Τετάρτη 29 Σεπτεμβρίου 2010

Παραδοσιακός φούρνος Καλησπέρη στον Καρτεράδο

Για δείτε τι σημαίνει άλλη Σαντορίνη....και άλλη ζωή εν γένει!!Φωτογραφίες : Αρτεμία Αργυρού










ενώ από το άρθρο " η Αθέατη πλευρά της Σαντορίνης που βρήκα εδώ ( http://www.aegeancuisine.gr/ReadNews.aspx?cat=A&id=141): αντιγράφω
"
Στο χωριό Καρτεράδος λειτουργεί ακόμα με τον παραδοσιακό τρόπο ο ξυλόφουρνος του Καλησπέρη. «Κοιτάξτε μην πείτε Καλημέρη και τον εκνευρίσετε», μας λέει ο γιός του κυρ Γιάννη, ο Αντρέας. Κάτω από ένα χωραφάκι με μια μεγαλοπρεπή συκιά, κάτω στα σκαλάκια, πάνω από ταράτσες, φτάνουμε στην αυλή του κυρ Γιάννη και της κυρίας Μαργαρίτας. Το αφεντικό πίνει τον κριθαροκαφέ του. Μέσα στο υπόσκαφο μας αποκαλύπτεται ένας χώρος ανείπωτης ομορφιάς. Στο βάθος, η φωτιά καίει κληματόβεργες για να θερμάνει τον χτιστό φούρνο.
Αλεύρι από κριθάρι, προζύμι, νερό, μαγιά και λίγο αλάτι ζυμώνονται ασφαλώς στο χέρι. «Από τον ήχο που κάνουν, καταλαβαίνεις πότε είναι έτοιμα», μας λέει ο Αντρέας. Τα παξιμάδια θα μείνουν όλο το βράδυ στο φούρνο σε σταθερή θερμοκρασία. «Παλιά φουρνίζαμε 5 φορές την ημέρα ψωμί, τότε που το μεροκάματο είναι 35 δρχ.», συμπληρώνει ο κυρ Γιάννης. Η κυρία Μαργαρίτα στρώνει την τιράντα του που γλίστρησε από το φούρνισμα. Έξω, στο κηπάκι με φυτά και λουλούδια να ξεπροβάλλουν από τενεκεδάκια η λαλά (η γιαγιά στην τοπική διάλεκτο) μας κερνά παξιμάδι και από τον σπιτικό πελτέ της. Παίρνω ελάχιστο, γιατί ξέρω πια πόσο κόπο χρειάζεται για να γίνει. «Όταν μου πάρεις το πολύ, τι θα φάμε εμείς;» Παγώνω μέχρι να καταλάβω ότι αστειεύεται. Ο κυρ Γιάννης κρατούσε παλιά βερεσέ, όταν ο κόσμος δεν είχε λεφτά, «δεν άφησε κανέναν να πεινάσει», μας ψιθυρίζει η κ. Μαργαρίτα."

Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2010

Miα άλλη Σαντορίνη


Santorini from Elena Nazare on Vimeo.

Εκπομπή Γυρίσματα

Από την εκπομπή Γυρίσματα του Σκαι:

http://gyrismata.skai.gr/default.asp?cid=1&pid=2&rid=46&vid=1180  Πύργος


http://gyrismata.skai.gr/default.asp?pid=2&vid=1170&rid=46&cid=1 Oia

Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΤΗΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ

http://www.e-tetradio.gr/ar3837el_oethnikosymnostissantorinis.html

Πόσους δίσκους έχει πουλήσει στην καριέρα του ο Rene Aubry; Διακόσαι χιλιάδαι δίσκοι; Τρακόσαι; Κατά πάσα πιθανότητα, οι μισοί αγοράστηκαν από επιχειρηματίες ή και κατοίκους της Σαντορίνης.

Αδύνατο να περπατήσει κανείς δέκα λεπτά στα σοκάκια που κοιτάζουν την καλντέρα χωρίς να ακούσει από κάποιο υπόσκαφο τον "εθνικό ύμνο" του νησιού. Δεν ξέρω πώς λέγεται αυτό το πασίγνωστο ορχηστρικό που μοιάζει να γράφτηκε για σάουντρακ του Franco, μπορώ όμως να το σφυρίξω, να το κολλήσω στο μυαλό σας, να λικνιστώ στο ρυθμό του.

Ελεος, δηλαδή. Ακόμα και ο ίδιος ο Ομπρί θα έβαζε τις φωνές. Εκτός πιά κι αν υπάρχει κάποιος άγραφος νόμος που καθιστά υποχρεωτική την ανάκρουση της μουσικής του επειδή ο κυρ-Ρενέ έχει το ίδιο όνομα με την προστάτιδα και "νουνά" του νησιού: Σαντορίνη πάει να πει Αγία Ειρήνη. Αφού το λένε και οι Κατσιμιχαίοι, έτσι θα είναι.

Στα σοβαρά τώρα, η Σαντορίνη είναι υπέροχη αυτή την εποχή. Οι ορδές των βαρβάρων εγκατέλειψαν τα στέκια του Περίβολου και επέστρεψαν στην Αθήνα για να προετοιμάσουν τα χειμερινά τους στέκια. Τα ζευγαράκια κρυώνουν το Σεπτέμβριο, οι οικογένειες έχουν σχολείο. Παπαράτσι και κάμερες του Star δεν κυκλοφορούν πιά στο νησί. Ούτε μοντέλα ούτε -καλή ώρα- μπασκετμπολίστες.

Εμειναν πίσω κυρίως ξένοι, όχι τόσο Αγγλοι μέθυσοι όσο εύποροι ταξιδιώτες από εκείνους που αφήνουν και εισόδημα στο νησί. Και δεν εννοώ τίποτε Ρώσους νεολεφτάδες. Επεσα από τα σύννεφα όταν άκουσα τον κυρ Νίκο, τον Πρέκα να λέει ότι τα δωμάτιά του ήταν κατάμεστα και "overbooked" για το Σαββατοκύριακο 25-26 Σεπτέμβρη. Οταν φτάσαμε εκεί, είδαμε ότι φιλοξενούσαν και το γάμο ενός γλυκύτατου ζευγαριού Γιαπωνέζων.

Τα νερά ήταν ζεστά για την εποχή χωρίς τη μεσολάβηση του ηφαιστείου, το μελτέμι είχε υποχωρήσει και επέτρεπε μπαλκονάδες με κρασί, τους δρόμους τους βρήκαμε απαλλαγμένους από μηχανάκια και μποτιλιαρίσματα, το σέρβις παντού μας φάνηκε πιο ανθρώπινο και δίχως τουπέ.


Τις νύχτες βέβαια κάνουν κατάληψη στα κλαμπ οι ντόπιοι και οι φαντάροι, αλλά δεν είναι υποχρεωτικό να περάσει κάποιος από το Κοο ή το Enigma. Ακόμα και για τον εγκλωβισμένο στα Φηρά, υπάρχει το διπλό καταφύγιο της Κυρα-Θήρας για τζαζ και του Tithora για ροκ. H παρουσία τους είναι καθησυχαστική.


Ακόμα και όταν κάνει να αποσυρθεί από το προσκήνιο, η Ελλάδα βρίσκει τρόπους να σου τεντώνει τα νεύρα. Η πτήση της Ολυμπιακής καθυστέρησε μία ώρα, η εταιρία ενοικίασης αυτοκινήτων ξέχασε το ραντεβού και μας άφησε σύξυλους, οι τιμές στα καταλύματα μας έκοψαν τα ποδάρια. Ακόμα περισσότερο σαστίσαμε όταν μάθαμε κάποιες ιστορίες σαντορινέικης επιχειρηματικής τρέλας. Ποιος να περίμενε ότι ο άνθρωπος που δημιούργησε το θρύλο του ξακουστού ζαχαροπλαστείου της Οίας "Minim's" είναι σήμερα απένταρος;

Ετσι ή αλλιώς, είναι αδύνατο να αντισταθεί κάποιος στη θέα της απάνεμης και μαγευτικής καλντέρας, συνδυασμένης μάλιστα με την ηρεμία του αιγαιοπελαγίτικου Σεπτέμβρη. Στη Σαντορίνη, όπως και σε άλλα νησιά, η απόσταση ανάμεσα στον Αύγουστο και το Σεπτέμβρη αποδεικνύεται πολύ μεγάλη. Το μόνο στοιχείο που συνδέει τους δύο γείτονες μήνες είναι ο Ρενέ Ομπρί.

Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2010

Διάσωση ναυαγών

Στις 31 Αυγούστου 2010 και ώρα 13:30 τρεις ναυαγοί οι οποίοι επέβαιναν σε μικρά ταχύπλοα σκάφη τύπου jet ski, περισυνελλέγησαν από το αεροναυαγοσωστικό ελικόπτερο τύπου ΑΒ - 205 της 134 ΣΜ της Σαντορίνης.
Οι διασωθέντες Νεοζηλανδοί, Jeremy Burfoot , Travis Donoghue και ο Κροάτης Ivan Otulic ξεκίνησαν στις 05:00 το πρωί από την Κάρπαθο με σκοπό να φθάσουν στη Σαντορίνη πριν την επερχόμενη καταιγίδα η οποία προσέγγιζε στην περιοχή. Περίπου στις 08:00 και έχοντας διανύσει σχεδόν τη μισή διαδρομή (περίπου 35 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Σαντορίνης) οι καιρικές συνθήκες χειροτέρεψαν με ανέμους έντασης 60-70 χιλιομέτρων την ώρα και κύματα ύψους 3-4 μέτρων.
Λόγω των ακραίων καιρικών συνθηκών σημειώθηκαν μηχανικές βλάβες και στα τρία σκάφη με αποτέλεσμα την αδυναμία πλεύσης τους. Μετά από αυτό το γεγονός η ομάδα ενεργοποίησε τις συσκευές εντοπισμού θέσης (personal locater beacons) περιμένοντας βοήθεια.
Σε αναζήτηση των ναυαγών έσπευσε το αεροναυαγοσωστικό ΑΒ-205 της 134 ΣΜ Σαντορίνης καθώς και ένα C-130. Μετά από δύο ώρες ερευνών το ελικόπτερο της ΠΑ εντόπισε τους τρεις άτυχους ναυαγούς τους οποίους περισυνέλλεξε σώους και χωρίς κάποιο σημαντικό τραυματισμό.
Οι διασωθέντες μεταφέρθηκαν για προληπτικούς λόγους στο Κέντρο Υγείας Σαντορίνης, όπου τους παρασχέθηκαν οι Πρώτες Βοήθειες. Ο επικεφαλής της ομάδας Jeremy Burfoot ευχαρίστησε τις ελληνικές αρχές Έρευνας και Διάσωσης καθώς και το προσωπικό του ελικοπτέρου της Πολεμικής Αεροπορίας και τις Λιμενικές Αρχές της Σαντορίνης για τον επαγγελματισμό, την ετοιμότητα και την αποτελεσματικότητα που επέδειξαν.
Οι τρεις άνδρες εκτελούσαν ταξίδι με τα σκάφη τους από το Λονδίνο στη Νέα Ζηλανδία με σκοπό την αφύπνιση του κόσμου για την πρόληψη και έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου.


http://www.haf.gr/el/news.asp?id=4539

Απροσδόκητο μήνυμα ελπίδας του Γιάννη Μαρίνου

Ο λόγος για τη Σαντορίνη. Οχι επειδή παραμερίζω το μνημόνιο και τα δραματικά συνεπακόλουθά του, αλλά ακριβώς για τον αντίθετο λόγο. Στο νησί των προγόνων μου είδα φως στην άκρη του τούνελ. Αμυδρό, πυγολαμπίδας. Αλλά φως. Δεν υπονοώ ότι ο τουρισμός της δεν επηρεάστηκε. Ούτε κάποιες σκιερές πλευρές της περιορίστηκαν σοβαρά. Και η κυκλοφοριακή αναρχία έδωσε τα ρέστα της, ακόμη και με νεκρούς. Και η ρυπαντική χωματερή της ζει και βασιλεύει. Και τα σκουπίδια διακοσμούν κάθε σχεδόν ειδυλλιακή γωνιά του μοναδικού αυτού νησιού. Και η αισχροκέρδεια απέσπασε ό,τι μπορούσε. Και το βυθισμένο «Sea Diamond» παραμένει βουβή απειλή για τη θάλασσα της Καλντέρας. Ευτυχώς, οι μοναδικές ομορφιές της Σαντορίνης εξουδετερώνουν τους βιαστές της, το ηλιοβασίλεμά της φωτογραφίζεται με κάθε τρόπο από τους γοητευμένους επισκέπτες της, ενώ τα ξενοδοχεία και τα εστιατόριά της ικανοποιούν στο έπακρον κάθε γούστο και βαλάντιο. Και πάντα βρίσκεις γειτονιές και περιοχές όπου δεν απειλεί τα ακουστικά σου τύμπανα και τη στοιχειώδη αισθητική σου ο παγκόσμια κυριαρχών μουσικός φασισμός των 120 ντεσιμπέλ.

Αντίθετα μάλιστα, ο ισχυρός αντίλογος της ποιότητας, του κάλλους και της πνευματικότητας συνεχώς ενισχύεται. Στα πολιτιστικά κέντρα της, όπως το Μπελλώνειο Ιδρυμα, το Μέγαρο Γκύζη (με αποκορύφωμα το ρεσιτάλ πιάνου του εκπληκτικού Βασίλη Τσαμπρόπουλου), η καλπάζουσα ανάπτυξη της Εστίας Πύργου, η αναπαράσταση της έκρηξης του ηφαιστείου και προπαντός ο καθαρός αέρας και οι υπέροχες ακτές της για μπάνιο και χαλάρωση συνεισέφεραν όπως πάντα. Το δε φωτογραφικό λεύκωμα, που επιμελήθηκε ο ακαταπόνητος εκδότης των «Θηραϊκών Νέων» Μανώλης Λιγνός με τη φωτογράφιση της «Σαντορίνης Ανωθεν» (από ελικόπτερο) από τον εκπληκτικό φωτογράφο Γιάννη Γιαννέλο, πέτυχε το απίστευτο. Να τη δείχνει ακόμα πιο όμορφη απ΄ όσο είναι. Της δίνει ψυχή. Την κάνει να γοητεύει ακαταμάχητα όπως η Κίρκη.

Την αχτίδα στην άκρη του τούνελ εντόπισα σε ένα λαϊκό πανηγύρι, τη Γιορτή της Βεντέμας (τρυγητός), που πραγματοποιήθηκε και εφέτος στις εκπληκτικές εγκαταστάσεις αναψυχής και εμπορίας του Γεωργικού Συνεταιρισμού, μέσα από την ομιλία του προέδρου του Μάρκου Καφούρου. Αντιγράφω ένα πολύ ελπιδοφόρο απόσπασμά της, που ελπίζω να προσεχθεί από όλους τους αρμόδιους του υπό παρακμή αγροτικού τομέα της χώρας μας και εν όψει δραστικών περικοπών στο πλαίσιο της κοινής αγροτικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης:

« Στον αντίποδα της εν εξελίξει ελληνικής αγροτικής τραγωδίας εδώ στο νησί μας φαίνεται ότι βιώνουμε μιαν αναγέννηση του πρωτογενούς τομέα, με τα εξής χαρακτηριστικά: * Είσοδος στον πρωτογενή τομέα περισσότερων νοικοκυριών,κυρίως νέων ανθρώπων, ως κύρια ή δευτερεύουσα απασχόληση και μάλιστα εισάγοντας σύγχρονες αντιλήψεις στις καλλιέργειες.
* Σταθερή αύξηση των καλλιεργήσιμων εκτάσεων,όλων των παραδοσιακών τοπικών προϊόντων, την τελευταία τριετία.
* Αναγνωρισιμότητα των θηραϊκώνως επώνυμων προϊόντων,για την απόκτηση των οποίων μάλιστα διατίθενται υψηλά ποσά.
* Τιμές παραγωγού υπερδεκαπλάσιες (επαναλαμβάνω:υπερδεκαπλάσιες) από τον μέσον όρο των τιμών παραγωγού στην υπόλοιπη Ελλάδα.

* Θεσμική κατοχύρωση των τοπικών καλλιεργειών,με αποτέλεσμα να απολαμβάνει ο σαντορινιός αγρότης οικονομικές ενισχύσεις-επιδοτήσειςμεγαλύτερες από οπουδήποτε αλλού. * Μια συνεταιριστική οργάνωση που λειτουργεί ως σύγχρονη επιχείρηση με άριστα οικονομικά αποτελέσματα, πρότυπο για τα ελληνικά δεδομένα ».

Φαίνονται απίστευτα όλα αυτά. Αλλά αν είναι έτσι τότε υπάρχει ελπίς, ιδιαίτερα για τους απελπισμένους αγρότες μας και τους καταρρέοντες αγροτικούς συνεταιρισμούς και γενικότερα για τη νεολαία μας και τους αυτοαποκαλούμενους προοδευτικούς. Μπορεί ακόμη και για εκείνους που απογοήτευσε τραγικά ο Κάστρο με τη δημόσια παραδοχή της αποτυχίας του μοντέλου του ή τους μαοϊκούς του ΣΥΡΙΖΑ μετά την επίσημη αποκάλυψη των φρικιαστικών εγκλημάτων του Μάο εις βάρος του κινεζικού λαού.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=123&artid=356894&dt=26/09/2010#ixzz10jdVs0jn

Συμμετέχει και η Σαντορίνη στην Παγκυκλαδική Συνάντηση

Για την
8η ΠΑΓΚΥΚΛΑΔΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΛΑΪΚΩΝ ΠΝΕΥΣΤΩΝ
μας ενημερώνει το τμήμα Πολιτισμού και Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Νομαρχίας Κυκλάδων.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση,
Ο θεσμός της Παγκυκλαδικής Μουσικής Συνάντησης Λαϊκών Πνευστών, μείζον πολιτιστικό γε-γονός για τα νησιά των Κυκλάδων, κορυφώνεται φέτος με την 8η Συνάντηση, που θα πραγματο-ποιηθεί στη Σύρο από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 2 Οκτωβρίου 2010, με πρωτοβουλία της Νο-μαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων.

Ήδη, στα πλαίσια των προηγούμενων Συναντήσεων που έγιναν στην Κέα, την Κύθνο, τη Νάξο, τη Μύκονο, την Πάρο, την Αντίπαρο και την Άνδρο, έχουν εντοπιστεί και καταγραφεί οι λαϊκοί ορ-γανοπαίκτες απ’ όλα τα Κυκλαδονήσια που παίζουν τα παραδοσιακά πνευστά μουσικά όργανα (τσαμπούνα, φλογέρα, σουραύλι, κλαρίνο κ.ά.).

Στις μέρες μας, «η τσαμπούνα, το τουμπάκι και το σουραύλι είναι όργανα αναγεννημένα, με νέα παιδιά να ασχολούνται, να μαθαίνουν, να τραγουδούν και να παίζουν. Αυτή η αναγέννηση του μουσικού λαϊκού πολιτισμού των νησιών μας οφείλεται στο μεγαλύτερο βαθμό στις Παγκυκλαδι-κές Συναντήσεις».

Παράλληλα, οι Παγκυκλαδικές Συναντήσεις έχουν γίνει η αφορμή για επιστημονική έρευνα, η οποία έχει δώσει καρπούς με την εκπόνηση ειδικών επιστημονικών εργασιών (διδακτορικές δια-τριβές, πτυχιακές εργασίες, δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, ανακοινώσεις σε δι-εθνή συνέδρια κ.λπ.).

Σήμερα, έχει ολοκληρωθεί η συστηματική καταγραφή του σχετικού υλικού (ηχογράφηση, φωτο-γράφηση, κινηματογράφηση και συνεντεύξεις), σε συνεργασία με το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων του Φοίβου Ανωγειανάκη και μιας ομάδα νέων εθνομουσικολόγων, φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών τους οποίους συντονίζει ο καθηγητής Λάμπρος Λιάβας.

Στον φετινό πανηγυρικό πρόγραμμα θα προβληθεί η ταινία - ντοκιμαντέρ της Νομαρχιακής Αυτο-διοίκησης Κυκλάδων, σε σκηνοθεσία Πάνου Καρκανεβάτου, με αντιπροσωπευτικά δείγματα από τις προηγούμενες μουσικές Συναντήσεις και από ποικίλα δρώμενα στα νησιά των Κυκλάδων, με τα λαϊκά πνευστά να παίζουν πρωτεύοντα ρόλο.

Οι Παγκυκλαδικές Μουσικές Συναντήσεις Λαϊκών Πνευστών είναι ένας θεσμός μοναδικός στην Ελλάδα. Είναι ο θεσμός που αναγέννησε τα όργανα που διασκέδασαν τους Κυκλαδίτες χωρίς υ-περβολή για χιλιάδες χρόνια. Θεσμός που, στους τόπους όπου πραγματοποιήθηκε, οι νησιώτες θα τον θυμούνται για χρόνια. Θεσμός σχεδιασμένος στην ανθρώπινη κλίμακα, σ’ αντίθεση με το κιτς και το φολκλόρ που δυστυχώς κυριαρχεί στην εποχή που ζούμε.

Οι Παγκυκλαδικές Συναντήσεις είναι ένας θεσμός που πραγματικά παράγει και προάγει τον πολι-τισμό.
Ο σχεδιασμός και η οργάνωση και της φετινής 8ης Συνάντησης γίνεται με ευθύνη του Τμήματος Πολιτισμού και Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων, με την ε-πιστημονική συνεργασία του Μουσείου Ελληνικών Μουσικών Λαϊκών Οργάνων και με τη συμ-μετοχή του Υπουργείου Πολιτισμού-Τουρισμού (Διεύθυνση Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονο-μιάς) των Δήμων Άνω Σύρου, Ερμούπολης και Ποσειδωνίας, καθώς και πολιτιστικών φορέων του νησιού.

Ελληνικό αλφάβητο.

Αρχαίες παραδόσεις για την προέλευση του αλφαβήτου.

 Ο αρχαίοι Έλληνες είχαν διάφορους μύθους για το ποιος δημιούργησε το πρώτο αλφάβητο: Η Αθηνά, ο Προμηθέας, ο Ορφέας, οι Μούσες, ο Κέκροπας, ο Σίσυφος, ο Φοίνιξ και η κόρη του Ακταίωνα. Πηγαίνοντας πίσω στη γραπτή παράδοση, βρίσκουμε διάφορες αναφορές περί του πως πίστευαν οι αρχαίοι ότι εξελίχθηκε το αλφάβητο. Σύμφωνα με τον Ρωμαίο Πλίνιο, ο ΕπιγένηςΑσσύριουςΠλάτωνα, οι Αιγύπτιοι δέχτηκαν τη γραφή ως δώρο του θεού Θωθ (αντίστοιχος του ελληνικού Ερμή), ο οποίος δημιούργησε τα γράμματα του αλφαβήτου. Ο Αντικλείδης ισχυριζόταν επίσης την ανακάλυψη του αλφάβητου από τους Αιγύπτιους, και συγκεκριμένα από κάποιον ονόματι Μένων που έδρασε δεκαπέντε χρόνια πριν του Φορωνέα, γιου του Ίναχου. Ο Θεόκριτος λέει ότι τα γράμματα τα δίδαξε στους γεροντότερους ο Λίνος, ενώ ο Διόδωρος και ο Ηρόδοτος λένε ότι τα γράμματα τα έφερε από την Φοινίκη ο Κάδμος.Άλλοι πάλι λένε ότι, σύμφωνα με τον Πυθόδωρο, ο Δαναός έφερε τα γράμματα πριν από τον Κάδμο, από τη Φοινίκη. Άλλοι λένε ότι ο Κάδμος από τη Μίλητο ανακάλυψε το ελληνικό αλφάβητο, ενώ μερικοί λένε ότι αυτός ανακάλυψε μόνον τα γράμματα Θ, Φ και Χ.Οι τρεις ΜοίρεςΣιμωνίδης λένε ότι πρόσθεσε τα γράμματα Ζ, Ξ, Θ, Φ, Χ, Ε, Ο, Υ, Η και Ω στο ελληνικό αλφάβητο. Ο Επίχαρμος λένε ανακάλυψε τα γράμματα Π, Ζ, Ξ, Ψ, Θ, Φ και Χ. Άλλοι μύθοι λένε ότι τα γράμματα «έπεσαν» από τον ουρανό στην «πόλη του Φοίνικα» κοντά στην Έφεσο,ενώ ο Δοσιάδης ισχυρίζεται ότι τα ανακάλυψαν οι κάτοικοι της αρχαίας Κρήτης. Μερικοί αρχαίοι σχολιαστές λένε ότι η γραφή ήταν γνωστή στους αρχαίους Έλληνες από την εποχή του Βελλεροφόντη, ίσως και ενωρίτερα, αφού αυτός μετέφερε μια επιστολή του Πρωτέα στον βασιλιά της Λυδίας. Άλλοι λένε πάλι, ότι την εποχή του Ομήρου η γραφή στην αρχαία Ελλάδα ήταν ακόμη άγνωστη. υποστήριζε ότι η γραφή ήταν γνωστή στους δημιούργησαν τα γράμματα Α, Β, Η, Τ, Ι και Υ. Ο 720.000 χρόνια πριν από την εποχή του.Σύμφωνα με τον

Σύγχρονες θεωρίες.

Για το πότε ακριβώς, σε ποιο μέρος και με ποιον τρόπο δημιουργήθηκε το ελληνικό αλφάβητο υπήρξαν λοιπόν πολλές απόψεις. Θεωρείται όμως αναμφισβήτητο πως πρότυπό του ήταν κάποια πρώιμη σημιτική γραφή, ενώ την ακριβή προέλευσή του άλλοι την αποδίδουν στο φοινικικό αλφάβητο και άλλοι βλέπουν και επίδραση της πρωτο-χανανιτικής γραφής. Η επικρατέστερη πάντως ερμηνεία θεωρεί πως πρότυπο υπήρξε το φοινικικό αλφάβητο, το οποίο πρέπει να γνώρισαν οι Έλληνες καθώς ταξίδευαν στα τέλη του 9ου π.Χ. αιώνα στην ανατολική Μεσόγειο.
Κυριότερα επιβεβαιωτικά στοιχεία αυτής της άποψης είναι ότι τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου διατήρησαν τα φοινικικά τους ονόματα, αν και τα ονόματα αυτά δεν σήμαιναν τίποτα στα ελληνικά. Αντιθέτως, στα φοινικικά κάθε γράμμα ήταν ονομασμένο κατά μια λέξη που ξεκινούσε με αυτό (aleph=βόδι, beth=σπίτι, gimel=καμήλα κ.λπ.). Γι' αυτό το λόγο και τα ονόματα των γραμμάτων παρέμειναν άκλιτα στα ελληνικά.
Το 1952, ο ιστορικός Ignace Gelb υποστήριξε ότι το αρχαιοελληνικό αλφάβητο χρησιμοποιεί μεν φοινικικούς χαρακτήρες αλλά είναι το πρώτο πραγματικό αλφάβητο (δηλ. γράμμα=φθόγγος) ενώ το φοινικικό και τα άλλα σημιτικά αλφάβητα που προηγήθηκαν είναι συλλαβάρια (στα συλλαβάρια, κάθε χαρακτήρας αντιπροσωπεύει συγκεκριμένο συνδυασμό συμφώνου-φωνήεντος, δηλαδή συλλαβή). Η θέση αυτή στηρίχτηκε στην απουσία φωνηέντων, πλην ειδικών περιπτώσεων, στα σημιτικά αλφάβητα. Η άποψη αυτή έχει δεχτεί έντονη κριτική τα τελευταία χρόνια, ως μη λαμβάνουσα υπόψη την ιδιαιτερότητα των συμφώνων στις σημιτικές γλώσσες, μαζί με άλλα επιχειρήματα.Εκτός αυτού, πέντε αιώνες πριν το ελληνικό αλφάβητο, τρία μακρά και βραχέα φωνήεντα, τα /a, /i, /u υπήρχαν ήδη στο σημιτικό αλφάβητο της Ουγκαρίτ, πράγμα που δείχνει ότι οι Έλληνες απλά βελτίωσαν σημαντικά μια ήδη υπάρχουσα ιδέα.
Μέσα στον 7ο π.Χ. αι. όλες οι ελληνικές πόλεις-κράτη είχαν ήδη διαμορφώσει και χρησιμοποιούσαν η καθεμιά το δικό της αλφάβητο με κατά τόπους ιδιομορφίες.
Το ελληνικό αλφάβητο έγινε η βάση για τη δημιουργία του λατινικού αλφαβήτου. Πράγματι, το λατινικό αλφάβητο προέρχεται κυρίως από το ετρουσκικό αλφάβητο το οποίο με τη σειρά του, και σύμφωνα με την επικρατέστερη σήμερα άποψη, βασίστηκε στο ελληνικό.

 

Η εξέλιξη του αλφάβητου.

 Οι αλεξανδρινοί γραμματικοί κατέτασσαν δεκαέξι γράμματα στο πρώτο ελληνικό αλφάβητο: το Α, το Β, το Γ, το Δ, το Ε, το Ι, το Κ, το Λ, το Μ, το Ν, το Ο, το Π, το Ρ, το Σ, το Τ και το Υ. Αργότερα ακολούθησαν τα Θ, Φ και Χ. Με την πρόσθεση των γραμμάτων Ζ, Ξ, Ψ, Η και Ω γεννήθηκε το ιωνικό αλφάβητο. Στις αρχαίες Ελληνικές επιγραφές συναντάμε τρεις παραλλαγές του αλφάβητου: το Αιολικό ή Δωρικό, το Αττικό και το Ιωνικό.

Το αιολικό και το δωρικό αλφάβητο το συναντάμε σε επιγραφές της Θήρας, της Μήλου, στην Πελοπόννησο, στην Βοιωτία και στην Μεγάλη Ελλάδα, στην Σικελία και στην Νότια Ιταλία. Το αττικό αλφάβητο (τα Αττικά γράμματα) το συναντούμε στις επιγραφές της Αττικής πριν την εποχή του Ευκλείδη (402 π.Χ.). Το ιωνικό αλφάβητο το συναντάμε σε επιγραφές στο Ιώνιο πέλαγος και στην Μικρά Ασία.

Αιολικό ή ΔωρικόΑττικόΙωνικό
ΑΑΑ
ΒΒΒ
ΓΓΓ
ΔΔΔ
ΕΕΕ
F--
ΖΖΖ
ΗΗΗ
ΘΘΘ
ΙΙΙ
ΚΚΚ
ΛΛΛ
ΜΜΜ
ΝΝΝ
ΚΣ, ΧS, ΞΧΣ, ΧSΞ
ΟΟΟ
ΠΠΠ
Q--
ΡΡΡ
S, Μ, ΣΣ, SΣ
ΤΤΤ
ΥΥΥ
ΠΗ, ΦΦΦ
ΚΗ, ΧΧΧ
ΠΣ, ΨΦΣ, ΦSΨ
ΟΟΩ







http://giotagossipgirl.blogspot.com/2010/09/blog-post_1763.html

H σαντορινιά μαγειρική μέσω της κ. Γαλατείας Μπάϊκα

Oι " Πολιτειες της Θάλασσας" μόλις τελείωσαν

Ενα άκρως ιδιαίτερο φεστιβάλ μόλις τελείωσε.... Οι "Πολιτείες της Θάλασσας" ξεκίνησαν δειλά δειλά να παρουσιάζοντια και ελπίζουν ότι μπορούν να γίνου θεσμός!!!συγκλονιστικές στιγμές, γεμάτες ζωη, αγάπη, πόθο, μεράκι!!Σύντομα θα έχετε δελτία τύπου και ιδιαίτερες αναφορές για στιγμές αλλοτινές!!
Το α αφιέρωμα από τα Μ.Μ.Ε. που εντόπισα είναι από το σκαι!! http://www.skai.gr/player/tv/?mmid=205387 και θα ακολουθήσουν και άλλα!!

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...