Σάββατο 6 Νοεμβρίου 2010

Η ανάδυση μιας άγνωστης προϊστορικής πολιτείας. Στην Ιαλυσό της Ρόδου ανασκάπτεται πόλη αντάξια του Ακρωτηρίου

Της ∆ήµητρας Κουντή
Διέθετε εντυπωσιακά κτίρια με πολύθυρα, πλούσια τοιχογραφημένα. Σε κάποια από αυτά ακόμα και τα δάπεδα ήταν ζωγραφισμένα με μακρόστενες ταινίες κόκκινου χρώματος! Ανάμεσα σε αυτές τις πορφυρές λωρίδες αναπτύσσονταν πολύχρωμα γεωμετρικά θέματα. Δεν περιγράφουμε όμως μινωικά ανακτορικά κέντρα της Κρήτης. Ούτε αναφερόμαστε στην προϊστορική πολιτεία του Ακρωτηρίου της Θήρας, παρότι τα επιβλητικά κτίρια που προαναφέραμε σκεπάστηκαν από την τέφρα. Αναφερόμαστε στην άγνωστη λαμπρή πόλη, που ακόμη ανασκάπτεται, στην Ιαλυσό της Ρόδου.
Η ανασκαφέας Τούλα Μαρκέτου, που βρέθηκε προ καιρού ενώπιον του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, δεν έκρυβε τον ενθουσιασμό της μιλώντας στα μέλη του, για όσα η σκαπάνη της αποκαλύπτει.. «Βγάζουμε συνεχώς ζωγραφισμένα δάπεδα» έλεγε «από αυτόν τον μεγάλο προϊστορικό οικισμό της Ιαλυσού». Και άρχισε να εξηγεί και να διηγείται. Να αποκαλύπτει μπροστά στα μάτια μας μια άγνωστη, πλούσια, ισχυρή πολιτεία που εδώ και 73 χρόνια διατηρείται αδόμητη περιμένοντας της ανάδειξή της.
Όλα ξεκίνησαν στο μεσοπόλεμο, ύστερα από την πρώτη ανασκαφή της εποχής του 1935/1936 από τον Ιταλό αρχαιολόγο G. Monaco. Τότε άρχισε να αποκαλύπτεται στην Ιαλυσό της Ρόδου η θέση του μεγάλου προϊστορικού οικισμού. Πρώτος ο κορυφαίος Σουηδός αρχαιολόγος Α. Furumark, με εκτενές άρθρο του το 1950, τόνισε την αξία και το ρόλο που είχε η πόλη των αρχών της Ύστερης Εποχής του Χαλκού στο προϊστορικό Αιγαίο. Οι έρευνες της τελευταίας εικοσαετίας από την αρμόδια εφορεία αρχαιοτήτων και την Τούλα Μαρκέτου, επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για μια πολύ μεγάλη και πλούσια πόλη για τα δεδομένα του Αιγαίου, που ξεπερνούσε σε έκταση τα 18 εκτάρια. Γνώρισε μεγάλη ακμή λίγο πριν από την έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας, γύρω στα 1630 π.Χ. σύμφωνα με τις νέες χρονολογήσεις. Άκμασε δηλαδή παράλληλα με το Ακρωτήρι της Θήρας και την εποχή των νέων ανακτόρων της Κρήτης.
Ο πλούτος και η ευμάρεια των κατοίκων αυτής της πόλης αντικατοπτρίζεται όχι μόνο στα κινητά ευρήματα, πολλά από τα οποία εκτίθενται στη νέα Προϊστορική Συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου του νησιού, αλλά και στην οικοδομική τέχνη που μιμείται πολλά στοιχεία της μινωικής ανακτορικής αρχιτεκτονικής. Εντυπωσιακό για την κοινωνία της εποχής είναι το γεγονός ότι όλα σχεδόν τα σπίτια έφεραν λαμπρό τοιχογραφικό διάκοσμο υψηλής τέχνης και αισθητικής, που θυμίζει τις περίφημες τοιχογραφίες του Ακρωτηρίου της Θήρας. Περίτεχνοι ρόδακες, σπείρες, καλαμοειδή, κρινάκια, πάπυροι, τμήματα από ανθρώπινες μορφές, διπλός πέλεκυς με ιερό κόμβο ή βλαστικά μοτίβα, τοπία Νείλου διακοσμούσαν τους τοίχους των ευρύχωρων πλούσιων σπιτιών της προϊστορικής πόλης, ενώ υπήρχαν και γραπτά στικτά δάπεδα από κονίαμα σε κυανό πορτοκαλί ή μελανό βάθος.
Οι ισχυροί τοίχοι των οικοδομημάτων, φαίνεται ότι στήριζαν και δεύτερο όροφο, ενώ σε πολλά από τα σπίτια υπήρχαν πολύθυρα, που μιμούνται χώρους των μινωικών ανακτόρων και επαύλεων και τις οικίες της Θήρας. Λίθινα κέρατα καθοσιώσεως, περίτεχνες τράπεζες προσφορών από κονίαμα με γραπτή διακόσμηση, χάλκινα και πήλινα ειδώλια, σκεύη πολυτελείας εισηγμένα από την Κρήτη, χάλκινα σκεύη και εργαλεία εγχώριας παραγωγής, ίχνη κατεργασίας χρυσού και κοσμημάτων είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά ευρήματα που μπορεί να δει σήμερα ο επισκέπτης του νησιού στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ρόδου.

Το αρχαιότερο πολύθυρο
του Αιγαίου
Σήμερα οι περισσότερες ανασκαφές διεξάγονται ανάμεσα σε σύγχρονες οικοδομές, στο υπόλοιπο τμήμα του προϊστορικού οικισμού στα νότια και νοτιοδυτικά του Αρχαιολογικού Χώρου, φέρνοντας στο φως ευρήματα που επιβεβαιώνουν τη σημασία και τον πλούτο της προϊστορικής Ιαλυσού. Πρόσφατα, μας λέει η ανασκαφέας, «ήλθε στο φως τμήμα μνημειώδους κτιρίου της Μέσης Εποχής του Χαλκού, κτίριο δημόσιο ή τελετουργικό, με στιλπνά κόκκινα κονιάματα και τοιχογραφίες, που μαρτυρούν ότι η Ιαλυσός ήταν ίσως η σημαντικότερη πόλη της Μέσης Εποχής του Χαλκού στο Αιγαίο. Εδώ βρέθηκε ένα από τα αρχαιότερα πολύθυρα της προϊστορικής περιόδου. Το πρώιμο αυτό πολύθυρο της Ιαλυσού με το γραπτό διάκοσμο των παραστάδων, φαίνεται πολύ πιο προηγμένο τεχνικά από το αντίστοιχο πολύθυρο από τα Μάλια της Κρήτης, με τις ξύλινες βάσεις παραστάδων. Το πολύθυρο της Ιαλυσού με τις υψηλές λίθινες πελεκητές βάσεις των παραστάδων των θυρών και τα μεγάλα μονολιθικά κατώφλια ανάμεσά τους, αποτελεί το αρχαιότερο γνωστό παράδειγμα του Αιγαίου»!
Τα πολύθυρα, συνεχόμενες δηλαδή πόρτες με φύλλα που άνοιγαν και έκλειναν μικραίνοντας ή μεγαλώνοντας τις αίθουσες σύμφωνα με τις ανάγκες, αποτελούν τα πλέον εμβληματικά στοιχεία της υστερομινωικής αρχιτεκτονικής των νέων Ανακτόρων και του Ακρωτηρίου της Θήρας. «Η τόσο πρώιμη και εξελιγμένη παρουσία τους στη Ρόδο (γύρω στα μέσα του 18 αι. π.Χ.) αποτελεί μεγάλη έκπληξη» τονίζει η αρχαιολόγος Τούλα Μαρκέτου. Και εξηγεί: «Το γεγονός αυτό αλλάζει πολλά από τα έως σήμερα δεδομένα μας για τη Μέση Εποχή του Χαλκού στο προϊστορικό Αιγαίο. Περισσότερο όμως από όλα τα παραπάνω πρέπει να τονιστεί ότι με τα νέα αυτά ευρήματα διαφαίνεται καθαρά ο ρόλος που διαδραμάτισε από τόσο νωρίς η Ιαλυσός στο μεγάλο και εύφορο νησί της Ρόδου. Είναι πλέον βέβαιο ότι η Ιαλυσός υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους σταθμούς από και προς την Ανατολική Μεσόγειο, την Κρήτη και τις Μικρασιατικές ακτές στα δύσκολα, αλλά και δημιουργικά ταξίδια της προϊστορίας, που συνέβαλαν στην εξάπλωση του πολιτισμού από την Ανατολή στη Δύση».
Η λαμπρή αυτή πόλη ισοπεδώθηκε ξαφνικά από ένα μεγάλο σεισμό που προηγήθηκε της τρομακτικής έκρηξης του ηφαιστείου της Θήρας. Παρά τις συντονισμένες προσπάθειες των κατοίκων για τη γρήγορη ανοικοδόμησή της, η αρχιτεκτονική αυτή φάση της πόλης εγκαταλείφθηκε οριστικά μετά την έκρηξη του ηφαιστείου. Είναι φανερό ότι οι κάτοικοι δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν την ανοικοδόμηση της πόλης, αφού μετά το σεισμό τα ερείπια καλύφθηκαν από στρώματα της ηφαιστειακής τέφρας που απλώθηκε σε όλη την περιοχή αυτή του Αιγαίου μέχρι τα Μικρασιατικά παράλια, την Κρήτη και έως την Αίγυπτο. Όλα τα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα που έρχονται στο φως με τις ανασκαφές βρίσκονται καλυμμένα από την τέφρα, όπου αυτή δεν παρασύρθηκε από το νερό. Κανένα από τα λαμπρά κτήρια της εποχής της ακμής της πόλης δεν ξαναχρησιμοποιήθηκε και όλα παρέμειναν για πάντα καλυμμένα με το στρώμα της τέφρας από την έκρηξη του ηφαιστείου που, μαζί με τον αφανισμό του Ακρωτηρίου, άλλαξε γενικότερα την εικόνα του Αιγαίου της εποχής εκείνης.
Η θέση όμως δεν εγκαταλείπεται και η ζωή συνεχίζεται με την ίδρυση μιας νέας, μικρότερων διαστάσεων, πόλης επάνω στο στρώμα της τέφρας. Η παρουσία μεγάλων αντιπλημμυρικών έργων υποδηλώνει τις μεγάλες πλημμύρες που ακολούθησαν μετά την πτώση της τέφρας. Εντυπωσιακά είναι επίσης και τα κατάλοιπα των επόμενων φάσεων του οικισμού, όπου η ζωή συνεχίστηκε έως το 1300 περίπου π.Χ. Μετά από μία περίοδο όπου συνυπάρχει το τοπικό στοιχείο με τις έντονες μινωικές επιρροές, η πόλη αποκτά έντονο μυκηναϊκό χαρακτήρα, αποτελώντας το κέντρο των Μυκηναίων που έφθασαν και εξαπλώθηκαν σε ολόκληρο το νησί της Ρόδου.
Το βορειότερο τμήμα του προϊστορικού οικισμού, όπου διατηρούνται όλες οι φάσεις κατοίκησης από τη Μέση Εποχή του Χαλκού έως την οριστική του εγκατάλειψη στους Μυκηναϊκούς χρόνους, διατηρείται σήμερα σχεδόν ανέπαφο, 73 χρόνια μετά την πρώτη ιταλική ανασκαφή. Στη συλλογική μνήμη του τόπου η θέση παραμένει ως ο χώρος του Μινωικού και Μυκηναϊκού οικισμού. Διατηρείται μάλιστα το φυσικό περιβάλλον της Ιαλυσού (με το ποταμάκι και την τοπική φυσική βλάστηση), μοναδικός πλέον πνεύμονας πρασίνου στην πυκνοδομημένη σύγχρονη πόλη. Το μνημειακό σύνολο συμπληρώνουν οι εμβληματικοί «πύργοι» με τα μεγάλα κτήματα των Ροδίων αστών του περασμένου αιώνα.
Αυτό το τμήμα του προϊστορικού οικισμού έχει χαρακτηριστεί στο νέο ρυμοτομικό της Ιαλυσού ως Αρχαιολογικός Χώρος και όταν ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις που εκκρεμούν θα αποτελέσει, κατά την κ. Μαρκέτου, «έναν από τους σημαντικότερους επισκέψιμους αρχαιολογικούς χώρους του Αιγαίου, αντίστοιχο με το Ακρωτήρι της Θήρας, την Αγία Ειρήνη της Κέας, την Φυλακωπή της Μήλου, αλλά και την Ιασό, το Liman Tepe (στα Βουρλά) και την Μίλητο στις Μικρασιατικές ακτές».
Άλλωστε, η Δωδεκάνησος, παρά την πλούσια προϊστορία της, δε διαθέτει σήμερα κανέναν επισκέψιμο προϊστορικό αρχαιολογικό χώρο. Γι’ αυτό, κάτοικοι και δημοτικές αρχές, εκτιμώντας την αξία των αρχαίων που ταυτόχρονα λειτουργούν προστατευτικά για το φυσικό περιβάλλον, διεκδικούν την οργάνωση του αρχαιολογικού χώρου. Ζώντας στη Ρόδο, ένα νησί τουριστικό που οφελείται οικονομικά από τον μνημειακό του πλούτο, έχουν συνειδητοποιήσει ότι οι αρχαιότητες αποτελούν μοχλό ανάπτυξης. Πολύ δε περισσότερο όταν η αξία τους και η φήμη τους μελλοντικά μπορεί να συναγωνισθεί την αξία και τη φήμη του Ακρωτηρίου της Θήρας.

http://artnews.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1067:2010-11-01-11-36-58&catid=104&Itemid=525

Πολιτείες της Θάλασσας 2011: Βενετία - Βερολίνο - Μαδρίτη - Σαντορίνη

Πολιτείες της Θάλασσας 2011: Βενετία - Βερολίνο - Μαδρίτη - Σαντορίνη
'Οι Πολιτείες της Θάλασσας' είναι μία πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση των Σαντορινιών Προϊόντων και της Σαντορινιάς κουζίνας στους Σαντορινιούς αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η επιτυχυμένη εκδήλωση το 3ήμερο 24-25-26 Σεπτέβρη ήταν ένα φεστιβάλ γεύσεων και προϊόντων από την τοπική μας κουζίνα σε συνεργασία με ντόπιους μαγείρους, παραγωγούς προϊόντων της Σαντορινιάς γης, καθώς και υπεύθυνους τοπικών επιχειρήσεων και απτέλεσαν το πρώτο βήμα μιας σειράς εκδηλώσεων, με στόχο να εδραιωθεί η χρήση των τοπικών προϊόντων στις κουζίνες στην Ελλάδα και διεθνώς και να αποκτήσουν την θέση που τους αξίζει.
Οι 'Πολιτείες της Θάλασσας' οργανώνουν νέες εκδηλώσεις στη Βενετία, το Βερορίνο και τη Μαδρίτη το Μάρτιο του 2011, σαν ένα δεύτερο βήμα για την επίτευξη του στόχου αυτού.  Όλες οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν σε μεγάλα ξενοδοχεία με σημαντική εμπειρία σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις και θ’ αρχίσουν τον Μάρτιο του 2011. Η κάθε εκδήλωση θα διαρκεί 3 με 4 ημέρες.
Τον Αύγουστο του 2011 οι 'Πολιτείες της Θάλασσας' επιστρέφουν στην πατρίδα τους με μία εκδήλωση στη Σαντορίνη


Σημείωση kallistorwntas  Ξερετε ένα από τα ιδιαίτερα στοιχεία της επιτυχίας καθαρά οργανωτικό: Δεν προσεκλήθησαμ οι επίσημοι του δήμου, που δυστυχώς ούτε από μόνοι τους δεν παρευρεθησαν!!! Γιατί να παρερευθούν σε ένα τέτοιο φεστιβαλ από μόνοι τουςΑφού δεν τους προσκάλεσε κανείς.......Θέλουν ειδική πρόταση για να στηρίξουν .....τη Σαντορίνη!!!

Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2010

Scuba diving - Santorini - Black caves - GoPro HD

εκδήλωση του Λυκείου Θήρας


Με πρόσκλησή του το Γενικό Λύκειο Θήρας, το Επαγγελματικό Λύκειο Θήρας και οι Σύλλογοι Γονέων των 2 σχολείων μας καλούν σε εκδήλωση αφιερωμένη στην γνώση και τους λειτουργούς της,
το Σάββατο 6 Νοεμβρίου στις 12.00 το μεσημέρι στο Μπελλώνειο Πολιτιστικό Κέντρο.

θα βραβευθούν οι επιτυχόντες μαθητές και μαθήτριες στις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2010
ενω θα τιμηθούν οι εκπαιδευτικοί : Ξανθή Καταβάτη, Νικόλαος Πατρικιάνος, και Βασιλική Μονεμβασιώτου για την εκπαιδευτική προσφορά τους.

Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2010

Εκπαιδευτική Τηλέοραση -Σαντορίνη

Στην παρακάτω ιστοσελίδα υπάρχει ένα βίντεο που αφορά αναφορά της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης στην Ιστορία και την Τέχνη. Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείψει η Σαντορίνη. Φυσικά λόγω του γεγονότος ότι είναι παλιό αρχείο αναφέρει την έκρηξη του ηφαιστείου το 1500 περίπου πχ Δείτε το όμως ειναι μια μικρή αναφορά ( 5.30 λεπτα) στην Ιστορία του Ακρωτηρίου

http://81.186.142.241:8080/oedvLibrary/user/presentDoc.jsp?docId=479_1_1&docType=3&fileName=video479.xml

(καλύτερη χρήση Internet Explorer ή και Windows Media Player 11

Σαντορινιοί Καμπανάδες ( και πάλι)

Στ Αγιανεργύρω το κουμπε........ Αύριο στο νησί μας και ιδιαίτερα σε 2 -3 χωριά τιμάμε και πάλι τη μνήμη των αγίων Αναργύρων...για ακούστε λοιπόν νέους καμπανοκρούστηδες να σημαίνουν στα σπερνά της καλοκαιρινής εορτής των Αγίων από το Μεγάλοχωριό και διαβάστε και πάλι προηγούμενη ανάρτηση για τους τόκους της Σαντορίνης






Σαντορινιοί καμπανάδες

της Γουλιελμίας Συρίγου Μονιούδη http://kallistorwntas.blogspot.com/2010/05/blog-post_920.html

Στη Σαντορίνη του σήμερα, που αλλάζει όψη από χρόνο σε χρόνο, ιδιαίτερα τους τουριστικούς μήνες, οι καμπάνες το λατρευτικό αυτό σύμβολο, παραμένει αναλλοίωτο ανά τους αιώνες με την ίδια πάντα χάρη.Ο τρόπος που σημαίνουν τις καμπάνες στο νησί μας, έχει κάποια ιδιατερότητα. Σχόλη και καματερή, οι κάτοικοι ξεβαριούνται , θαρρείς να τις σημαίνουνε αλλά και να τις ακούνε. Έχουν μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά τους αφού κατέχουν κύριο ρόλο στην λατρεία και στον κοινωνικό τους βίο, όπως φανερώνουν τα στιχάκια που τραγουδούσαν στο σκοπό της μαντινάδας γονείς και πρόγονοι τον καιρό της βεντέμας:
«το μεσημέρι ηπλάκωσε κι ο Αη Λιάς σημαίνει,
κι ο μπακαγιάρος το φτωχό, στο πιάτο περιμένει…»

Ο καμπανοκρούστης, λοιπόν πρέπει να έχει ταλέντο και μεράκι για να βγει ο ήχος της καμπάνας πιο μελωδικός. Να ξέρει πότε θα κτυπήσει τη μικρή με το γλυκό τον ήχο και πότε τη μεγάλη, τη μπάσα. Την κάθε μια με τη σειρά της με μαεστρία και τέμπο, δίχως βιασύνες, ώστε η εναλλαγή των ήχων να μπλέκει αρμονικά και να γεμίζει την ψυχή μας από αγαλλίαση. Οι Μεγαλοχωριανοί έχουν το χάρισμα να σημαίνουν το διπλοκάμπανο, μ έναν εντελώς συμφωνικό τρόπο, θαρρείς και δίνουν κάθε φορά ρεσιταλ.
Οι καμπανάδες, είτε σημαίνουν τα σπέρνα ( εσπερινά)ή τον όρθρο, είτε στην λειτουργία χτυπουν την ευλογημένη, καθώς λέμε τον κρασμό, παίρνει ο άνεμος τον ήχο τους και τον ξεδιπλώνει στους αιθέρες και στα πελάγη.
Εντυπωσιακός είναι και ο τρόπος όταν αναγγέλλουν πως κάποιος έφυγε από τον μάταιο τούτο κόσμο. Εϊναι οι γνωστοί «τόκοι», δηλαδή στην αρχή αργά, σημαίνουνε, πένθιμα, όπως την Μ. Παρασκευή, και αμέσως μετά ακολουθούν οι πανηγυρικοί αναστάσιμοι ήχοι. Αυτό επαναλαμβάνεται τρεις φορες. Και λέω πως είναι εντυπωσιακός ο τρόπος γιατί και ευαισθησία, έχει και προπάντων είναι καταφανής η πίστη των κατοίκων για την ανάσταση, που όλοι προσδοκούμε.
Εφημερίδα: « Θηραϊκά Νέα», Νοέμβριος 2002, φ.೫೦೯

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...