Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2016

Ο Άγιος Νείλος του Πειραιά, η Σαντορίνη…και το Καλλιστορώντας!

12 Νοεμβρίου, η Ορθόδοξη εκκλησία τιμάει την μνήμη του Αγ.Ιωάννου του Ελεήμονος και του Αγίου Νείλου του Μυροβλήτου.
Με αφορμή λοιπόν την εορτή του Αγίου Νείλου, σε ανάρτηση στο προφίλ φίλης, πληροφορηθήκαμε ότι πρόσφατα εκδόθηκε ένα βιβλίο με τίτλο: «Ο ιερός ναός Αγίου Νείλου Μυροβλήτου Πειραιώς» υπό την επιμέλεια του εφημέριου του ναού, πατήρ-Δημητρίου Μπάτση.
Με μεγάλη μας χαρά αλλα και εκπληξη διαπιστώσαμε διαβάζοντας το βιβλίο ότι στις σελίδες του αναφέρεται και το «Καλλιστορώντας» καθώς παλαιότερες αναρτήσεις μας για τους Οιάτες του Πειραιά αλλά και την ευρύτερη περιοχή της Καλλίπολης χρησιμοποιήθηκαν ως διαδικτυακές πηγές για την συλλογή πληροφοριών και συγκεκριμένα τα:
1)                 «Ο “Πειραιώτης” Άγιος Νείλος στην Φοινικιά της Οίας» http://kallistorwntas.blogspot.gr/2011/11/blog-post_12.html
2)                 «Στην Οία του Πειραιά»

Ανεξάρτητα όμως από το Καλλιστορώντας και τις αναρτήσεις μας, μέσα στο βιβλίο μαθαίνουμε άγνωστα ιστορικά στοιχεία για τον ναό του Αγ.Νείλου τα οποία σχετίζονται άμεσα με την Σαντορίνη και τους Σαντορινιούς ενορίτες του ναού.
Γνωρίζετε ότι ο ναός του Αγ.Νείλου θεμελιώθηκε από τον τότε Μητροπολίτη Θήρας Γεώργιο Πάτση;
Γνωρίζετε ότι η περιοχή του Αγ.Νείλου ονομάζεται και «Σαντορινέικα» λόγω των πολλών Οιατών που κατοικούν στην περιοχή;
Γνωρίζετε ότι στο ναό για πολλά χρόνια ήταν ιερέας ο Σαντορινιός στην καταγωγή πατήρ-Αντώνιος Βάλβης;Γνωρίζετε ότι με την βοήθεια του εν λόγω ιερέα, το ιερό λείψανο του Αγ.Νείλου κατόπιν εγκρίσεως του Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ είχε μεταφερθεί στην Σαντορίνη το 2010 για λίγες μέρες προς ευλογία των πιστών; 
Ας τα δούμε αυτούσια όπως αυτά φαίνονται στις σελίδες του βιβλίου!
  
Η θεμελίωση του ιερού ναού του Αγ.Νείλου από τον Μητροπολίτη Θήρας Γεώργιο Πάτση






Η ολιγοήμερα μεταφορά του ιερού λειψάνου του Αγίου στην Σαντορίνη τον Απρίλιο του 2010
και η σχέση των Οιατών με τον Αγ.Νείλο

Τα «Σαντορινέικα του Αγ.Νείλου»





Ως επίλογος, στις λίστες του βιβλίου συναντάμε αρκετά επίθετα Πειραιωτών παλαιότερης και νέας γενιάς με καταγωγή από την Σαντορίνη, κυρίως βέβαια από την Οία, πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους στην 90χρονη ιστορία του ναού.
Αληφραγκής
Αναπλιώτης
Βάλβης           
Βαρβαρρήγου
Βλάχου
Βενιέρη
Γαβαλά
Δαμίγου
Ζαράνη
Καραμολέγκος
Κωβαίου
Μανωλέσσος
Μαρκουλή
Μαυρομμάτης
Νομικού
Παγώνης
Παράβαλος
Πλατής
Πιτσικάλης
Ρούσσου
Σαρρής
Σιγάλα
Συρίγος
Φουστέρης
Χάλαρη

 Είναι μεγάλη τιμή η αποδοχή ενός στόχου του Καλλιστορώντας: η γνωριμία και διάχυση της τοπικής ιστορίας. .. Θέλω προσωπικά να συμβάλλω όσο μπορώ περισσότερο στη διαμόρφωση και ευρύτερη ανάδειξη της Σαντορίνης όχι μόνο σαν ένα Ηφαιστείο με την περίφημη «Μινωική έκρηξη του, ούτε βέβαια σαν μία Οία τουριστική με τους «sunsetades» να γεμίζουν τα ρυμίδια της περιοχής  μέχρι το Ηλιοβασίλεμα και αμέσως μετά να εξαφανίζονται με κατεύθυνση τα Φηρά. 
Πρέπει να είμαστε υπερήφανοι για μία άγνωστη πλευρά της,.... Μια άγνωστη Ιστορία της ... Ίσως είμαστε το μοναδικό νησί στην Ελλάδα που μπορεί να συνδυάσει Μια απίστευτη αίσθηση τουριστικής ανάπτυξης, με μία παγκοσμίου φήμη γεωλογίκη ιστορία και μια ξεχωριστά μοναδική ιστορία του νησιού.
Σε αυτή την περίπτωση η διαμόρφωση μιας «Ακαδημίας της Σαντορίνης» βλ: Τα Ψηφιακά αρχεία της Σαντορίνης και ο τρόπος διαχείρισης τους, http://kallistorwntas.blogspot.gr/2013/06/blog-post_26.html
όπως έχω ήδη τονίσει κρίνεται επιτακτική  Η ¨Ακαδημία της Σαντορίνης¨ μπορεί να οδηγήσει το νησί σε μία άκρως ενδιαφέρουσα αλλά και προκλητική συνύπαρξη: του Χθες με το Σήμερα Όχι όμως αποκομμένα το ένα από το άλλο. Σαν μια κλωστή που ενώνει την Ιστορία και τον Πολιτισμό  με τον Τουρισμό και την Προβολή, τη Ζώσα Παράδοση με την άεναη (sic) – ίσως και άναρχη ανάπτυξη της. Τη γνωριμία με την Πέτρα αλλά και την εμπέδωση της σημερινής κατάστασης του νησιού. Τη σχέση Φιλωτέρας με τη Σαντορίνη και τη Θήρα με την Καλλίστη! 

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2016

Τα προξενεία στη Σαντορίνη

Τα Προξενεία στη Σαντορίνη
Πηγή : Ματθαίος Μηνδρινός : Θηραϊκά Ανάλεκτα, Εκδ. Ιδρύματος Λουκά και Ευαγγέλου Μπελλώνια
[...]Από τον 17ο αιώνα λόγω της οικονομικής ανάπτυξης του νησιού διάφορες ξένες χώρες εγκατέστησαν προξενεία στο νησί:
Γαλλία: οι καθολικοί κάτοικοι των Κυκλάδων αμέσως μετά την εγκατάστασή τους, εφρόντισαν να τεθούν υπό την προστασία της Γαλλίας. Οι πρώτοι πρόξενοι της Γαλλίας εμφανίζονται μετά το 1650. Πρώτος Γάλλος Πρόξενος εμφανίζεται ο Σιγάλλας Γιάννακας το 1666 και ο Συρίγος Λοίζος το 1668. Η συμβολή του γαλλικού προξενείου της Σαντορίνης στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη του νησιού είναι σημαντική.
Αγγλία: Το εν λόγω προξενείο φέρεται να λειτουργεί από το 1706 με πρώτο πρόξενο τον Τζαννετάκη Γύζη. Ξεχωριστή αναφορά πρέπει να γίνει στον Γάσπαρη Δελέντα, Άγγλο πρόξενο που διορίσθηκε το 1837. Σύμφωνα με τα γραφόμενα ο Δελέντας στη διάρκεια του 1821 προσέφερε σημαντικές υπηρεσίες προς την κοινότητα της νήσου  την οποία εδάνεισε με 24.000 τουρκικά γρόσια.
Ρωσία: Η ίδρυση και λειτουργία του τοποθετείται μετά την κατάκτηση των Κυκλάδων από τους Ρώσους. Το έτος 1837  αντιπρόξενος της Ρωσίας στη Σαντορίνη διορίζεται ο Βασίλειος Μαρκεζίνης ο οποίος  προσέφερε σημαντικές αγαθοεργίες όπως είναι η σύσταση της Ελληνικής Σχολής κατά το 1829 η ανέγερση του Λοιμοκαθαρτηρίου ( 1831) του Λεπροκομείου αλλά και η επέκταση εμπορικών σχέσεων μεταξύ δύο πλευρών.
Ολλανδία: Πρώτος Πρόξενος εμφανίζεται ο Ματθαίος Λαγκαδάς το 1727
Αυστρία: Το 1835 εμφανίζεται πρόξενος στην υποδοχή του Όθωνα.
Σουηδία- Νορβηγία: το 1841 εμφανίζεται πρόξενος ο Θ. Άλβης.
Προξενείο Υψηλής Πύλης (οθωμανικό κράτος): Σύμφωνα με δύο έγγραφα περί το 1873 φέρεται να λειτουργεί στη Σαντορίνη το παραπάνω προξενείο με πρόξενο τον Μιχαηλ Γύζη.

Κατά γενική ομολογία η συμβολή των θηραϊκών προξενείων δεν υπήρξε ασήμαντη στην οικονομική και πολιστική ανάπτυξη του νησιού . . [..] Γενικά οι πρόξενοι και αντιπρόξενοι της Σαντορίνης ήταν εντόπιοι την καταγωγή  διορισθέντες με διαφορετικά κριτήρια. [...]

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...