Σάββατο 4 Ιουνίου 2011

Μια μέρα στην Αρχαία Θήρα..της Θάλειας Καραμολέγκου


Το πόδι του μικρού παιδιού κλωτσούσε ασυναίσθητα τις πέτρες που βρίσκονταν γύρω του. Παρόλο που το τοπίο φάνταζε μαγικό πάνω στο οροπέδιο 100 μέτρων στη μέση γκρεμού αριστερά και δεξιά, το αγόρι δεν έβρισκε καμία σοβαρή δικαιολογία να παρακολουθήσει την ξεναγό, που επίμονα ανέλυε κάθε αρχαιολογική πέτρα που συνέθετε το γύρω περιβάλλον. «- Ψιτ, εσύ με το καπέλο, εσύ που κοιτάς γύρω σου, εσύ με την πράσινη μπλούζα…» Το αγόρι έριξε μια θολή ματιά σε αυτά που φορούσε κι έστρεψε το πρόσωπό του προς τα πίσω. Ο κόσμος ξεπερνούσε τους 50 , το σφίξιμο του καρπού του με το χέρι της μάνας του είχε χαλαρώσει λόγω της αφοσίωσής της στα λόγια της ξεναγού. « Ναι, εσένα λέω, έλα μαζί μου, θέλω να σου δείξω κάτι πολύ όμορφο.» Το μικρό παιδί κοιτούσε μια λεπτή φιγούρα ενός ανήλικου άρρενος που παρουσιαζόταν μπροστά του. Εκείνο φορούσε πολύ περίεργα ρούχα άλλης εποχής, τα μαλλιά του ανέμελα ενώ τα πόδια του γυμνά από παπούτσια. « Έλα σου είπα» επανέλαβε η φωνή . Το αγόρι έριξε μια κλεφτή ματιά στη μητέρα του κι έπειτα στην κυρία που εξηγούσε τα μνημεία κι αμέσως ελεύθερο έτρεξε μ’ όλη τη δύναμη των ποδιών του πίσω από τη λεπτή φιγούρα. «Νικίων, χάρηκα» Περίεργο σκέφτηκε το μικρό παιδί για όνομα, ανταποκρινόμενο στο χαιρετισμό «Νίκος κι εγώ χάρηκα».
Αφού περπάτησαν αμίλητοι λίγο δρόμο, η φιγούρα σταμάτησε, πήρε ένα ξύλο χάραξε το χώμα σε σχήμα Ο κυκλικό κι αναφώνησε « Εγώ έμενα εδώ, αυτή ήταν η οικία μου». Το αγόρι γούρλωσε τα μάτια του κι είπε « Μα δεν έχει καν τοίχο!» «- Α, ξέχασα να σου πω» απάντησε σηκώνοντας το χέρι του προς τα πάνω « σε ότι σου δείξω έχει επέλθει φθορά, εκείνη του χρόνου» Ο Νίκος δεν πολυκατάλαβε τι εννοούσε ο Νικίων πιθανολόγησε όμως στο μυαλουδάκι του ότι θα είχε γίνει σεισμός. «Και πότε θα φτιαχτούν;» ρώτησε «-Δεν ξέρω, ίσως και ποτέ, αυτό μόνο οι Θεοί το ξέρουν.»
« -Οι Θεοί; Μα ένας υπάρχει» «-Α, ναι έλα μαζί μου, εγώ ξέρεις πίστευα σε αυτούς» και με το δάχτυλό του έδειξε μία αρχαία μεγάλη πέτρα από ασβεστόλιθο, σαν τοίχο. « Είναι το δελφίνι, ο αετός, το λιοντάρι που συμβολίζουν τους Θεούς μας, τον Ποσειδώνα, το Δία και τον Απόλλωνα αντίστοιχα»
«-Μα πού βρισκόμαστε; Εγώ παντού τον ίδιου τύπου πέτρας βλέπω» Ο Νικίων έστρεψε το βλέμμα προς τα κάτω φανερά απογοητευμένος. «-Είμαστε στο τέμενος του Αρτεμίδωρου, σε ένα ιερό.» Το αγόρι κοίταζε προσεχτικά αυτά που του έδειχνε « Κι αυτό;» φώναξε με δυνατή φωνή λες κι ανακάλυπτε κάτι. «-Εε αυτό είναι το πορτρέτο του ιδρυτή αυτού του ιερού (3ος αι. π.Χ.), που απεικονίζεται στεφανωμένος. Ο Αρτεμίδωρος από την Πέργη της Μ. Ασίας ήρθε ως εκπρόσωπος των Πτολεμαίων εδώ κι έμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του.» «-Α» είπε το μικρό παιδί που έβλεπε τη συζήτηση να παίρνει περισσότερο ενδιαφέρον
«Ξέρεις εμείς έχουμε αρκετές εκκλησίες για τον Κύριο. Εσείς δεν έχετε πολλές για τους δικούς σας;» «-Βεβαίως» ανέβασε τη φωνή του ο Νικίων αλλά τα ονομάζουμε ιερά και ναούς, δώσε μου το χέρι σου…» Το αγόρι κέρωσε, έπρεπε να τον εμπιστευτεί; Καθώς όμως η περιέργειά του είχε κατακλύσει το κορμί του άπλωσε το χέρι του κι αγνόησε κάθε πιθανό κίνδυνο. Τα πόδια τους ακούγονταν ρυθμικά να βηματίζουν γοργά πάνω στους λιθόστρωτους κλιμακωτούς δρόμους. « Αυτός είναι ο ναός του Διονύσου, Θεός του κρασιού και του γλεντιού. Βλέπεις; Είναι ελληνιστικός ναός (3ος αι. π.Χ.) δωρικού ρυθμού, χτισμένος πάνω σε ειδικά διαμορφωμένο ανάλημμα, αποτελείται από πρόναο και μικρό σήκο. Η πρόσοψη κι η στέγη από μάρμαρο ενώ το υπόλοιπο από ντόπια πέτρα. Αργότερα, έγινε ναός των Ρωμαίων αυτοκρατόρων» Αφού τον επεξεργάσθηκαν κατηφόρισαν στο κέντρο της πόλης, την αγορά, όπου ο Νικίων του έδειξε τις θέρμες, μνημεία, ναόσχημα κτίρια για επιφανείς άνδρες και τη Βασιλική Στοά « Αυτή έφτιαξαν τον 1ο αι. μ.Χ. ύστερα από μένα, να εδώ ήταν κάποτε στημένα αγάλματα της οικογένειας του Καίσαρα, ενώ έλα εδώ στο δυτικό τοίχο» φώναξε « είναι εντοιχισμένες δύο ενεπίγραφες πλάκες, όπου λένε ότι την στοά την κατασκεύασε ο Κλειτοσθένης, ένας πλούσιος ντόπιος το 149 μ.Χ. » τα μάτια του κοίταξαν λίγο τριγύρω και συνέχισε «Να σου πω και κάτι εμπιστευτικό, εμείς είχαμε ένα μοναδικό ηγέτη στις καρδιές μας, το Θήρα. Το νησί από εκεί πήρε το όνομά του. Εκείνος είχε κυβερνήσει την Σπάρτη ως θεματοφύλακας των παιδιών Προκλή και Ευρυσθένη. Μόλις τα παιδιά ενηλικιώθηκαν κι είχαν δικαίωμα στον θρόνο, ο Θήρας έφυγε και ήρθε εδώ, στην Καλλίστη όπως τότε ονομαζόταν. Τον 9ο αι. π.Χ. το όνομά του μεταφέρθηκε και εδώ στην πόλη μου. Εδώ όταν έφτασε βρήκε αποίκους των Φοινίκων, ενώ έφερε μαζί του μερικούς Μινύες απογόνους των Αργοναυτών. Δυστυχώς από όσο ξέρω το 630 π.Χ. έγινε εδώ μια επταετή ξηρασία που ανάγκασε μερικούς κατοίκους να φύγουν ως άποικοι στη Λιβύη…»
«- Ξέρεις πολλά» αποκρίθηκε το παιδί ενώ είχε αποχαυνωθεί από τις ιστορίες που του διηγούταν ο Νικίων. «- Έτσι λέω τόσα χρόνια πια αυτό έλειπε, μπορώ να σου αναλύω με τις ώρες… Λοιπόν θες να πάμε πιο κάτω;» «-Πάμε» αναφώνησε με λαχτάρα το αγόρι «- Θυμάμαι που λες κάθε μέρα κατηφόριζα εδώ στο νοτιανατολικό άκρο της πόλεως, στην περιοχή με τα πολλά ιερά π.χ. ο αρχαϊκός ναός του Καρνείου Απόλλωνος, ένας απλός ναός με πρόναο και σήκο, τετράγωνη αυλή με υπόγεια δεξαμενή, όπως και άλλοι του Ερμή, του Ηρακλή… για να δω τα ιερά και να γυμναστώ . Ειδικά το Σεπτέμβρη συρροή κόσμου γιορτάζαμε όλοι μαζί τα Καρνεία και να κάπου εδώ» είπε και έκανε έναν πήδο «σε αυτόν τον βράχο είχα λαξεύσει το όνομά μου μαζί με φίλους μου. Να κι εκεί» δείχνοντας προς τα νότια «έκτισαν το γυμνάσιο των εφήβων (2ος αι μ.Χ.)». Ο Νίκος αφού κοίταξε προσεκτικά το γύρω χώρο γύρισε τη συζήτηση αλλού «- Εμείς ξέρεις, έχουμε να διασκεδάζουμε πολλά παιχνίδια εσείς δεν έχετε;»

«-Φυσικά κι έχουμε, είχαμε και το θέατρο! Στην αρχή ήταν κυκλικό (3ος αι. π.Χ.) αλλά μετά επεκτάθηκε η σκηνή και κατέλαβε τμήμα της αρχικής ορχήστρας (1ος αι. μ.Χ.). Πάμε να το δεις! ».





Η θέα ήταν μαγευτική, τα παιδιά κοιτούσαν αμίλητα το φως να χάνεται πίσω από τη φιγούρα του απέναντι νησιού, μέχρι που διέκοψε τη σιωπή ο Νικίων «-Πολλές φορές έρχομαι εδώ και αγναντεύω από το πρωί μέχρι το βράδυ μόνος μου, δε με κουράζει ούτε το βαριέμαι καθόλου. Με μεγάλη ευχαρίστηση το αντικρίζω επί ώρες..» «-Δικαιολογημένα» αποκρίθηκε το αγόρι ενώ τα μάτια τους δεν άλλαζαν πλεύση παρά μόνο ατενίζοντας το γαλάζιο μέσα από το θέατρο, σα μια παράσταση που λάμβανε μέρος μπροστά στους οφθαλμούς τους. «-Πάμε σιγά σιγά;» είπε ο Νικίων διακρίνοντας το σκότος να αντικαθιστά το φως της υπέρτατης δύναμης, του ήλιου… «Πάμε, αλλά θα ξαναέρθω και θέλω να παρακολουθήσουμε μαζί παράσταση.» «-Όποτε θες αρκεί να γίνει… Να ξαναέρθεις πάντως γιατί δε στα ‘πα όλα υπάρχουν κι άλλα πολλά και συνέχεια ανακαλύπτονται από εσάς, η Κόρη ας πούμε, το άγαλμα… Και άλλα, να έρθεις να στα πω…» Το αγόρι ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα με ένα γλυκό χαμόγελο.
 
Μόλις πλησίαζαν το χώρο που υπήρχε ταμπέλα υποδοχής των τουριστών, ο Νικίων έστρεψε το κορμί του προς τα αριστερά «Εεε, πού πας;» ρώτησε το αγόρι «-Στο σπίτι μου, στις πλαγιές της Σελλάδας. Θα τα πούμε» είπε με γυρισμένη την πλάτη περπατώντας «ελπίζω σύντομα…» κι η φιγούρα του χάθηκε γρήγορα στο σκοτάδι…

«- Πού ήσουν παιδί μου τόσην ώρα; Σε ψάχναμε με την κυρία » κάνοντας νεύμα την ξεναγό που στεκόταν αμίλητη δίπλα της… «- Ηρέμησε μαμά, με ένα φίλο μου ήμουν, από εδώ, την Αρχαία Θήρα. Και μια μέρα θα με φέρεις πάλι να το δω στο σπίτι του, στην πλαγιά της Σελλάδας» Η ξεναγός σήκωσε τα μάτια με περιέργεια, χαμήλωσε το ύψος της στο αυτί της μητέρας και ψιθύρισε «-Η τοποθεσία αυτή εγκαταλείφθηκε οριστικά το 726 μ.Χ. μετά από ισχυρή έκρηξη του ηφαιστείου.. Εκεί που λέει ο μικρός είναι τα…» ξεροκατάπιε γρήγορα «τα νεκροταφεία!»
Ο ήλιος είχε εξαφανιστεί πίσω από το βουνό που υψωνόταν. Η ματιά του μικρού αγοριού είχε καθηλωθεί προς τα πίσω, αναζητώντας το φίλο που μόλις γνώρισε. Ενώ η μητέρα κι η ξεναγός κατηφόριζαν ανεπηρέαστες. Τη μαγεία, που περίκλειε εκείνο το μέρος δεν είχαν τη δυνατότητα να την αντικρίσουν, μα στα μάτια του παιδιού ζωντάνευε. Εκείνη η μαγεία προέρχεται απ’ της ψυχής τα πιο απόμακρα σημεία και μόνο τα ελεύθερα μυαλά τη γεύονται. Όλοι εμείς , που διαλυμένοι απ’ όλες τις σκοτούρες μεγαλώσαμε και δεν ανοίγουμε την πόρτα στο όνειρο, ας το τολμήσουμε και την επόμενη φορά ας ανεβούμε σε εκείνο το οροπέδιο, την Αρχαία Θήρα κι ας αφήσουμε τα αρώματα μιας άλλης εποχής να καταλάβουν την ψυχή και το μυαλό μας, να αφεθούμε στο τοπίο κι ας ζωντανέψουμε εκείνο το νεκρό τόπο που θωρούμε και πού ξέρεις; Μπορεί η μαγεία να μη διστάσει να μας αντικρίσει μες στα μάτια κι ιστορίες να μας διηγηθεί από τα παλιά από εκείνα τα αρχαία, δοξασμένα χρόνια. Αξίζει έστω μια προσπάθεια να αφεθούμε και να συζήσουμε για λίγη ώρα σε μιαν άλλη εποχή, με εκείνους. ΑΞΙΖΕΙ!

ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ: Καλλιστορώντας & Αρτεμία Αργυρού
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ: Αρτεμία Αργυρού 
http://eulegein.blogspot.com/2011/06/blog-post.html#more

υ.γ :  για άλλη μια φορά η Θάλεια δικαιώνει τη φήμη της.... η ομάδα του καλλιστορώντας  σ ευχαριστεί θερμά....!! Πάμε για άλλα γερά.......!!

Παρασκευή 3 Ιουνίου 2011

Μήπως ο έλεγχος για τα πρανή να γίνει σε όλη την καλδέρα?

Σε λίγο καιρό ελπίζω ότι θα ξεκινήσει και επίσημα έλεγχος για τα πρανη της καλδέρας με σκοπό την άμεση διαφύλαξή τους και αποφυγή εκ νέου πτώσης βράχων και ελαφρόπετρας. Για το γεγονός ότι ας πούμε  τη Δευτέρα από πλευράς δήμου προκηρύσσεται και ξεκινάει η διαδικασία δημοπρασιών των παραλιών ( Αλήθεια αναρωτιέμαι στην παραλία της Πλάκας στο Μεγαλοχώρι, ποιός θα βάλει ομπρέλες και που; )θα ήθελα να ρωτήσω μήπως θα πρέπει να γίνει έλεγχος  της καλδέρας και στις υπο δημοπρασίες παραλίες; και όχι μόνο παραλίες αλλά να γίνει έλεγχος ΣΕ ΟΛΗ την καλδέρα για να μην έχουμε ατυχήματα  κ.λ.π. Π.χ. γιατί να μην γίνει ΚΑΙ από τον Αθηνιό μέχρι και τον Φάρο του Ακρωτηρίου έλεγχος  ( ειδικά στο Ακρωτήρι πρέπει να γίνει και από την άλλη πλευρά - π.χ. Κόκκινη παραλία); η περιοχή που υποδεικνύω εκτός από το γεωλογικό της πλούτο, εκτός από τα μονοπάτια τα προσβάσιμα εχει και παραλίες στις οποίες κάλλιστα θα μπορούσε  να προκληθεί ατύχημα από πτώση. Γνωρίζω ότι τόσο στην περιοχη της Κόκκινης Παραλίας όσο και στην περιοχή της καλδέρας του Μεγαλοχωρίου πέφτουν πέτρες (μικρές μεγάλες δεν έχει σημασία). Αυτές οι περιοχές πρέπει να προστατευτουν διπλά. Καλά στον ΑΘηνιό λόγω του ότι ειναι λιμάνι καλά σε όλη την υπόλοιπη Σαντορίνη αλλά πρέπει να γίνει και στη Νότια πλευρά της,  γιατί τώρα που υπάρχει διακήρυξη διαγωνισμού για τις περιοχές αυτές , αλλά και για το γεγονός οτι υπάρχουν αρκετοί τουρίστες και όχι μόνο  που περπατούν εκεί θα πρέπει να είναι πολύ προσεχτικοί οι επιστήμονες και να προβουν σε άμεσο έλεγχο και των περιοχών αυτών.

Τετάρτη 1 Ιουνίου 2011

Το ηφαίστειο Κολούμπος και πάλι στο προσκήνιο.


Από το επόμενο Σάββατο και κάθε Σάββατο στις 11 το πρωι,  μια πολύ ενδιαφέρουσα σειρά ξεκινάει  « Ο Ναυτίλος», στο Σκαι. Είναι μια σειρά που αποτυπώνει τη δράση του  Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών στην Ελλάδα και στη Μεσόγειο.
Η ομάδα θαλάσσιων επιστημόνων του ΕΛΚΕΘΕ, δυτών και κινηματογραφιστών, με επικεφαλής τον δρα Βαγγέλη Παπαθανασίου, διαπλέουν τη Μεσόγειο και τις ελληνικές θάλασσες με σκοπό την κατανόηση και καταγραφή του φυσικού πλούτου και των προβλημάτων της υποβρύχιας ζωής. Από τον Σεπτέμβριο του 2007 όταν άρχισαν τα γυρίσματα σε High Definition συμμετείχαν πάνω από 50 Ελληνες ερευνητές, και πλήρωμα 25 ναυτικών του Ωκεανογραφικού πλοίου «Αιγαίο». Η ιστοσελίδα του ντοκιμαντέρ, «Explore Nautilus» (www.explorenautilus.com) παρέχει στον χρήστη ένα λειτουργικό user-interface περιβάλλον με διαδραστικές παροχές, όπως παιχνίδια για παιδιά, αποκλειστικό video περιεχόμενο, πίσω από τις κάμερες οπτικοακουστικό υλικό, διαδραστικοί χάρτες και επιστημονικές πληροφορίες. Είναι φυσικό και επόμενο ότι θα υπήρχε ιδιαίτερη αναφορά και στο Ηφαίστειο του Κολούμπο της Σαντορίνης μιας και ήταν το βασικό ηφαίστειο το οποίο ερεύνησαν οι επιστήμονες του Ελ.ΚΕ.Θε. Στην ομάδα αυτή συμμετέχει και η Εύη Νομικού Επίκουρος Καθηγήτρια στο Τμήμα Γεωλογίας του Ε.Κ.Π.Α. από το Βόθωνα. Οφείλω να προτείνω ότι η εκπομπή που θα είναι αφιερωμένη στο Κολούμπο πρέπει να αντιγραφεί και να δοθεί στους μαθητές της Σαντορίνης. 


Ας θυμηθούμε τι έλεγε πριν από λίγο καιρό στη Σαντορίνη η κ. Νομικού εξ αφορμής της υπαίθριας άσκησης των φοιτητών της Σχολής της και όλων όσων ήθελαν να παρακολουθήσουν τις ομιλίες και την άσκηση στο Ηφαίστειο.

'Ωκεανογραφική έρευνα στο Υποθαλάσσιο Ηφαίστειο του Κολούμπου'
Η ομιλία της,, είχε ως στόχο την ενημέρωση των συμπατριωτών της για την ιδιαιτερότητα του υποθαλάσσιου ηφαιστείου του Κουλούμπου.  Ανέπτυξε το ιστορικό της ωκεανογραφικής έρευνας στον υποθαλάσσιο χώρο του Κουλούμπου από το 2001 με το Ω/Κ 'ΑΙΓΑΙΟ' του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. και στη συνέχεια το 2006 με το Ω/Κ 'ΑΙΓΑΙΟ' και το Ω/Κ 'ENDEAVOR' σε συνεργασία με το University of Rhode Island και του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.. Η έρευνα αυτή έφερε στο φως ένα μεγάλης έκτασης υδροθερμικό πεδίο στο Βόρειο τμήμα του κρατήρα του υποθαλάσσιου ηφαιστείου που απαρτίζεται από υδροθερμικές καμινάδες από τις οποίες διαφεύγουν πολύ υψηλής θερμοκρασίας ρευστά και αέρια.  Η συνεργασία συνεχίστηκε με το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος  και τα ξένα Πανεπιστήμια-Ινστιτούτα Institute for Exploration (IFE), Ocean Exploration Trust (OET) και University of Rhode Island (URI) Center for Ocean Exploration (COE) τον Αύγουστο και τον Οκτώβριο του 2010 με  το Ω/Κ 'ΝΑΥΤΙΛΟΣ'.
Παρουσιάστηκαν οι καταστροφικές επιπτώσεις της έκρηξης του ηφαιστείου του Κουλούμπου (27 Σεπτεμβρίου 1650) κατά την οποία εκτινάχθηκαν περίπου 2 km3 ηφαιστειακής τέφρας και κίσσηρης και από τα τοξικά αέρια που διέφυγαν προκάλεσαν το θάνατο πάνω από 50 ανθρώπων και χιλιάδων ζώων ενώ προκλήθηκε τσουνάμι που επηρέασε τις ανατολικές ακτές της Σαντορίνης. Ανέλυσε τη γεωμορφολογία του ηφαιστείου με λεπτομερείς βαθυμετρικούς χάρτες αποκαλύπτοντας και τους 19 μικρότερους υποθαλάσσιους ηφαιστειακούς κώνους ΒΑ του Κουλούμπου. Μέσα από μία πληθώρα φωτογραφιών παρουσίασε τη στρωματογραφία-λιθολογία των εσωτερικών πρανών των τοιχωμάτων του ηφαιστείου και τη συλλογή δειγμάτων κίσσηρης και λάβας με τη  βοήθεια του βραχίονα του τηλεκατευθυνόμενου ρομπότ (ROV). Ανέλυσε τη σπουδαιότητα του υδροθερμικού πεδίου  στο βόρειο τμήμα του κρατήρα σε βάθος 500μ και έδειξε πως συλλέχθηκαν τα αέρια που διαφεύγουν από τις υδροθερμικές καμινάδες και  πως μετρήθηκε η υψηλή θερμοκρασία των αερίων. Οι υδροθερμικές καμινάδες δομούνται από θειούχα σουλφίδια και καλύπτονται από βακτηριακό υλικό ενώ το επίπεδο μέρος του κρατήρα καλύπτεται και αυτό σχεδόν εξ’ ολοκλήρου από ένα στρώμα βακτηρίων πάχους μερικών εκατοστών.


 Θέλετε να δούμε και 2 περιγραφές της ηφαιστειακής έκρηξης 

«Eβγήκε μια φλέβα μέσα εις το πέλαγος…»
Ένας Σαντορινιός πεζογράφος περιγράφει την καταστροφή
Ολοζώντανη αφήγηση της καταστροφής άφησε κι ένας ανώνυμος Σαντορινιός λαϊκός πεζογράφος. Η αφήγησή του είναι επίσης στο βιβλίο του Κυριάκου Σιμόπουλου «Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα 333 μ.Χ-1700», τόμος Α΄, εκδόσεις Πιρόγα:
«Και την αυτή ημέρα έγινε ένας φοβερός σεισμός και εσείσθηκαν τα θεμέλια της γης και με το σεισμό εβγήκε μεγάλη βρώμα ωσάν από βοτάνι και θειάφι. Μετά δε ταύτα εβγήκε μια φλέβα μέσα εις το πέλαγος αλάργου από το νησί έως δέκα μίλια και εβγήκε ωσάν κάστρο μικρό και εσηκώνετο ψηλά και πάλι έπεφτε μέσα εις το βάθος, πότε έξι, πότε εφτά φορές την ημέρα.
Και την Κυριακή μετά τον όρθο εσηκώνετο ένα σύννεφο, ωσάν ένα φοβερό και μέγα βουνό και εφάνη πως επήγε εις τον ουρανό και όσο επήγαινε απάνω εχαμοβρόντα. Και όταν έφθασε επάνω εις τον ουρανό, έγιναν σεισμοί μεγάλοι και φοβεροί και βροντές με φωτιές μεγάλες και εκατέβαιναν από τον ουρανόν ωσάν λάτζες οπού άνθρωπος δεν ενθυμάται ή τες ήκουσε να γεννούν καμμιά φορά.
Και εβγήκε όλος ο κόσμος, μικροί και μεγάλοι, άνδρες και γυναίκες από τα κάστρα και από τα σπίτια με τις άγιες εικόνες έξω εις τον κάμπο με πολλά δάκρυα και έλεγαν ότι έφθασε η συντέλεια του κόσμου και εσυγχωρούνταν ο ένας τον άλλο με πολλά και πικρά δάκρυα. Και την ώρα του εσπερινού έγιναν τρεις σεισμοί από τους προτύτερους μεγαλύτεροι όπου ήθελε να γυρίσει το νησί άνω κάτω».
Ένας άλλος ανώνυμος Σαντορινιός αυτόπτης των σεισμών ιστορεί με αφηγηματική δύναμη μεγάλου συγγραφέα την κοσμογονική εκείνη έκρηξη. Η περιγραφή έχει τίτλο «Διήγησις πάνυ ωφέλιμος όπου έδειξεν ο Πανάγαθος Θεός διά ωφέλειαν των ανθρώπων και μάλιστα διά τας αμαρτίας των κατοικούντων εν τη νήσω Σαντορίνη».
«Ερχόμενος εδώ εις τον Πύργο με το καλό μας ανήγγειλαν πως η θάλασσα ανέβη από την τόση ταραχή όπου είχε επάνω υψηλά έως δύο μίλια και επερικύκλωσε όλο το νησί. Και εξερρίζωσεν από την Έξω Μεράν πέτρες μεγάλες από μέσα από τη θάλασσα και τις έριξε έξω εις τη γη και δεν αφήνουν βάρκα εις καμμία ρίβα του νησιού.
Επήρε αυτή η θάλασσα χιλιάδων μουζουριών χωράφια. Επήρε συκιές, αφάνισε εκκλησίες από θεμελίων. Και εξέχωσε εις το Καμάρι και εις την Περισά κτίσματα ελληνικά, όπου δεν τα ήξερε τινάς από ημάς ούτε από τους γονείς μας.
Και ευρέθησαν μνήματα με κόκκαλα γεμάτα. Και εμείς είχαμε επάνω συκιές φυτεμένες και εσπέρναμε και κριθάρι και εζούσαμε. Και τώρα είναι έρημα παντάπασι και δε θωρείς άλλο εκεί παρά μόνο τειχιά με ασβέστη κτισμένα και μάρμαρα μεγάλα και περισσά. Έτσι λοιπόν ελέγαμε πως θέλομε το πάθει και εμείς να χαθούμε ωσάν και εκείνες τις χώρες, όπου από καιρό εβούλισαν και τώρα εξεχώστηκαν».


Ιερείς και γέροντες
Παραστατική περιγραφή των σεισμών και των εκρήξεων έδωσαν επίσης σε μια ενημερωτική επιστολή οι ιερείς και γέροντες της Σαντορίνης:
«Απέ τες δέκα Σεπτεβρίου άρχισαν οι σεισμοί εις τούτο το νησί και έτρεμε ωσάν τρέμει το καλάμι και ες τες 26 άνοιξε μια φλόγα πύρινη και φωτιά με καπνόν μέγα εις την θάλασσαν δύο μίλια αλάργου. Και εις τρεις ημέρας, πάλιν άνοιξε η φλόγα, με τον σεισμόν και έβγαλε φωτιά με καπνό και αστραπές, με βροντές και αστροπελέκια, με σεισμό μεγάλο και τριγυρισμένο και εχάλασε τα σπίτια μας και επλάκωσε ανθρώπους. Και όσοι άνθρωποι ήτων έξω όλοι επεθάνανε και τα πετούμενα πουλιά όλα εψοφήσανε και τα χοντρά ζώα όλα εχαθήκανε και ο αέρας ετύφλωνε τους ανθρώπους μικρούς και μεγάλους και έβγαινε τέτοιος βρώμος όπου δεν ημπορούσαμεν να φάμεν αμή το στόμα μας είναι γεμάτο θειάφι και η θάλασσα έπηξε από αγκίσηρα και δεν ημπορεί πλεούμενο να περάσει και ο θεός να μας ελευτερώσει.
1650 Οκτωβρίου 3 οι γερείς και γέροντες».

Μέσα από τα μάτια του Μαρίνου Τζάνε Μπουνιάλη
Η έκρηξη του ηφαιστείου έγινε αισθητή και στην Κρήτη. Δημιουργήθηκε παλιρροιακό κύμα, πλοία ναυάγησαν κι η θάλασσα γέμισε από κίσσηρη που έπεσε σα βροχή από τον ουρανό. Ο Ρεθυμνιώτης ποιητής Μαρίνος Τζάνε Μπουνιάλης που έγραψε σε στίχους την ιστορία του Κρητικού πολέμου βρισκόταν στον πολιορκημένο Χάνδακα το 1650 και παρακολούθησε από το κάστρο τη θεομηνία:
«Και μιαν ημέρα Κυριακή κυττάζουν του ήλιου
Κ’ ήτονε τσ’ είκοσι ενηά μηνός του Σεπτεμβρίου
τσ’ ακτίναις και μαυρίζουσι σαν να μην είχε λάμψι
……………………………………………………..
Κι’ από τη Μήλο ήρχοντα φωτιαίς στη Σαντορίνη
και πάλε ερρίκταν αστραπαίς που το κισίρι εκείνη
ν’ αστράπτη ο κόσμος με βρονταίς και να ταρακουνιέται
η Κρήτης και το πέλαγος δίχως αφρούς να σειέται
κι’ από τα τείχια ήρασε σαν ο εχθρός να μπαίνη
επλήθαινε και γιάγερνε δίχως ανέμου χάρι
και τα καράβια έσερνε στα βάθη της να πάρη.
Καράβια κάτεργα για μια εφύγασι με βίαν
Και πήγαν και σταλάρανε αντίπερα στην Τίαν.
Βάρκαις πολλαίς επνίγησαν μπαίνοντας στο Μανδράκι
πληθαίνοντας το πέλαγος και λίγαινε δαμάκι.
Τα κάτεργα εχαθήκανε σαν εξεθεμελιώθη
το πέλαγος ετάραξε περίσσα και θολώθη.
Και τα κισίργια σα βουνά το πέλαγος γεμίζει
και παύτουσιν οι αστραπαίς κι ο ήλιος ξεφωτίζει.
Ήτονε ώραις εικοσιτρείς οπούσβησε το διάφι
Και το κακό που στάθηκε ποιος ημπορεί να γράφη».


Πηγή φωτογραφίας εδώ 
Πηγή αφηγήσεων εδώ 

Η Εγνατία Α.Ε. θα αναλάβει το έργο για τα πρανή

Η αποτελεσματική αντιμετώπιση των ζητημάτων που αφορούν στην προληπτική ασφάλεια των πρανών της «Καλντέρας» (Σαντορίνη) και η επίσπευση των αναγκαίων έργων, συζητήθηκαν σε ειδική σύσκεψη στο Υπουργείο ΠΕΚΑ , υπό τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Νίκο Σηφουνάκη.

Συγκεκριμένα, εξετάστηκαν ενδελεχώς για προληπτικούς λόγους η επέκταση της περιοχής προστασίας, η επέκταση του αντικειμένου της υφιστάμενης μελέτης συνολικού μήκους 3,5 χλμ. και μεταβαλλόμενου ύψους 100 μ. και άνω, ώστε να συμπεριλάβει τα πρανή με την μεγαλύτερη επικινδυνότητα, Θήρας και Θηρασιάς.Οι περιοχές στις οποίες πρόκειται να εκτελεστούν τα έργα στήριξης των πρανών είναι της Οίας πάνω από το Αμμούδι και την Αρμένη, τα Φηρά και το λιμάνι στον Αθηνιό.

Για προληπτικούς λόγους, θα πραγματοποιηθεί έλεγχος ασφάλειας για τη συνολική εγκατάσταση και λειτουργία του τελεφερίκ. Η Εγνατία Α.Ε. θα προβεί στην ανάθεσή εκπόνησης της μελέτης ευστάθειας και πιστοποίησης του τελεφερίκ σε ειδικό γραφείο και θα συντάξει το τεχνικό δελτίο και τα τεύχη δημοπράτησης για την υλοποίηση του έργου στις περιοχές των Φηρών και Οίας-Αρμένης.

Η διεύρυνση της μελέτης στο σύνολο των πρανών της Καλντέρας, με επικαιροποίηση των παλαιών μελετών από την Εγνατία Α.Ε. η οποία και θα υποβάλλει την πρότασή της με το συνολικό προϋπολογισμό.

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ως αρμόδιος φορέας έχει εξασφαλίσει την χρηματοδότηση του έργου της στήριξης των πρανών της περιοχής του Αθηνιού με το ποσό των 3.000.000 ευρώ όπου υπάρχει ωριμότητα της μελέτης και είναι δυνατόν να προχωρήσει στην διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων.

Θα προωθηθούν άμεσα οι διαδικασίες ώστε να χωροθετηθούν οι απαιτούμενες εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας, επεξεργασίας νερού αφαλάτωσης, διαχείρισης αστικών λυμάτων των οικισμών και στερεών αποβλήτων, ΧΥΤΥ και πιθανή θέση χωροθέτησης νέου τελεφερίκ.

Με πρόταση του ο Δήμος Θήρας προς το αρμόδιο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας θα ζητήσει την οριοθέτηση των οικισμών Αμμούδι και Αρμένη, τα λιμάνια της Οίας τα οποία συνεχώς επεκτείνονται αυθαίρετα και χωρίς σχέδιο προς τα πρανή.

Στη σημερινή σύσκεψη εκτός του Αναπληρωτή ΠΕΚΑ, Νίκου Σηφουνάκη μετείχαν η κ. Καλτσά Γ.Γ. Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, ο κ. Χατζημιχάλης Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, ο κ. Πουσσαίος Αντιπεριφερειάρχης Ν. Αιγαίου, ο κ. Ζώρζος Δήμαρχος Θήρας, ο κ Μάϊνας Περιφερειακός Σύμβουλος Θήρας, ο κ. Χάλαρης τ. Πρόεδρος Κοινότητας Οίας, ο Καθηγητής Γεωλογίας κος Ε. Λέκκας, ο Δ/ντης ΔΟΚΚ του ΥΠΕΚΑ και στελέχη του Υπουργείου και της Εγνατίας Οδού ΑΕ.
Πηγή: ΥΠΕΚΑ

http://ypodomes.com/index.php/news/%CE%A3%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%BD%CE%B7:_%CE%B7_%CE%95%CE%93%CE%9D%CE%91%CE%A4%CE%99%CE%91_%CE%91.%CE%95._%CE%B8%CE%B1_%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CE%B2%CE%B5%CE%B9_%CF%84%CE%BF_%CE%AD%CF%81%CE%B3%CE%BF_%CE%B3%CE%B9%CE%B1_%CF%84%CE%B1_%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AF%CE%BD%CE%B4%CF%85%CE%BD%CE%B1_%CF%80%CF%81%CE%B1%CE%BD%CE%AE_%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%BD%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%B1!/5331



Κυριακή 29 Μαΐου 2011

Σύλλογος Ακρωτηριανών Θήρας - Εορτή Αγίας Θεοδοσίας

Σήμερα είναι η μέρα μνήμης της Αγίας Θεοδοσίας, προστάτιδας των Καστελιών της Σαντορίνης ( για τα οποία θα επανέλθουμε με ιστορικά στοιχεία και πάλι), αλλά και του Συλλόγου Ακρωτηριανών Θήρας. Ο Σύλλογος λοιπόν της ΑΘήνας, τίμησε την προστάτιδα Αγία του με εσπερινό στον Ιερό ναό Αγίου Αντωνίου Κερατσινίου, περιφορά της εικόνας, προσφορά της "πανηγυρης" και πολύ μα πολύ χορό στο χόρο των γραφείων του Συλλόγου.






Σύλλογος Ακρωτηριανών Θήρας ( Εορτή Αγίας Θεοδοσίας - 2011) from thiraios on Vimeo.



Όταν η εκκλησία της Αναστασης στην Οία γίνεται βορρα σε Ολλανδικές προκλήσεις

Αλήθεια τι θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς βλέποντας την παρακάτω εικόνα;
                
Μόνο αίσχος και ντροπή . Όχι μόνο για το γεγονός οτι αναφέρεται στην εκκλησία της Ανάστασης στην Οία αλλά και για το γεγονός οτι οι " δημοσιογράφοι" στο περιοδικό έβαλαν πάνω σε θρησκευτικό σύμβολο όπως είναι η εκκλησία για τους χριστιανούς άλλου είδους σημαία και δη την τουρκική. Αναρωτιέμαι πόσο καιρό την είχαν σκεφτεί αυτή την προβοκάτσια! Είμαστε σίγουρα σε μία πολύ κρίσιμη οικονομικά και πολιτικά περίοδο. ήταν σίγουρο οτι κάποιοι καλοθελητές θα πατούσαν πάνω σε αυτό.... Α έχουν κρίση οικονομική Αρα Ας πουλήσουν τα νησιά τους στην Τουρκία !! τι ας πουλήσουν αφού τα πούλησαν!!! Σαν δε ντρέπονται λιγάκι !! Είμαι σίγουρος οτι η συγκεκριμένη προβοκάτσια θα ενισχύσει και την τουριστική πολιτική της Τουρκίας αλλά και την εν γένει προσέγγισή της στην Ευρώπη! ....

Θέλετε να πάμε ένα βήμα παραπάνω.... Ο Δήμος μόλις αντελήφθηκε αυτο εξώφυλλο προέβη σε επιστολή διαμαρτυρίας. Επιτρέψατε μου όμως να σας μεταφέρω και το εξής: Δεν συμφωνώ με την απλή επιστολή διαμαρτυρίας. Τέτοιιου είδους πρακτικές θα έπρεπε  να οδηγούσαν σε άμεσες δικαστικές πράξεις.Αυτό σημαίνει οτι έπρεπε κατευθείαν για τυχόν παραδειγματισμό ο Δήμος Θήρας να αποστείλει μηνύσεις και Αγωγές σε ευρωπαϊκά δικαστήρια Χωρίς δευτερη κουβέντα και αν το κάνετε και πάλι τότε θα προβουμε.... Και αφού στείλατε  εν τέλει την επιστολή διαμαρτυρίας , δείτε  κ. Δήμαρχε και αγαπητοί φίλοι μια άλλου είδους φωτογραφία από την Ανάσταση:




Δεν είναι τόσο μα τόσο ωραία?? Ειναι από την εφετινή εορτή της Ανάστασης στην Οία. Για δείτε την και θαυμάστε την.  Μήπως κ. Δημάρχε οχι οτι θα πετύχαινε κάτι μαζί με την επιστολή να στέλνατε και αυτη τη φωτογραφία με την απαίτηση να δημοσιευτεί στο περιοδικό?  Παρακάτω θα  δείτε και τις υπόλοιπες φωτογραφίες από την ημέρα της Ανάστασης απλώς.....


Ελληνική γεωργία: Το παράδειγμα της Σαντορίνης

Στο παράδειγμα προς αποφυγήν του «όλα τα κιλά όλα τα λεφτά» και των χαμένου πακτωλού των κοινοτικών επιδοτήσεων στην ελληνική γεωργία, υπάρχουν και παραδείγματα προς μίμηση, όπως η αλματώδης ανάπτυξη της Ένωσης Συνεταιρισμών Σαντορίνης. Ο γενικός διευθυντής του συνεταιρισμού Ματθαίος Δημόπουλος αποκάλυψε στον ΣΚΑΪ και την εκπομπή «Στο στόμα του Νίκου» τη «συνταγή της επιτυχίας»…

Όπως εξήγησε ο κ. Δημόπουλος, «όταν στηρίζεσαι μόνο στις επιδοτήσεις κάπου θα τελειώσεις. Δουλέψαμε νοικοκυρεμένα, και με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Με σκληρή δουλειά και προγραμματισμό».

Σύμφωνα με τον κ. Δημόπουλο, αξιοποιώντας τις επιδοτήσεις, η Ένωση δημιούργησε νέο οινοποιείο, εκσυγχρόνισε τον εξοπλισμό της τυποποιητήριο και βγήκε στην αγορά αξιοποιώντας το μάρκετινγκ και σήμερα είναι μία κερδοφόρος επιχείρηση χωρίς οφειλές.

«Αξιοποιήσαμε τις επιδοτήσεις και τα νούμερα μας δικαίωσαν έχουμε αύξηση απασχόλησης στη γη από ετεροεπαγγελματίες όπως ξενοδόχοι. Έχουμε 1200 καλλιεργητές κυρίως αμπελιών. Η μεγάλη διαφορά έγινε σε φάβα και ντοματάκι που σημειώνεται ραγδαία απασχόλησης και αύξησης στρεμμάτων» επισήμανε ο κ. Δημόπουλος.

Οι Σαντορινιοί παραγωγοί μάλιστα δεν αναπαύονται στις δάφνες τους: «Θέλουμε να βάλουμε στην ατζέντα το σήμα ‘Σαντορίνη Γαστρονομικός Προορισμός’» τόνισε ο διευθυντής της Ένωσης Συνεταιρισμών Σαντορίνης.


http://www.skai.gr/news/greece/article/170743/elliniki-georgia-to-paradeigma-tis-sadorinis-/

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...