Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2012

Λίμνες και Λιμνάριδες, ένα από τα παλιά έθιμα της Σαντορίνης


Μπορεί τα νησιά μας να είναι άνυδρα, μπορεί οι αρκετοί απ΄τις παλιές μας γενιές να μη γνώρισαν  λίμνες, όπως στην περιοχή τους είχαν φτιάξει τις δικές τους «λίμνες», όπου στα δύσκολα και σκληρά χρόνια της εποχής τους, ήταν θέμα επιβίωσης.
Είχαν δημιουργήσει αυτοσχέδιες παγίδες για τα αποδημητικά πουλιά της περιοχής μας, από πρόχειρη και χόρτινη καλύβα, με φόντο τα ξερόκλαδα των φερτών δένδρων και στο ενδιάμεσο δάπεδο, είχαν τοποθετήσει μικρή επιφάνεια νερού σε σχήμα οβάλ, ρηχής στενόμακρης λεκάνης, με βάθος νερού 1cm περίπου. 


Εκατέρωθεν αυτής υπήρχαν μικρά σπόρια καθώς και ανάλογος σχετικός πλάνος, προκειμένου να τα προελκύσει. 
Περιφερειακά όλων αυτών υπήρχε μαζεμένο κρυμμένο δίχτυ, όπου με το τράβηγμα του σχοινιού από την καλύβα θα παγίδευε τα πουλιά.
Για να ακούσουν και να πλησιάζουν στο χώρο αυτό τα διαβατάρικα πουλιά, υπήρχαν επιλεγμένα και καλήφωνα  πουλιά σε μικρά κλουβιά για να τα παροτρύνουν και να τα  φέρουν στο χώρο αυτό.
Όμως με την πάροδο των ετών αλλά και την βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, η παράδοση αυτή διατηρήθηκε ως τοπικό έθιμο και περιορίστηκε αποκλειστικά στο να απολαμβάνουν οι «λιμνάριδες» τις καλύτερες φωνές των πουλιών αυτών, επιλέγοντας μετά από έλεγχο τα καλύτερα  απ΄ αυτά, ενώ  τα υπόλοιπα εξ αυτών τα άφηναν ελεύθερα στη μητέρα φύση.







Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012

O Μέλης, ο Χάρικλης και οι άλλοι …

Η πώς  "ένας αγωγός ακαθάρτων μπορεί να μας οδηγήσει σε
δι-αγωγή κάθαρσης ;" ( Δ.Ρουσουνέλος)

Ο Μέλης και ο Χάρικλης προστέθηκαν από χθες στην Ιστορία της Σαντορίνης. Είναι οι δύο ανδρικές μορφές που απεικονίζονται στη ρωμαική πλάκα που  εντοπίστηκε εχθές στο χώρο των εργασιών για την αποχέτευση στην Περίσσα.
Ένα εντυπωσιακό εύρημα μέσα από το οποίο όμως προέκυψαν σκέψεις και κρίσεις. Τελίκα αυτός ο αγωγός ακαθάρτων θα μπορέσει να μας οδηγήσει σε δι-αγωγή κάθαρσης? Για να δουμε!...
Εντοπίστηκε ένα αρχαιολογικό κομμάτι . Όπως τόνισε στο βίντεο ο Δήμαρχος, Αρχαιολόγος θα ερχόταν την επόμενη μέρα …. Γιατί λοιπόν δεν περίμεναν τον αρχαιολόγο, να έρθει ή κάποιον συντηρητή να βοηθήσει  και να επιμεληθεί της εργασίας ανέλκυσης της πλάκας;  Σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει πάντα να υπάρχει ειδικός . Ίσως και οι αρχαιολόγοι του Ακρωτηρίου θα μπορούσαν να βοηθήσουν…. Απ’ ότι φαίνεται η πλάκα είναι κομμένη αρα θεωρητικά σκεπτόμενος θα πρέπει να υπάρχει και άλλο μέρος ή και πολλά αλλά κομμάτια αρχαιολογικά. Τι ακριβώς αναμένεται να γίνει με την αποχέτευση στην Περίσσα? Θα υπάρξει λοξοδρόμηση  - επανασχεδιασμός  του έργου ;
Η ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού αναφέρει ότι φυλάσσεται σε ασφαλές μέρος ; Και τι γίνεται με το έργο ; Δεν πρέπει να φυλαχτεί και αυτό επί 24 ωρου βάσεως μέχρι να αναλάβει  η Αρχαιολογική Υπηρεσία δουλειά γερή ;
Ελπίζω πως τουλάχιστον ο Μέλης και ο Χάρικλης δεν θα μείνουν κρυμμένοι σε μία αποθήκη και μαζί με τα υπόλοιπα αντικείμενα που θα εντοπιστουν,  θα ερευνηθουν, θα συντηρηθούν σωστά και θα εκτεθουν στο ευρύ κοινό…. Έτσι μπας και η «κάθαρση» ξεκινήσει …
Σκέψεις και κρίσεις με τρέχουν να αναλογιστώ τι γίνεται με τους « άλλους». Τους άλλους Θησαυρούς που έχουν εντοπιστεί στη Σαντορίνη; Ενδεικτικά θα αναφέρω μερικούςθ Πρώτα και κύρια τιμώντας τη μνήμη του Χαράλαμπου Σιγάλα[1], τι να κάνει άραγε η περίφημη κόρη « Του» που με τόσο πάθος προσπάθησε να αναδείξει αλλά δεν πρόλαβε? Που να βρίσκεται και γιατί να είναι κρυμμένη μετά από 10 χρόνια? « Ηταν μια Παρασκευή απόγευμα, 24 Νοεμβρίου» θυμάται ο κ. Σιγάλας «και είχαμε πάει με μια συνάδελφο και το βαφτιστήρι μου στο νεκροταφείο της αρχαίας Θήρας γιατί ήθελα να δω ξανά έναν τάφο που μελετούσα. Στην επιστροφή πήραμε ένα άλλο μονοπάτι όταν ξαφνικά σε ένα νεροφάγωμα ξεπρόβαλε μια δουλεμένη ηφαιστειακή πέτρα που φαινόταν να βρίσκεται στη θέση της. Σκάψαμε λίγο και είδαμε πως ανήκε σε έναν τάφο από τα τέλη του 5ου π.Χ. αιώνα. Σκαλίσαμε λίγο πάρα έξω το χώμα για να πατήσει το πόδι του παλάγκου που θα σήκωνε τον δόμο και θα μπορούσαμε να τον δούμε καλύτερα και εκεί φάνηκε ξαφνικά ένα κομμάτι δουλεμένο μάρμαρο, το οποίο αργότερα καταλάβαμε ότι ήταν το κάτω μέρος του αγάλματος. Εκείνο το βράδυ δεν ήμασταν καθόλου βέβαιοι ότι επρόκειτο για άγαλμα. Το αφήσαμε έτσι τη νύχτα και την άλλη μέρα το πρωί είδαμε ότι επρόκειτο για κόρη καθώς αποκαλύφθηκαν τα πόδια και οι πτυχές τού πίσω μέρους του ενδύματός της».
Υπάρχουν όμως και « άλλοι» που μου ρθανε στο νου μόλις εντοπίστηκε η ρωμαική πλάκα…. Λίγο πιο κάτω, στο Ακρωτήρι στέκεται αγέρωχος πια ο επί 8 και πλέον χρόνια κλειστός Αρχαιολογικός χώρος του Ακρωτηρίου. Από τις πληροφορίες, το έργο έχει ολοκληρωθεί αλλά ακόμα δεν έχει παραδοθεί. Ποια δικαιολογία θα μπορέσει να μας πείσει την αιτία που ο χώρος αυτός παραμένει κλειστός επί 8 χρόνια?
Σκέψεις και κρίσεις με φέρνουν να αναλογιστώ τι γίνεται και με τους « άλλους»: Τους υπαλλήλους των δύο δημοσίων μουσείων  που πριν από λίγο καιρό βρέθηκαν ( ή και βρίσκονται;) σε δεινή οοικονομική κατάσταση αναζητώντας και απαιτώντας όπως εκείνοι προσπαθουν να σταθούν δίπλα στον πλούτο της  Σαντορίνης έτσι και το κράτος και οι υπεύθυνοι πρέπει να τους αντιμετωπίζουν ισάξια χωρίς να τους προσβάλλουν!



Αναρωτιέμαι λοιπόν΄: μέσα από αυτά τα στοιχεία πως φαίνεται η αγωγή προς την Κάθαρση ; Σκεφτείτε σαν εικόνα τον Αγωγό Ακαθάρτων και τη στιγμή που ο εργάτης συνειδητοποίει ότι εντόπισε ένα πλούτο Ιστορικό…..Σκεφτείτε τα  ενδεικτικά « κλαδιά» του πολιτισμού της Σαντορίνης που σας ανέφερα, που οδηγούνται τελικά; Μήπως αντιστρέφοντας την ουσία της φράσης του ειδικού γαστρο-ερευνητή και όχι μόνο  κ. Ρουσουνέλου οι «αγωγοί Κάθαρσης και Πολιτισμού» να κατευθύνονται  προς τους δι-αγωγούς αποχέτευσης;
Πως θα μπορούσε επί της ουσίας να αναδειχθεί σαν βασικός αυτοσκοπός   εκείνος ο τρόπος με τον οποίο για π.χ. η αρχαιολογική της πλευρά  να γίνει μέσο ανάδειξης και σεβασμού μιας ς πραγματικά " άλλης Σαντορίνης»;
Μα ήδη η απάντηση είναι η αυτονόητη: Με το να σεβαστούμε και να αναδείξουμε εκείνον τον πλούτο της Σαντορίνης, ο οποίος θα οδηγήσει το νησί  σε πραγματικά βραβεία τουρισμού , ξενοδόχων κ.ο.κ.
Αλήθεια τι πιο καλή διαφήμιση από το χθεσινό εύρημα ?Τι πιο σημαντική τιμή από τον επισκεπτή  με το που θα μπει στον – μελλοντικά ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου? Ή πόσο πιο υπερήφανο θα μπορούσαμε να τον κάνουμε αν μίλαγε με τις « τοιχογραφίες» και του απαντούσε η Κόρη « του» Χαράλαμπου Σιγάλα;

[…] Μήπως όμως τελικά ο άγωγός ακαθάρτων  έχει κάπου τρυπήσει  και αυτοί οι «άλλοι» έχουν ανέβει στην επιφάνεια της Σαντορίνης Δεν ξέρω αναρωτιέμαι;   […]
 Αν καταφέρουμε να σεβαστουμε και να αγγίξουμε τη Σαντορίνη, τότε αυτή θα συνεχίζει να μας δείχνει πανέμορφες εικόνες όπως η χθεσινή 

Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2012

Όταν η Σαντορίνη αποκαλύτπει και πάλι τα μυστικά της

Περίσσιο εύρημα.... εντοπίστηκε στην Περίσσα σήμερα. Συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης αγωγού αποχέτευσης εντοπίστηκε μια υπέροχη επιτύμβια στήλη ......Στην περιοχή της Περίσσας στην αρχαία Ελευσίνα των Πτολεμαίων.... Αλήθεια τι κρυμμένα μυστικά θα μας φωτίσει πάλι η " Θεά" Σαντορίνη ;




Watch live streaming video from santorinitv1 at livestream.com



Σήμερα, κατά τη διάρκεια εκσκαφικών εργασιών, που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του έργου  «Ύδρευση – αποχέτευση ακαθάρτων οικισμού Περίσσας νήσου Θήρας», υπό την επίβλεψη της 2ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, αποκαλύφθηκε ρωμαϊκή ανάγλυφη πλάκα, συνολικών διαστάσεων 1,82 μ.  μήκους, 0,91 μ. πλάτους και  0,15 μ. πάχους, που απεικονίζει δύο ανδρικές μορφές σε ανάκλιντρο. Η δεξιά ώριμη ανδρική μορφή συνοδεύεται από την επιγραφή ΜΕΛΗΣ, ενώ η αριστερή νεαρή ανδρική μορφή από την επιγραφή ΧΑΡΙΚΛΗΣ.
Η ευρύτερη περιοχή της Περίσσας στην οποία βρέθηκε το ανάγλυφο, παρουσιάζει ιδιαίτερο αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Το εύρημα μεταφέρθηκε και φυλάχθηκε σε ασφαλή χώρο.

Ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού 



Με μία πρώτη και γρήγορη έρευνα οι ονομασίες των δύο ηρώων προέρχονται ίσως από τα εξής : Ο Χαρικλής ήταν αρχαίος Αθηναίος δημαγωγός. Το 413 π.Χ. του ανατέθηκε αποστολή έχοντας υπό τις διαταγές του τον στόλο να πλεύσει στην Πελοπόννησο μαζί με το Δημοσθένη. Πέτυχε να οχυρώσει μια μικρή ακτή στη Λακωνία. Το 404 π.Χ. διορίστηκε μαζί με τους άλλους Τριάκοντα Τύρανους.
και ο Μέλης Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα Μέλης είναι γνωστός ένας νεαρός Αθηναίος, τον οποίο ερωτεύθηκε ένας ξένος, ο Τιμαγόρας. Ο Μέλης περιφρόνησε τον έρωτά του και προέτρεψε τον Τιμαγόρα να πέσει από την Ακρόπολη. Αλλά όταν έγινε αυτό, ο Μέλης μετενόησε και αυτοκτόνησε. Σε ανάμνηση του θρύλου αυτού, ιδρύθηκε στην Αθήνα βωμός του Αντέρωτα.

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...