Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2011

Διαμόρφωση Αγίας Ειρήνης στην Περίσσα


Η παλαιοχριστιανική βασιλική της Αγίας Ειρήνης στην Περίσσα, που ανακαλύφθηκε το 1992 κάτω από την ερειπωμένη —συνονόματη— μεσοβυζαντινή εκκλησία του 8ου/9ου αιώνα μ.Χ., δεν είναι ένας συνηθισμένος ναός. Αποτελεί ένα από τα πιο αξιόλογα μνημεία των Κυκλάδων, τη σημαντικότερη και παλαιότερη βασιλική της Σαντορίνης (Santa Irene), από την οποία προήλθε και η ονομασία του νησιού.

Η τρίκλιτη βασιλική, της οποίας το μεσαίο κλίτος έχει μήκος 25 μέτρα, χρονολογείται στα τέλη του 5ου αιώνα, με πιθανή δεύτερη φάση οικοδόμησης το δεύτερο μισό του 6ου αιώνα μ.Χ.

Η ανακάλυψή της εντυπωσίασε τους αρχαιολόγους της 2ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων όταν, τη δεκαετία του ’90, κατά τη διάρκεια εργασιών υποστήλωσης του μεσοβυζαντινού ναού, βρήκαν σε όρθια θέση —και σε ύψος περίπου 1,5 μ.— τους κίονες με τα κιονόκρανα του βορειοδυτικού τμήματος του παλαιοχριστιανικού ναού.

Και όχι μόνο γι’ αυτό. Το μέγεθος και ο πλούτος του μνημείου, με αρχιτεκτονικά μέλη φτιαγμένα από μάρμαρο της Προκοννήσου, παραγγελμένα σε ειδικά βυζαντινά εργαστήρια, υποδήλωνε μια ανθηρή κοινωνία, που πιθανόν ταυτίζεται με την Ελευσίνα της Σαντορίνης, την οποία αναφέρει ο Πτολεμαίος ο Γεωγράφος τον 2ο αιώνα μ.Χ.

Γι’ αυτό και η έγκριση μελέτης από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για τη διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου, μέσα στον οποίο βρίσκονται οι δύο ναοί, αποτελεί σημαντική είδηση. Αρκεί το έργο να υλοποιηθεί σύντομα, καθώς τα μνημεία, που βρίσκονται σε πολυσύχναστο σημείο της Περίσσας, δεν προστατεύονται επαρκώς. Η μη περίφραξη, οι έντονες βροχοπτώσεις που μπορεί να πλημμυρίσουν τον διπλανό χείμαρρο και οι βράχοι, που κρέμονται από πάνω απειλητικά, είναι μερικά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ναοί.

Εξάλλου, όπως παρατήρησε η αρχαιολόγος Ευγενία Γερούση, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων και ανασκαφέας του μνημείου, η δημιουργία ενός λατομείου, που λειτούργησε στο βουνό μετά τον σεισμό του 1956 για την ανοικοδόμηση του νησιού, επιβάρυνε τα βραχώδη πρανή.

Η περίφραξη του χώρου, που δεν θα επιτρέπει την είσοδο, θα αφήνει όμως ελεύθερη τη θέαση, η δημιουργία δύο χώρων με σκίαση και πινακίδες για τους επισκέπτες, η τοποθέτηση —μέσα από την περίφραξη— ειδικής πλατφόρμας για την έκθεση αρχιτεκτονικών μελών, η βελτίωση της υποστήλωσης του μεσοβυζαντινού ναού και η κατασκευή στεγάστρων, είναι μεταξύ των προτάσεων που πήραν τη θετική γνωμοδότηση των μελών του ΚΑΣ.

Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2011

Νησίδες, Βραχο-Νησίδες!

Η νησίδα Άνυδρος ή Αμοργοπούλα είναι μικρή ακατοίκητη νησίδα των νοτιοανατολικών Κυκλάδων. Βρίσκεται στο κέντρο περίπου του θαλάσσιου χώρου που περικλύεται από τα νησιά Σαντορίνη, Αμοργός, Ίος, Ανάφη και Αστυπάλαια. Απέχει 10 ναυτικά μίλια από την Αμοργό και 20 από την Σαντορίνη. Διοικητικά, ανήκει στο Τοπικό διαμέρισμα Θήρας του Δήμου Θήρας. Η Αμοργοπούλα είναι ιδιόκτητο νησί από το 1860. Η έκτασή της είναι περίπου 1200 στρέμματα.
Το Άνω Αντικέρι είναι ακατοίκητο νησί των Κυκλάδων. Η έκτασή του είναι 1,077 τ.χλμ.. Διοικητικά ανήκει στον δήμο Αμοργού.

Η Ασκανιά ή Ασκανία είναι μικρή ακατοίκητη ηφαιστειογενής βραχονησίδα νοτιοδυτικά της Σαντορίνης, η οποία ανήκει στο σύμπλεγμα των νησιών Χριστιανά και διοικητικά ανήκει στο Τοπικό διαμέρισμα Θήρας του Δήμου Θήρας. Το υψηλότερο σημείο της είναι 168 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.Η Ασκανιά απέχει περίπου ένα μίλι βορειοδυτικά από τη βραχονησίδα Εσχάτη και 4 στάδια (περίπου 740 μ.) νότιο-νοτιοανατολικά από τη Χριστιανή. Είναι η μεσαία βραχονησίδα της συστάδας.Η Ασκάνια ή Ασκανιά περικλείεται εγγύτατα από ξέρες. Στο μέσον και μόνο του διαύλου, μεταξύ αυτής και της Χριστιανής, το βάθος είναι μόλις 4 μέτρα, όπου και χρήζει ιδιαίτερης προσοχής.
Η Εσχάτη ή Μέρμηγκας είναι μικρή ακατοίκητη ηφαιστειογενής βραχονησίδα, ύψους 23 μ. περίπου, νοτιοδυτικά της Σαντορίνης, η νοτιότερη του συμπλέγματος των νησίδων Χριστιανά, τα οποία διοικητικά ανήκουν στο τοπικό διαμέρισμα Θήρας του δήμου Θήρας.Το νοτιοδυτικό και βορειοανατολικό άκρο της περικλείονται από ξέρες.Σε απόσταση όμως ασφαλείας περί του ενός σταδίου (1/10 του μιλίου, = 185μ) γύρω από τη νησίδα τα νερά είναι αρκετά βαθιά. Επί της Εσχάτης φέρεται φανός εκλάμπων, κοινώς σπίθα.

Η Νέα Καμένη ή παλιότερα και Νέα Καϋμένη, "το ηφαίστειο" για τους ντόπιους, είναι ηφαιστειογενές νησί στο κέντρο της καλδέρας της Σαντορίνης, το οποίο άρχισε να δημιουργείται το 1570 (ή 1573), με την δημιουργία αρχικά της Μικρής Καμένης. Η έκταση του σήμερα είναι 340 εκτάρια και το ψηλότερο σημείο του είναι 127 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Υπάρχουν δύο αγκυροβόλια στο νησί, ο όρμος Ταξιάρχης, στα νοτιοανατολικά του νησιού, και ο όρμος Ερινιά στα βόρεια.Διοικητικά ανήκει στο τοπικό διαμέρισμα Θήρας του δήμου Θήρας.Η Νέα και η Παλαιά Καμένη έχουν ενταχθεί στο κοινοτικό δίκτυο προστατευόμενων περιοχών NATURA 2000.


http://www.kykladesnews.gr/kyklades/111-kykladesnewscategory/60216-b---1.html

Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2011

Santorini volcano (Greece): number of earthquakes continues at slightly elevated levels

Seismic activity beneath Santorini volcano continues to be slightly above normal levels. Beginning since July this year, an there is elevated activity in a SW-NE trending zone passing through Nea Kameni and the submarine Kolumbos volcano NE of Santorini. 
The alignment (also known as the Kameni and Kolumbus lines) is a ca. 2 km wide zone parallel to a tectonic horst and graben structure of the crystalline basement of the area. Most of the known volcanic vents of Santorini during the past 2 million years were located on this alignment, more precisely either on its southern boundary (Kameni line) or on its northern boundary (Kolumbus line). 
Lacking other data sources, the information visible on the location and number of earthquakes is too weak, other than to vaguely speculate that the current earthquake activity around Santorini could be a precursor to new activity from this volcano. Santorini's last eruption was in 1950.


http://www.volcanodiscovery.com/view_news/2442/Santorini-volcano-Greece-number-of-earthquakes-continues-at-slightly-elevated-levels.html

Οι ξένοι επιστήμονες μπας και ξέρουν άλλα πράγματα απ ότι οι Έλληνες?? Είναι σίγουρο οτι υπάρχουν διάφορες επιστημονικές ομάδες που σίγουρα μπορεί να έχουν αντίθετες απόψεις.... Αλλά εδώ απ ότι βλέπω είναι οι ξένοι στη μία ομάδα και κάποιοι εγχώριοι στην άλλη....!





Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2011

Σαντορίνη , το θαύμα της Φύσης και του Ανθρώπου


Δεν θα σας πω τις λεπτομέρειες για την Σαντορίνη. Αυτές μπορείτε με λίγη καλή διάθεση να τις βρείτε στο διαδίκτυο ή σε έναν καλό οδηγό. Με ενδιαφέρει πολύ η θεωρία πίσω από την Σαντορίνη. Η ουσία. Ο συμβολισμός. Ένα νησί που αιώνες πριν έζησε μια τεράστια έκρηξη ηφαιστείου, ικανή να εξαφανίσει εξ ολοκλήρου τον Μινωικό πολιτισμό της Κρήτης. Ένα νησί που πριν την έκρηξη ήταν στρογγυλό για να εκτιναχθεί σε διάφορα κομμάτια, ένα εκ των οποίων ονομάζουμε σήμερα Σαντορίνη. Ένα νησί που αποκόπηκε με τρομερή αγριότητα από τα υπόλοιπα κομμάτια του όπως μαρτυρούν οι τεράστιοι πανύψηλοι βράχοι και το απότομο όλης της πλευράς εκείνης που αντικρίζει το ηφαίστειο. Ένα νησί καμμένο από την λάβα, μαυρισμένο. Θα πίστευε κανείς, μετά την καταστροφή, ότι στο νησί αυτό θα επανέλθει η ζωή;
Και όμως. Στην μαυρίλα ήρθαν οι κάτοικοι να προσθέσουν τα κάτασπρα σπιτάκια τους, που τα σκάψανε μέσα στους βράχους -για προστασία από τους πειρατές που λυμαίνονταν αιώνες το νησί- να κρέμονται πάνω από την θάλασσα της Καλντέρας. Το άσπρο των σπιτιών πολλαπλασιάζει το φως του ήλιου και το εξελίσσει σε μια καθαρότητα τόσο δυνατή, τόσο άσπιλη και αμόλυντη, που ξεφεύγει από το τοπίο και μπορεί να φτάσει μέχρι και την ψυχή. Το φως αντανακλάται από την αγάπη αυτών των ανθρώπων που ήρθαν πίσω μετά την καταστροφή και περιέθαλψαν την Σαντορίνη, προσάρμοσαν τις ανάγκες τους και την αισθητική τους στο καμένο κατεστραμμένο νησί τους. Και έγινε το θαύμα. Η Σαντορίνη έχει μια ομορφιά περίεργη, δεν είναι η αντικειμενική τελειότητα, αλλά παραδόξως και περιέργως νιώθεις την ανάγκη να την ορίσεις ως τελειότητα.
Η Σαντορίνη είναι ένα νησί «cursed and blessed» που λένε οι Αγγλοσάξωνες. Η μεγάλη καταστροφή που της έμελλε να ζήσει, η δοκιμασία που την άλλαξε, την ξαναγέννησε από το μηδέν, την επαναπροσδιόρισε, ήταν τελικά ευλογία. Αυτό είναι το μεγαλείο της. Η Σαντορίνη μας φαίνεται πανέμορφη μόνο γιατί οι πληγές της και τα βάσανά της την έκαναν ιδιαίτερη. Γιατί δεν τα έβαλε κάτω η ανθρώπινη ψυχή που κρύβει στα χώματά της και στέκεται ακόμη και σήμερα περήφανη και δείχνει στον ήλιο τα καμένα κομμάτια της. Τα πλένει, τα καθαρίζει, τα ασπρίζει, επιμελώς και με αγάπη, δύο-τρεις φορές τον χρόνο, και τους φυτεύει γλάστρες με χρωματιστά μικρά λουλούδια.
Το ηφαίστειο φυσικά δεν έχει σβήσει, είναι ακόμη ενεργό. Σε βάθος ορίζοντα, σε βάθος χρόνου, οι ειδικοί προβλέπουν το μοιραίο τέλος της: Θεωρητικά για πολλούς αιώνες δεν κινδυνεύει. Μπορείς ποτέ να αγνοήσεις τον κίνδυνο, όμως, και να ζήσεις αμέριμνος βλέποντας το ηφαίστειο απέναντί σου; Ερώτημα: Πρέπει να ζεις αμέριμνος; Μήπως η αμεριμνησία είναι η παγίδα για να πάψει κανείς να εκτιμά την ζωή; Μήπως ο κίνδυνος και το επερχόμενο μοιραίο τέλος σε κρατά σε εγρήγορση, σε κρατά παραγωγικό και ευγνώμωνα;
Να σας πω κάτι τελευταίο, τα βράδια με πανσέληνο η Σαντορίνη είναι παράδεισος. Το θειάφι που βρίσκε-ται άφθονο στην θάλασσα της, λόγω του ηφαιστεί-ου, την κάνει να λάμπει με τρόπο απίστευτο και απερίγραπτο. Με τρόπο που αντανακλάται στα σπίτια, επί αιώνες στο γενετικό υλικό των κατοίκων της και φευγαλέα στα μάτια των επισκεπτών. Καμιά φωτογραφία δεν μπορεί να το αποδώσει.
Να σας πω και κάτι τελευταίο-τελευταίο και ελαφρώς απειλητικό: Αν δεν μπορείτε να συντονιστείτε με την ποίηση, με την τέχνη, με την ομορφιά, να μην πάτε στην Σαντορίνη. Ο «Πολιτισμός» της Άποψης θα σας εντοπίσει και αμείλικτα θα σας τιμωρήσει. Πλέον στην ζωή μάθαμε και τηρούμε με αυστηρότητα και ευλάβεια το εξής, είτε αφορά σε συναισθήματα, σε ιδέες, σε άλλα αγαθά: «Μη δότε τα άγια τοις κυσίν». Στην Σαντορίνη να τολμήσετε να πάτε μόνο αν μπορείτε να καταλάβετε το μεγαλείο της Δημιουργίας και της Επιβίωσης.

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...