Η πώς "ένας αγωγός ακαθάρτων μπορεί να μας οδηγήσει σε
δι-αγωγή κάθαρσης ;" ( Δ.Ρουσουνέλος)
Ο Μέλης και ο Χάρικλης προστέθηκαν από χθες στην Ιστορία της Σαντορίνης. Είναι οι δύο ανδρικές μορφές που απεικονίζονται στη ρωμαική πλάκα που εντοπίστηκε εχθές στο χώρο των εργασιών για την αποχέτευση στην Περίσσα.
Ένα εντυπωσιακό εύρημα μέσα από το οποίο όμως προέκυψαν σκέψεις και κρίσεις. Τελίκα αυτός ο αγωγός ακαθάρτων θα μπορέσει να μας οδηγήσει σε δι-αγωγή κάθαρσης? Για να δουμε!...
Εντοπίστηκε ένα αρχαιολογικό κομμάτι . Όπως τόνισε στο βίντεο ο Δήμαρχος, Αρχαιολόγος θα ερχόταν την επόμενη μέρα …. Γιατί λοιπόν δεν περίμεναν τον αρχαιολόγο, να έρθει ή κάποιον συντηρητή να βοηθήσει και να επιμεληθεί της εργασίας ανέλκυσης της πλάκας; Σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει πάντα να υπάρχει ειδικός . Ίσως και οι αρχαιολόγοι του Ακρωτηρίου θα μπορούσαν να βοηθήσουν…. Απ’ ότι φαίνεται η πλάκα είναι κομμένη αρα θεωρητικά σκεπτόμενος θα πρέπει να υπάρχει και άλλο μέρος ή και πολλά αλλά κομμάτια αρχαιολογικά. Τι ακριβώς αναμένεται να γίνει με την αποχέτευση στην Περίσσα? Θα υπάρξει λοξοδρόμηση - επανασχεδιασμός του έργου ;
Η ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού αναφέρει ότι φυλάσσεται σε ασφαλές μέρος ; Και τι γίνεται με το έργο ; Δεν πρέπει να φυλαχτεί και αυτό επί 24 ωρου βάσεως μέχρι να αναλάβει η Αρχαιολογική Υπηρεσία δουλειά γερή ;
Ελπίζω πως τουλάχιστον ο Μέλης και ο Χάρικλης δεν θα μείνουν κρυμμένοι σε μία αποθήκη και μαζί με τα υπόλοιπα αντικείμενα που θα εντοπιστουν, θα ερευνηθουν, θα συντηρηθούν σωστά και θα εκτεθουν στο ευρύ κοινό…. Έτσι μπας και η «κάθαρση» ξεκινήσει …
Σκέψεις και κρίσεις με τρέχουν να αναλογιστώ τι γίνεται με τους « άλλους». Τους άλλους Θησαυρούς που έχουν εντοπιστεί στη Σαντορίνη; Ενδεικτικά θα αναφέρω μερικούςθ Πρώτα και κύρια τιμώντας τη μνήμη του Χαράλαμπου Σιγάλα[1], τι να κάνει άραγε η περίφημη κόρη « Του» που με τόσο πάθος προσπάθησε να αναδείξει αλλά δεν πρόλαβε? Που να βρίσκεται και γιατί να είναι κρυμμένη μετά από 10 χρόνια? « Ηταν μια Παρασκευή απόγευμα, 24 Νοεμβρίου» θυμάται ο κ. Σιγάλας «και είχαμε πάει με μια συνάδελφο και το βαφτιστήρι μου στο νεκροταφείο της αρχαίας Θήρας γιατί ήθελα να δω ξανά έναν τάφο που μελετούσα. Στην επιστροφή πήραμε ένα άλλο μονοπάτι όταν ξαφνικά σε ένα νεροφάγωμα ξεπρόβαλε μια δουλεμένη ηφαιστειακή πέτρα που φαινόταν να βρίσκεται στη θέση της. Σκάψαμε λίγο και είδαμε πως ανήκε σε έναν τάφο από τα τέλη του 5ου π.Χ. αιώνα. Σκαλίσαμε λίγο πάρα έξω το χώμα για να πατήσει το πόδι του παλάγκου που θα σήκωνε τον δόμο και θα μπορούσαμε να τον δούμε καλύτερα και εκεί φάνηκε ξαφνικά ένα κομμάτι δουλεμένο μάρμαρο, το οποίο αργότερα καταλάβαμε ότι ήταν το κάτω μέρος του αγάλματος. Εκείνο το βράδυ δεν ήμασταν καθόλου βέβαιοι ότι επρόκειτο για άγαλμα. Το αφήσαμε έτσι τη νύχτα και την άλλη μέρα το πρωί είδαμε ότι επρόκειτο για κόρη καθώς αποκαλύφθηκαν τα πόδια και οι πτυχές τού πίσω μέρους του ενδύματός της». Υπάρχουν όμως και « άλλοι» που μου ρθανε στο νου μόλις εντοπίστηκε η ρωμαική πλάκα…. Λίγο πιο κάτω, στο Ακρωτήρι στέκεται αγέρωχος πια ο επί 8 και πλέον χρόνια κλειστός Αρχαιολογικός χώρος του Ακρωτηρίου. Από τις πληροφορίες, το έργο έχει ολοκληρωθεί αλλά ακόμα δεν έχει παραδοθεί. Ποια δικαιολογία θα μπορέσει να μας πείσει την αιτία που ο χώρος αυτός παραμένει κλειστός επί 8 χρόνια?
Σκέψεις και κρίσεις με φέρνουν να αναλογιστώ τι γίνεται και με τους « άλλους»: Τους υπαλλήλους των δύο δημοσίων μουσείων που πριν από λίγο καιρό βρέθηκαν ( ή και βρίσκονται;) σε δεινή οοικονομική κατάσταση αναζητώντας και απαιτώντας όπως εκείνοι προσπαθουν να σταθούν δίπλα στον πλούτο της Σαντορίνης έτσι και το κράτος και οι υπεύθυνοι πρέπει να τους αντιμετωπίζουν ισάξια χωρίς να τους προσβάλλουν!
Αναρωτιέμαι λοιπόν΄: μέσα από αυτά τα στοιχεία πως φαίνεται η αγωγή προς την Κάθαρση ; Σκεφτείτε σαν εικόνα τον Αγωγό Ακαθάρτων και τη στιγμή που ο εργάτης συνειδητοποίει ότι εντόπισε ένα πλούτο Ιστορικό…..Σκεφτείτε τα ενδεικτικά « κλαδιά» του πολιτισμού της Σαντορίνης που σας ανέφερα, που οδηγούνται τελικά; Μήπως αντιστρέφοντας την ουσία της φράσης του ειδικού γαστρο-ερευνητή και όχι μόνο κ. Ρουσουνέλου οι «αγωγοί Κάθαρσης και Πολιτισμού» να κατευθύνονται προς τους δι-αγωγούς αποχέτευσης;
Πως θα μπορούσε επί της ουσίας να αναδειχθεί σαν βασικός αυτοσκοπός εκείνος ο τρόπος με τον οποίο για π.χ. η αρχαιολογική της πλευρά να γίνει μέσο ανάδειξης και σεβασμού μιας ς πραγματικά " άλλης Σαντορίνης»;
Μα ήδη η απάντηση είναι η αυτονόητη: Με το να σεβαστούμε και να αναδείξουμε εκείνον τον πλούτο της Σαντορίνης, ο οποίος θα οδηγήσει το νησί σε πραγματικά βραβεία τουρισμού , ξενοδόχων κ.ο.κ.
Αλήθεια τι πιο καλή διαφήμιση από το χθεσινό εύρημα ?Τι πιο σημαντική τιμή από τον επισκεπτή με το που θα μπει στον – μελλοντικά ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου? Ή πόσο πιο υπερήφανο θα μπορούσαμε να τον κάνουμε αν μίλαγε με τις « τοιχογραφίες» και του απαντούσε η Κόρη « του» Χαράλαμπου Σιγάλα;
[…] Μήπως όμως τελικά ο άγωγός ακαθάρτων έχει κάπου τρυπήσει και αυτοί οι «άλλοι» έχουν ανέβει στην επιφάνεια της Σαντορίνης Δεν ξέρω αναρωτιέμαι; […]
Αν καταφέρουμε να σεβαστουμε και να αγγίξουμε τη Σαντορίνη, τότε αυτή θα συνεχίζει να μας δείχνει πανέμορφες εικόνες όπως η χθεσινή