Κυριακή 13 Ιουλίου 2014

Όταν η «Σύρος» συνάντησε τη «Τοιχογραφία της Άνοιξης» της Σαντορίνης…. Ή άλλα λογια να αγαπιόμαστε ….



Έκπληκτος  διαπίστωσα μια αφίσα σύμφωνα με την οποία η Σύρος, Πρωτεύουσα του Νομού Κυκλάδων επέλεξε στην αφίσα για την υποψηφιότητα της ως «Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα» του 2021, μέρος από την Τοιχογραφία της Άνοιξης από τον Προϊστορικό Οικισμό του Ακρωτηρίου. Σκέψεις άναρχες έρχονται στο νου ….:
·        Η πρωτεύουσα ενός Νομού, πόσο δε μάλλον ενός νομού με πολυεπίπεδα πολιτισμικά στοιχεία όπως είναι ο Νομός Κυκλάδων, δεν θα έπρεπε να αναδείξει στην αφίσα της μέρος από όλο τον πολιτισμό της; 
·        Ακόμα και αν δεν ήθελε να το κάνει και ήθελε να τιμήσει για π.χ. τη Σαντορίνη, πού ακριβώς είναι η Σαντορίνη; Ένας τουρίστας από το εξωτερικό μη γνωρίζοντας τις βασικές παραμέτρους  ενός τόσο ιδιαίτερου νομού όπως είναι των Κυκλάδων, θα πάει στη Σύρα και θα ψάχνει Τέτοια Κρινάκια…..! Μήπως θα έπρεπε να γνώριζε ο Δήμος Θήρας τι ακριβώς προτείνει και παρουσιάζει ο Δήμος Ερμούπολης ουσιαστικά ως δικός ….του; Έχει Ιστορία …σύμφωνα με την αφίσα που είναι στη φύση της....
·         Και αν  ήξερε μήπως θα έπρεπε να γίνει μια εκδήλωση για π.χ. στη Σαντορίνη μεταξύ των δύο Δήμων, στην οποία θα τονιστεί ότι για π.χ. μπορεί να μπει στην αφίσα η τοιχογραφία της Άνοιξης αλλά στον ευρύτερο φάκελο θα προβληθούν όλες οι Κυκλάδες; Ναι είναι τιμητικό να βλέπεις στην αφίσα της «Πρωτεύουσας σου» (…..) μέρος της δικής σου Πολιτιστικής Κληρονομιάς αλλά η ουσία είναι πως αξιοποιείς την Δική Σου Ιστορία ; Ή πως στην αξιοποιούν οι άλλοι; Ακόμα και να τιμάς «την αξεπέραστη καλλιτεχνική δύναμη των τοιχογραφιών του Ακρωτηρίου» θα έπρεπε τουλάχιστον να το αποδεχτείς….! Θα έπρεπε να  το μάθουν όλοι …. Έστω και με μια άτυπη λεζάντα, πάνω στην οποία θα αναφερόταν ο τόπος και ο χρόνος προέλευσης της εικόνας…..
·        Μήπως επειδή είναι πολύ «πιασάρικη» η Σαντορίνη επελέγη και πάλι κάτι για την προβολή της; Έχουμε κλειστά  εργαστήρια συντήρησης των τοιχογραφιών και από την άλλη προβάλλονται «άτυπα» ή μη οι τοιχογραφίες με αυτό τον τρόπο;
·        Αλήθεια τι γίνεται με τον «Μέλη» και τον «Χάρικλη» ; σε ποια αφίσα θα μπουν; Με την «Κόρη» του Χαράλαμπου Σιγάλα σε κανένα προσκλητήριο γάμου;  Μήπως με κάποιο τρόπο ο Δήμος Θήρας  (και κυρίως το νέο Δημοτικό Συμβούλιο από το τέλος του επόμενου Μήνα), καθώς και  οι κατά τόπους Σύλλογοι να αναλάβουν  ΑΜΕΣΑ δράσεις   ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ της δικής μας Ιστορίας;
·        Από την άλλη βέβαια κατά πόσο είμαστε σίγουροι ότι γνωρίζουμε τη δική μας Ιστορία; Πρέπει να ενισχυθούν άμεσα τα σεμινάρια ανάδειξης της Τοπικής Ιστορίας του νησιού και όχι μόνο παροδικά… Πρέπει να γίνει Πρόσκτηση των Σαντορινιών η δική μας Ιστορία ώστε να μπορούμε υπερήφανα να κοιτάμε το Αύριο.
·        Φοβάμαι ειλικρινά ότι και το ατόπημα – γιατί για μένα είναι πολύ μεγάλο ατόπημα- της Σύρου  ( και όχι μόνο) αποδεικνύει περίτρανα τα περί Αυτόματου Πιλότου για τη Σαντορίνη… Μας επιτρέπει και την εκμεταλλευόμαστε….μέχρι πότε; Πως; Χωρίς να δούμε την Ιστορία της; Χωρίς να αναλογιστούμε το παρελθόν Της; Δεν είναι όλα Φάτε Φάτε και με κάποιο τρόπο πρέπει να γίνει σαφές….Ας κοιτάξουμε γύρω μας……
·        Αν λάβουμε υπόψη μας  το πόσο χρήσιμες μπορούν να γίνουν οι πληροφορίες για την κοινωνίκη ζωή δυο χρονικά αντίθετων περιόδων για το νησί, μπορούμε να αναλογιστούμε πόσα θετικά αποτελέσματα μπορούν να επιφέρουν για την εν γένει γνωριμία με την ιστορία της Σαντορίνης. Από την άλλη πλευρά, στη Σαντορίνη θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα ίδρυμα που θα ξεκινήσει να καταγράφει, αξιολογεί, διαμορφώνει, παρουσιάζει κάθε είδους αρχείο, το οποίο θα είναι προσβάσιμα ελεύθερα στο κοινό . Σαν μια «Ακαδημία της Σαντορίνης», Η ¨Ακαδημία της Σαντορίνης¨ μπορεί να οδηγήσει το νησί σε μία άκρως ενδιαφέρουσα αλλά και προκλητική συνύπαρξη: του Χθες με το Σήμερα Όχι όμως αποκομμένα το ένα από το άλλο. Σαν μια κλωστή που ενώνει την Ιστορία και τον Πολιτισμό  με τον Τουρισμό και την Προβολή, τη Ζώσα Παράδοση με την άεναη (sic) – ίσως και άναρχη ανάπτυξη της. Τη γνωριμία με την Πέτρα αλλά και την εμπέδωση της σημερινής κατάστασης του νησιού. Τη σχέση Φιλωτέρας με τη Σαντορίνη και τη Θήρα με την Καλλίστη!


Για την Ιστορία:
Τοιχογραφία της Άνοιξης. Πρόκειται για τη μοναδική τοιχογραφία του Ακρωτηρίου Θήρας που βρέθηκε ολόκληρη στη θέση της να κοσμεί τρεις τοίχους του ίδιου δωματίου. Δωμάτιο Δ2, Συγκρότημα Δ. Ακρωτήρι Θήρας, 16ος αι. π.Χ.

Εικονίζεται βραχώδες τοπίο της Θήρας πριν από την έκρηξη του ηφαιστείου. Οι κορυφές και οι πλαγιές των βράχων καλύπτονται από ερυθρούς, ανθισμένους ή μισανοιγμένους, κρίνους με κίτρινους στήμονες. Οι κρίνοι φύονται ανά τρεις από τα κόκκινα ή γκρίζα ηφαιστειογενή βράχια. Παιχνιδιάρικα, γεμάτα ζωή χελιδόνια μόνα η σε ζεύγη που ερωτοτροπούν στον αέρα, δίνουν κίνηση στο τοπίο και απεικονίζουν συμβολικά την αναγέννηση της φύσης.       

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...