Σάββατο 20 Νοεμβρίου 2010

Τα Εισόδια της Παναγιάς στη Σαντορίνη


Παναγιά των Εισοδίων στη Σαντορίνη

(Πολύ συνοπτική αναφορά σε κάποιες από τις Παναγιές που γιορτάζουν σήμερα και αυριο)

Παναγιά η Μεσσιανή στο Καστέλι του Εμπορείου ( επιβλητικό το καμπαναριό της Εκκλησίας)

Παναγιά η Αγριλιά Θηρασιάς ο επιβλητικός ναός με την πρωτότυπη εξωτερική διακόσμηση συγκεντρώνει τους προσκυνητές


Παναγιά των Εισοδίων στο Καστέλι του Πύργου 



Παναγιά η Σέργαινα: πριν από το 1700 όπως μαρτυρεί ο Δανιήλ Δεναξάς,  μόνοκλιτη καμαρόσκεπη Βασιλική η οποία έχει οικοδομηθεί κατά βάση στην μορφή της υπόσκαφης εκκλησιάς. 



Παναγιά η Μαρτέζα η εικόνα βρέθηκε από τον Μεροβιγλιανό ΚαπετάνιοΝ. Αβάζου στην περιοχή της Μάλτας και μεταφέρθηκε στη Σαντορίνη 



Παναγιά των Καθολικών στο Μεροβίγλι: δισυπόστατο ναός τιμάει την Κοίμηση καιτ α Εισόδια της Παναγιάς


Παναγιά η Γλυκογαλούσα:  Καρτεράδο


Παναγιά το «Μετόχι»  Οία: Ανήκει στην Ιερά Μονή Χοζοβιώτισσας Αμοργού για αυτό κι αποκαλείται Μετόχι. 





Παναγιά η Τρανή ( Μεγαλοχωριό) κτίστηκε μετά το 1600 και είναι η ενορία του χωριού.



 και η Παναγιά του Μπάλου ( Πάλου) στο Ακρωτήρι υπόσκαφη εκκλησία και αυτή


 


Επίσης Η  βυζαντινή Ιερά Μονή της Παναγίας της Χοζοβιώτισσας στην Αμοργό ακτινοβολεί σ ολόκληρο το Αιγαίο τη λαμπρότητα της ημέρας και είναι το επίκεντρο της γιορτή της Μητρόπολης Θήρας

Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2010

Η τσαμπούνα της Σαντορίνης στη Ρώμη....

"H
τσαμπούνα της Σαντορίνης στη Ρώμη" Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Πρ/τος
«Πολιτισμός 2007-2013», το Τμήμα Πολιτισμού της ΝΑ Κυκλάδων συμμετέχει
στη δράση : “Παραδοσιακή μουσική σε μουσεία- Νεαροί μουσικοί και
παραδοσιακά όργανα» Η δράση αυτή σχεδιάστηκε από τη δημοτική επιχείρηση
... Zetema Progetto Cultura του Δήμου της Ρώμης που είναι και ο leader του
πρ/τος και συμμετέχουν ως εταίροι εκτός από εμάς, το Κέντρο
Παραδοσιακής Μουσικής της Εσθονίας και ο φορέας διοργάνωσης του
Φεστιβάλ Παραδοσιακής Μουσικής του Forde της Νορβηγίας. Το νησί της
Σαντορίνης θα εκπροσωπήσei ο μουσικός Γιάννης Πανταζής-20/11/2010-20:00
στο MACRO - Rome’s Museum of Contem
 
http://tsarkastanhsia.blogspot.com/2010/11/blog-post_19.html
Kαλή σίγουρη επιτυχία Γιάννη!!!

Πέμπτη 18 Νοεμβρίου 2010

Η Nήσος Ψείρα της Κρήτης και η σύνδεσήτης με το Ακρωτήρι Θήρας

ΨΕΙΡΑ
ΔΥΟ ΩΡΑIΕΣ ΝΕΑΡEΣ ΚΥΡIΕΣ 4.ΟΟΟ ΕΤΩΝ!
ΚΕΙΜΕΝΑ/ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΝΙΚΟΣ ΖΕΡΒΟΝΙΚΟΛΑΚΗΣ

Σκίτσο με τις γυναικείες φιγούρες, που εικονίζονται στην τοιχογραφία του σπιτιού στην Ψείρα.
΄Ετσι, καθιστές τις βρήκαν οι αρχαιολόγοι, να κουβεντιάζουν σε μια μινωική τοιχογραφία. Από την παρουσία τους αυτή και μόνο, η πόλη στο νησί της Ψείρας φανερώνει τη χλιδή της και την πολυτελή ζωή των ανθρώπων της, που είναι έμποροι αι ναυτικοί, οργώνοντας τη νοτιοανατολική Μεσόγειο, μέχρι τις αγορές του πούντ και της Ουγκαρίτ.
Η σκηνή θα μπορούσε να είναι σημερινή, με τις δυο κυρίες να κάθονται σε ένα σαλόνι και να κουβεντιάζουν για τη μόδα. Θα μπορούσαν ακόμη και να κουτσομπολεύουν ή να συζητούν σοβαρά για κάποια πράγματα δικά τους.
Μόνο, που οι κυρίες αυτές δεν είναι σημερινές. Ερχονται από ένα πολύ μεγάλο βάθος χρόνου, που απέχει περίπου 4.000 χρόνια από σήμερα. Οσο και αν φαίνεται να μας ξεγελούν τα σκίτσα των αρχαιολόγων, που αποτύπωσαν αυτές τις κυρίες από τα θραύσματα κάποιων τοιχογραφιών, σε μια οικία ευκατάστατου εμπόρου -το πιθανότερο- στην Ψείρα, η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για δυο μινωίτισες, που φορούν υπέροχα φορέματα.
Η Ψείρα είναι ένα μικρό, ακατοίκητο σήμερα νησί, που απέχει περίπου ένα μίλι από τις Βόρειες ακτές της Κρήτης, στο μυχό του κόλπου  του Μεραμπέλου. Πριν από αρκετούς αιώνες πάνω σ' αυτό το μικρό νησί άκμασε μια Μινωική πόλη, με εύπορους κατοίκους, που ήξεραν να ζουν από τη θάλασσα.

Το νησάκι Ψείρα, απέχει ένα μίλι από τις βόρειες ακτές της Κρήτης. Βλέπουμε τη νοτιοανατολική πλευρά του ακατοίκητου σήμερα νησιού, που φιλοξενεί τον αρχαιολογικό χώρο με τα ερείπια της πόλης των Μινωικών χρόνων.
Οι δυο κυρίες της τοιχογραφίας είναι προφανώς κάποιες από τις οικοδέσποινες της Ψείρας, εκείνη τη μακρινή εποχή. Το γεγονός ότι έχουν ακάλυπτο το στήθος τους είναι ασφαλώς τολμηρό ακόμη και για το 2008, ωστόσο, οι ίδιες δείχνουν πολύ σοβαρές και δεν φαίνεται να έχουν καμιά διάθεση να σκανδαλίσουν με την εμφάνισή τους.
Αυτή είναι σίγουρα μια σκηνή από την καθημερινότητά τους, που μοιάζει με ένα σημερινό φωτογραφικό στιγμιότυπο. Όμως, πριν από 3.000 χρόνια δεν υπήρχαν φωτογραφίες. Για να έχεις την τιμή μιας απεικόνισης, από κάποιον καλλιτέχνη της εποχής, θα έπρεπε λογικά να συμβαίνουν δύο τινά: ή να είσαι αξιωματούχος, άνθρωπος της εξουσίας ή του Ιερατείου και να έχεις τον δημόσιο σεβασμό, ή, στη δεύτερη περίπτωση, να αντέχει η τσέπη σου για να μπορείς να πληρώσεις κάποιον καλλιτέχνη και να σε περάσει στην αιωνιότητα!
Οι δυο αυτές κυρίες έρχονται από μεγάλο βάθος χρόνου. Χρονολογούνται στη Μεσομινωική περίοδο (2050-1680 π.Χ.) και κατοικούν σε μια καταπληκτική πόλη, όπως την περιγράφουν οι αρχαιολόγοι που την έχουν ανασκάψει.
Τα εντυπωσιακά ρούχα που φοράνε, όσο και μια τυχαία συζήτηση γι' αυτές τις κυρίες, με τον αρχαιολόγο Tom Brogan σε μια δροσερή βεράντα του Κέντρου Αρχαιολογικών Ερευνών, στην Παχειά Άμμο, είναι οι αιτίες που αυτές οι Μινωίτισες διαπερνούν το χρόνο και μας αποκαλύπτουν σήμερα κάποια κομμάτια από τη ζωή τους σ' εκείνη την εξαίσια πόλη τους.
Είχα ζητήσει από τον Tom Brogan να δω φωτογραφίες ή απεικονίσεις από την τοιχογραφία με τις δυο γυναίκες που εικονίζονται σ' αυτή. Η τοιχογραφία αποκαλύφθηκε το 1908 από τις ανασκαφές που έκανε τότε στην Ψείρα ο Αμερικανός αρχαιολόγος Richard Seager.

Ο αρχαιολόγος  Tom Brogan και ο Νίκος Ζερβονικολάκης, συζητούν για την τοιχογραφία από την Ψείρα.
Η συζήτηση μου με τον αρχαιολόγο έγινε κοιτάζοντας αυτές τις εικόνες με τις φωτογραφίες, τις αποτυπώσεις και τα σκίτσα του ανασκαφέα της Ψείρας, R. Seager, το 1908.
Η ανασκαφή στην Ψείρα θεωρείτε ότι έχει ολοκληρωθεί και δεν έχει τίποτε καινούριο να δώσει πια αυτός ο χώρος;
Η ανασκαφή, θεωρητικά έχει τελειώσει, αλλά δεν θα απαντούσα με κατηγορηματικό τρόπο ότι αυτός ο χώρος, δηλαδή η Ψείρα, δεν έχει τίποτε άλλο να δώσει. Μπορεί κάποιος άλλος να σκάψει σε ένα άλλο σημείο και να βρεθεί κάτι. Αλλά τώρα δίνει σπουδαία ευρήματα και ο βυθός, σε μια υποβρύχια ανασκαφή που γίνεται εκεί...
Λέτε για ένα ναυάγιο των Μινωικών χρόνων, που ερευνάται τα τελευταία χρόνια.
Ακριβώς. Αλλά είναι καλύτερα να σας  μιλήσουν γι' αυτό οι αρχαιολόγοι που το ερευνούν. Πιστεύω, από αυτά που έχω δει ότι είναι κάτι πολύ ενδιαφέρον.
Δεν υπάρχει πάντως άλλη, νεότερη ανασκαφή από αυτή του R. Seager, το 1908.
Υπάρχουν οι συμπληρωματικές ανασκαφές που έγιναν στην Ψείρα το 1986  από τους αρχαιολόγους Ph. Betancurt και Κωστή Δαβάρα. Ό,τι υπάρχει όμως γύρω από την τοιχογραφία που σε ενδιαφέρει, αυτό είναι από τις ανασκαφές του Seager, το 1908. Πάνω σε αυτό το υλικό έχουν γίνει διάφορες μελέτες και επεξεργασίες.
Πού ακριβώς βρέθηκε αυτή η τοιχογραφία;
Σε ένα δωμάτιο ενός σπιτιού της πόλης στην Ψείρα, που ανασκάφθηκε το 1908.

Ήταν απλά, ένα δωμάτιο σε ένα τυχαίο σπίτι, ή υπάρχει κάτι ξεχωριστό για τη χρήση αυτού του σπιτιού;
Δεν έχουμε καμιά ένδειξη ότι σ' αυτό το σπίτι που βρέθηκε η τοιχογραφία με τις δυο κυρίες γινόταν κάτι ιδιαίτερο. Φαίνεται να είναι ένα σπίτι, όπως όλα τα άλλα σπίτια σ' εκείνη την πόλη. Στην Ψείρα, θα πρέπει να πω ότι δεν έχει βρεθεί ούτε παλάτι, ούτε ξεχωριστά κτίσματα, εκτός από ένα μεγάλο σπίτι κοντά στη θάλασσα και ένα μάλλον μικρό ιερό. Θα έλεγα ότι το σπίτι με την τοιχογραφία είναι το σπίτι κάποιου πλουσίου από την Ψείρα.

Μια από τις εκδοχές των αρχαιολόγων για τον τρόπο που εμφανίζονται στην τοιχογραφία αυτές οι δυο γυναίκες. Η τοιχογραφία έχει συναρμολογηθεί από τα θραύσματα που βρέθηκαν και οι αρχαιολόγοι σχεδίασαν τρεις διαφορετικές εκδοχές για τη θέση που είχε η μια απέναντι στην άλλη.
Δεν είναι παράξενο που δεν έχει βρεθεί ούτε παλάτι, ούτε κάποιο ιερό;
Είναι, αλλά η ανασκαφή δεν έδωσε τίποτε από αυτά.

Ενδεχομένως να υπάρχουν σε κάποιο άλλο σημείο του νησιού. Το αποκλείετε;
Δεν μπορώ να αποκλείσω τίποτε. Όμως, η ανασκαφή στην Ψείρα έχει μάλλον ολοκληρωθεί.

Να επανέλθουμε στην τοιχογραφία. Να υποθέσω ότι η ύπαρξη μιας τέτοιας τοιχογραφίας σε ένα σπίτι, όπως αυτό που λέτε, ενός πολίτη, ενός ιδιώτη, να το πω έτσι, είναι δείγμα ευμάρειας για τον ιδιοκτήτη του;
Ασφαλώς. Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία γι' αυτό. Η τοιχογραφία είναι εξαιρετικής τέχνης. Θέλω να πω όμως ότι η πόλη αυτή στην Ψείρα, που καταστράφηκε πολλές φορές και ξανακτίστηκε, κατοικήθηκε από τα πρωτομινωικά χρόνια και οι κάτοικοί της, όπως έδειξαν τα ευρήματα των ανασκαφών, πρέπει να ήταν πλούσιοι έμποροι και ναυτικοί.

Όλοι οι κάτοικοι;
Νομίζω, ναι. Αυτή είναι η γενική εντύπωση που δίνουν τα ευρήματα της ανασκαφής από αυτή την πόλη. Είναι μια πόλη πλουσίων.

Και οι δυο κυρίες αυτές πάντως, φαίνεται να είναι πλούσιες. Τα φορέματα που φοράνε είναι εντυπωσιακά, όπως και όλη η εμφάνισή τους.
Η Ψείρα έχει δώσει υψηλής ποιότητας ευρήματα, όπως είναι και αυτή η τοιχογραφία με τις δυο γυναίκες.

Δεν εννοώ μόνο αυτό. Δεν εννοώ δηλαδή την ποιότητα των αρχαιολογικών ευρημάτων. Θα ήθελα να σταθούμε λίγο στα φορέματα που φοράνε αυτές οι δυο κυρίες. Είναι το ίδιο εντυπωσιακά με τα φορέματα που φοράνε και οι γυναίκες της ίδιας περίπου εποχής στις τοιχογραφίες από την Ξεστή 3 στην προϊστορική Θήρα.
Ναι, είναι περίπου στην ίδια εποχή.
 
Ένα μοτίβο από τα σχέδια των φορεμάτων που φοράνε οι γυναίκες της τοιχογραφίας από την Ψείρα, όπως τα διέσωσαν οι αρχαιολόγοι.

Οι γυναίκες από τις τοιχογραφίες που υπάρχουν στην προϊστορική πόλη του Ακρωτηριού, στην Σαντορίνη, όπως και οι γυναίκες από τις τοιχογραφίες που έχουν βρεθεί στην Κνωσό, έχουν πάρα πολλά κοινά με τις δυο αυτές γυναίκες από την Ψείρα. Αυτό που εντυπωσιάζει είναι το στυλ και η ποιότητα των ενδυμάτων τους. Με σημερινά δεδομένα, θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για μόδα. Τα αέρινα υφάσματα, τα έντονα χρώματα, τα μοτίβα τους, δηλώνουν αν μη τι άλλο, φίνο γούστο και ποιότητα.

Τα φορέματα που φοράνε αυτές οι δυο γυναίκες είναι πολύ εντυπωσιακά, ενώ ο τρόπος που κάθονται και συζητάνε, όπως και οι χειρονομίες τους, δείχνουν σαν να πρόκειται για μια σκηνή που θα μπορούσε να διαδραματίζεται και στις μέρες μας. Θα ήθελα το σχόλιό σας, αν μπορούμε να ξεφύγουμε λίγο από μια τυπική αρχαιολογική συζήτηση.
Η σκηνή από την τοιχογραφία αυτή έχει μια ζωντάνια και οι δυο κυρίες θα μπορούσε πιστεύω να ανήκουν και στη δική μας εποχή. Τα φορέματα που φοράνε είναι φτιαγμένα από υφάσματα υφαντά, που έχουν ζωηρά χρώματα και πάρα πολύ ωραία σχέδια. Τίποτε δεν μοιάζει να μην είναι ακριβό σ' αυτή την εικόνα. Τα ρούχα των δυο γυναικών είναι πολύ προσεγμένα.

Πολύ μοντέρνα, θα τολμούσα να πω. Και τα σχέδια και τα χρώματα. Είναι σχέδια που θα μπορούσε να προέρχονται από τη συλλογή κάποιου μεγάλου, σύγχρονου σχεδιαστή μόδας.Είναι μια δική σας παρατήρηση αυτή. Εγώ θα έλεγα ότι είναι μια εντυπωσιακή παράσταση, πολύ ζωντανή. Παρόμοια σχέδια με αυτά έχουν βρεθεί και αλλού, στην Κνωσό, για παράδειγμα.

Ένα εντυπωσιακό μοτίβο, που δείχνει την εκπληκτική ομοιότητα που έχουν τα σχέδια στα υφάσματα των φορεμάτων των  γυναικών της τοιχογραφίας του σπιτιού στην Ψείρα, με σχέδια υφασμάτων από την προϊστορική πόλη του Ακρωτηριού στη Σαντορίνη.

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κατά κάποιο τρόπο μια μόδα για τις γυναίκες εκείνης της εποχής; Βλέπουμε ότι υπάρχουν περίτεχνα χτενίσματα. Έχουν βαμμένα χείλια. Θα τολμούσα να πω ότι είναι μακιγιαρισμένες, με τονισμένα τα μάτια τους. Φοράνε βαρύτιμα κοσμήματα. Και υπάρχουν πολλές ομοιότητες ανάμεσα στις γυναίκες αυτής της πόλης, με τις γυναίκες των τοιχογραφιών της Κνωσού και τις γυναίκες των τοιχογραφιών στη Σαντορίνη.
Ομοιότητες υπάρχουν. Δεν ξέρω αν αυτό είναι μόδα, αλλά οι γυναίκες της εποχής εκείνης φαίνεται ότι φροντίζουν πολύ την εμφάνισή τους, όπως ακριβώς και αυτές οι δυο κυρίες της τοιχογραφίας από την Ψείρα. Όλες αυτές οι παρατηρήσεις σας, ότι έχουν βαμμένα τα χείλη και τα μάτια τους είναι σωστές.


Ο αρχαιολογικός χώρος με τα ερείπια της πόλης των Μινωικών χρόνων στην Ψείρα.
Είπατε ότι ήταν μια πόλη πλουσίων αυτή στην Ψείρα.
Σε γενικές γραμμές θα έλεγα ναι. Είναι μια πόλη εμπόρων και ναυτικών, που ταξίδευαν σε όλη τη Μεσόγειο.  Αυτό μας κάνουν να πιστεύουμε τα πλούσια ευρήματα των ανασκαφών. Πολλά από τα ευρήματα αυτά προέρχονται από μακρινές περιοχές. Είναι υλικά που τα έκαναν εισαγωγή από περιοχές της νοτιοανατολικής Μεσογείου, από την Ουγκαρίτ ή την Αίγυπτο. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με άλλες κοντινές πόλεις της ίδιας περιόδου, όπως είναι η πόλη στο Μόχλος, η πόλη στα Γουρνιά. Αυτές οι πόλεις μοιάζουν μεταξύ τους.

Θεωρείτε ότι ήταν μια μεγάλη πόλη; Πόσοι μπορεί να ήταν οι κάτοικοί της;
Όχι, δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλη. Μπορεί να είχε 200 ή 300 κατοίκους κατά περιόδους.  Ο πληθυσμός της δεν πρέπει να  ήταν σταθερός και όπως δείχνουν τα σπίτια της, δεν πρέπει να είχε πολλούς κατοίκους.

Λίγοι και εκλεκτοί.
Ναι, κάπως έτσι θα πρέπει να ήταν. Έχει όμως μεγάλη διάρκεια ζωής αυτή η πόλη. Μια πολύ μεγάλη διαδρομή μέσα στο χρόνο. Η πόλη αυτή κατοικήθηκε από την πρωτομινωική περίοδο και καταστράφηκε πολλές φορές.

Αυτή η τοιχογραφία με τις δυο κυρίες σε ποια περίοδο ανήκει;
Στη μεσομινωική περίοδο. Στον  17ο αιώνα π.Χ., εκεί γύρω στο 1650 π.Χ.

Οι υποβρύχιες ανασκαφές που γίνονται αυτό τον καιρό στην Ψείρα έχουν σχέση με τις ανασκαφές που έχουν γίνει πάνω στο νησί; Μπορεί να πει κανείς δηλαδή ότι συμπληρώνουν κατά κάποιο τρόπο την εικόνα που έχουμε μέχρι τώρα για την πόλη στην Ψείρα;
Έγιναν υποβρύχιες ανασκαφές για δυο εβδομάδες τα δυο τελευταία χρόνια και βρέθηκαν πάρα πολλά αγγεία του 18ου και του 17ου π.Χ. αιώνα.

Είναι δηλαδή ένα ναυάγιο της ίδιας περίπου περιόδου που ανήκει και η τοιχογραφία με τις δυο γυναίκες.
Ναι, είναι αυτή η πόλη. Μια μικρή πόλη, που όμως ξαφνιάζει με τον πλούτο και την ποιότητα της ζωής των κατοίκων της. Αυτό θα έλεγα σαν ένα γενικό συμπέρασμα γι' αυτή την πόλη, που κτίστηκε σε ένα πολύ δύσκολο μέρος και όμως έχει μια τόσο ενδιαφέρουσα ζωή.

Η υποβρύχια ανασκαφή συμπληρώνει κατά κάποιο τρόπο την εικόνα που έχει δώσει αυτή η πόλη από τις πρώτες ανασκαφές του R. Seager.
Ναι, αυτό είναι αλήθεια. Επιβεβαιώνεται αυτό που είπα, ότι αυτή η πόλη ζει από το θαλασσινό εμπόριο. Τα ευρήματα που έρχονται στο φως μιλούν για ταξίδια στη Μεσόγειο.
Η πόλη στην Ψείρα είναι όντως κτισμένη σε ένα δύσκολο μέρος. Πάνω σε ένα μικρό νησί, που σήμερα είναι ακατοίκητο και που ποτέ δεν είχε νερό. Ένα από τα αινίγματα που υπάρχουν είναι και το πώς υδρευόταν αυτή η πόλη που διατρέχει όλες τις μινωικές περιόδους, από το 2500 π.Χ. μέχρι και τη Ρωμαϊκή περίοδο.



Υπάρχουν και εργαστήρια πορφύρας. Είναι δυνατόν αυτά τα λαμπερά χρώματα που υπάρχουν στα φορέματα των γυναικών της τοιχογραφίας να είναι από βαφές πορφύρας; Στο νησάκι Λευκή, (βρίσκεται κοντά στις νότιες ακτές της Κρήτης) υπάρχουν αντίστοιχα εργαστήρια πορφύρας των Μινωικών χρόνων, που έδιναν εφτά διαφορετικά χρώματα.
Στην Ψείρα, οι ανασκαφές έφεραν στο φως τέτοια εργαστήρια. Δεν είμαι σε θέση να ξέρω αν τα χρώματα στα υφάσματα των φορεμάτων των δυο κυριών της τοιχογραφίας οφείλονται σε βαφές από πορφύρα, αλλά είναι βέβαιο ότι η χρήση αυτής της βαφής είναι γνωστή στην πόλη της ψείρας, όπως προκύπτει από τις ανασκαφές των εργαστηρίων.
Ο σημερινός επισκέπτης των ερειπίων αυτής της μικρής πόλης των μινωικών χρόνων στην Ψείρα, βλέποντας των ερειπιώνα που υπάρχει, ούτε που μπορεί να φανταστεί τη χλιδή των σπιτιών και της ζωής των κατοίκων της, την εποχή της ακμής της, όπως μαρτυρούν αυτές οι δυο κυρίες της τοιχογραφίας, που συζητούν, χωρίς να μπορούμε να ακούσουμε τι λένε, αν και θα είχε, φαντάζομαι, ενδιαφέρον.
Οι σημερινοί επισκέπτες του αυτού του νησιού είναι συνήθως ψαράδες, που κάνουν ψαροτούφεκο, αλλά και αρχαιοκάπηλοι, που πλησιάζουν με κότερα και βρίσκουν αφύλακτο το χώρο. Καμιά φορά βρίσκουν απάνεμο στις ακτές της Ψείρας και κάποια φορτηγά καράβια.
Όπως και πλήθος άλλοι αρχαιολογικοί χώροι, έτσι και η Ψείρα βρίσκεται στο έλεος λογής τυχοδιωκτών. Ο βυθός της είναι πλούσιος σε ναυάγια, αμφορείς και αρχαιότητες, παντελώς αφύλακτες.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΜΕ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΥΨΗΛΗΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ
Οι γυναίκες της τοιχογραφίας είναι ένα τεκμήριο για την ποιότητα της ζωής των ανθρώπων σ' αυτή τη μικρή Μινωική πόλη. Τεκμήριο ευμάρειας, αλλά και ποιότητας ζωής. Το δείχνουν άλλωστε τόσο τα σπίτια, όσο τα εργαστήρια αυτής της πόλης, που παράγουν προϊόντα εξαιρετικού γούστου και ποιότητας, όπως έχει επισημάνει αρκετές φορές ο αρχαιολόγος Tom Brogan, στη συζήτησή μας.

Τα προϊόντα που παράγονται στα εργαστήρια της Ψείρας, τα καταναλώνουν οι κάτοικοι αυτής της πόλης ή τα εξάγουν και τα εμπορεύονται καθώς ταξιδεύουν σε άλλες περιοχές της Μεσογείου.
Συμβαίνουν νομίζω και τα δυο, αλλά θα έλεγα ότι τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα τα εξάγουν και εισάγουν άλλα από τις χώρες που επισκέπτονται. Έχουμε τέτοια στοιχεία και εδώ στην Ψείρα και στην ανασκαφή στο Μόχλος. Υπάρχουν πράγματα που έχουν έρθει από μακριά, με τα θαλασσινά ταξίδια. Ωστόσο, είμαστε βέβαιοι επίσης ότι τα εργαστήρια εδώ παράγουν καταπληκτικής τέχνης αντικείμενα, όπως είναι πήλινα αγγεία, κοσμήματα. Είναι φανερό ότι οι άνθρωποι εδώ στην Ψείρα ήταν καλοί τεχνίτες, καλοί ναυτικοί και καλοί έμποροι και γι' αυτό και η ζωή τους ήταν πολύ καλή. Το δείχνουν τα σπίτια τους, αλλά και τα αντικείμενα που χρησιμοποιούν.

Το δείχνουν και αυτά τα καταπληκτικά λεπτότατα, διάφανα υφάσματα με τα οποία είναι φτιαγμένα τα φορέματα των γυναικών.  Τα εργαστήρια παραγωγής αυτών των υφασμάτων ήταν και αυτά στην Ψείρα;
Είναι πολύ πιθανό. Παρόμοια διάφανα υφάσματα όμως  βλέπουμε και σε τοιχογραφίες στην Κνωσό, στη Σαντορίνη.

Δυο ιδιόμορφα αγγεία από πηλό, που μοιάζουν με σημερινές γυναικείες τσάντες. Αυτή με τους Διπλούς Πελέκεις βρέθηκε στην Ψείρα, ενώ η άλλη (πάνω) με τα Μαιανδρικά σχήματα βρέθηκε στην Κνωσό. Ακόμη μια περίπτωση καταπληκτικά όμοιων πραγμάτων από διαφορετικές περιοχές. Ωστόσο, το ντιζάϊν τους και τα σχέδιά τους θα τα ζήλευαν σήμερα η Hermes, η Prada και η Luis Vouiton.
Νομίζω ότι η χορεύτρια από την τοιχογραφία στην Κνωσό φοράει σχεδόν ίδια ρούχα με αυτές τις κυρίες από την Ψείρα, όπως και μια από τις γυναίκες στην Ξεστή 3 στη Σαντορίνη. Εννοώ ότι είναι και το ίδιο σχέδιο στα μανίκια, στο μπούστο.
Μοιάζουν πάρα πολύ. Είναι αλήθεια αυτό. Θα έλεγα ότι έχουν και το ίδιο μακιγιάζ. Πιστεύω ότι το ίδιο συμβαίνει και στην πόλη που σκάβουμε στο Μόχλος, αλλά και στα Γουρνιά. Είναι φανερό ότι υπάρχει μια σχέση ανάμεσά τους.

Μια από τις κροκοσυλλέκτριες των τοιχογραφιών της Σαντορίνης, που φοράει ένα πανομοιότυπο φόρεμα με τις κυρίες από την Ψείρα.

Ένα από τα σχέδια της ανασκαφής του αρχαιολογικού χώρου στην Ψείρα.

Η τοιχογραφία με την χορεύτρια από την Κνωσό. Τα ρούχα που φοράει η χορεύτρια είναι σχεδόν ίδια με τα φορέματα των γυναικών από την τοιχογραφία της Ψείρας.
Ποιος θα μπορούσε να είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε αυτές τις πόλεις.
Εκείνο που μπορώ να πω με σιγουριά είναι ότι αυτές τις πόλεις τις συνδέει η θάλασσα. Είναι φανερό ότι επικοινωνούν μεταξύ τους. Είναι φυσικό λοιπόν να ανταλλάσσουν και ιδέες και πράγματα.


Η απεικόνιση της Μεγάλης Μητέρας Θεάς, σε μια από τις τοιχογραφίες στην Ξεστή 3 της Σαντορίνης. Και εδώ τόσο τα μοτίβα, όσο και το στυλ που έχουν τα αραχνοΰφαντα υφάσματα μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό με τα φορέματα των γυναικών από την Ψείρα.
Ναι. Η τοιχογραφία του στόλου από το Ακρωτήρι της Σαντορίνης δείχνει ότι οι άνθρωποι εκείνης της πόλης ταξιδεύουν σε μια άλλη πόλη ή σε άλλες πόλεις. Ενδεχομένως κάποια από αυτές να βρίσκεται στην Κρήτη, ενώ κάποια άλλη πιθανόν να βρίσκεται στην Αίγυπτο.
Μα, είναι βέβαιο ότι αυτοί οι άνθρωποι ταξιδεύουν σε όλη τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Είναι προφανές ότι τα αντικείμενα που παράγονται στα εργαστήρια της Ψείρας ή του Μόχλου, τα εμπορεύονται. Τα εργαστήρια είναι πάρα πολλά και είναι φανερό ότι φτιάχνουν πολύ περισσότερα πράγματα από αυτά που μπορεί να καταναλώσει μια πόλη όπως αυτή στην Ψείρα. Τα καταπληκτικά κοσμήματα, όπως και τα αγγεία από πηλό ταξιδεύουν προς τις αγορές της Αιγύπτου, της Ουγκαρίτ.
 Όταν λέτε ότι έχουν βρεθεί πάρα πολλά εργαστήρια, πόσα πολλά εννοείτε;
Στο Μόχλος υπάρχει μια ολόκληρη γειτονιά έξω από την πόλη. Το ίδιο και στην Ψείρα.

Μια βιομηχανική ζώνη.
Σε αναλογία με τα σημερινά δεδομένα μπορεί να πει κανείς ότι είναι κάτι τέτοιο. Μια περιοχή με πολλές βιοτεχνίες, εργαστήρια, το ένα δίπλα στο άλλο, χωρίς να υπάρχουν κατοικίες. Μια ξεχωριστή περιοχή, που φιλοξενεί μόνο εργαστήρια.
Μένει ίσως ακόμη να μάθουμε πολλά από αυτό τον εκπληκτικό κόσμο, που άρχισε να έρχεται στο φως εκεί στις αρχές του 1900 από τον Εβανς. Παρ' ότι η UNESCO επιμένει για .δικούς της λόγους να τον «αγνοεί» αυτός ο πολιτισμός μοιάζει να είναι ο πιο φυσιοκρατικός στον κόσμο. Ακόμη και οι θεοί του έχουν γήινο χνώτο, ενώ η ζωή των ανθρώπων, όπως πιστοποιούν οι αρχαιολογικές ανασκαφές έχει μια σπάνια ποιότητα.

http://www.os3.gr/arhive_taxidi/gr_taxidi_pseira.html

Περιβαλλοντική Διάκριση για το Γυμνάσιο & Λύκειο Θήρας


Περιβαλλοντική Διάκριση για το Γυμνάσιο & Λύκειο Θήρας
στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Στα πλαίσια των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που σκοπό έχουν την ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των μαθητών μας πάνω σε περιβαλλοντικά και πολιτιστικά θέματα, το Γυμνάσιο Θήρας σε συνεργασία με το Γενικό Λύκειο Θήρας πραγματοποίησε κατά το σχολικό έτος 2009 – 2010 το πρόγραμμα: «Αειφόρος Ανάπτυξη στην Σαντορίνη – Το χθες, το σήμερα,  το αύριο».
Τα σχολεία μας συνεργάστηκαν με τη Μη Κυβερνητική Οργάνωση Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού στο πλαίσιο του προγράμματος «Αειφόρο Αιγαίο».
Ως αποτέλεσμα της επιτυχημένης υλοποίησης του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της αποτελεσματικής συνεργασίας των σχολείων μας, η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού επέλεξε, ανάμεσα σε πολλά άλλα, τα δύο σχολεία της Σαντορίνης να παρουσιάσουν την εργασία τους στις Βρυξέλλες, στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο, το Δεκέμβριο 2010, εκπροσωπώντας τη μαθητική νεολαία της χώρας μας. Αντιπροσωπεία μαθητών ( Αλκμήνη Στεργίου – Φιρτινίδου, Έλη Χάλαρη, Έφη Χάλαρη από το Γυμνάσιο και Σωτήρης Κοπατσάρης, Κωνσταντίνα Καραβά και Άννα Γαλαίου από το Λύκειο)., συνοδευόμενοι από τους υπεύθυνους καθηγητές τους, θα παρουσιάσουν την πρότασή τους για την Αειφόρο Ανάπτυξη στη Σαντορίνη και τις ανησυχίες τους για το μέλλον. Πέρα από την παρουσίαση, η επίσκεψη στις Βρυξέλλες θα αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία για τους Μαθητές μας να ενημερωθούν σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τις ευρωπαϊκές Πολιτικές που σχετίζονται με το περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή και τη νησιωτικότητα και συνεπώς θα είναι μια πολύτιμη εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες.
Η πρόσκληση αυτή από την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι  τεράστια τιμή για τα Σχολεία της Σαντορίνης, τους Μαθητές και τους Εκπαιδευτικούς του νησιού μας, καθώς αποτελεί όχι μόνο επιβράβευση του κόπου και του χρόνου 52 Μαθητών και 4 Εκπαιδευτικών (Καρολίνα Ρικάκη και Νικόλας Σαμαράς για το Γυμνάσιο, Πόπη Πεδιαδίτη και Λουκάς Λυγνός για το Γενικό Λύκειο), αλλά ταυτόχρονα προβολή των Σχολείων μας και του νησιού μας στο εξωτερικό.
Οι ομάδες εργασιας είναι από το Γυμνάσιο Θήρας: Α Τάξη: Αντωνέλλης Σοφοκλής, Δαμίγου Κατερίνα, Καραμολέγκου Λώρα, Κωνσταντάκη Γερασιμίνα, Λιγνού Σαββούλα. Β Τάξη: Αλεφραγκή Ραφαηλία, Βάρδα Χαρούλα, Βλάχου Ηλιού, Γρουζντεβα Ντάρια, Θεοδώρου Άρης, Καπελλάκης Γεώργιος, Καφιέρης Εφραίμ, Καφούρος Τάσος, Καψάλης Παναγιώτης, Κοπατσάρη Σοφία, Λούζι Ορέστης, Πανέτας Γιώργος, Παπαδά Μαρία, Πρέκας Σπύρος,Ρενιέρη Μαρίνα, Ρούσσου Κατερίνα, Σαλατάι Στάθης, Συνολάκη Ευαγγελία, Συνολάκη Ραφαέλα, Τουτσιδης Κωνσταντίνος, Τσατάλα Αλεξάνδρα, Φιρτινίδου Στεργίου Αλκμήνη, Χάλαρη Έλλη, Χάλαρη Έφη, Χασανάι Σόνια, Χρήστου Λίλη . Γ΄τάξη: Δαρζέντας Κύδων, Ξαγοράρη Ιζαμπελ, Πελεκάνου Ζαφειρούλα, Ρούσσος Νεκτάριος, Χάλαρη Ειρήνη.
Από το Λύκειο Θήρας: Α Τάξη: Δαρζέντας Κωνσταντίνος, Κελίδη Ειρήνη, Κοπατσάρης Σωτήρης, Μόραγκλη Ζωή – Ελένη. Β’ Τάξη: Βαμβακούση Άννα, Γαλαίου Άννα, Δαρζέντα Αικατερίνη, Δρόσου Ειρήνη, Καραβά Κωνσταντίνα, Λειβαδάρου Ελευθερία, Μητροπία Δήμητρα.
Ενώ υπεύθυνοι Καθηγητές όλου του Προγράμματος είναι: Γυμνάσιο Θήρας: Ρικάκη Καρολίνα, Σαμαράς Νικόλαος, Λύκειο Θήρας: Λυγνός Λουκάς, Πεδιαδίτη Πόπη. Ιδιαίτερα συμμαντική θεωρείται η πολύτιμη βοήθεια της καθηγήτρια Κομματάς Αυγής.
Αξίζουν τα παιδιά μας τέτοιου είδους εμπειρίες και οφείλουμε να κάνουμε ότι μπορούμε περισσότερο για να τ τις έχουν!

Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010

Νέα στέγη για τα αρχαία της Σαντορίνης

Ως τις 31 Δεκεμβρίου, ενδεχομένως και νωρίτερα, το στέγαστρο του Ακρωτηρίου της Σαντορίνης θα έχει αποκατασταθεί, ενώ στις 31 Μαΐου 2011 το έργο θα παραδοθεί ολοκληρωμένο στους αρχαιολόγους προκειμένου να οργανώσουν τον χώρο ώστε να ανοίξει για το κοινό. Το επεισόδιο της πτώσης τμήματος του στεγάστρου, που εκτός των άλλων στοίχισε τη ζωή σε έναν άνθρωπο, θα θεωρείται λήξαν. Ωστόσο θα έχει περάσει από τότε (23 Σεπτεμβρίου 2005) πολύ περισσότερος χρόνος από τον απαιτούμενο για την αποκατάσταση της ζημιάς, η οποία προκλήθηκε από αστοχία υλικών, στατική ανεπάρκεια, κατασκευαστική διαδικασία κτλ. Οι συνέπειες αυτής της καθυστέρησης άλλωστε μετρήθηκαν πολλαπλώς όσον αφορά τον τουρισμό αλλά και τα αρχαία, δηλαδή τον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου της Θήρας, που παρέμεινε εγκλωβισμένος και απροσπέλαστος για επιστήμονες και επισκέπτες.

Ενας Βρετανός και ένας Ελβετός είναι σήμερα επικεφαλής του έργου, ύστερα από την ανάθεσή της μελέτης για τα αίτια της πτώσης και την αποκατάσταση του στεγάστρου στην εταιρεία Οve Αrup & Ρartners. Τρεις γερανοί εργάζονται αυτή τη στιγμή πυρετωδώς και, όπως λέει ο καθηγητής Αρχαιολογίας κ. Χρ. Ντούμας, το μόνο πρόβλημα είναι ο καιρός, αφού οι άνεμοι εμποδίζουν το έργο τους. Το σημείο «μηδέν» πλησιάζει καθώς απομένει ακόμη να τοποθετηθούν τέσσερις κολόνες από τις 94 που στηρίζουν το προστατευτικό στέγαστρο.

«Η βλάβη επέφερε αλλαγές σε όλη την έκταση του στεγάστρου, στα σεισμικά εφέδρανα και στις κολόνες που το στηρίζουν» λέει ο αρχιτέκτονας του βιοκλιματικού στεγάστρου κ. Ν. Φιντικάκης. Οπως εξηγεί, η στέγη αντικαταστάθηκε ολόκληρη και αποτελείται πλέον από συμπαγή μεταλλικά δοκάρια, ενώ αντικαταστάθηκαν επίσης όλες οι κολόνες και τα σεισμικά εφέδρανα. Πάνω από τη μεταλλική στέγη θα τοποθετηθούν οι μονώσεις ενώ, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, στην επιφάνεια του στεγάστρου θα φυτευθεί πρασινάδα.

Σύμφωνα με τον κ. Φιντικάκη, οι εργασίες που απομένουν είναι η τοποθέτηση της ψευδοροφής, τα κουφώματα για τις περιμετρικές πόρτες και τα παράθυρα, καθώς και οι διάδρομοι (εντός και εκτός). Ηδη ολοκληρώθηκε ο βιολογικός καθαρισμός ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η απομάκρυνση του ενδιάμεσου παταριού που είχε τοποθετηθεί επάνω από τα αρχαία για την προστασία τους.

«Το αρχαιολογικό έργο σταμάτησε στο Ακρωτήρι την ημέρα του δυστυχήματος. Ετσι έμεινε στη μέση η μουσειολογική μελέτη για την ανάδειξη των αρχαίων. Δεν σημαίνει δηλαδή ότι επειδή τέλειωσε το στέγαστρο ολοκληρώθηκαν όλα. Εχουμε σοβαρό έργο μπροστά μας από τη στιγμή που θα μας το παραδώσουν» τονίζει ο κ. Ντούμας. Συγκεκριμένα, εντός του αρχαιολογικού χώρου απομένει η χάραξη διαδρόμων για τους επισκέπτες, η ανάδειξη των κτιρίων του οικισμού και οι θεματικές εκθέσεις με αρχαία ευρήματα που θα τοποθετηθούν σε ξύλινες προθήκες, κλειστές με γυαλί. « Το Ακρωτήρι είναι μια αρχαία πόλη, δεν είναι μουσείο, γι΄ αυτό όλες οι επεμβάσεις που θα γίνουν στον αρχαιολογικό χώρο απαιτούν προσοχή.Οι προθήκες δεν θα πρέπει να συγχέονται με τα αρχαία αλλά ούτε και να προκαλούν μεγάλη αντίθεση» επισημαίνει ο κ. Ντούμας. Εξωτερικά προβλέπονται η χάραξη διαδρομής από τον δρόμο ως την είσοδο του αρχαιολογικού χώρου (περί τα 150 μέτρα) και ειδικός χώρος για επισκέπτες και ξεναγούς στην είσοδο.

Υπενθυμίζεται ότι κύριος του έργου είναι η Αρχαιολογική Εταιρεία και ανάδοχος η J&Ρ- Αβαξ. Οσο για τον προϋπολογισμό του, παραμένει 30 εκατ. ευρώ.

Εκταση 13,5 στρέμματα, «ζωή» 300 χρόνια
Το στέγαστρο του Ακρωτηρίου άρχισε να κατασκευάζεται το 2000, προκειμένου να αντικαταστήσει το αρχικό, που ήταν πρόχειρο.

Πρόκειται για βιοκλιματική κατασκευή από ανοξείδωτο χάλυβα, ξύλο και χώμα και έχει πρόβλεψη ζωής 300 χρόνων.

Καλύπτει 13,5 στρέμματα ανασκαμμένου αρχαιολογικού χώρου, ο οποίος αποτελεί μικρό τμήμα(!) της πόλης που άνθησε στο Αιγαίο τη 2η χιλιετία π.Χ.

Το Ακρωτήρι ήρθε στο φως από τον αρχαιολόγο Σπυρίδωνα Μαρινάτο το 1967.


Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=367425&dt=16%2F11%2F2010#ixzz15ROSSnW0

Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2010

περί Γευσιγνωσίας της Σαντορίνης….. ( σε συνέχειες)


ΦΑΒΑ ΨΕΥΤΟΚΕΦΤΕΔΕΣ ΚΑΙ ΧΛΩΡΟ η Humburger με Gouda ολλανδίας[1];
( περί Γευσιγνωσίας της Σαντορίνης…..-σε συνέχειες
θα προσπαθήσω να αναδείξω από διάφορες πηγές  τα της γευσινωσίας της Σαντορίνης λεγόμενα.  Χαρακτηριστικότερο όμως και ίσως ξεχωριστή ανάρτηση δεν θα μπορούσε να μην είνα απόσπασμα από το  το κείμενο  από τον Τυποθήρα
H Σαντορίνη πριν γνωρίσει τη μεγάλη τουριστική ανάπτυξη των τελευταίων είκοσι χρόνων που εξασφάλισε στους περισσότερους κατοίκους της μια οικονομική άνεση και μέσω αυτής μιας σημαντικής βελτίωση των συνθηκών ζωής τους, δεν φημίζοταν ούτε για το πλούσιο και εύφορο έδαφός της, ούτε για τα τρεχούμενα νερά της.  Ξερή άνυδρη και τραχιά γη που για την επιβίωση της.  Χρειαζόταν ο Σαντορινιός όμως να επιστρατεύσει εξυπνάδα, φαντασία, ευρηματικότητα και πολύ υπομονή για να εξασφαλίσει το ψωμί το δικό του και της οικογένειας.
Αυτό όμως τον έκανε να σέβεται τη γη και να εκτιμά τον καρπό του ποου με κόβο έβγαζε από τα σπλάχνα της.  Ο Ιησουίτης  Φραγκίσκος Ριchard  γράφει:»το κοινό φαγητό των Σαντορινιών της εποχής, το παξιμάδι, που γινόταν από το κριθάρι, βγάζοντας μονάχα το χοντρό πίτουρο, το έφτιαχναν δύο ή τρεις φορές το χρόνο και παρ όλο που ήταν τόσο μαύρο και σκληρό τα μικρά παιδιά το έτρωγαν με όρεξη…[[…] τα φασόλια, τα κουκιά και τα άλλα όσπρια υπήρχαν σε μεγάλη αφθονία όπως επίσης ο αρακάς, που οι ντόπιοι το έλεγαν άρακα και οι Ιταλοί Favetta, από το οποίο έβγαινε η φάβα που ήταν πολύ γευστική. Μάζευαν επίσης κεχρί, σουσάμι, κολοκύθια , αγγούρια και πεπόνια, καθώς και τα κατσούνια (αγγούρια_) τα οποία διατηρούσαν στο ξύδι όπως και τις μελιτζάνες για όλη τη χρονια.  Τα ντοματάκια ήταν ένα από τα κύρια αγροτικά προιόντα, από τα οποία έφτιαχναν το πελτέ και υπήρχαν στην καθημερινή ζωή των Σαντορινιών.  Το κρέας ήταν τροφή που σπάνια την γεύονταν.  Το φθινόπωρο οι Σαντορινιοί σκότωναν πολλά τρυγόνια ενώ έπιαναν και ορτύκια, ενώ όταν περνούσε η εποχή του κυνηγιού, ψαρεύανε. Το λιτό πιάτο του Σαντορινιού της εποχής αυτής συνόδευε το άριστης ποιότητας κρασί που έβγαινε από τα αμπέλια του νησιού που κααι τότε καλλιεργούσαν.  Και όταν επρόκειτο να γλυκάνουν το στόμα τους αυτό ήταν μια κουταλιά πετιμέζι, καμια μουσταλευρια, λίγα σύκα ξερά και δυο σταφίδες.  […]
Και η γή πάντα ανεπαρκής ως προς την έκταση για να καλύψει ανάγκες σε βασικά γεωργικά προιόντα.  Η έλλειψη τυ νερού έκανε την πληγή μόνιμη. Ότι παρήγαγε ο κάθε νοικοκύρης καάλυπτε δεν κάλυπτε τις ανάγκες του σπιτιού.
Μέσα από τέτοια φτώχεια ο Σαντορινιός έφθασε στο σήμερα. Και καθώς οι συγκυρίες( ναυτιλία, τουρισμός) βελτίωναν το εισόδημά τους αυτό  βελτίωσε και το πιάτο του.  [..]
Έπειτα αφού δοκιμάσαμε και είναι νόστιμο το Hum το humberger τι σημασία έχει και αν προέρχεται από τρελλές αγελάδες;Ύστερα τι τις θες και αυτές τις νερόβραστες μεσογειακές σαλάτες! Μία ρώσικη ή μια του Σεφ με μπόλικη μαγινέζα και κέτσαπ είναι πιο …ιn
[…]Πάντως παρά την εξέλιξη και τον εκσυγχρονισμό στη διατροφή με χαρά βλέπω, χειμώνα καλοκαίρι να στέκονται χρόνια τώρα σταθερά στο πόστο τους στα Φηρά οι χωριάτες. Συμπατριώτες μας Σαντορινιοί, δηλδαδή ποου επιμένουν να καλλιεργούν και να παράγουν όπως παλιά οιπρόγονοί τους, ντοματάκι, κατσούνι, αρακά, κολοκυθάκια, μέλι, άσπρες μελιτζάνες. Και το καλοκαίρι:σύκα, γλυκά σταφύλια, Καρπουζάκι

Και εγώνα σκέφτομαι και να παρακαλώ να μην λείψει αυτό το σκηνικό γιατί εκτός από την ευχαρίστηση για το λαρύγγι μας είναι και μια παρηγορία, ότι ένα κομμάτι της παλιάς Σαντορίνης, μένει ακόμη ζωντανό ανάμεσά μας και ομορφαίνει τη ζωή μας.


 

Και ξεκινάμε λοιπόν:
Εκτός από τις πολύ γνωστές συνταγές και εκτός Σαντορίνης ( φευτοκεφτέδες, Φάβα,) ας κάνουμε μια γύρα σε διάφορες συνταγές της Σαντορίνης  και της Θηρασιάς, έτσι όπως πηγάζουν από διάφορες πηγές, από προσωπικές μαρτυρίες και από οπτιακουστικό υλικό.
Ο σκοπός μου δεν είναι η καταγραφή συνταγών  από πλευράς μαγειρικής αλλά να  κεντρίσω το ενδιαφέρον πολλών έτσι ώστε να αναμοχλεύσουν τα των προγόνων φαγητά γευσεις κ.ο.κ…….Έχω πιάσει πολλές φορές τον εαυτό μου να συνδυάζω παραδοσιακά φαγητά της Σαντορίνης και να τα κρίνω και από μνήμης…. Έχω πει ας πούμε για πχ ότι τα  καλύτερα κρεμμυδερα τα χω φάει από την Κερα –Ρήνη στο Μεγαλοχωριό, και τις καλύτερα βρασμένες καρδαμύδες από τη Ζωή στον Περίβολο. Για τα μελιτίνια θα  αναφερθώ ιδιαίτερως σε άλλη αναφορά…. Χαχα….Η όταν δοκιμάζω ψευτοκεφτέδες, πάντα θα βάλω τον εαυτό μου να ελέγξει αν είναι χοντροκομμένο το κρεμμύδι ή όχι…. Και πόσο βασιλικό έχει……. Η ας πούμε ποιος δεν έχει αναζητήσει σε γάμο της Σαντορίνης το λεγόμενο κουφέτο???( όπως βλέπετε υπάρχει άμεση σχέση  και με τα έθιμα του τόπου).




 Μέσα από το βιβλίο  της Αναπτυξιακής εταιρείας Κυκλάδωων περί "Γευσινησίας -Διατροφικές συνήθειες των Κυκλάδων" γίνεται αναφορά, λοιπόν  στα της Σαντορίνης γευσιγνωστικά και ίσως άγνωστα σε πολλούς:1) Κοπανιά:κοπανώντας κριθαρένια παξιμάδια μαζί με σταφίδες, ένα μείγμα που στη συνέχεια σηματίζεται σε μικρά μπαλάκια που τυλίγονται σε σουσάμι., 2) Χλωρό τυρί:παραδοσιακό ντόπιο τυρι της Σαντορίνης. Συνήθως τρώγεται φρέσκο, . παρασκευάεεται από κατσικίσιο γάλα. οι ντόπιοι το διατηρούν επίσης σε άλμη, οπότε σκληραίνει αισθητά και χρησιμοπιείται για τρίψιμο. Η παραγωγή περιορίζεται σε επίπεδο νοικοκυριου 3) Απόκτι:το ντόπιο παστό χοιρινο της Σαντορίνης. Δεν τυλίγεται ποτέ σε έντερα. Αφού το φιλέτο τεμαχιστεί μένει στο αλάτι για μια ημέρα και μετά βυθίζεται στο ξύδι για τρεις ημέρες. Μετά το βγάζουν από το ξύδι, το στεγνώνουν με πετσέτες και το αλείφουν με κανέλλα για έξι ώρες. στη συνέχεια το αλείφουν με τριμμένο μαύρο πιπέρι , ξερό θρουμπί και άλλη κανέλλα  και το κρεμουν για να ξεραθεί. 4) Φάβα Σαντορίνης:διακρίνεται για το βαθύ κίτρινο χρώμα και τη γεύση της με έντονη την αίσθηση τουξηρού καρπού. χρειάζεται περισσότερη ώρα για να μαγειρευτεί από φάβες άλλων περιοχών. 5) άνυδρες τομάτες:οι τομάτες αυτές εισήχθησαν για πρώτη φορά στο νησί από το εξωτερικό.... Ειναι το γνωστό μας τοματάκι[2] 6) Λευκή μελιτζάνα πανέμορφες μεσαίου μεγέθους μελιτζάνες με νοστιμότατη γλυκιά σάρκα. 7) Κάπαρη, 8 )Αποξηραμένη κάπαρη:μεγάλους βλαστούς που ξεραίνονται στον ήλιο. Μπορεί να τους δει κανείς την άνοιξη  και στις αρχές του καλοκαιριού,άτονα μικρά κιτρινόγκριζα μπαλάκια να ξεραίνονται σε δίσκους στον ήλιο, σε στέγες και ταράτσες του νησιού. Οι πιο πολύ μεγάλοι βλαστοί κόβονται στα δύο και ξηραίνονται όμως η λιαστή κάπαρη αποτελεί τη βάση για ένα από τα πιο αυθεντικά πιάτα της Σαντορίνης:τα δύο κομμάτια ενώνονται, μαγειρεύονται με τομάτα και κρεμμύδια και σερβίρονται παράλληλα με τη φάβα.  10) Γλυκό Κουφέτο:ασπρισμένα αμύγδαλα βρασμένα στο σιρόπι από ντόπιο μέλι. ειναι το παραδοσιακό γλυκό του γάμου. 11)μελιτίνια Σαντορίνης……
Μήπως θέλετε κι άλλα ….
Πάμε
12) Κρεμμυδερά:γεμιστά κρεμμύδια μεγάλα, τα οποία γίνονται όπως τα ντολμαδάκια 13) σκορδομακάρονα Σαντορίνης….( ειδικά με μπόλικη φρέσκια ντομάτα….) ,
Και σε ξεχωριστή ενότητα τα εδέσματα που συναντάμε κυρίως στην Οία:



Συνταγές Οίας:

Φαγητά:

Σποράκια (στην τοπική διάλεκτο Σποράτζα) και Καμπούνια: βραστά χόρτα με λάδι και λεμόνι 
(Σποράκια και Καμπούνιαείδη χόρτων που φυτρώνουν στην περιοχή της Κυρά-Παναγιάς της Οίας)
Καραβόλοι: σαλιγκάρια με ρύζι
Αραντό: πηχτός αλευροχυλός για σπιτικό μανεστράκι σε σχήμα κομπάκια  (φαγητό της Κατοχής)
Αθερινόπιτα: σφουγγάτο αθερίνας με αλεύρι, ντομάτα, κρεμμύδι και δυόσμο
Στραπατσάδα: σφουγγάτο ντομάτας με αυγό 
Απανωμερίτικο ιμάμ: πατάτες, κολοκύθια και μελιτζάνες, τηγανητα κομμένα σε φέτες και περιχυμένα με σκορδοσάλτσα ντομάτας
Πανήγυρη: κρέας μοσχάρι κοκκινιστό με πατάτες κατσαρόλας  
Λαμπριάτης: κατσίκι στο φούρνο (φαγητό της Κυριακής του Πάσχα)
Κατσικόσουπα: σούπα απο κεφαλόποδα κατσικιού (φαγητό της Αναστασης, του Μεγάλου Σαββάτου)

Γλυκά: 

Μελιά (στην τοπική διάλεκτο Μεγιά): τσουρέκι με τυρί και με βάση από φύλλο (Πασχαλινό γλυκό)
Παστελόσυκα: φουρνισμένα αποξηραμένα σύκα πασπαλισμένα με σουσάμι και κανέλλα
Σίκαμνο: γλυκό κουταλιού βατόμουρο (*σίκαμνο= ποικιλία βατόμουρου που φυτρώνει στη Φοινικιά της Οίας και την ονομάζουν "σίκαμνο")
Απανωμερίτικα μπαντεμάκια: (πολύ παλιά συνταγή σχεδόν ξεχασμένη) είδος σπιτικού φοντάν με πάστα αμύγδαλου, κακάο και ζάχαρη.




H Ανάρτηση αυτή συνεχίζεται με επιπλέον επισημάνσεις, ιστορικές - λαογραφικές! ….. Περιμένουμε και άλλες παλιές ξεχασμένες συνταγές, Περιμένουμε και τυχόν ιστορικά βίντεο!! Και οτιδήποτε κρίνετε εσεις  αναγκαίο για να ενταχθεί στο γευσιγνωστικό χάρτη της Σαντορίνης. Φυσικά ξεχωριστή θέση θα έχει και η Ιστορία του κρασιού στη Σαντορίνη.


  1. [1] Τυποθήρας:τεύχος 3ο Ιούνιος 1998-Τριμηναίο Μαθητικό περιοδικό του Γυμνασίυ Θήρας,

[2] Από το περιοδικό E-Gourmet της Ελευθεροτυπίας ( Οκτώβριος 2003) γίνεται αναφορά σκαι στο ντοματάκι Σαντορίνης σύμφωνα με την οποία πρωτοήλθε στην Ελλάδα το 1818, ενώ οι παλιοί λένε ότι ήρθε από την περιοχή του Σουέζ σαν αντάλλαγμα της ελαφρόπετρας της θηραικής που χρησιμοποιήθηκε για τη διώρυγα. Το ντοματάκι τα πήγε τόσο καλά που στις αρχές του 20ου αιώνα καλλιεργούσαν στο νησί 20.000 στρέμματα και λειτουργούσαν 14 εργοστάσια ντομάτας.

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...