουργιών στον Ξενοδοχειακό Κλάδο (Doctor of Philosophy in Information & Communication technologies and in Hospitality Operations Management) από το University of Surrey. έχει εργαστεί σε διοικητικές θέσεις ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, έχει διδάξει σαν επισκέπτης Καθηγήτρια σε πανεπιστήμια και ξενοδοχειακές σχολές της Μεγάλης Βρετανίας, της Γαλλίας, της Ελβετίας, της Κύπρου, της Ισπανίας, του Ιράν και παράλληλα ασχολείται με την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στον κλάδο του ξενοδοχειακού και του τουριστικού μάνατζμεντ τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Έχει συμμετάσχει σαν ειδικός ερευνητής ή σαν επιστημονικός υπεύθυνος σε περισσότερα από δέκα διεθνή και πολλά άλλα εθνικά ερευνητικά προγράμματα στο χώρο του τουρισμού, του μάνατζμεντ ΤΠΕ και της τουριστικής εκπαίδευσης. Σήμερα διδάσκει Διοίκηση Λειτουργιών και Υπηρεσιών, καθώς και μαθήματα σχετικά με τη Διοίκηση και Ανάπτυξη Εφαρμογών ΤΠΕ (π.χ. e-commerce) στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, όπου και κατέχει την θέση της επίκουρης Καθηγήτριας στη Διοίκηση Υπηρεσιών στον Τουρισμό, στη Σχολή Επιστημών της Διοίκησης Είναι συγγραφέας βιβλίων στα αγγλικά και έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 100 άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά. Είναι μέλος πολλών οργανώσεων σχετικών με τον Τουρισμού
.
Ένας "Μάντης" από τη Σαντορίνη....
Λοιπόν η Σαντορινιά Φλώρα Χρυσού αν και είναι δουλεύει στο αντικείμενο το οποίο σπούδασε ( πτυχιούχος Βιολογίας του Ε.Κ.Π.Α), σπούδασε 10 χρόνια πιάνο στον Πολιτιστικό Σύλλογο Θήρας με τον κο Φραγκίσκο Λάβαρη. Το 2006 παρακολούθησε για ένα χρόνο μαθήματα θεωρητικών με τον κο Κώστα Γρηγορίου και μαθήματα κλασσικής κιθάρας με τον κο Γεώργιο Καράτσαλο στο Εθνικό Ωδείο Θήρας. Εδώ και τρία χρόνια παρακολουθεί μαθήματα φωνητικής με τη σοπράνο κα Πουλή Ζηνοβία Το 2007 συμμετείχε στις μουσικές εκδηλώσεις του Δήμου Θήρας "Ηφαίστεια 2007" με δύο συναυλίες. Παράλληλα έκανε εμφανίσεις σε διάφορους χώρους του νησιού όπου δίνονται "live" παραστάσεις.Aυτή την περίοδο συνεργάζεται με την οικολογική οργάνωση "Friends of the earth" στα πλαίσια της συνάντησης των Ηνωμένων Εθνών για τις κλιματικές αλλαγές (UNFCCC – COP15 / http://en.cop15.dk/) που έγινε το Δεκέμβριο του 2009 στην Κοπεγχάγη.Οι Φίλοι της Γης [ http://www.foei.org/ - http://www.foeeurope.org/ ], είναι ένας διεθνής οργανισμός που αποτελείται από 77 οργανώσεις μέλη ανά τον κόσμο και περίπου 5,000 τοπικές ακτιβιστικές ομάδες σε όλες τις ηπείρους και όπως και τόσες άλλες οργανώσεις έχει ξεκινήσει πληθώρα δράσεων στοχεύοντας σε μία πιο αειφόρα έκβαση του COP15 για το μέλλον του πλανήτη.
Βλέπετε φαντάζομαι τι βγάζει το σεντούκι της Σαντορίνης από τη νέα γενια ανθρώπων εε???
Ας ακούσουμε πρώτα το " Don't give up"
Aλλά και τον " Μάντη " της? "| Μάντη μας??"
Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2010
Μια ψαριά γεμάτη ρεκόρ
Μια ψαριά γεμάτη ρεκόρ ήταν αυτή για τον Στέλιο Κωστογλου. Ανοιχτά της Οίας την 4-11-2009 και μετά από μεγάλη προσπάθεια κατάφερε να χτυπήσει αυτό το μεγάλο ψάρι ( lichia) και μπήκε στα ρεκόρ του International Underwater Spearfishing Association (http://iusarecords.com/world_record_list.php)
Πηγή http://www.neasantorinis.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=1937&Itemid=1)
Γιώργος Κονιτόπουλος - Πάμε για τη Σαντορίνη
Η Σαντορίνη εκτός....
- Σύμφωνα με το βιβλίο : " Σύρος και Ερμούπολη - Συμβουλές στην ιστορία του νησιού 15ος - 20ος αιώνα΅" του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, ....." μεταξύ του 1876 και του 1899 244 Σαντορινιοί γίνονται δημότες Ερμπούπολης ενώ μόλις 56 είχαν εγκατασταθεί στην πόλη 1835 - 1875.
- Με την ονομασία " Σαντορινέικα " (Σαντοριναϊκα) υπάρχει παραλία στη Σύρο και στη Σίκινο.
- Ενώ " Σαντορινέικα" συνοικία της πόλης του Λαυρίου, χτισμένη σε λόφο νότια του Κυπριανού. Έτσι την ονόμασαν οι πρώτοι κάτοικοι που κατάγονταν από τη Σαντορίνη. Κατοικήθηκε κι από εργατικές οικογένειες από άλλα νησιά των Κυκλάδων. Πολύ παλιά λεγόταν Καλύβες. Η ονομασία Θηραϊκά, που χρησιμοποιήθηκε για ένα διάστημα, δεν επικράτησε.
Καλλιστορικά Νέα
- Η ετήσια εκδήλωση της Εταιρείας Στήριξης Σπουδών προΊστορικής Θήρας θα γίνει τελικά την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου στις 19.00 στην Αθήνα στην Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία ( πανεπιστημίου 22 και Ομήρου).... Εννοείται ότι θα υπάρχει ανταπόκριση....
- Ιανουάριος ....ο μήνας της " πίττας"... Είναι λογικό και για τους Κυκλαδίτες και για τους Σαντορινιούς να είναι μήνας..... τρεξίματος... Να τις προλάβουμε όλες...(η άτιμες οι προσκλήσεις....) Μήπως από του χρόνου να καθορίζαμε για πχ μια Κυριακή όλοι οι Σύλλογοι να μαζευτούμε σε ένα πολυχώρο να κόψουμε πίττες να μοιράσουμε ημερολόγια και να χορέψουμε όλοι μαζί!!!
Νανούρισμα από τη Μαρίζα.....
Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2010
Αρχισε γλώσσα μ άρχισε.....Μουσική παράδοση της Σαντορίνης
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με στιχάκια της βεγγέρας... αυτοσχέδια, με την ντοπιολαλιά την ειδική, αναδεικνύουν την ευγένεια, το κάλος, τη χαρά τη λύπη, είναι περιπεκτικά, προσαρμόζονται ανάλογα την περίπτωση και ανάλογα και τον τραγουδιστη... Όταν για πχ ανήμερα της εορτής ενός Αγίου οι πιστοί γεμίζουν το πανηγυρόσπιτο αρχικά θα ψάλλουν όλοι το κοντάκιο του Τιμώμενου Αγίου και στη συνέχεια τις περισσότερες φορές κάποιος θα λέει το στιχάκι και όλοι μαζί μετά θα το τραγουδάνε... Μάγκου μου όμως να ξεμείνουν από στιχάκια τότε οι πιο γέροι αναλαμβάνουν δράση έτσι ώστε να συνεχιστεί το πανηγύρι με βιολιά μέχρι αργά το απόγευμα... " Αρχισε γλώσσα μ άρχισε τραγούδια να αραδιάζεις και την καλή μας συντροφιά να τηνε διασκεδάζεις".... Και όλοι μαζί σαν να είναι μια οικογένεια τραγουδούν χορεύουν πίνουν.....
Η Μαρίζα Κωχ μαζί με τη σύμπνοια του Συλλόγου Ακρωτηριανών τραγουδάει μερικά στιχάκια ( κοτσάκια) της βεγγέρας σε ένα από τα τελευταία της cd
Ας τους ακούσουμε λοιπόν...( στο βιολί ο Νίκος Οικονομίδης)
Για δείτε όμως και ένα κειμενάκι ( μου τις παραχώρησε ο Μεγαλοχωριανός Γιώργος Δαμασκηνός) με κάποιες από τις μαντινάδες .....
οι παλαιότεροι ερευνητές του νησιού ( Γιώργος Βενετσάνος, Μάρκος Ρούσσος, Εμμ. Α.Λιγνός, Γουλιελμία Συρίγου) έχουν καταγράψει πλείστες όσες μαντινάδες - στιχάκια - κοτσάκια ανάλογα την περίπτωση... Δεν ξέρω αν πρέπει να τις αντιγράψω σαν αρχείο.. αυτό ίσως μπορεί να γίνει αργότερα......
Μαθαίνω ότι.....
- Ενοχλεί κάποιους το κείμενο του Προέδρου της Κοινότητας Οίας - Θηρασιάς κ. Γιώργου Χάλαρη με θέμα τον " Καλλικράτη"... Πονάει που λέει αλήθειες εε??? Τώρα αν θα ενωθεί η όχι η Οία και η Θηρασιά είναι άλλο ζήτημα!! ( δεν έχω κανένα όφελος από τον Χαλαρη το τονίζω απλά μ αρέσει να καλλιστορώ με αλήθειες). Στο κείμενο αυτό παρουσιάζεται ένας απολογισμός της μέχρι τώρα δράσης του ως Προέδρου της Κοινότητας ( και του Κοινοτικού Συμβουλίου χα χα χα).....
- Στις αρχές Φεβρουαρίου θα γίνει εκδήλωση της Εταιρείας Στήριξης Σπουδών της Προϊστορικής Θήρας Στο χώρο της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας με την ευκαιρία της έκδοσης του καινούργιου τεύχους του " ΑΛΣ" και κάποιων νέων εκδόσεων σχετικών με τη Σαντορίνη... Θα σας ενημερώσω σύντομα με περισσότερες πληροφορίες...
2 Φεβρουαρίου ...Της Υπαπαντής και της Μαρουλιανής στη Σαντορίνη
Σε λίγες μέρες τιμάμε την Υπαπαντή του Σωτήρος. Αν δεν κάνω λάθος στο νησί της Σαντορίνης Την τιμάμε σε 4 εκκλησίες: τον Ορθόδοξο Μητροπολιτικό Ναό Υπαντής του Σωτήρος (ή Παναγιάς του Μπελλώνια), στην Παναγια την Τρύπα ή Σέργενα στο Βόθωνα στη Φλεβαριανή (Φλεβαριώτισσα) στο Ακρωτήρι και στη Φοινικιά στην Παναγιά τη Μαρουλιανή... Το προσωνύμιο αυτό είναι ιδιαίτερα πρωτότυπο. Φαίνεται ότι γύρω στα 1800 ένας Καπετάνιος ( κατά άλλους αγρότης) βρίσκει σε ένα χωράφι κοντά σε ρίζες Μαρουλιών ένα μικρό εικόνισμα της Παναγία. Όταν αργότερα, με την σύσταση του Ελληνικού Κράτους, έφτασαν στη Σαντορίνη Μικρασιάτες πρόσφυγες (περί το 1840 μ.Χ.), έχτισαν την Εκκλησία της «Παναγιάς της Μαρουλιανής» σε ανάμνηση αυτού του γεγονότος. Στην πράξη όμως πρέπει κάποιος Καπετάνιος από την Οία να
βοήθησε στο χτίσιμο της εκκλησίας. Μιας και για τους πρόσφυγες θα ήταν δύσκολο να γνωρίζουν ιδιαίτερα σημεία του νησιού ώστε να χτίσουν την Μαρουγιανή τους.
Από την άλλη όμως στη Σαντορίνη το όνομα Μαρουλία είναι παραφθορά του ονόματος Μαρία και πάρα πολλες γυναίκες στη Σαντορίνη μέχρι και σήμερα ( ευτυχώς) ονομάζονται Μαρούλία, Μαρουγία... Έτσι κι αλλιώς κάποιοι γέροντες της Οίας ονομάζουν την Εκκλησία Αγία Μαρουγιανή. Πρέπει να τονιστεί εκτός των άλλων απ ότι φαίνεται η Παναγια η Μαρουγιανή χτίστηκε στη Φοινικιά λόγω και της ιδιοσυγκρασίας του χωριού. Δλδ η Φοινικιά θεωρείται το αγροτικό χωριό κοντά στην Οία,Εκεί υπήρχαν παλαιότερα οι Κάναβες των Γνωστών Καραβοκυραίων της Οίας. Τόσο το ιστορικό της Παναγίας αυτής αλλά και όλων των υπολοίπων είναι αντικείμενο έρευνας του " καλλιστορώντας"... Όταν έχω νεότερα στοιχεία θα επανέλθω
" Περι Δήμου Θήρας λόγος εστί...."
Τελικά όμως μήπως ήρθε σιγά σιγά η ώρα να μιλήσουμε για τους υποψήφιους ( ποσοτικά) Δημάρχους?Mε τα μέχρι τώρα δεδομένα ακούγονται περι τις 6 δημοτικές παρατάξεις...χωρίς βέβαια ακόμα να γνωρίζουμε με ποιά διοικητική δομή θα είναι το νησί της Σαντορίνης στις δημοτικές εκλογές που έρχονται... Οι 6 δημοτικές παρατάξεις αναφέρονται μόνο για τον σημερινό Δήμο Θήρας... οπότε με μία πιανή συνένωση οι υποψήφιοι Δήμαρχοι μπορεί να γίνουν 7 - 8 ίσως και 9.... Αλήθεια πως το κατανοείτε αυτό? 7 υποψήφιοι Δήμαρχοι..... Πόσες " Κυρίες Μαρίες" και " Κύριοι Γιάννηδες" που μπορεί να είναι εξαίρετα πρόσωπα ... Αλλά να μην κάνουν για δημοτικοί σύμβουλοι θα μπουν στους συνδυασμούς; Και από πλευράς πολιτικού λόγου; .... Τα επόμενα δημοτικά συμβουλια μετά τις εκλογές θα αναδεικνύονται ως αγώνες " μποξ"... Είπαμε του λολού αλλά αυτός ....... Μήπως ήρθε η ώρα να γίνει μια αλλαγή νοοτροπίας Να κατέβουν δυο συνδυασμοί με ισχυρές προσωπικότητες .,,,,,( που μπορεί να μην ανήκουν στο Σημερινό Δήμο Θήρας) και να δουλέψουν για το καλό του νησιού και όχι να καυγαδίζουν για πρόστιμα 500 € σαν να είναι αυτή η ουσία; Μήπως πρέπει να μπουνε ΝΕΟΙ με ΝΕΕΣ ιδεές έτσι ώστε να δούμε τι μπορεί να κάνουν και αυτοί; Ίδια πρόσωπα επι 8 και 10 και παραπάνω χρόνια ..... Και από ουσία; μάπα το καρπούζι.... Ξέρετε τι μου θυμίζει όλη αυτή η ιστορία;
Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2010
E-book.... Και όμως και για τη Σαντορίνη
Στην ιστοσελίδα: http://www.phys.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/history/mat8aios_mhndrinos_eyresis_timias_zwnhs_santorinh.htm ΜΑΤΘΑΙΟΥ Ε. ΜΗΝΔΡΙΝΟΥ υπάρχει ΟΛΟ ΤΟ Δυσέυρετο Βιβλίο του Ιστορικού Ερευνητή ( και όχι μόνο) του αλησμόνητου Θηραίου Ματθαίου Μηνδρινού: " Η Εύρεσις της Τιμίας Ζώνης της Θεοτόκου στη Σαντορίνη".... Τί δεν ξέρετε ότι είχε συμβεί και αυτό το γεγονός; χε χε χε Μην ανησυχείτε γι αυτό είμαι εγώ εδώ!!!! Είναι άξιέπαινη η προσπάθεια αυτή για την ιστοσελίδα μιας και το βιβλίο αναφέρεται σε ένα από τα ιδιαίτερα σημεία της Εκκλησιαστικής - Κοινωνικής Ιστορίας του νησιού...
Υ.Γ. Το ότι ήδη κάποιοι χαρακτηρίσαν το "καλλιστορώντας" ως " τρωκτικό της Σαντορίνης" είναι Καλό δλδ; χε εχ χε !!! τους ευχαριστώ για το compliment!!!
Και αυτό το ξέρατε;
• Η ιδρυτική πράξη με Πατριαρχικό Σιγγίλιο για τη Σχολή της Μαρτινούς έγινε το 1799 από τον Πατριάρχη Νεόφυτο Ζ. Η Σχολή αυτή λειτούργησε περίπου 26 χρόνια 1806- 1832
• Η Μονή του Αγίου Γεωργίου στον Πύργο ιδρύθηκε το 1735 στο Καστέλι του Πύργου στη θέση Γουλάς. Η λειτουργία της Μονής διατηρήθηκε έως το 1839 όταν διαλύθηκε επί Όθωνα.
• Ο Ναός της Μεταμόρφωσης του Χριστού στα Κάτω Φηρά, που ιδρύθηκε το 1677, άνηκε στο Μετόχι στη Μονή Προφήτου Ηλία και είναι ο δεύτερος Μητροπολιτικός Ναός της Σαντορίνης, όταν ξεκίνησε να αναπτύσσεται ο νέος οικισμός των Φηρών.
• Η σημερινή Μητρόπολη των Φηρών σαν κτίσμα είναι το τρίτο κατά σειρά. Στην αρχή υπήρχε ένας μονόκλιτος ναός που χρησιμοποιήθηκε μέχρι και το 1827 για λίγα χρόνια ως ο τρίτος Μητροπολιτικός Ναός της Σαντορίνης . με την απελεύθέρωση ξεκινησε η ανέγερση νέου μεγαλύτερου ναού στο χώρο αυτό. Ο ναός αυτός ανοικοδομήθηκε το 1901. Ο μεγαλοπρεπής όμως ναός έπαθε μεγάλες ζημιές από τους σεισμούς της 9ης Ιουλίου 1956 με αποτέλεσμα να κατεδαφιστεί και στη θέση του να θεμελιωθεί 19 Ιανουαρίου 1963 ο σημερινός, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Γεωργίου Νομικού.
Η Παναγιά στη Σαντορίνη
Σαντορίνη και αυτογνωσία;
Ποιός άραγε μπορεί να πιστέψει ότι μετά την τουριστική περίοδο αναδεικνύεται και μια άλλη Σαντορίνη... Μήπως η πραγματική; Αλήθεια τι ποσοστό θα βάζαμε σε πολλούς από τους Σαντορινιούς αν είχαμε τεστ δεξιοτήτων σχετικά με την αυτογνωσία τους; Πόσο ταπεινωμένοι θα έπρεπε να νοιώθουν.... Τόσο εύκολα έσβησαν το παλιό τους εαυτό; Φοβούνται να ξεστομίσουν ότι πέρασαν σεισμό, κ.ο.κ. Μη και κακό και τους πει τπτ κανένας εεε!!! Τρομάρα τους.... Δεν λέω ότι δεν πρέπει να κοιτάμε μπροστά απλά το γεγονός ότι πάρα πολλοί Σαντορινιοί , μέτοικοι , " Σαντορινιοί" δεν έχουν συναίσθηση του γεγονότος σε τί νησί πάνω ζουν με εκνευρίζει... Όλη η Σαντορίνη θα μπορούσε να ήταν ένα μουσειο.... Όλη η Σαντορίνη έχει να διηγηθεί ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ... Δλδ τί πιστεύετε ότι αν επισκεφθείτε 10 σπίτια σε ένα χωριό της Σαντορίνης δεν θα έχουν να σας διηγηθούν 10 διαφοετικές ιστορίες από το νησί; Ξυπνήστε ρε.... Φανερώστε τους κρυμμένους αγνούς εαυτούς σας μερικοί μερικοί... Δείξτε ποιά είναι η Σαντορίνη !!! Ταξιδέψτε μαζί της.... Νοιώστε την.... Αφήστε να σας δώσει και χαστούκια της....
Ο γουλάς των Φηρών της Μαρίας Αρβανίτη - Σωτηροπούλου
Μισός αιώνας μας χωρίζει από τη φωτογραφία. Το ερείπιο είναι το σημερινό μέγαρο Νομικού και πίσω του ο Γουλάς των Φηρών. Σε αυτό το σπίτι ερείπιο που τώρα μεταμορφώθηκε στο πολιτιστικό κέντρο Νομικού, κατοικούσαμε την εποχή του μεγάλου σεισμού του 1957, έτσι που οι πρώτες μου μνήμες το αγκαλιάζουν. Οι πρώτες μνήμες, οι πρώτοι τρόμοι. Δε χρειάστηκε μια ζωή για ν’ αναστηθούν τα κτίρια που τότε ρημάχτηκαν. Αντίστροφη πορεία. Όσο γερνώ, τα ερείπια ξανανιώνουν και μεταμορφώνονται θεαματικά θαρρείς να με ντροπιάζουν. Η γειτονιά που κτίστηκε να προστατεύει απ’ τους πειρατές, τώρα μεταμορφώθηκε σε γαλήνιο πολιτιστικό φάρο. Περνώντας από την ισοπέδωση με την επίγνωση ότι δεν είναι η πρώτη φορά ούτε η μοναδικής στις πρωτεϊκές μεταμορφώσεις του τόπου. Οι σημερινοί τουρίστες αγνοούν αυτή την πρόσφατη ιστορία του σεισμού και μεις σκόπιμα την σπρώχνουμε στη λήθη, ενώ διαφημίζουμε την προϊστορική καταστροφή. Η κατά ελάχιστο ποσοστό ανασκαμμένη πόλη στο Ακρωτήρι δεν έχει τίποτε να ζηλέψει σε πολυτέλεια από τη σημερινή κοσμοπολίτισσα Σαντορίνη. Ούτε καν τις πισίνες και τα ζαγκούζι. Ο πλούτος επανήλθε και η αλαζονεία της ευμάρειας. Όχι ότι αυτό το νησί υπήρξε ποτέ φτωχό. Μόνο οι αδαείς αποκαλούν τη Σαντορίνη ξερονήσι. Η γη εύφορη χάρη στην ευλογία του ηφαιστείου κι η θάλασσα αποδείχθηκε γονιμότερο για τους θηραίους πεδίο. Γιαυτό και ποτέ δεν έχασε την αξία της στα μάτια των αδιάκοπων κατακτητών, πειρατών και πολεμάρχων. Ο φόβος ποτέ δε στάθηκε αρκετός να την ερημώσει όπως τα υπόλοιπα κυκλαδονήσια. Έτσι η Σαντορίνη δε μπορεί ποτέ να φυλακιστεί στις αντικειμενικές οικοπεδικές αξίες, ούτε στο χρηματιστήριο των τουριστικών συναλλαγών. Η Σαντορίνη διδάσκει αυτογνωσία και ταπείνωση της κάθε ανθρώπινης ύπαρξης. Συνάμα δοξολογεί την αθανασία της αέναα αναγεννώμενης ζωής, την εκθαμβωτική ομορφιά του εφήμερου.
Μαρία Αρβανίτη Σωτηροπούλου
Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…
Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...
-
Έχοντας ως βάση το ανεκτίμητης αξίας βιβλιο « Η Σαντορίνη που χάνεται όπως τη βλέπουν οι μαθητές της Α Γυμνασίου 1985 - 1986" και προσ...
-
Μια από τις πιο συγκινητικές στιγμές στα έθιμα του Πάσχα στο νησί, είναι και αυτό που γίνεται κατά βάση σήμερα το βράδυ Μετά το Χριστός Ανέ...
-
Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...