Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011

του Ευαγγελισμού και της Εθνικής Εορτής σήμερα....

Διπλή γιορτή σήμερα.... Χρόνια Πολλά σε όλους τους εορτάζοντες και τις εορτάζουσες... Ελπιδοφόρες ευχές και για το Μήνυμα της Εθνικής Εορτής. Επιτρέψατε μου σήμερα να σταθώ σε ένα κρυφό εκκλησάκι του Ευαγγελισμού που δεν το ξέρουν και πολλοί.

Εὐαγγελισμός τῆς Θεοτόκου
Βρίσκεται σχεδόν στό κέντρο τοῦ Μέσα Βουνοῦ, κάτω ἀπό τήν ἀρχαία πόλη καί εἶναι θεμελιωμένος ἐπάνω σέ ἐρείπια ἀρχαίου ῾Ηρώου. ᾿Αρχιερατικό Γράμμα τοῦ Ζαχαρία Γύζη, πού ἐκδόθηκε τό 1707, ἀναφέρει ὅτι πρόκειται νά κτισθεῖ ναός μέ κελιά. ῾Ο ναός αὐτός κτίσθηκε ἀργότερα, ἀπό τόν ἱεροδιάκονο Παρθένιο Σιγάλα, γιό τοῦ ᾿Ιωάννη Σιγάλα, γιά νά χρησιμοποιηθεῖ ὡς μονύδριο. ᾿Αργότερα, ἐπί ἡγουμένου Γαβριήλ Μπελώνια, περιῆλθε στή Μονή ἀντί πέντε ρεαλίων, μέ ὅλη τήν κτηματική του περιουσία. ῾Υπάγεται στόν τύπο τῶν μονόκλιτων καμαροσκεπῶν βασιλικῶν. ῾Η εἴσοδος βρίσκεται στή νότια πλευρά. Πλευρικά ἐφάπτεται μέ οἰκίσκο, ὅπου λέγεται ὅτι διέμεναν οἱ μοναχοί. Τόσο ὁ ναός ὅσο καί τό πλευρικό κτήριο εἶναι κατασκευασμένα ἀπό λαξευτά ἀρχαία μαρμάρινα ἀρχιτεκτονικά μέλη.

http://thesvitis.blogspot.com/p/blog-page_22.html

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Ο Μπελάς κι η αμπελιά



Μπράβο Κλέαρχε

Tαινία για την Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού

Με ιδιαίτερη συγκίνηση και χαρά παρακολουθώ εδώ και λίγη ώρα ξανά και ξανά τη ταινία που παρουσιάστηκε πριν λίγες μέρες στην πρώτη από τις εκδηλώσεις τις φετινές που ειναι αφιερωμένες στη Μονή του Προφήτη Ηλία μας. Την ταινία αυτή μπορείτε να την παρακολουθήσετε στα παρακάτω σημεία , αλλά αποφάσισα να μην αναρτήσω την Ιστορία της αλλά το μέρος της Ταινίας για το Πάσχα.




 είναι μιας μορφής δύναμη  αυτή η ταινία....


Το 2011 η Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Θήρας εορτάζει την επέτειο 300 ετών από την ίδρυσή της. Η συγκεκριμένη νέα ταινία- δημιουργία του κυρίου Παναγιώτη Σπηλιόπουλου- είναι αφιερωμένη στην ιστορία της Μονής και στην ζωή της νέας αδελφότητας. Αποτελείται από 7 κεφάλαια:
1) Ιστορικό
2) Το πρόγραμμα των Μοναχών
3) Παρεκκλήσια- θησαυροί
4) Μετόχια
5) Ιερά Μονή Παναγίας Καλαμιώτισσας Ανάφης
6) Πανήγυρις Ιεράς Μονής
7) Πάσχα στην Μονή.




Η HELMEPA στην Έκθεση για το Ευρωπαϊκό Έτος Εθελοντισμού

Με αφορμή το Ευρωπαϊκό Έτος Εθελοντισμού, η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς διοργανώνει ειδική Έκθεση από 17 έως 23 Μαρτίου 2011, στον πολυχώρο «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων, στο Γκάζι, στην οποία προσκλήθηκε να συμμετέχει η HELMEPA, στο πλαίσιο της συνεργασίας της με τη ΓΓΝΓ.
Τη Δευτέρα 21 Μαρτίου, ημέρα αφιερωμένη στην Προστασία του Περιβάλλοντος και των Ζώων, το Περίπτερο της HELMEPA επισκέφθηκε πλήθος κόσμου αλλά και μαθητές, οι οποίοι ενημερώθηκαν για τις περιβαλλοντικές δράσεις που μπορούν να υλοποιήσουν ως εθελοντές του προγράμματος “Ναυτίλοι της HELMEPA”. Το μεσημέρι της ίδιας ημέρας εκπρόσωπος της ένωσης έλαβε μέρος σε ανοιχτή συζήτηση με άλλους μη-κυβερνητικούς οργανισμούς με θέμα “Εθελοντισμός στη διαχείριση της παράκτιας ζώνης” και ακροατήριο από μαθητές και εκπαιδευτικούς σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής.

Προσκεκλημένος της ΓΓΝΓ ήταν και ο 17χρονος Σωτήρης Κοπατσάρης Ναυτίλος της HELMEPA από τη Σαντορίνη, που παρουσίασε την εργασία του με θέμα “Η μεγάλη πρόκληση: η Κλιματική Αλλαγή και πως θα την αντιμετωπίσουμε”, την Παρασκευή 18 και την Κυριακή 20 Μαρτίου, σε μαθητές και το κοινό. Μίλησε για τον εθελοντισμό, το περιβάλλον και την απαραίτητη συνεργασία ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, προσκαλώντας μικρούς και μεγάλους σε κοινή δράση για την αντιμετώπιση του σημαντικού αυτού προβλήματος που θα πλήξει κυρίως τις επόμενες γενιές.
Ελπίζουμε πως η απήχηση που φάνηκε να έχουν τόσο η ομιλία του νεαρού Ναυτίλου όσο και τα μηνύματα της HELMEPA, θα μετατραπεί σε εθελοντική δράση σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, στο σχολείο, τη γειτονιά, το χώρο εργασίας.
Η HELMEPA από την πλευρά της, σκοπεύει να συνεχίσει την εκτέλεση του Προγράμματος Ναυτίλοι, που τελεί υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, συμβάλλοντας στην προώθηση του εθελοντισμού και της προστασίας των θαλασσών και ακτών στη χώρα μας, στοιχεία σημαντικά, ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες.

Σημείωση:
Το Πρόγραμμα Ναυτίλοι της HELMEPA υλοποιείται σε συνεργασία και με τη συνδρομή του Βρετανικού κοινωφελούς ιδρύματος The Lloyd’s Register Educational Trust (The LRET) που έχει βασικό σκοπό την υποστήριξη εξελίξεων στους τομείς εκπαίδευσης, επιμόρφωσης και έρευνας στις μεταφορές, τις επιστήμες και την τεχνολογία σε παγκόσμιο επίπεδο προς όφελος όλων.


http://www.nautilia.gr/new/site/index.php?option=com_content&view=article&id=302:-helmepa-------&catid=50:2010-09-14-08-56-30&Itemid=110

Τετάρτη 23 Μαρτίου 2011

Σελίδες του 1821 στη Σαντορίνη

Στοιχεία από το αφιέρωμα του Ζαφειρίου Βάου  « Σελίδες του 1821 από την Μήλο και τας Κυκλάδας»,  Επετηρις Εταιρείας Κυκλαδικών Μελετών, Τόμος Θ 1971 – 1973

Στοιχεία από το Παράρτημα « Απόσπασμα εκ του μητρώου Αξιωματικών των αγωνισθέντων κατά την Επανάσταση του 1821»
·         Αντωνίου Ζάννου εκ Θήρα, υπηρέσε καθ όλον τον αγώνα. Τάξις Πέμπτη
·         Γεώργιου Βαρούχα ή Δελφού εκ Θήρας: Σημαιοφόρος. Ιερ. Λόχου, υπηρέτησε δε μετά την καταστρ τούτου, σωθείς εις Μεσολόγγιον . Τάξις Έκτη.
·         Παναγιώτης Βαφιόπουλος, εκ Θήρας: , Μέλος της Φιλικής Εταιρείας υπηρέτης. Επί κεφαλής στρατιωτών καθ όλον τον αγώνα. Τάξις: έκτη
·         Γεώργιος Σορώτος, εκ Θήρας: Οδηγός στρατιωτών, υπηρέτησεν καθ όλον τον αγώνα. Τάξις έβδομη.
·         Νικόλαος Γαβαλάς, εκ Σαντορήνης: Υπηρέτησε στρατιωτικός και Πολιτικός κατά τον αγώνα. Τάξις: έβδομη.
·         Αθανάσιος Γαβαλάς εκ Θήρας: Υπηρέτησε κατά τον Αγώνα. Τάξις: έβδομη.
·         Γεώργιος Ι. Σορώτος εκ Θήρας: επι κεφαλής στρατιωτών πολεμήσας εις Ιάσιον της Μολδαβίας και εφονεύθη εις Προυτόν. 

Ψηφίδες   της Ελληνικής Επανάστασης στη Σαντορίνη :
·  Μεταξύ των Θηραίων Αγωνιστών του 21, υπήρχε ο πρεσβύτερος Ιάκωβος Βαθόγλους, πρωτόπαπας Καρτεράδου, διακρίθηκε για τη φιλοξενεία και την αγωνιστικότητά του.  Άρθρο του Σίμου Συμεωνίδη στο Δανέζης  «Σαντορίνη 2001»,
·  « Οι Σαντορινιοί όταν  άκουσαν ότι κηρύχθηκε η Επανάσταση αμέσως στείλανε στους Σπετσιώτες βοηθήματα, τρόφιμα και καράβια για να βοηθήσουν τον αγώνα.  Οι κάτοικοι του Σκάρου εγκατεστημένοι πλέον στα Φηρά, σαν άνθρωποι μορφωμένοι και ταξιδεμένοι, παρακολουθούσαν τις εξελίξεις και διαισθάνονταν ότι κάτι ετοιμάζεται και όταν μια ωραία πρωία άκουσαν  την πρώτη κανονιά, το σύνθημα του αγώνα,  δεν έμειναν αδρανείς. Μπορεί να μην ήταν  πολεμιστές και δεν μπορούσαν και πεντακόσιες πενήντα ψυχές  Καθολικές να κάμουν περισσότερο απ όλο το νησί, αλλά δεν αρνήθηκαν ποτέ να βοηθήσουν τον αγώνα με χρήμα ή είδος.» Γιάννης Κοκκαλάκης  - Η Σαντορίνη και η Οικογένεια Κοκκαλάκη.
·  1821 Η Σαντορίνη διαθέτει 32 εμπορικά πλοία και αποτελεί την όγδοη ναυτική δύναμη στο Αιγαίο. Ο πλοίαρχος Ιωάννης Ποταμιάνος από την Κεφαλονιά αλλά κάτοικος Πύργου, ανυψώνει την Ελληνική Σημαία στο πλοίο « Κίμων» οπλισμένο με δέκα κανονία. Οφιλικός και αγωνιστής του 1821, Αναγνώστης Θηραίος από τη Σαντορίνη συμβάλλει στην προετοιμασία της Επανάστασης; στην Πελοπόννησο και παίρνει μέρος σε πολλές μάχες.  1822: ο Σπύρος Ποταμιάνος, κάτοικος Πύργου διορίζεται φροντιστής της Θάλασσας, 1830:  Ο Πέτρος Θηραίος, γιος του Αναγνώστη Θηραίου και αγωνιστής του 1821, παίρνει μέρος σε πολλές καταδρομές των Υδραίων. Αντώνης Κονταράτος : Σαντορίνη Πορεία στο χρόνο, Εκδόσεις Ηλιότοπος.



Δείτε και από προηγούμενη ανάρτηση (http://kallistorwntas.blogspot.com/2010/03/blog-post_1653.html)

Στις 29 Δεκεμβρίου 1820, ο Αλέξανδρος Υψηλάντης , ως αρχηγός των Φιλικών, στέλνει επιστολή στο λαό της Σαντορίνης, για να ενθουσιάσει το λαό. Στην επιστολή αναφέρει και τα εξής: …. «… Στέλλω προς υμάς τον παρουσιαζόμενον καπετάν Ευάγγελον Ματζαράκη, άνδρα φιλογενέστατο και δια τον μεγάλον ζήλον τον οποίον έδειξεν εις πολλάς περιπτώσεις αξιοσέβαστον, όστις είναι προσταγμένος να σας ειπή τους σκοπούς μας και να οδηγήση έκαστον εις όσα παρ αυτού ζητεί σήμερον ….»

• Ο Ευάγγελος Ματζαράκης ήταν πλοίαρχος και αγωνιστής της επανάστασης του 1821. Στις 5 Μαΐου του 1821 ήταν αυτός που σήκωσε την σημαία της επανάστασης στην Σαντορίνη. ( Wikipedia)
• Στην επιστολή των προκρίτων και λοιπών κατοίκων της Σαντορίνης εις τους προκρίτους των Σπετσών, 30 Απριλίου 1821, γίνεται αναφορά στο έμψυχικο δυναμικό το οποίο στέλνουν οι Σαντορινιοί, για την υποστήριξη του απελευθερωτικού αγώνα: « Όθεν εξαποστέλλομεν κατά το παρόν, προς υμάς, άνδρας 70 ομού μ έναν ιερέα συνοδευόμενους με ένα των προυχόντων ημών Νικόλαον Δεναξάν, τους οποίους θέλει να μεταχειρισθείτε εις τα απολεμικά υμών πλοία υπέρ της κοινής ελευθερίας»
Πηγές για τα ανωτέρω: Ιωάννου Συρίγου: « Η Σαντορίνη και η συμβολή της Εις τον Υπερ της Ελλην.Ανεξαρτησίας Ιερόν Αγώνα» στο Μιχάλης Δανέζης « Σαντορίνη 1939». Από τη συγκεκριμένη ιστορική αναφορά πήρα μόνο 2 αποσπάσματα καθαρά ενδεικτικά!


Επίσης, από τη συνέχεια του 3τομου έργου της Οικογένειας Δανέζη για τη Σαντορίνη, και συγκεκριμένα από το τόμο του 1971 μέρικές άκρως σημαντικές ιστορικές αναφορές για την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης είναι και οι παρακάτω:

Σύμφωνα με τον Βασίλειο Σφυρόερα: « Οικονομικά της Σαντορίνης κατά τον τελευταίον αιώνα της Τουρκοκρατίας» προκύπτει ότι:
• Ο πληθυσμός της ανερχόμενος το 1770 εις 9000 κατοίκους επεδίδετο όχι μόνο εις την γεωργία αλλά και εις την ναυτιλία.. Το 1780 η Μονή Προφήτη Ηλία διαθέτει ιδιόκτητο πλοίο
• Κατά την πραγματοποίηθείσα το 1807 υποχρεωτική ναυτολογία νησιωτών για την κάλυψη έμψυχου υλικού αναγκών του τουρκικού στόλου, η Σαντορίνη έστειλε 50 ναύτες, ο Πόρος 40, η Ύδρα 110.
• Από το φορολογικό κατάστιχο των ετών 1812- 1814 το νησί κατέβαλλε ετησίως 55.676 γρόσια ενώ η θεωρούμενη έφορη Νάξος 29.750, και η Ύδρα 5.320.
Σύμφωνα δε με τον Φίλιππα Κατσίπη: « Συμβάντα κατά την Επανάσταση στη Σαντορίνη», Αξιοσημείωτα όλα είναι οι Προσφορές για τον Εθνικό Άγώνα του 1821: Από την εκκλησία της Αγίας Τριάδας ( Πύργου;) 700 γρόσια, Από Αντωνάκη Καραμολέγκο 40 γρόσια, Από εκκλησίαν Χρυσοστόμου ( ;) 60 γρόσια, από τον Ηγούμενο του Αγίου Χαραλάμπους ( παλιό μοναστήρι στη Σαντορίνη στην έξω Γωνιά) 300 γρόσια, από το Μοναστήρι του Προφήτη Ηλία 1640 γρόσια, Από Επίτροπο Παναγιάς Ιμπορίου ( Εμπορείου) 1305, από Επίτροπο Αγίου Δημητρίου ( Μεσσαριάς μάλλον), 150 γρόσια, από εκκλησία Μπελώνια ( Σημερινή ορθόδοξη Μητρόπολη), 75 γρόσια, από καπετάνιο Τζαννετάκη Ντειμέζη 39 γρόσια, από εκκλησία Παναγιάς 200 (Επισκοπής;), από την εκκλησία Θεολόγου ( Άγιος Ιωάννης Θεολόγος) 112, από την εκκλησία του Αγίου Νικολάου Πύργου 78, από την Αγία Θεοδοσία ( Πύργου;) 25 γρόσια, Από εκκλησία Αγίων Αναργύρων ( Μεγαλοχωρίου:;) 70 γρόσια, Από την Παναγιά Μαλτέζα 1811, από την εκκλησία της Αγίας Τριάδας Πύργου 70, από την Εκκλησία της Αγίας Τριάδος Επάνω Μεριάς 20, από την εκκλησία της Παναγιάς του Καλού 200 γρόσια, από την Παναγιά του Μεγάλου Χωριού 315,από τον Άγιο Νικόλαο Επάνω Μεριάς 200, Από τον Άγιο Σπυρίδωνα 180, από την εκκλησία Ταξιαρχών 150, από την Αγία αικατερίνη Οίας, 45, από τον κ. Αντώνιο Δράλο δι έν καντήλι 87,30, Από τον Γεώργιο Χατζή 69, 30, Από τον Γιαννάκη Γαβρίλη 72. Σύνολο γρόσια 8.164,20

Εκτός των άλλων υπάρχουν αναλυτικές περιγραφές και για τα γεγονότα στη Σαντορίνη και στον Διονύσιο Κόκκινο στο 6τομο έργο του για την Ελληνική Επανάσταση και σε άλλους ιστορικούς ερευνητές

Ονοματοδοσία Δρόμων

Απ ότι μαθαίνω γίνεται μία προσπάθεια ονοματοδόσίας Όλων των δρόμων του νησιού. Καλό θα είναι να συμβουλευτούν οι υπεύθυνοι τους συλλόγους των κατά τόπους χωριών και τις Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες . Δεν ΠΡΕΠΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΑΤΟΜΑ ΝΑ ΞΕΧΑΣΤΟΥΝ ....Ενδεικτικά αναφέρω μερικά από τα άτομα εκείνα: Αντώνης Κονταράτος, Ματθαίος Μηνδρινός, Φίλιππας Κατσίπης, Μάρκος Αβέρκιος Ρούσσος, Πέτρος Νομικός, Λουκάς Νομικός, Ευάγγελος Μπελλώνιας, Μιχάλης Δανέζης, Άγγελος Βαρβαρήγος, π. Μακάριος Σιγάλας, π. Ελευθέριος Λειβαδάρος, Ιωσήφ Δεκιγάλλας, Ιωάννης Αλεξάκης, Ευθύμιος και Θεοδοσία Αναπλιώτου, Δον Νίκος Κοκκαλάκης, Βικέντιος Πίντος, Χριστόφορος και Κάτωνας Ασιμής, Νίκος Δρόσος, Μακάριος Μητροπίας, Νικόλαος Βλάχος, και τόσοι μα τόσοι άλλοι .... Σας παρακαλώ μην τους ξεχάσετε και αυτή τη φορά . Συμβουλευτείτε τους τοπικούς άρχοντες

Συνέντευξη του Προέδρου των Εθελοντών Διασωστών Σαντορίνης

στο Δημήτρη Πράσσο.












Δημήτρη προσωπική αμέλεια.... Δεν το χα εντοπίσει

Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Η άνοιξη... μέσα σ' ένα δωμάτιο!


Γράφει ο Βασίλης Πλάτανος
Σ' όλη την ομορφιά με την αιγαιοπελαγίτικη άνοιξη έχει την τύχη να βρεθεί για λίγο ο επισκέπτης της έκθεσης της Θήρας στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, σ' ένα μικρό δωμάτιο στη Σαντορίνη τον 16ο π.Χ. αιώνα, όπου μια χαρούμενη ανοιξιάτικη μέρα ένας άγνωστος καλλιτέχνης άπλωσε πάνω στους τοίχους (2,50Χ2,60 μ.).

Ορθοί, απόκρημνοι, παράξενοι βράχοι υψώνονται στη σειρά και κόκκινα κρίνα φυτρώνουν από τις πλαγιές και τις κορυφές τους, όπως ακριβώς και σήμερα στα νησιά μας. Χαρούμενα χελιδόνια παίζουν ανάμεσά τους. Για πρώτη φορά έχουμε μια τόσο μεγάλη, συνεχή τοιχογραφία και το ίδιο το τοπίο παρουσιάζεται σαν αυτόνομη σύνθεση κι όχι απλά σαν βάθος σε παράσταση. Πάνω από την τοιχογραφία υπήρχε ένα ράφι και το κομμάτι στον τοίχο είναι κόκκινο.

Το βάθος στην τοιχογραφία είναι άσπρο, όπως πάντοτε. Στα βράχια χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης διάφορους συνδυασμούς με χρώματα. Άλλοτε σκεπάζει ολόκληρο τον βράχο μ' ένα μονόχρωμα, άλλοτε μισό μ' ένα χρώμα και μισό με άλλο, όπως γκρι και κόκκινο, κίτρινη ώχρα και κόκκινη, γαλάζιο και κόκκινο και κάποτε και τα τρία χρώματα μαζί. Στις επιφάνειες σχεδιάζει με αραιωμένο μαύρο, συνήθως, αλλά και με κόκκινο ή και γαλάζιο, τις φλεβώσεις στον βράχο. Είναι ένα παράξενο τοπίο, που πρέπει να εμπνεύστηκε ο ζωγράφος από το ηφαιστειογενές νησί και σήμερα εντυπωσιάζει με την παράξενη πολυχρωμία στα πετρώματά του.

Τα κρίνα είναι κόκκινα με κίτρινους στημόνες. Μίσχοι, βλαστοί και φύλλα αποδίδονται με κίτρινο! Αλλά είναι τέλεια ανοιγμένα και τα πέταλά τους γέρνουν ελικόμορφα, άλλα μισανοιγμένα, άλλα μόλις ανοίγουνε κι άλλα ακόμη μπουμπούκια. Όλ' αυτά κάποτε σ' ένα μόνο κλαδί. Είναι φανερή η στενή γνωριμία του καλλιτέχνη με τα λουλούδια που ζωγραφίζει. Φυσικά, παίρνει από τη φύση ό,τι του χρειάζεται και συμπληρώνει από τη φαντασία με ό,τι νομίζει αναγκαίο, για να επιτύχει την αρμονική εντύπωση στο σύνολο.

Ολοζώντανα είναι και τα χελιδόνια του. Με μια μονοκοντυλιά έχει κάνει μπροστά του το γνωστό μας πετροχελίδονο, με τη βαθιά σχιστή, ψαλιδωτή ουρά και τα λεπτά ποδαράκια, που τόσο φυσικά είναι μαζεμένα, κύρια στο χελιδόνι που πετά ύπτιο, ανάσκελα. Γνωστή κι αυτή η ικανότητα στο πετροχελίδονο. Τόσο ζωντανό στιγμιότυπο το χελιδόνι, που μόλις ξεκινά από έναν κρίνο στον αριστερό τοίχο.

Το ανοιξιάτικο μήνυμα από τον άγνωστο μακρινό καλλιτέχνη μάς έρχεται ολοζώντανο μέσα από τον χαλασμό και τα ερείπια χάρη στην αιωνιότητα που έχει μόνο η τέχνη. Από τις ανασκαφές στη Σαντορίνη έχουμε και μια εξαιρετική τοιχογραφία, όπου οκτώ γαλάζιοι πίθηκοι, από το είδος κερκοπίθηκοι, πηδούνε, σκαρφαλώνουνε πάνω σε βραχώδες τοπίο. Οι πίθηκοι αποδίδονται με γαλάζιο χρώμα, όπως αποδίδεται συμβατικά στη μινωική τέχνη το τρίχωμά τους, το πούπουλο στα πουλιά.

Ο κερκοπίθηκος είναι λεπτός, χαριτωμένος, που βαδίζει χρησιμοποιώντας και τα τέσσερα άκρα του. Έχει μακριά άκρα, μικρό πρόσωπο και ουρά μακρύτερη από το κεφάλι και τον κορμό μαζί, μήπως 30-65 περίπου εκατοστόμετρα. Είναι γνωστός για την όμορφη λεπτή, πυκνή γούνα του, που δίνει την εντύπωση στιγματισμένο τρίχωμα, με αλλαγές σε δίχρωμες ζώνες. Συνήθως είναι γκρίζος, κοκκινωπός, καστανός, πράσινος ή κίτρινος. Σαν ομάδα οι κερκοπίθηκοι χαρακτηρίζονται από τα εντυπωσιακά σημάδια με άσπρο κι έντονο χρώμα. Ο κερκοπίθηκος γενικά είναι δεντρόβιος.

Τα βράχια είναι κόκκινα, γαλάζια, κίτρινα και γκριζόμαυρα. Στα εκφραστικά άσπρα πρόσωπά τους ξεχωρίζουνε τα κόκκινα αφτιά και τα λαμπερά μάτια, που ιδιαίτερα τ' απολαμβάνει κάποιος στο πρόσωπο σ' ένα που στρέφεται στον θεατή. Η παράσταση έχει ερμηνευτεί έτσι: σύμφωνα με τη συνήθεια στα τετραπέρατα αυτά ζώα, ο γηραιότερος -που πρέπει να είναι αυτός που παρασταίνεται από μπροστά όταν πάνε για βίαιη αρπαγή σε κήπους κι αμπέλια- μένει πίσω από τους άλλους και φυλάγει μήπως φανεί κάποιος σκύλος ή άνθρωπος να τους ειδοποιήσει.

Πραγματικά ένα κεφάλι από σκύλο φαίνεται πως αναγνωρίζεται μέσα στα κομμάτια στην τοιχογραφία. Φεύγουνε, λοιπόν, κινηγημένοι με τη γνωστή τους ευκινησία, που έχει παρασταθεί αριστοτεχνικά. Οι ρυθμικές κινήσεις τους στα ευλύγιστα μακριά πόδια, χέρια και ουρά συνθέτουνε μια πολύ εντυπωσιακή στο σύνολό της σύνθεση, όπου κυριαρχούν η στιγμιαία κίνηση και ο ρυθμός σ' ένα γυμνασμένο "σατυρικό χορό" θα μπορούσαμε να πούμε αναχρονιστικά στην κλασική γλώσσα.


Βασίλης Πλάτανος http://www.avgi.gr/StartPageAction.action

Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011

Oμιλία γέροντα της Μονής Προφήτη Ηλία

Παρακολουθήστε την ομιλία του γέροντα της Μονής ηγουμένου αρχιμ. Δαμασκηνού Γαβαλά... στην πρώτη από μια σειρά εκδηλώσεων που θα γινουν φέτος από την Ιερά Μονή Προφήτη. Αχ γέροντα και σεβάσμια συνοδεία σου ( και συ πρώτα Πρόδρομε...) ένα αχ και ένα ευχαριστώ ίσως είναι λίγα.... Δεν είναι τα πάντα για αναρτήσεις... Εσείς εκεί στη Μονή ξέρετε... και σιωπάτε.....


ΕΚΔΗΛΩΣΗΙΜΠΡΟΦ ΗΛΙΑ by neasantorinis

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...