Πέμπτη 3 Μαΐου 2012

Ο Αντενάουερ στη Σαντορίνη

Επιμέλεια Δ.Πράσσος Πηγή εδώ


Όποιος πάει προς το Εμπορείο της Σαντορίνης, ίσως συναντήσει μια μικρή μονάδα ενοικιαζομένων δωματίων με το όνομα «Αντενάουερ». Αν μάλιστα πιάσει κουβέντα με τους ηλικιωμένους ντόπιους, κάποιος θα θυμηθεί και τον παλιό ταξιτζή με το παρατσούκλι Αντενάουερ. Ο λόγος που το όνομα του πρώτου μεταπολεμικού καγκελαρίου της Γερμανίας επιζεί στο νησί, είναι μάλλον απλός.
Ο Κόνραντ Αντενάουερ ήταν ανιψιός του ανασκαφέα της Αρχαίας Θήρας, Φρειδερίκου Χίλλερ φον Γκέρτρινγκεν. Όταν το Μάρτιο του 1954 αποφάσισε να επισκεφτεί την Ελλάδα, ζήτησε μεταξύ άλλων να επισκεφτεί και την ανασκαφή του πολύ σπουδαίου επιγραφολόγου, θείου του. Την εποχή εκείνη, πανίσχυρος Υπουργός Συντονισμού –και επικρατέστερος διάδοχος του Στρατάρχη Παπάγου- ήταν ο Θηραίος Σπυρίδων Μαρκεζίνης, ο οποίος έσπευσε να ικανοποιήσει την επιθυμία του διακεκριμένου ξένου. Επειδή όμως δεν υπήρχε δρόμος για την Αρχαία Θήρα, δόθηκε εντολή να κατασκευαστεί. Επιστρατεύτηκαν τότε όλοι οι άντρες του νησιού και ολοκλήρωσαν το δρόμο σε τόσο σύντομο χρόνο που από κάποιους ονομάστηκε «Δρόμος των Επτά Ημερών».
Ο Αντενάουερ ήρθε στη Σαντορίνη και οι φωτογραφίες του να ανεβαίνει από τον Όρμο των Φηρών πάνω σε ένα μουλάρι, έκαναν το γύρο του κόσμου. Ο οδηγός ο οποίος τον παρέλαβε εν συνεχεία με το αυτοκίνητο, πέρασε κατόπιν όλη τη ζωή του, με το δυσεξήγητο για πολλούς παρωνύμιο Αντενάουερ.
Παραθέτουμε σήμερα δύο σπανιότατα ντοκουμέντα από την ιστορική εκείνη επίσκεψη.
Το πρώτο προέρχεται από τον ιστότοπο:
Και το δεύτερο από το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο, που είναι σπουδαίος θεματοφύλακας της νεώτερης ιστορικής κληρονομιάς.

Τετάρτη 2 Μαΐου 2012

41η αιμοδοσία Σαντορίνης 13- 20 Μαιου

Κυριακή, 13
ΠΡΩΙ
ΚΑΡΤΕΡΑΔΟΣ
10:00
14:00
ΑΠΟΓΕΥΜΑ
ΒΟΥΡΒΟΥΛΟΣ
17:00
21:00
Δευτέρα, 14
ΑΠΟΓΕΥΜΑ
ΟΙΑ - ΘΗΡΑΣΙΑ
15:00
21:00
Τρίτη, 15
ΠΡΩΙ
134 ΣΜ
10:00
13:00
ΑΠΟΓΕΥΜΑ
ΜΕΣΑΡΙΑ
17:00
21:00
Τετάρτη, 16
ΠΡΩΙ
ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ
09:00
13:30
ΑΠΟΓΕΥΜΑ
ΠΥΡΓΟΣ
17:00
20:30
Πέμπτη, 17
ΠΡΩΙ
ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ
10:00
16:00
Παρασκευή, 18
ΠΡΩΙ
ΛΕΜΒΟΥΧΟΙ
10:00
13:00
ΑΠΟΓΕΥΜΑ
ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ
17:00
21:00
Σάββατο, 19
ΠΡΩΙ
ΚΑΜΑΡΙ
09:30
13:30
ΑΠΟΓΕΥΜΑ
ΚΑΜΑΡΙ
17:00
20:30
ΑΠΟΓΕΥΜΑ 2ο ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ
ΕΜΠΟΡΕΙΟ
17:00
20:30
Κυριακή, 20
ΠΡΩΙ
ΕΜΠΟΡΕΙΟ
10:00
17:00

Η έλλειψη και η ανεπάρκεια αίματος είναι μια κατάσταση που θέτει σε άμεσο κίνδυνο την ζωή όσων χρειάζονται το αίμα ως θεραπευτικό μέσο. Η ανάγκη για αίμα των ανθρώπων που το χρειάζονται, δεν περιμένει ποτέ. Αφορά εσένα, αφορά όλους μας. Δέκα λεπτά προσφοράς ζωής δεν σε βγάζουν από το πρόγραμμά σου, δεν πάνε πίσω τις δουλειές σου, δεν χαλούν τις διακοπές σου. Αντίθετα, η προσφορά σου αποδεικνύει τη θέλησή σου να συμμετάσχεις σε μια κοινή προσπάθεια. Δεν υπάρχουν αρμόδιοι, είμαστε όλοι υπεύθυνοι.

Το αίμα ούτε παράγεται, ούτε αντικαθίσταται. Μόνο προσφέρεται.
Είναι ζήτημα ζωής. Είναι ζήτημα τιμής.

Εσύ που εξυπηρετήθηκες από την Τράπεζά μας, θυμήσου ότι η παρουσία σου και η βοήθειά σου είναι απαραίτητη. 
Από αυτό το προσκλητήριο της ΑΓΑΠΗΣ κανείς να μη λείψει. 
ΕΝΑ παιδί το έχει ανάγκη. 
ΕΝΑΣ συνάνθρωπός μας το ζητά. 
ΕΜΕΙΣ πρέπει να πούμε ΝΑΙ. 
Γίνει κι εσύ Εθελοντής Αιμοδότης, η τράπεζά μας πρέπει να γίνει ακόμη μεγαλύτερη!!!



Η εθελοντική αιμοδοσία σώζει ζωές.

Η προσφορά σας είναι πραγματικά ανεκτίμητη.
Σας περιμένουμε όλους.   



Όψεις της Κοινωνίας της Σαντορίνης τον 19ο αιώνα

Επιμέλεια άρθρου Δημήτρης Πράσσος


Στα μέσα του 19ου αιώνα, ο σπουδαίος Θηραίος Ιατροφιλόσοφος Ιωσήφ Δεκιγάλας, έλαβε εντολή από την κυβέρνηση, να ετοιμάσει μια γενική σύνοψη της Σαντορίνης.  Με τη φιλοπονία που τον διέκρινε ρίχτηκε στη δουλειά και το αποτέλεσμα ήταν ένα αριστούργημα επιστήμης, διεισδυτικής παρατήρησης και γλαφυρού λόγου. Το αφιέρωσε μάλιστα στην τότε βασίλισσα Αμαλία, ενώ πολλοί καθηγητές από ξένα Πανεπιστήμια, τον παρότρυναν να κάνει παρόμοιες εργασίες και για άλλα σημεία της Ελλάδας.
  Ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα κεφάλαιο της «Γενικής Στατιστικής της Νήσου Θήρας», ήταν καταγραφή των επαγγελμάτων αλλά και των πληθυσμιακών ομάδων του νησιού που τότε χωριζόταν σε Δύο Δήμους: Καλλίστης και Θήρας, με συνιολικό πληθυσμό 13.072 ψυχές.
 Γράφει λοιπόν ο Δεκιγάλλας, κατατάσσοντας τους κατοίκους κατά «φυσικήν ικανότητα»:

Δήμος Θήρας
Δήμος Καλλίστης
φρενοβλαβείς
6
8
Τυφλοί εκ γενετής
3
3
Ενεόκωφοι
8
13
Επιληπτικοί
5
6
Ανίκανοι
14
14
Ικανοί
6.784
6.210
 
  Σημειώνει ακόμα πως οι Ορθόδοξοι ήταν η συντριπτική πλειοψηφία και υπήρχαν 693 Καθολικοί που όλοι συγκεντρώνονταν στο Δήμο Θήρας.
Τα επαγγέλματα ήταν :

Δήμος Θήρας
Δήμος Καλλίστης
Ιερείς Ανατολικού δόγματος
22
36
Ιερείς Δυτικού Δόγματος
23


Συγγραφείς
1
0
Διδάσκαλοι
7
4
Μαθηταί σχολείων
322
262
Νομομαθείς
1
0
Αναφορογράφοι
4
1

Ιατροί
2
0
Φαρμακοποιοί
1
0
Μαίαι
9
10
Φλεβοτόμοι (!!!!!)
4
3
Δημόσιοι Υπάλληλοι
28
8
Δημοτικοί Υπάλληλοι
29
31
Στρατιωτικοί
16
19
Ναύται
912
412


Συνεχίζουμε την καταγραφή των επαγγελμάτων στη Σαντορίνη του 19ου αιώνα, όπως την παραθέτει ο σπουδαίος Θηραίος Ιατροφιλόσοφος Ιωσήφ Δεκιγάλας (θα γίνει ειδικό αφιέρωμα σε αυτόν). Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως από τα επαγγέλματα που εντοπίζονται σε καθέναν από τους δύο Δήμους (Θήρας και Καλλίστης), σχηματοποιείται και μια εικόνα για την οικονομική και κοινωνική διάρθρωσή τους. Το γεγονός –για παράδειγμα- πως απουσιάζουν οι γιατροί, οι νομομαθείς, οι φαρμακοποιοί, οι καφεπώλες, οι παντοπώλες ή οι αρτοποιοί από το Δήμο Καλλίστης, μαρτυρά πως οι κάτοικοι ήταν σε μάλλον υποδεέστερη οικονομική μοίρα (υπερέχει σε γεωργούς, ιχθυοπώλες, τέκτονες (οικοδόμους), μυλωνάδες ή αχθοφόρους) ενώ η «αστική» ζωή της τότε Σαντορίνης επικεντρωνόταν στο Δήμο Θήρας.
Επάγγελμα 
Δήμος Θήρας 
Δήμος Καλλίστης 
Κτηματίαι μεγάλοι
86
76
Κτηματίαι μικρί
555
386
Γεωργοί
525
665
Ποιμένες
4
14
Παντοπώλαι
10
0
Μεταπράται
41
16
Οινοπώλαι
7
0
Καφεπώλαι
4
0
Ιχθυοπώλαι
2
14
Μυλωθροί
37
41
Τέκτονες
12
26
Βαρελοποιοί
20
4
Ράπται
7
6
Σανδαλοποιοί
16
6
Εφαπλωματοποιοί
1
0
Νηών ακέσται (καλαφάται)
1
0
Σιδηρουργοί
3
1
Πεταλουργοί (τενεκετζίδες)
1
0
Βαφείς
1
0
Αχθοφόροι
18
28
Κουρείς
3
0
Χρυσοχόοι
1
1
Ωρολογοποιοί
2
0
Αργοί, ζώντες χωρίς επιτήδευμα
23
15
Άλλοι κάτοικοι
4.047
4.156
Το όλον
6.820
6. 252
ΤΑ ΔΗΛΗΤΗΡΙΩΔΗ ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΤΕ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Υπάρχει όμως ένα ακόμα συμπέρασμα που μπορεί να εξαχθεί από τη σοβαρή και εμπεριστατωμένη μελέτη του Δεκιγάλλα: Ο ίδιος παρ’ ότι ήταν ένας σπουδαίος, αντικειμενικός και σοβαρός επιστήμονας, δε χάνει την ευκαιρία να κάνει σημαντικές νύξεις για τις πολιτικές του απόψεις. Όπως είναι γνωστό την εποχή που του ανατέθηκε η έρευνα (1841) στην Ελλάδα βασίλευαν ο Όθων και η Αμαλία. Την 3η Σεπτεμβρίου 1843 όμως ξέσπασε μια επανάσταση (τα νήματα είχε κινήσει ο στρατηγός Μακρυγιάννης) που απαίτησε και κέρδισε την θεσμοθέτηση Συντάγματος. Κατ’ αρχάς το πόνημα του είναι αφιερωμένο στη Βασίλισσα Αμαλία, αλλά μάλλον κάτι τέτοιο θα μπορούσε να θεωρηθεί μέσα στο πνεύμα της εποχής, αν δεν υπήρχαν δύο δηλητηριώδη σχόλια που μαρτυρούν ισχυρή επιφύλαξη απέναντι στη Συνταγματική κυβέρνηση που προέκυψε μετά την 3η του Σεπτέμβρη.

Στο προοίμιο κιόλας της μελέτης αφού πολύ κομψά καταλογίσει στους τότε επαΐοντες αγραμματοσύνη (σε επόμενο δημοσίευμα θα δοθούν λεπτομέρειες) «σφάζει με το βαμβάκι» την τότε κυβέρνηση. Η πίκρα του ξεκινάει από το γεγονός πως όταν υπέβαλλε το πόνημά του, συνάντησε πλήρη αδιαφορία. Τότε εκείνος την έστειλε στη Γαλλική Ακαδημία και την Ιταλική Ακαδημία επιστημών του Τουρίνου (Τορίνο) – μη ξεχνάμε ότι όχι μόνο είχε σπουδάσει σε Ιταλία και Γαλλία αλλά είχε αρνηθεί και προτάσεις να διδάξει στα εκεί Πανεπιστήμια, προκειμένου να βοηθήσει τη γενέτειρα του, τη Θήρα. Τα δύο σπουδαία πνευματικά ιδρύματα, υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό την έρευνά του και τον παρότρυναν να κάνει αντίστοιχη έρευνα για όλη την Ελλάδα. Εδώ ο Δεκιγάλλας, πραγματικά «κεντάει» με το φλεγματικό του χιούμορ. «Το επίπονον και δυσχερές τούτο έργον ήθελα ευχαρίστως εκτελέσει αν υπό της Κυβερνήσεως μοι εχορηγείτο η απαιτούμενη συνδρομή», γράφει και προσθέτει «αλλά κακκή τη τύχει η Σ υ ν τ α γ μ α τ ι κ ή (σ.σ η αραίωση των γραμμάτων υπάρχει στην έκδοση προφανώς προς υπογράμμιση) Κυβερνησίς μας, καίτοι μη δυναμένη ν’ αρνηθεί την ανάγκην τοιούτων Στατιστικών, ως εκ της ακολούθου περικοπής των Πρακτικών της Βουλής σαφέστατα δηλούται, ουδόλως όμως εφρόντισε μέχρι τούδε, και πιθανώς ουδέ θέλει ποτέ φροντίσει περί τοιούτων και τηλικούντων πραγμάτων, έως ου Θεού ευδοκούντος επανέλθη πάλιν ο προ τινος καιρού εγκαταλιπών την Ελλάδα αγαθός αυτής δαίμων… Γένοιτο…. Γένοιτο…. Γένοιτο….».
Η δεύτερη «βιτριολική» υπόμνηση του Ιωσήφ Δεκιγάλλα βρίσκεται στην παραπομπή για τους μονίμους και μη κατοίκους του νησιού. Όπως εξηγεί στην κατηγορία των μη μονίμων συμπεριλαμβάνονται οι «ναύται, οι έμποροι και οι στρατιώται» για να συμπληρώσει με νόημα: «αλλά μετά την τρίτην Σεπτεμβρίου πρέπει να κατατάξωμεν και τους δημοσίους υπαλλήλους!!!» (τα τρία θαυμαστικά δικά του). Αναφερόταν δηλαδή στην απαρχή των διώξεων, μετακινήσεων και μεταβολών που επέφεραν οι συχνές κυβερνητικές αλλαγές στην τάξη των δημοσίων υπαλλήλων, που τότε δεν απολάμβαναν καθεστώς μονιμότητας, αλλά ήταν εξαρτημένοι από τις διαθέσεις της εκάστοτε κυβέρνησης.




υ.γ. Αλήθεια τί πιό ωφέλιμο από την άμεση επανατύπωση του τόσο σημαντικού βιβλίου για τη Σαντορίνη  και η διανομή του σε κάθε  κάτοικο του νησιού



Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...