Με τη μέθοδο της ραδιο-χρονολόγησης υπολειμμάτων φυτών και άλλων οργανικών υλικών που βρέθηκαν σε βασιλικούς τάφους κατόρθωσε για πρώτη φορά μια διεθνής ομάδα επιστημόνων να ορίσει πιο ξεκάθαρες και επιστημονικά τεκμηριωμένες χρονολογίες για τις δυναστείες των Φαραώ που κυβέρνησαν την Αίγυπτο επί χιλιάδες χρόνια.
Τα αποτελέσματα θα αναγκάσουν τους ιστορικούς και αρχαιολόγους να κάνουν ορισμένες αλλαγές στις αποδεκτές μέχρι σήμερα χρονολογίες των Φαραώ, αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται πως οι αλλαγές δεν θα είναι ανατρεπτικές, καθώς αποδεικνύεται πως η μέχρι τώρα χρονολόγηση ήταν λίγο-πολύ ακριβής.
Η χρονολόγηση, με επικεφαλής τον καθηγητή Κρίστοφερ Ράμσεϊ της σχολής αρχαιολογίας του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, για την οποία συνεργάστηκαν ερευνητές από το Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών της Γαλλίας (CNRS), την Αυστρία και το Ισραήλ, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Science", σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, το BBC και το Nature.
Οι ερευνητές χρονολόγησαν με τη μέθοδο του ραδιενεργού άνθρακα-14 και συνέκριναν τις ηλικίες 211 ταφικών αντικειμένων, μερικών παλαιότερων από 4.500 χρόνια, που βρέθηκαν σε ευρωπαϊκά και αμερικανικά μουσεία, όπως απομεινάρια σπόρων φυτών, φρούτων και υφασμάτων (μεταξύ αυτών χρησιμοποιήθηκαν και ευρήματα από τον τάφο του Φαραώ Τουταγχαμών).
Δεν ήταν η πρώτη που έγινε ραδιοχρονολόγηση αιγυπτιακών ευρημάτων, αλλά αυτή την φορά χρησιμοποιήθηκε μια τεχνική πιο εξελιγμένη από ποτέ, ενώ στο παρελθόν είχαν γίνει λάθη.
"Για πρώτη φορά, η χρονολόγηση με ραδιοάνθρακα έχει γίνει αρκετά ακριβής, ώστε να θέτει συγκεκριμένα όρια στις χρονολογίες της αρχαίας Αιγύπτου. Οι επιστήμονες και οι μελετητές θα χαρούν να ακούσουν ότι η μικρή ομάδα των ερευνητών μας επιβεβαίωσε ένα αιώνα μελετών μέσα σε μόλις τρία χρόνια", δήλωσε ο Ράμσεϊ.
Οι χρονολογίες για το Παλαιό, το Μέσο και το Νέο Βασίλειο της Αιγύπτου είχαν μέχρι σήμερα βασιστεί σε ιστορικά χειρόγραφα (όπως του ιστορικού του 3ου αι. π.Χ. Μανέθωνα) ή σε αρχαιολογικά ευρήματα (από τις πυραμίδες, το Καρνάκ κ.α.), όμως οι εκτιμήσεις για τη διάρκεια της διακυβέρνησης των Φαραώ συχνά διέφεραν σημαντικά και οι διαμάχες μεταξύ των Αιγυπτιολόγων δεν ήσαν σπάνιες.
Τα νέα δεδομένα του ραδιοάνθρακα, που μελετήθηκαν με την χρήση νέων στατιστικών μεθόδων, δείχνουν ότι η βασιλεία του Φαραώ Ζοζέρ της Τρίτης Δυναστείας, που εγκαινίασε το Παλαιό Βασίλειο (έχτισε ως μελλοντικό τάφο του την πρώτη βαθμιδωτή πυραμίδα της Σακάρα), ξεκίνησε ανάμεσα στο 2691 και στο 2625 π.Χ., κάπου 50 έως 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι πιστευόταν μέχρι σήμερα.
Επίσης, μεταξύ άλλων, η νέα μελέτη συμπέρανε ότι το Νέο Βασίλειο άρχισε νωρίτερα από ό,τι θεωρούσαν μέχρι τώρα οι μελετητές, μεταξύ του 1570 και του 1544 π.Χ.
Ο Φαραώ Ραμσής ο Β΄, ο θεωρούμενος από τους ιστορικούς ως ο σημαντικός αιγύπτιος βασιλιάς, τοποθετείται στο 1297 - 1273 π.Χ. Η νέα μέθοδος ραδιοχρονολόγησης, σύμφωνα με τους ερευνητές, επιτυγχάνει ακρίβεια με απόκλιση 76, 53 και 24 ετών για το Παλαιό, το Μέσο και το Νέο Βασίλειο αντίστοιχα.
Το αίνιγμα της έκρηξης του ηφαιστείου της Θήρας
Όμως, σύμφωνα με τον αρχαιολόγο Χέντρικ Μπρούινς του πανεπιστημίου Μπεν Γκουριόν στη Νεγκέβ του Ισραήλ, ο οποίος συνοδεύει την διεθνή μελέτη ραδιοχρονολόγησης με ξεχωριστό του σχόλιο στο "Science", παραμένουν ακόμα διάφορα ζητήματα αναπάντητα, με πιο σημαντικό από όλα την χρονολόγηση της τεράστιας έκρηξης του ηφαιστείου της αρχαίας Θήρας στο Αιγαίο, η οποία έφερε τα πάνω-κάτω στην ιστορία των πολιτισμών της Ανατολικής Μεσογείου.
Μια προηγούμενη ραδιοχρονολόγηση είχε εκτιμήσει ότι η καταστροφική έκρηξη (που πιθανότατα προκάλεσε την καταστροφή του Μινωικού Πολιτισμού) συνέβη τουλάχιστον 100 χρόνια πριν ξεκινήσει το Νέο Βασίλειο της Αιγύπτου.
Αυτό, σύμφωνα με τη νέα ραδιοχρονολόγηση, τοποθετείται όχι νωρίτερα από το 1570 π.Χ., άρα η έκρηξη του ηφαιστείου θα πρέπει να τοποθετείται πριν το 1670 π.Χ.
Από την άλλη, οι έρευνες του αυστριακού αρχαιολόγου Μάνφρεντ Μπίτακ του πανεπιστημίου της Βιέννης, τόσο στα ιστορικά κείμενα, όσο και με ραδιοχρονολογήσεις, έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η έκρηξη στη Σαντορίνη έλαβε χώρα όχι πριν ξεκινήσει το Νέο Βασίλειο, αλλά στη διάρκειά του, δηλαδή αρκετά χρόνια μετά.
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=174533
Y.Γ.: Διαβάστε ΠΡΟΣΕΧΤΙΚΑ ελπίζοντας να μην παρερμηνευτει και αυτό το άρθρο.....
Παρασκευή 18 Ιουνίου 2010
Πέμπτη 17 Ιουνίου 2010
Κέντρο Υγείας Θήρας... το δικό μας γιοφύρι......
ψυχρολουσία…
Δεν πρόλαβαν να «φτουρήσουν» κι αντικαταστάθηκαν….
Πρόκειται για την (πρώην) πρόεδρο και τον (πρώην) αντιπρόεδρο του Κ.Υ. Θήρας κυρίους Κατερίνα Μανουσάκη και Χρυσόστομο Δεναξά, που κλήθηκαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των θέσεων του προεδρείου του ΔΣ του Κέντρου Υγείας Θήρας, για να αντικατασταθούν μερικές ημέρες αργότερα. Και η απορία που δημιουργείται είναι για ποιόν λόγο ή λόγους αποφασίστηκε η τοποθέτησή τους για να αντικατασταθούν μερικές ημέρες αργότερα; Κίνηση που σε πολιτικό επίπεδο (μικρό το νησί, αλλά να μην ξεχνάμε κι αυτά που ξέρουμε) μπορεί να χαρακτηριστεί και ως «άδειασμα».
Νέος πρόεδρος και αντιπρόεδρος ορίστηκαν ο Γιάννης Λαμπράκης διευθυντής στην Κοινοτική Επιχείρηση της Οίας και ο Γιώργος Δημητρόπουλος γιατρός δερματολόγος, οι οποίοι και αποδέχτηκαν την σχετική πρόταση. Τους ευχόμαστε καλή δύναμη στο δύσκολο έργο τους.
http://exoumekaileme.blogspot.com/2010/06/blog-post_16.html
Δυστυχως αγαπητό exoumekaileme` έχεις απόλυτο δικιο...... Χρυσόστομε μην κολλάς Κοιτα μπροστά και είμαστε μαζί σου!!!
Δεν πρόλαβαν να «φτουρήσουν» κι αντικαταστάθηκαν….
Πρόκειται για την (πρώην) πρόεδρο και τον (πρώην) αντιπρόεδρο του Κ.Υ. Θήρας κυρίους Κατερίνα Μανουσάκη και Χρυσόστομο Δεναξά, που κλήθηκαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των θέσεων του προεδρείου του ΔΣ του Κέντρου Υγείας Θήρας, για να αντικατασταθούν μερικές ημέρες αργότερα. Και η απορία που δημιουργείται είναι για ποιόν λόγο ή λόγους αποφασίστηκε η τοποθέτησή τους για να αντικατασταθούν μερικές ημέρες αργότερα; Κίνηση που σε πολιτικό επίπεδο (μικρό το νησί, αλλά να μην ξεχνάμε κι αυτά που ξέρουμε) μπορεί να χαρακτηριστεί και ως «άδειασμα».
Νέος πρόεδρος και αντιπρόεδρος ορίστηκαν ο Γιάννης Λαμπράκης διευθυντής στην Κοινοτική Επιχείρηση της Οίας και ο Γιώργος Δημητρόπουλος γιατρός δερματολόγος, οι οποίοι και αποδέχτηκαν την σχετική πρόταση. Τους ευχόμαστε καλή δύναμη στο δύσκολο έργο τους.
http://exoumekaileme.blogspot.com/2010/06/blog-post_16.html
Δυστυχως αγαπητό exoumekaileme` έχεις απόλυτο δικιο...... Χρυσόστομε μην κολλάς Κοιτα μπροστά και είμαστε μαζί σου!!!
O χρυσός αίγαγρος .....( Ένα από τα "κοσμήματα " του Προιστορικου Μουσείου)
Πηγή: klearchosguidetothegalaxy.blogspot
Y.Γ. Εγώ πάντως θα πάω λίγο ακόμα παραπέρα τη κουβέντα. Ελπίζω τόσο ο Κλέαρχος όσο και ο Λευτέρης να με δικαιολογήσουν και να με κατανοήσουν στο τι λέω..... Από την πρώτη στιγμή που μπήκα στο Προιστορικό Μουσείο ( και όχι Αρχαιολογικό) έμεινα έκθαμβος... Πηγαίνα συχνά 2- 3 και 4 φορές το χρόνο και παραπάνω... Η απορία μου είναι η εξής: Δεν θα μπορούσαν να γινουν παροδικές εκθέσεις των τόσων χιλιάδων ευρημάτων φορητών που βρίσκονται στις ανασκαφές του Ακρωτηρίου στο χώρο αυτό? Δεν θα μπορούσαμε εμείς που δεν έχουμε πρόσβαση και δικαίως στους χώρους των ανασκαφών να γνωρίσουμε και να νοιώσουμε οσο το δυνατόν περισσότερα ευρήματα; Δεν θα είναι σωστό ανα 6 μήνες περίπου τουλάχιστον μέρος του χώρου του Προιστορικού μουσείου να αναδιαμορφώνεται έτσι ώστε να μπαίνουν νέα ευρήματα?? Θα ήταν καλό και για τους τουρίστες και για τους ντόπιους.... Επειδή γνωρίζω από μουσειακή καταγραφή, είναι ανέφικτο αλλά γιατί να μην τολμήσουμε κάτι το ανέφικτο ( οικονομικά αρχικά)..... έτσι για το καλό της υπόθεσης...... Να μην μείνουμε μόνο στις συγκεκριμένες τοιχογραφίες.... Η για να το πάω και λίγο παραπέρα.... Οι Σαντορινιοι πότε θα δουν την Κόρη που είχε ανακαλύψει ο αλησμόνητος Χαράλαμπος Σιγάλας.....;
Ενωση Ζωοφίλων Θήρας
Αλλη μια δράση που οφειλουμε να την παρουσιάσουμε αρχικά μέσω του βίντεο της, και σε λίγο καιρό και με άλλους τρόπους......
Η ιστοσελίδα της Ένωσης Ζωοφίλων Θήρας είναι: http://www.sawasantorini.org/ ενώ τοβίντεο τους
Θα επανέλθουμε
Η ιστοσελίδα της Ένωσης Ζωοφίλων Θήρας είναι: http://www.sawasantorini.org/ ενώ τοβίντεο τους
Θα επανέλθουμε
Η άλλη Σαντορίνη.......
ο Μιχάλης Δαμασκηνός από το Μεγαλοχωριό....Το βίντεο τα λέει όλα..... σε τηλεοπτικό αφιέρωμα στην εκπομπή της Τατιάνας Στεφανίδου
Τρίτη 15 Ιουνίου 2010
Aναφορά τιμής.........σε κόκκινα γυαλιά......
Στο τρέχον newsletter του δικτυακου τόπου www.paratiritirio.travel το οποιό αποστέλλεται κάθε Δευτέρα σε περισσότερους από 11.600 αποδέκτες του τουρισμού, καθώς επίσης και σε στελέχη επιχειρήσεων διαφόρων κλάδων της οικονομίας, οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, δημοσίων οργανισμών, περιλαμβάνεται και μια ΦΙΛΗ και ΣΥΝΤΑΞΙΔΕΥΤΡΙΑ στην Άλλη Σαντορίνη.....( Δεν θέλω να πω παραπάνω στοιχεία γιατι ξέρω ότι θα ακούω κατσάδες για μήνες.......)Αναφέρομαι φυσικά στην Αρτεμία Αργυρού. Εγώ απλά θα αντιγράψω το κείμενο στο newsletter αριθμός 96 και για τα υπόλοιπα μόνο μια φράση...... όποιος θέλει να γνωρίσει την Αρτεμία αλλά και τη λαχτάρα της για την άλλη Σαντορίνη απλά ας την ακολουθήσει κρυφα....... γκουχου γκουχου..........Καλημέρα Αρτεμάκι......Σ ευχαριστώ...Ξέρεις εσυ.......
Αρτεμία Αργυρού
Η Αρτεμία Αργυρού ζει και εργάζεται στη Σαντορίνη ως επαγγελματίας φωτογράφος, ξενοδόχος και υπεύθυνη προγράμματος ραδιοφώνου. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα αλλά από το 1985 μετακόμισε οικογενειακά στη Σαντορίνη για τη δημιουργία μιας οικογενειακής ξενοδοχειακής μονάδας 35 δωματίων. Για τα επόμενα δυο χρόνια βρέθηκε στην Αλεξανδρούπολη όπου φοίτησε στη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων (τμήμα Επισιτιστικό / Ξενοδοχειακό) θεωρώντας ότι η σπουδή του τουριστικού αντικειμένου ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στους πελάτες του ξενοδοχείου όσο και στο μεγάλο κεφάλαιο που λέγεται τουρισμός. Έκανε την πρακτική της στην Κρήτη (Malia Beach Hotel) και στην Ανωτέρα της Ρόδου αντίστοιχα. Επιστρέφοντας από τις σπουδές της στη Σαντορίνη το χειμώνα διαπίστωσε το μεγάλο contrast αντιθέσεων. Ένα νησί που κατακλυζόταν από εκατομμύρια τουριστών το καλοκαίρι και μια απίστευτη ερημιά το χειμώνα. Έτσι, παρατηρώντας περισσότερο τη φύση της Σαντορίνης, το φώς της και τον τρόπο που άλλαζε αποφάσισε να ασχοληθεί με τη φωτογραφία. Αρχικά σπούδασε στη σχολή Focus με πρώτο χρόνο σπουδών μαυρόασπρη φωτογραφία. Η συνέχεια είναι μαγευτική για την Αρτεμία….με μια μηχανή στο χέρι αρχίζει να μαθαίνει τόσο τη Σαντορίνη, όσο και τη φωτογραφία και κάθε κλίκ είναι διαφορετικό! Το αποτέλεσμα φαινόταν στο σκοτεινό θάλαμο όπου αποκαλυπτόταν το φώς, το contrast και η μαγεία του τόπου. Έτσι συνδυάζει το καλοκαίρι την επιχειρηματικότητα με το ξενοδοχείο και το χειμώνα τη μοναδικότητα του τοπίου και της φωτογραφίας. Το 1998, στο Μπελλώνιο Πολιτιστικό Κέντρο έκανε την πρώτη της φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Με αφορμή το Φώς». Το 2006 αποφάσισε να ασχοληθεί και με την πολιτική ως υποψήφια νομαρχιακή σύμβουλος στο συνδυασμό του Δημήτρη Μπάιλα. Εδώ και τρία χρόνια πέρα από τη φωτογραφία, την οικογενειακή επιχείρηση ασχολείται και με το ραδιόφωνο, εργάζεται στον «Top Melody 104,9Fm» ως υπεύθυνη προγράμματος.
Η Αρτεμία Αργυρού ζει και εργάζεται στη Σαντορίνη ως επαγγελματίας φωτογράφος, ξενοδόχος και υπεύθυνη προγράμματος ραδιοφώνου. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα αλλά από το 1985 μετακόμισε οικογενειακά στη Σαντορίνη για τη δημιουργία μιας οικογενειακής ξενοδοχειακής μονάδας 35 δωματίων. Για τα επόμενα δυο χρόνια βρέθηκε στην Αλεξανδρούπολη όπου φοίτησε στη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων (τμήμα Επισιτιστικό / Ξενοδοχειακό) θεωρώντας ότι η σπουδή του τουριστικού αντικειμένου ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στους πελάτες του ξενοδοχείου όσο και στο μεγάλο κεφάλαιο που λέγεται τουρισμός. Έκανε την πρακτική της στην Κρήτη (Malia Beach Hotel) και στην Ανωτέρα της Ρόδου αντίστοιχα. Επιστρέφοντας από τις σπουδές της στη Σαντορίνη το χειμώνα διαπίστωσε το μεγάλο contrast αντιθέσεων. Ένα νησί που κατακλυζόταν από εκατομμύρια τουριστών το καλοκαίρι και μια απίστευτη ερημιά το χειμώνα. Έτσι, παρατηρώντας περισσότερο τη φύση της Σαντορίνης, το φώς της και τον τρόπο που άλλαζε αποφάσισε να ασχοληθεί με τη φωτογραφία. Αρχικά σπούδασε στη σχολή Focus με πρώτο χρόνο σπουδών μαυρόασπρη φωτογραφία. Η συνέχεια είναι μαγευτική για την Αρτεμία….με μια μηχανή στο χέρι αρχίζει να μαθαίνει τόσο τη Σαντορίνη, όσο και τη φωτογραφία και κάθε κλίκ είναι διαφορετικό! Το αποτέλεσμα φαινόταν στο σκοτεινό θάλαμο όπου αποκαλυπτόταν το φώς, το contrast και η μαγεία του τόπου. Έτσι συνδυάζει το καλοκαίρι την επιχειρηματικότητα με το ξενοδοχείο και το χειμώνα τη μοναδικότητα του τοπίου και της φωτογραφίας. Το 1998, στο Μπελλώνιο Πολιτιστικό Κέντρο έκανε την πρώτη της φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Με αφορμή το Φώς». Το 2006 αποφάσισε να ασχοληθεί και με την πολιτική ως υποψήφια νομαρχιακή σύμβουλος στο συνδυασμό του Δημήτρη Μπάιλα. Εδώ και τρία χρόνια πέρα από τη φωτογραφία, την οικογενειακή επιχείρηση ασχολείται και με το ραδιόφωνο, εργάζεται στον «Top Melody 104,9Fm» ως υπεύθυνη προγράμματος.
Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010
Mελετώ τις συνταγές: Κάπαρη....
Η κάπαρη αποτελεί μία από τις γαστριμαργικές απολαύσεις της Μεσογείου, που συναντάται από την Τουρκία μέχρι την Ισπανία και καταναλώνεται με μεγάλη ευχαρίστηση σε όλες τις χώρες που βρίσκονται στον ενδιάμεσο χώρο. Η ελληνική κάπαρη είναι σχεδόν πάντα αυτή που μεγαλώνει αυτοφυώς στη φύση, ενώ οι ποικιλίες που προέρχονται από άλλες περιοχές της Μεσογείου, δηλαδή την Ισπανία, τη νότια Γαλλία και την Τουρκία, είναι κατά κανόνα προϊόν καλλιέργειας. Όποια και αν είναι η προέλευση της κάπαρης δεν καταναλώνεται ποτέ νωπή.
Η πικάντικη, αψιά (αυτό οφείλεται στην ύπαρξη του σιναπέλαιου που απελευθερώνεται απο τους ιστούς του φυτού) και υπέροχα πικρή γεύση της κάπαρης αναδεικνύεται μόνο αφού γίνει τουρσί, γιατί μόνο κάτω από την επίδραση της άρμης σχηματίζεται το καπρικό οξύ, που της δίνει τη χαρακτηριστική της γεύση.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην οποία η διατήρηση της κάπαρης εξασφαλίζεται με διαφορετικό τρόπο, μέσω δηλαδή του στεγνώματός της στον ήλιο μέχρι να σκληρύνει τελείως και να αποκτήσει ένα ελαφρώς ξανθό χρώμα. Η κάπαρη που έχει υποστεί τέτοια επεξεργασία αποτελεί σπεσιαλιτέ της Σαντορίνης. Όταν πρόκειται να καταναλωθεί, τη μουσκεύουν και τη συνδυάζουν κατά κανόνα με μια σάλτσα ντομάτας, ως συνοδευτικό της φάβας.
Η κάπαρη συλλέγεται σε διάφορα στάδια της ανάπτυξής της. Το πλέον αγαπητό τμήμα του φυτού είναι τα μπουμπούκια, τα οποία πρέπει να συλλεχθούν πριν αρχίσουν να ανοίγουν. Η εργασία που απαιτείται είναι κοπιαστική, αφού η συγκομιδή πρέπει να γίνει με γρήγορους ρυθμούς, συνήθως κατά τη διάρκεια της ημέρας την εποχή της ανθοφορίας, γιατί τα μπουμπούκια ανθίζουν γρήγορα.
Εκτιμούν ακόμα τον καρπό της κάπαρης, που προκύπτει μετά την ολοκλήρωση της ανθοφορίας. Ο καρπός αυτός είναι μακρόστενος και παχύς και θυμίζει κάπως σταφύλι, ενώ η υφή του είναι τραχιά και ελαφρώς ινώδης. Τουρσί γίνονται και οι καρποί. Η κάπαρη θεωρείται ορεκτικό και διουρητικό βότανο. Με την κάπαρη αρωματίζεται το λάδι, ξίδι ή βούτυρο, προστίθεται σε τυριά, γαρνιτούρες ή γίνονται τουρσιά και πίκλες.
Οι Έλληνες χρησιμοποιούμε την κάππαρη για να γαρνίρουμε σαλάτες, από μια κλασική χωριάτικη μέχρι κρητικούς ντάκους. Η μεγαλύτερη ποικιλία εδεσμάτων που περιλαμβάνουν κάπαρη συναντάται αναμφίβολα στις Κυκλάδες.
Οι μικροί καρποί μαγειρεύονται με ψάρι και κυρίως παστό μπακαλιάρο, φτιάχνονται ακόμα με κροκέτες, χρησιμοποιούνται ως καρύκευμα στη μελιτζανοσαλάτα, ενώ είναι δυνατόν να τους βράσουν για να τους σερβίρουν συνήθως με φάβα, φαγητό που αποτελεί τοπική σπεσιαλιτέ της Σαντορίνης.
Στην αρχαία Ελλάδα το κάπαρη χρησιμοποιούσαν στους ρεβματισμούς και μετέπειτα για την θεραπεία των μολύνσεων του ουροποιητικού. Πρόσφατες έρευνες εστιάζουν στον πιθανό ρόλο του στην αντιμετώπιση της υπερλιπιδαιμίας και τον ρόλο του ως αντιαλλεργικό. Ο φλοιός της ρίζας χρησιμοποιείται στη θεραπεία διαφόρων παθήσεων όπως αρθρίτιδες, ρευματισμοί, πονόδοντοι και σε παθήσεις του δέρματος. Στην αρχαιότητα πίστευαν ότι το φυτό έχει θεραπευτικές αλλά και μαγικές ιδιότητες. Ο αρχαίος γιατρός Διοσκουρίδης συνιστούσε τα φύλλα και τη ρίζα του φυτού για να εξαφανίζονται τα πρηξίματα. Στη φαρμακευτική χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις αδυναμίας, ως διεγερτικό της κυκλοφορίας και των αναπνευστικών λειτουργιών. Δίνεται στις έγκυες πριν από τη γέννα για να προκαλέσει συσπάσεις στη μήτρα. Σταματά τη διάρροια και τους σπασμούς στο στομάχι και το έντερο, ενώ χρησιμοποιείται και κατά της ανικανότητας. Τέλος, χρησιμοποιείται στα τσιμπήματα από σφήκες και στα δαγκώματα φιδιών.
Πηγή: www.iatronet.gr (Βασιλική Κουτσοκώστα)
Η πικάντικη, αψιά (αυτό οφείλεται στην ύπαρξη του σιναπέλαιου που απελευθερώνεται απο τους ιστούς του φυτού) και υπέροχα πικρή γεύση της κάπαρης αναδεικνύεται μόνο αφού γίνει τουρσί, γιατί μόνο κάτω από την επίδραση της άρμης σχηματίζεται το καπρικό οξύ, που της δίνει τη χαρακτηριστική της γεύση.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην οποία η διατήρηση της κάπαρης εξασφαλίζεται με διαφορετικό τρόπο, μέσω δηλαδή του στεγνώματός της στον ήλιο μέχρι να σκληρύνει τελείως και να αποκτήσει ένα ελαφρώς ξανθό χρώμα. Η κάπαρη που έχει υποστεί τέτοια επεξεργασία αποτελεί σπεσιαλιτέ της Σαντορίνης. Όταν πρόκειται να καταναλωθεί, τη μουσκεύουν και τη συνδυάζουν κατά κανόνα με μια σάλτσα ντομάτας, ως συνοδευτικό της φάβας.
Η κάπαρη συλλέγεται σε διάφορα στάδια της ανάπτυξής της. Το πλέον αγαπητό τμήμα του φυτού είναι τα μπουμπούκια, τα οποία πρέπει να συλλεχθούν πριν αρχίσουν να ανοίγουν. Η εργασία που απαιτείται είναι κοπιαστική, αφού η συγκομιδή πρέπει να γίνει με γρήγορους ρυθμούς, συνήθως κατά τη διάρκεια της ημέρας την εποχή της ανθοφορίας, γιατί τα μπουμπούκια ανθίζουν γρήγορα.
Εκτιμούν ακόμα τον καρπό της κάπαρης, που προκύπτει μετά την ολοκλήρωση της ανθοφορίας. Ο καρπός αυτός είναι μακρόστενος και παχύς και θυμίζει κάπως σταφύλι, ενώ η υφή του είναι τραχιά και ελαφρώς ινώδης. Τουρσί γίνονται και οι καρποί. Η κάπαρη θεωρείται ορεκτικό και διουρητικό βότανο. Με την κάπαρη αρωματίζεται το λάδι, ξίδι ή βούτυρο, προστίθεται σε τυριά, γαρνιτούρες ή γίνονται τουρσιά και πίκλες.
Οι Έλληνες χρησιμοποιούμε την κάππαρη για να γαρνίρουμε σαλάτες, από μια κλασική χωριάτικη μέχρι κρητικούς ντάκους. Η μεγαλύτερη ποικιλία εδεσμάτων που περιλαμβάνουν κάπαρη συναντάται αναμφίβολα στις Κυκλάδες.
Οι μικροί καρποί μαγειρεύονται με ψάρι και κυρίως παστό μπακαλιάρο, φτιάχνονται ακόμα με κροκέτες, χρησιμοποιούνται ως καρύκευμα στη μελιτζανοσαλάτα, ενώ είναι δυνατόν να τους βράσουν για να τους σερβίρουν συνήθως με φάβα, φαγητό που αποτελεί τοπική σπεσιαλιτέ της Σαντορίνης.
Στην αρχαία Ελλάδα το κάπαρη χρησιμοποιούσαν στους ρεβματισμούς και μετέπειτα για την θεραπεία των μολύνσεων του ουροποιητικού. Πρόσφατες έρευνες εστιάζουν στον πιθανό ρόλο του στην αντιμετώπιση της υπερλιπιδαιμίας και τον ρόλο του ως αντιαλλεργικό. Ο φλοιός της ρίζας χρησιμοποιείται στη θεραπεία διαφόρων παθήσεων όπως αρθρίτιδες, ρευματισμοί, πονόδοντοι και σε παθήσεις του δέρματος. Στην αρχαιότητα πίστευαν ότι το φυτό έχει θεραπευτικές αλλά και μαγικές ιδιότητες. Ο αρχαίος γιατρός Διοσκουρίδης συνιστούσε τα φύλλα και τη ρίζα του φυτού για να εξαφανίζονται τα πρηξίματα. Στη φαρμακευτική χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις αδυναμίας, ως διεγερτικό της κυκλοφορίας και των αναπνευστικών λειτουργιών. Δίνεται στις έγκυες πριν από τη γέννα για να προκαλέσει συσπάσεις στη μήτρα. Σταματά τη διάρροια και τους σπασμούς στο στομάχι και το έντερο, ενώ χρησιμοποιείται και κατά της ανικανότητας. Τέλος, χρησιμοποιείται στα τσιμπήματα από σφήκες και στα δαγκώματα φιδιών.
Πηγή: www.iatronet.gr (Βασιλική Κουτσοκώστα)
Κυριακή 13 Ιουνίου 2010
Αφήγηση για το σεισμό από το Μεγαλοχωριό
Καλημέρα,ο πατερας μου ηταν μολις 9 ετων τοτε και μου εχει πει οσα λιγα θυμαται,ηταν στην Αγια Φωτεινη,εκει που σημερα βρισκεται το σπιτι μου ηταν σταυλοι και το αλωνι,ειχαν παει με τον παπου μου το Νικολο και το θειο μου τον Αναργυρο να σομαρωσουνε τα μουλαρια για να ξεκινησουνε να θερισουνε το κριθαρι,ηταν 5μιση με 6 οταν εγινε ο πρωτος σεισμος,θυμαται τα μουλαρια ωρα πριν να γυριζουν γυρω γυρω μες στη μαντρα να ρουθουνιζουν σα τρελα και να σηκωνονται ορθια στα πισινα τους ποδια..κανεις αλλος δεν προαισθανθηκε το κακο περα απο τα ζωα..μολις εγινε ο σεισμος ο παπους ετρεξε στο χωριο να προλαβει να ξυπνησει τη γιαγια μου και της θειες μου,τη Μαρια κ τη Κουλα να τρεξουν ολοι μαζι στη μαντρα...Η θεια μου η Μαρια Νομικου λεει χαρακτηριστικα : ηκουα τσοι γειτονισσες που ηφωναζανε : παει η Αγια Ανεργυροι ,παει η Αγια Ανεργυροι!!! κι εγω σα μικρο παιδακι 8 χρονω που ημουνα,ξαπλωμενη απα στο κρεβατι ηφωναζα τσοι μανας μου :κα,μαμα,κα ηφυε η Αγια Ανεργυροι,κα που να ηπηε? και η μανα μου ειπε : σηκω παιδι μου να φυομε,σηκω γιατι χανουμαστε...
Σου τα λεω τωρα αυτα και δακρυζω,πραγματικα τοση συγκινηση αισθανομαι...
Εύα Δαμασκηνού από το Μεγαλοχώρι
Υ.Γ.: Σε λίγο καιρό στις 9 Ιουλίου θα σημάνουν και πάλι τα ξημερώματα γρήγορα οι καμπάνες για να μας θυμήσουν τη μέρα μνήμης για το νησί........Μέρα μνήμης και όχι μόνο γιορτής...... Οι ανθρώποι της Σαντορίνης που άντεξαν το σεισμό..... Η Αγνότητα των παλιών κατοίκων....... Αγαπητοί μου φίλοι ανατρέξτε στους συγγενείς σας και ακούστε αφηγήσεις για την ημέρα του σεισμου. Αφήστε τα βιολιά και ακούστε τη λαλιά των ανθρώπων.... Όποιος το επιθυμεί ας με ενημερώσει 'ετσι ώστε οι αφηγήσεις αυτές να μαζευτουν για να γνωρίσουμε όλοι στιγμές των ανθρώπων που έζησαν εκείνες τις ημέρες...
Σου τα λεω τωρα αυτα και δακρυζω,πραγματικα τοση συγκινηση αισθανομαι...
Εύα Δαμασκηνού από το Μεγαλοχώρι
Υ.Γ.: Σε λίγο καιρό στις 9 Ιουλίου θα σημάνουν και πάλι τα ξημερώματα γρήγορα οι καμπάνες για να μας θυμήσουν τη μέρα μνήμης για το νησί........Μέρα μνήμης και όχι μόνο γιορτής...... Οι ανθρώποι της Σαντορίνης που άντεξαν το σεισμό..... Η Αγνότητα των παλιών κατοίκων....... Αγαπητοί μου φίλοι ανατρέξτε στους συγγενείς σας και ακούστε αφηγήσεις για την ημέρα του σεισμου. Αφήστε τα βιολιά και ακούστε τη λαλιά των ανθρώπων.... Όποιος το επιθυμεί ας με ενημερώσει 'ετσι ώστε οι αφηγήσεις αυτές να μαζευτουν για να γνωρίσουμε όλοι στιγμές των ανθρώπων που έζησαν εκείνες τις ημέρες...
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…
Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...
-
Έχοντας ως βάση το ανεκτίμητης αξίας βιβλιο « Η Σαντορίνη που χάνεται όπως τη βλέπουν οι μαθητές της Α Γυμνασίου 1985 - 1986" και προσ...
-
Μια από τις πιο συγκινητικές στιγμές στα έθιμα του Πάσχα στο νησί, είναι και αυτό που γίνεται κατά βάση σήμερα το βράδυ Μετά το Χριστός Ανέ...
-
Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...