Σάββατο 1 Μαΐου 2010
Επί των Εκθέσεων του Τουρισμού
.
Επιπλέον έχω να τονίσω το εξής: Από 3- 7 Μαιου θα γίνει φέτος η Προβολή των Κυκλάδων στην Αίθουσα του Μετρό στο Σύνταγμα...Είμαι σίγουρος ότι θα βρω περίπτερο για Σαντορίνη, για θηρασια, και από την Ένωση και ελπίζω όσοι βρίσκονται στα περίπτερα μας να Εκπροσωπήσουν το νησί μας επάξια.... Έχω όμως την εξής απορία: Γιατί όταν φτιαχνόταν το πρόγραμμα από την Νομαρχία δεν πρότεινε κάποιος υπεύθυνος -( αν) αρμόδιος να συμμετέχει ΚΑΙ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ απο τη Σαντορίνη?? Θα μου πείτε είναι τα έξοδα και χορευτές από το νησί δεν θα μπορούσαν να έρθουν?? Σας έχω τις εξής λύσεις και σε αυτό το "πρόβλημα"...... α) Χορευτές από την Αθήα που είναι Σαντορινιοί β) Χορευτικό συγκρότημα της Αθήνας από κάποιο Σύλλογο, γ) θα μπορούσαν καλλιστα να τους βοηθήσουν τα άλλα χορευτικά της Σαντορίνης ( Κρητών, Πόντου κ.ο.κ).... Γιατί γαμώτο να μην έβλεπα στο πρόγραμμα Χορευτικό Σαντορίνης καινα ξερα ότι θα πάω να τιμήσω και τους χορευτές!!! Γιατί να μηνπροβληθούμε και σε αυτό το ν τομέα????Μόνο η Νάξος θα βγάζει χορευτικά σχήματα και η Σαντορίνη στην απέξω?? Φαντάζεστε πόσοι θα ερχοντουσαν σαν "μπούγιο" αν ακούγαν για π.χ. Βιολί Μανολίτσου Λαούτο Φαρισαίου και Χορευτικό Σχήμα Ακρωτηριανών στην Έκθεση τουρισμού των Κυκλάδων?? Τι να πω?? Τα πράγματα είναι απλά.... αρκεί να τα σκεφθούμε......
Συγγνώμη αν σας ενόχλησα1!!!!
Ομιλίες Ε.Μ.Α.Ε.Μ.
Στα πλαίσια των τακτικών Ομιλιών της Εταιρείας Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Μυθολογίας ( Ε.Μ.Α.Ε.Μ.), οι προκαθορισμένες ομιλίες του Απριλίου και του Μαΐου, είναι αφιερωμένες στη μνήμη του αειμνήστου Θηραίου Καθηγητή Αντώνη Κονταράτου που ήταν μέχρι το θάνατό του Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, είναι οι : Η γνωστή Θηραϊα ποιήτρια, συγγραφέας και δημοσιογράφος κ. Νίκη Τσέκου – Πελέκη με θέμα: «Μυθολογία και θεραπευτικά φυτά στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης», την Παρασκευή 14 Μαϊου στις 18.00 και η Θηραία Καθηγήτρια Αστροφυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Παναγιώτα Πρέκα – Παπαδήμα με θέμα: « Ξενάγηση στον ουράνιο θόλο με οδηγό την ελληνική μυθολογία», την Παρασκευή, 4 Ιουνίου στις 18.00
Οι ομιλίες θα πραγματοποιηθούν, στην αίθουσα του ισογείου του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών ( Βας. Κωνσταντίνου 48)
Παρασκευή 30 Απριλίου 2010
Αρχείο της Έρτ - Σαντορίνη
Εκπομπή Αφιέρωμα στο φωτογραφικό Λεύκωμα του Δημήτρη Ταλιάνη:" Σαντορίνη και η Θάλασσα έτεκεν γη" http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=37204&tsz=0&act=mMainView
- Ντοκιμαντέρ: "Θήρα δια μέσου των αιώνων" http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=55915&tsz=0&act=mMainView
και http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=55882&tsz=0&act=ಮ್ಮೈನ್ವಿಎವ್
Ξένοι Περιηγητές στην Ελλάδα http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=4895&tsz=0&act=mMainView και http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=4895&tsz=0&act=mMainView
Στις Σκάλες της Σαντορίνης http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=7375&tsz=0&act=mMainView ( Μήπως πρέπει να αναλογιστούμε ΠΟΛΛΑ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ?? ΜΗΠΩΣ)
Η Δε πόλις ελάλησεν Ντοκιμαντέρ του Γιάννη Σμαραγδή http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=8084&tsz=0&act=mMainView
Εντελώς ενδεικτικές οι παραπομπές..... Θα επανέλθω.....
Πριν από τον Καλλικράτη
«Αι Κυκλάδες νήσοι αποτελούσιν ένα εκ των δέκα νομών της τα νυν νεωτέρας Ελλάδος, διαιρείται δε ο νομός ούτος εις επτά επαρχίας= Σύρου, Κέας, Άνδρου, Τήνου, Νάξου, Θήρας και Μήλου και περιέχει κατοίκους κατά το 1852 138.621» σημειώνει, αναφερόμενος στη διοικητική συγκρότηση του νομού. Η Σύρος λοιπόν, περιελάμβανε τους Δήμους Ερμουπόλεως, Σύρου και Μυκόνου με συνολικό πληθυσμό 30.252 κατοίκους. Στην επαρχία Κέας με πληθυσμό 10.501 κατοίκους, βρίσκονται οι Δήμοι Κέας, Κύθνου, Δρυοπίδος και Σερίφου. «Προϊόντα κριθή, οίνος εν μέρει δε και βαμβάκιον και σίτος και σταφύλια και σύκα και μήλα και κρομμύδια, 15 ρύακες, 7 λιμενίσκοι, έτι δε και 2 σχολεία ελληνικόν και δημοτικόν», γράφει για τη Σέριφο ο Ραγκαβής, καθώς για κάθε δήμο έχει μερικά σύντομα, τηλεγραφικά σχόλια, με μεγάλο όμως ενδιαφέρον.
Η Άνδρος έχει τον ομώνυμο δήμο καθώς και αυτούς του Κορθίου και του Γαυρίου, ενώ οι κάτοικοι ανέρχονταν σε 20.237. Το νησί της Μεγαλόχαρης, βρίσκονταν οι Δήμοι Τήνου, Σωσθενίου, Περαίας και Πανόρμου με 21.171 κατοίκους. Η Νάξος με πληθυσμό 22.140 συμπεριελάμβανε διοικητικά και την Πάρο ενώ διέθετε επτά Δήμους: Νάξου, Βίβλου, Τραγαίας, Απειρανθίας, Πάρου, Μαρπίσσης και Ναούσης. Η Αντίπαρος ή Ωλίαρος με 389 κατοίκους υπαγόταν διοικητικά στο Δήμο Πάρου μαζί με την Παροικιά και η παραγωγή της ήταν: «καρποί, οίνος, βαμβάκιον, τυρίον και ζώα».
Στην Επαρχία Θήρας, με συνολικό πληθυσμό 22.094 ψυχές υπήρχαν οκτώ Δήμοι: Θήρας, Οίας, Καλλίστης, Εμπορείου, Αμοργού, Ίου, Ανάφης και Θηρασίας η οποία είχε 517 κατοίκους και τα προϊόντα της ήταν : «Οίνος, κριθή, βαμβάκιον, φασούλια και σύκα», ενώ όπως σημείωνε ο Ραγκαβής «υπάρχει έτι 1 σχολείον δημοτικόν Γ Τάξεως εις Μανωλάν». Οι Δήμοι Μήλου, Αδάμαντος, Κιμώλου, Σίφνου, Φολεγάνδρου και Σικήνου συγκροτούσαν την επαρχία Μήλου, στην οποία ζούσαν 12.256 κάτοικους
Δημήτρη Πράσσου Κοινή Γνώμη 30 Απριλίοτ 2010
Πέμπτη 29 Απριλίου 2010
Νέος Δήμος Θήρας - Θηρασίας
Προέχει το συμφέρον του τόπο
Όταν ιδρύθηκε ο Δήμος Θήρας, ορισμένοι, σωστά σκεπτόμενοι, είχαν προτείνει κοινό υποψήφιο Δήμαρχο για μια τετραετία, τον αλησμόνητο και αγαπητό Αντώνη Κονταράτο, γνώστη της διοίκησης και από την επιστήμη του και από την πολυετή πείρα του. Τελικά επικράτησαν οι κομματικές θέσεις και δεν δόθηκε η ευκαιρία σωστής οργάνωσης του Δήμου. O προταθείς διακεκριμένος Θηραίος θα έβαζε τάξη παντού, χωρίς να τον απασχολεί η επανεκλογή του, ούτε η εξυπηρέτηση «ημετέρων» ψηφοφόρων. Μήπως, οι τότε σωστά σκεπτόμενοι, πρέπει να αναλάβουν και πάλι πρωτοβουλία, ώστε, πέρα από κομματικές επιταγές, να βρεθεί κάποιος κατάλληλος και ικανός υποψήφιος Δήμαρχος, που να μη στηρίζεται στα κομματικά όργανα, στα συγγενολόγια, στα ρουσφέτια, στις υποσχέσεις και στις «ίντριγκες»;Και αν τελικά δεν υλοποιηθεί η πρωτοβουλία αυτή, μήπως θα πρέπει να καταρτισθεί ένα ψηφοδέλτιο, στο οποίο να περιληφθούν όλοι οι καταλληλότεροι, από τους οποίους να εκλεγούν οι ικανότεροι; Αν όλοι αυτοί, που ανακοίνωσαν ή διαδίδουν την υποψηφιότητά τους, εκτεθούν, έχουν διερωτηθεί πού θα βρουν τόσους υποψήφιους και αν εκλεγούν, με ποιά στελέχη θα « κυβερνήσουν»; διοίκηση του Δήμου απαιτεί ειδικές γνώσεις και αρκετή εμπειρία. Την ευθύνη της επιλογής θα φέρουν εξ ολοκλήρου οι ψηφοφόροι και όχι οι υποψήφιοι. Προέχει το συμφέρον του τόπου και όχι τα μικροσυμφέροντα των υποψήφιων.
αλήθεια Τί θα γινόταν αν ζούσε ο Αντώνης Κονταράτος και ήταν ένας δήμαρχος μετα όλα του?? Τι θα γινόταν αν μπορούσαμε ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ να τα είχαμε παραλείψει με σκοπό το ΟΦΕΛΟΣ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ? Αλήθεια πότε πια θα αποοφασίσουμε ότι δεν έχει τόσο σχέση η ηλικιακη κατηγορία των δημοτικών - κοινοτικών συμβούλων αλλά Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ. Πότε πια θα μπορέσουν οι Πολιτικοί μας να κοιτάξουν πραγματικά όχι τους κατοίκους αλλά το νησί!!!! Πρέπει να καταάβουμε κάποτε ότι η μικροψυχία στην Πολιτική σε ένα νησί όπως είναι η Σαντορίνη ( Δήμος και Κοινότητα) πρέπει κάποτε να σταματήσει!!! Έχω αηδιάσει να βλέπω συνεχεια να κοιτάμε μόνο χαζά πράγματα και χαζες δραστηριότητες και να μην κοιτάμε επιτέλους το σωστό!!!! Λέξεις όπως ... Λάστιχα και Πορί σας λένε τπτ?? Που να καταλαβέτε....... Μήπως οι πολιτικοί μας στο Δήμο και την Κοινότητα πρέπει να σταματήσουν να βλέπουν μόνο το θέμα της ψηφοθηρίας και να κάνουν πράγματα με βάση τη λογική?? Όταν πράττουμε ένα δημόσιο έργο πρέπει να το πράττουμε και να το υλοποιούμε έχοντας υπόψη μερικές έννοιές όπως ΚΌΣΤΟΣ - ΟΦΕΛΟΣ??? Φαντάζεστε για Πχ δίπλα στο Μοναστήρι του προφήτη να ξεφυτρούσε ένα γήπεδο τέννις?? Μα ο Πρόδρομος θα θελε λίγο να ξεκουραστεί παίζοντας τέννις..... Σκεφτείτε Λογικά Και σταματήστε να φέρεστε με σκοπό την αυτοπροβολή. Τους ανθρώπους ποου σας στηρίζουν μην τους ξεχχνάτε.... Α να το τονίσω ότι δεν κατηγορώ την υπάρχουσα Δημοτική και Κοινοτική Αρχή ... κατηγορώ τη φιλοσοφία των ανθρώπων που έχουν ως βασικό στόχο την προβολή τους, τη γενικότητα των λόγων, το να τονίζουμε μόνο ότι λέμε εμείς είναι σωστό ενώ ότι λέει ο αντίπαλος είναι Λάθος.... Ρε Ξυπνήστε.... Όσοι υποψήφιοι Δήμαρχοι κατέβουν ας βάλουν λίγο μυαλό στους υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους..... Ας φερθούν οι νέοι Δημοτικοί Άρχοντες ΣΑΝ ΤΟΥς ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΥΣ ΣΤΑ ΡΙΜΙΔΙΑ ΤΩΝ ΧΩΡΙΩΝ όχι Σαν τους Σαντορινιούς της προβολής του τουρισμού και έξω απόεδώ.. Σαντορίνη δενείναι μόνο τουρισμός καιπρέπει να το καταλάβετε!!!! Θέλω να δω ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ και όχι ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΤΗς ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ... Εγώ προσωπικά δεν το παω.. ότι οι νέοι Θα κάνουν το διαφορετικό μόνο.... Είμαι ΠΕΠΕΙΣΜΕΝΟΣ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΝΕΟΙ ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΦΕΡΟΥΝ ΤΟ ΚΑΤΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΤΟ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ!!!!αΝ ΚΙΝΗΘΟΥΝ θα τους αφήσουν ή μήπως θα πουν τι δουλειά έχει ο δείνα να ασχοληθεί ( Α. Α. τι λές?? )Γουστάρω να δω Πολιτική για τη Σαντορίνη μετά τις νέες δημοτικές εκλογές....Γουστάρω να δω Ορεξη και Κέφι από ανθρώπους που θα προσπαθήσουν να μάθουν την ιστορία του νησιού ώστε να κινηθούν με βάση το χθές στο σήμερα και όχι με βάση τη τσέπη, και την προβολή.... Αγαπητοί μελλοντικοί υποψήφιοι άρχοντες του νησιού μας και της Θηρασίας!!! Πάρτε το χαμπάρι..... Αν συνεχίσει η Σαντορίνη να κινείται με τον ίδιο τρόπο ίσως εξωτερικά να φαίνεται Τέλειο το περιτυλιγμα, εσωτερικά όμως να υπάρχει ένα μπάχαλο........ Πρέπει να κοιτάξουν τον άνθρωπο της Σαντορίνης ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ..... Ίσως δεν έχετε καταλάβει αγαπητοι πολιτικοί ότι τα πράγματα δεν πάνε και τόσο καλά κατω.... Μήπως πρέπει να δείτε και πίσω από τις πόρτες τις κλειστές Και με τον τρόπο σας τον ΛΟΓΙΚΟ - αν υπάρξει ποτέ- να προσπαθήσετε να τις ανοίξετε?? Πότε θα το καταλάβετε ότι πρέπει να δούμε εξ ολοκλήρου το νησί και να αφήσουμε τις "κορώνες" και τις γενικότητες έξω από αυτό....... Αφήστε τι δείχνουμε έξω... Καιδείτε πως είμαστε μέσα............Αγαπήστε την ιστορία του νησιού, αφήστε τις πολύωρες κομικοτραγικές συνεδριάσεις δημοτικών συμβουλίων, Ανοίξτε περισσότερο τα αυτιά σας στους παλιούς Σαντορνιούς ποου μπορεί να μην ασχολούνται με την πολιτική αλλά έχουν σιγουρα πολύ περισσότερα να πουν..... Ανοίξτε περισσότερα τα αυτιά σας στις προτάσεις νέων ανθρώπων που μπορεί να έχουν μεράκι αλλά φοβούνται να εκδηλώσουν απόψεις..... Ακούστε πριν κατεβείτε ως υποψήφιοι τους ανθρώπους έξω από τις κομματικές συναλλαγές.... Βάλτε μικρόφωνα στα σπίτια και ακούστε τι πραγματικά θέλει και πιστεύει ο κόσμοσ......... Νοιώστε τον παλμό της δράσης και όχι της αντίδρασης - σε όλα....Πρέπει να έχετε πριν απ όλα ΜΕΡΑΚΙ για αυτό που θα κάνετε.... Αν δεν έχετε ΠΑΡΑΤΗΣΤΕ ΤΟ!!!!!! ΔΕΝ ΑΞΙΖΕΙ.... χίλιες φορές να μην έχουμε δημοτικούς συμβούλους και δημαρχο.....
συγγνώμη αν σΑς κουρασα..... Αυτά προς το παρόν... Θα επανέλθω
Ρίμα τ Άη Γιώργη ( από τη Σαντορίνη)
Ρίμα του Αη Γιώργη, (από: Καλλιόπη Νομικού)
«Ένα θεριό στον τόπο μας
σ’ ένα βαθύ πηγάδι
ανθρώπους το ταϊζανε
κάθε πρωί και βράδυ
μια μέρα δε ντου δώσανε
άνθρωπο να δειπνίσει
σταλιά νερό δεν ήφησε
τη χώρα να δροσίσει
να βάλουμε τα μπουλεθιά
να δούμε τίνος πέφτει
να πάμε τ’ άγριου θεριού
ένα παιδί πεστστσέσι
τα μπουλεθιά ηπέσανε
εις τη βασιλιοπούλα
οπού την είχε ο βασιλιάς
μόνια κι αμοναχούλα
ο βασιλιάς ως τόκουσε
πολύ του βαροφάνη
πάρτε το βίο μου όλο
και το παιδί μου αφήστε
εάν δε θες με το καλό
σε παίρνομε κι εσένα
κι αμέσως την επήγανε
πλησίον εις το πηγάδι
…………………
κι ο Αης Γιώργης ήρχουντα
στον κάμπο ο καβαλάρης
- Φύε μου ξένε απ’ εδώ
ξένε μου απ’ τα ξένα
για θάρθει τ’ άγριο θεριό
να φάει εμέ κι εσένα.
Πλώσε το ποδαράκι σου
απάνω ν’ ακουμπήσω
κι αν έρθει τ’ άγριο θεριό
σκούντα με να ξυπνήσω.
Τρέμαν τα όρη τρέμανε
και το θεριό ηρχούντας
κι η κόρη πάντα έλεγε
- Αλλοίμονο σε μένα.
Τα δάκρυά της πέφτανε
απά στον Άη Γιώργη.
κι ο Άης Γιώργης ξύπνησε
με όλη του την τόλμη.
Γυρίζει ανατολικά
και κάνει το σταυρό ντου.
Μια κονταρκιά του έδωσε
του ‘κοψε το λαιμό ντου.
Πάλι ξαναδευτέρωσε
τη ντρώει μες το στόμα.
Μεγάλη αναταραχή έγινε
στις πέτρες και στο χώμα.
Πες μου ξένε το μέρος σου
πες μου και τ’ όνομά σου.
Να πω εις το bατέρα μου
να κάμει θέλημά σου.
Ο Άης Γιώργης λέγομαι
απ’ τη Μακεδονία
κι αν έχεις ευχαρίστηση
χτίσε μιαν εκκλησία.»
Τετάρτη 28 Απριλίου 2010
Πνευματικό Κέντρο και Παιδικός σταθμός στον Καρτεράδο
Η επίσημη παρουσίαση, συνοδεύτηκε από την τελετή τοποθέτησης του θεμελίου λίθου, από το σεβασμιότατο Μητροπολίτη Θήρας Αμοργού και νήσων κ. Επιφάνιο, που τόνισε πως η κοινωνική προσφορά είναι βασικό συστατικό της Εκκλησίας. Ακόμα, συνεχάρη τον εφημέριο, αλλά και την Αρχιτέκτονα κ. Στέλλα Ντακοβάνου και τον Πολιτικό Μηχανικό κ. Δημήτρη Γκινοσάτη, που προσέφεραν τα σχέδια και τη στατική μελέτη. Ο π. Χριστοφόρος, παρουσίασε τους σκοπούς του έργου – κατασκευάζεται στον αύλειο χώρο του Ιερού Ναού Παναγίας Γλυκογαλούσσας-και ζήτησε την συμμετοχή των πιστών στην ολοκλήρωση και λειτουργία του. «Δεν σας έφερα εδώ για να παρουσιάσω το έργο της ενορίας, αλλά για να σας… μαλαγανίσω και να μας βοηθήσετε» είπε στους συγκεντρωμένους. Ανάμεσα τους ήταν ο Έπαρχος Θήρας κ. Χρύσανθος Ρούσσος, ο Δήμαρχος κ. Άγγελος Ρούσσος, ο Νομαρχιακός σύμβουλος κ. Ηλίας Μάινας και πολλοί κάτοικοι της περιοχής.
Δημήτρη Πράσσου Εφημερίδα " Κοινή Γνώμη" 28/4/2010
Δευτέρα 26 Απριλίου 2010
Άγιος Ιωάννης των Μυλωνάδων - Διορθώσεις στα Τοπωνυμικά
ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΩΝ ΜΥΛΩΝΑΔΩΝ
ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΣΤΑ ΤΟΠΩΝΥΜΙΚΑ
Έξω από το Φηροστεφάνι στην ανατολική πλευρά της νήσου στην περιοχή του Βουρβούλου, βρίσκεται ο υπόσκαφος δίκογχος ναός του αγίου Ιωάννη του Θεολόγου και όπως είναι γενικότερα γνωστός, των Μυλωνάδων[1] κατά την τοπική ονομασία.
Το προσωνύμιο των Μυλωνάδων φαίνεται ότι προήλθε από κάποιον ή κάποιους μυλωνάδες οι οποίοι έκτισαν το ναό ή ξόδεψαν για την κατασκευή του ή ακόμα αφιέρωσαν μαζί πιθανόν με κάποια εικόνα ήταν δηλαδή κάποτε κτητορικός, οικογενειακός ναός. Ας δούμε σύντομα, αν αυτό είναι αληθές. Ο Κ. Άμαντος[2] συνέλεξε πολλά γεωγραφικά περιεκτικά ονόματα λήγοντα σε –άδα. Δηλαδή τοπωνύμια που προέρχονται από το πλήθος αυτού που ορίζει το θέμα όπως, Αριάδα (αρία), Λαχανάδα (λάχανο), Αγκιναράδα (αγκινάρα), Μερσινιάδα (μερσίνη) κ.ά.
Υπάρχει όμως και μια άλλη κατηγορία τοπωνυμίων που λήγουν σε –άδα και τα οποία προέρχονται από οικογενειακά ονόματα. Αυτά δηλώνουν την ιδιοκτησία ή τον τόπο κατοίκησης όπως προχ. Νέγρης –Νεγράδες, Φράγκος-Φραγκάδες, (Κέρκυρα).Από τον πληθυντικό αυτών σε –άδων σχηματίστηκε νέος ενικός αριθμός –άδος ή ουδέτερο –άδο ή –άδον[3], βλ. (Καραβάδων-Καραβάδω-Καραβάδος). Όμως και από τον πληθυντικό αυτών σε –άδες προήλθε ο ενικός –άδος και -άδα[4]. Με τον τρόπο αυτό έχουμε μια σειρά τοπωνυμίων σε –άδες, -άδα, -άδος. Όπως πρόχειρα, Αλεξανδράδες, Σγουράδες, Μακράδες (Κέρκυρα). Βελονάδος, Γαλανάδος (Νάξο), Καρτεράδος (Θήρα), Βροντάδος (Χίος).Αλευράδα, από οικογένεια Αλευρά, Αλευράδων (Μεσσηνία), Κοντογενάδα (Κεφαλληνία), Μασσάδα (Πάρο) κ.άλ.
Στο Συλλογικό τόμο Σαντορίνη έχει δημοσιευθεί[5] ένα έγγραφο περί «αντιγίου[6]» δηλαδή ανταλλαγής κτημάτων του έτους 1782 και αναφέρεται στα κτήματα του Αυθέντη Πρε Τζουάνες Σπανόπουλου εις Καρτεράδον, τα οποία άφησε κληρονομιά μετά το θάνατό του στην εκκλησία. Όμως είχαν μείνει ακαλλιέργητα έτσι, μετά την παρέλευση αρκετού χρόνου, οι κληρονόμοι του ζητούν από τον Επίσκοπο να ανταλλαχθούν με άλλα κτήματα για καλύτερη εκμετάλλευση. Γεγονός που ο Επίσκοπος Σαντορίνης Σιγάλας δέχεται. Το κείμενο σε μεταγραφή Εμμ. Λυγνού, έχει ως εξής. «..όθεν ζητήθησαν να τως δοθεί άδεια να κάμουσι τα αυτά χωράφια αντίγι με άλλα οπού αγόρασεν ο αυθ. Ιωζεππάκης Δελένδα εις τον Μυλονάδον, από τον όμοιον αυθ. Αντωνάκην και συμβίαν του κυράν Φλουρί Δελένδα, μάλιστα οπού ετούτα έσονται σύμπλιον των λοιπών χωραφίων του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου εις τον Μυλονάδον θέλουν είσθαι εις μεγαλύτερον όφελος και συμφέρον των διαδόχων του αυτού αυθ. Αντωνάκη και κυράς Φλωρίου, από τους οποίους έχουν να πηγαίνουν τόσον τα αυτά πράγματα του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου ωσάν και άλλα εκκλησιαστικά….[7]».
Σύμφωνα με τα παραπάνω έχουμε τοπωνύμιο το οποίο καθορίζει θέση ιδιοκτησίας όπου είχε κτήματα οικογένεια με επώνυμο Μυλωνάς ή θέση όπου ήσαν συγκεντρωμένες πολλές οικογένειες με το ίδιο όνομα, ούτω το Μυλωνάδες έγινε Μυλωνάδος, όπως το Καρτεράδες-Καρτεράδος κ.άλ.
Επομένως το έγγραφο διασώζει το αθησαύριστο Θηραϊκό τοπωνύμιο εις τον Μυλονάδον ήτοι χωρίον, οικισμόν, θέση και η εκκλησία δεν ανήκει στους Μυλωνάδες ως επάγγελμα, απλά βρίσκεται στη συγκεκριμένη θέση. Το δε ορθό προσωνύμιο του Αγίου Ιωάννου πρέπει να διορθωθεί ως ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος στο Μυλωνάδον
Στέλιος Μουζάκης
Ερευνητής Ιστορίας Πολιτισμών
[1] Βλ. Ι. Κουμανούδης, Η λαϊκή εκκλησιαστική αρχιτεκτονική της νήσου Θήρας, Αθήναι 1960,σ.101. Νικ. Αλιπράντης, «Οι αγιογράφοι της Σαντορίνης», στο Μιχ. Α. Δανέζης (επιμέλ.), Σαντορίνη, Αθήναι 1971,σ.170
[2] K. Amantos, Die suffixes der negriechiscen Ortsnamen, Μόναχο 1903),σ.37-40
[3] Γ. Χατζηδάκης, Βυζαντινά Χρονικά, 2(Κωνσταντινούπολις 1909),σ.72 και εξ.
[4] Γ. Χατζηδάκης, Αθηνά Η΄(1909),σ.139
[5] Εμμ. Λυγνός, «Έγγραφον περί αντιγίου (ανταλλαγής)», Μιχ. Α. Δανέζης (επιμέλ.),…ό.π.,σ.141-142
[6] Σχετικά με το αντίγι βλ. Στέλ. Μουζάκης, Υδροκίνητες προβιομηχανικές εγκαταστάσεις και διαμόρφωση φεουδαλικού δικαίου στη δυτική, βυζαντινή και οθωμανική οικονομία και κοινωνία. Βυζαντινοί - μεταβυζαντινοί μύλοι και ιστορία. Οικοδομικοί περιορισμοί και συναφείς διατάξεις νερόμυλων – ανεμόμυλων (c. 6ος – c. 19ος αιώνας), πρόλογος Καθηγητού Νεότερης Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Ιστορίας κ. Γεωργίου Λεοντσίνη, επιμέλεια Επιστημονική Εταιρεία Αττικών Μελετών, Αθήνα 2008,σ.237
Έκρηξη του Ηφαιστείου από τον Σιμόπουλο
ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ του ΙΗ' αιώνα το ηφαίστειο της Σαντορίνης αφυπνίζεται και πάλι. Πενήντα εφτά χρόνια μετά την έκρηξη του 1650 μια καινούργια γεωλογική αναστάτωση σημειώθηκε στην καλδέρα της Θήρας. Την έκρηξη του 1707, πού δημιούργησε τη νησίδα Νέα Καμένη, παρακολούθησε και περιγράφει με δραματικές λεπτομέρειες και ημερολογιακό συναρπαστικό ύφος, ακριβώς όπως ό Πλίνιος την έκρηξη του Βεζούβιου, ένας 'Ιησουίτης μισσιονάριος περιηγητής εγκατεστημένος στη Σαντορίνη, ό πατήρ Tarillon, σε μια έκθεση προς τούς προϊσταμένους του.
Στις 23 Μαΐου 1707 είδε να βγαίνη από τη θάλασσα ένα καινούργιο νησί, ανάμεσα στη Μικρή και τη Μεγάλη Καμένη, κάπου τριάντα μίλια από τη Σαντορίνη.
«Πέντε μέρες πριν, στις 18 Μαΐου, δυο μικρές σεισμικές δονήσεις έγιναν αισθητές στο νησί. Δεν έδωσε ωστόσο κανείς προσοχή. Φαίνεται πώς από κείνη τη στιγμή άρχισε να αναδύεται το νησί στα βάθη της θάλασσας και να ανεβαίνη στην επιφάνεια των νερών. Όπως και νάχη το πράγμα, οι ναυτικοί βλέποντας εκείνο το πρωί να ξεμυτίζουν οι κορφές του νησιού πάνω από τα κύματα, φαντάσθηκαν πώς ήταν απομεινάρια από νυχτερινό ναυάγιο. Μπήκαν λοιπόν στα πλεούμενα και έσπευσαν επί τόπου να μαζέψουν τα λείψανα του «καραβιού». 'Αλλά αντί να βρουν ναυάγιο έπεσαν πάνω σε βράχους. Έντρομοι οι Σαντορινιοί γύρισαν γρήγορα γρήγορα στο νησί και διηγήθηκαν το παράξενο φαινόμενο πού είδαν».
Πανικός απλώθηκε σ' ολόκληρη τη Σαντορίνη. Οι κάτοικοι αλλοπαρμένοι ζούσαν στιγμές αγωνίας περιμένοντας εκρήξεις και καταποντισμούς.
Πέρασαν όμως τρεις μέρες και καμμιά συμφορά δεν έγινε. Τότε μερικοί θαρραλέοι Σαντορινιοί αποφάσισαν να ζυγώσουν και να δουν από κοντά τί συμβαίνει. Γύρισαν γύρω γύρω με τις βάρκες τους μελετώντας προσεχτικά το καθετί. Έπειτα, βλέποντας πώς δεν υπήρχε κίνδυνος, ζύγωσαν ακόμα πιο κοντά και πάτησαν στην πρωτοφανέρωτη στεριά. Από περιέργεια πέρασαν από βράχο σε βράχο και διαπίστωσαν πώς βρίσκονταν πάνω σε μια άσπρη λιθόμαζα πού κοβόταν σαν ψωμί. Μάλιστα έμοιαζε τόσο πολύ στο χρώμα, στη σύσταση και στη γεύση ακόμα, πού μερικοί έλεγαν πώς ήταν κριθαρόψωμο. To καλύτερο ωστόσο εύρημα ήταν τα αναρίθμητα στρείδια, πού κολλημένα πάνω στους βράχους, αποτελούσαν κάτι πολύ σπάνιο στη Σαντορίνη. Βάλθηκαν λοιπόν όλοι να μαζεύουν οσα περισσότερα μπορούσαν.
«Ξαφνικά ένοιωσαν να σαλεύουν οι βράχοι κι' όλα να τρέμουν κάτω από τα πόδια τους. Έντρομοι, παράτησαν το νησόπουλο και πήδηξαν στις βάρκες τους. Αύτη ή δόνηση ήταν απλούστατα μια ανεπαίσθητη κίνηση του νησιού, πού μεγάλωνε. Μέσα σε λίγες μέρες άπόχτησε δώδεκα μέτρα φάρδος και έξη ύψος.
«'Ωστόσο το νησάκι δεν μεγάλωνε κανονικά ούτε ομοιόμορφα. Πολλές φορές κατέβαινε και μίκραινε σ' ένα σημείο ενώ σε άλλο φούσκωνε κι' άπλωνε. Μια μέρα πρόβαλε ένας πελώριος βράχος στη μέση ακριβώς της ξέρας και υψώθηκε κάπου 15 μέτρα. Τον παρατηρούσα με προσοχή τέσσερες μέρες. Ξαφνικά ξαναβούλιαξε στη θάλασσα και χάθηκε. Άλλοι όμως βράχοι, αφού βούλιαζαν μερικές μέρες, έβγαιναν και ξανάβγαιναν από τα νερά και τελικά στέριωναν. Όλοι αυτοί οι κλυδωνισμοί συγκλόνιζαν τη Μικρή Καμένη. Μια βαθειά ρωγμή φάνηκε για πρώτη φορά στην κορφή της.
»Στο μεταξύ ή θάλασσα του κόλπου άλλαζε αδιάκοπα χρώματα. Από ζωηρή πράσινη γινόταν κοκκινωπή κι' ύστερα ανοιχτοκίτρινη. Μια βαρειά μυρουδιά ανέβαινε από τα βάθη των νερών.
» Στις 16 'Ιουλίου φάνηκε για πρώτη φορά να βγαίνη καπνός από το καινούργιο νησί. 'Αλλά όχι από το ορατό τμήμα του. Ό καπνός τιναζόταν από ένα κομπολόι μαύρους βράχους πού είχαν αναδυθεί στο σημείο όπου ή θάλασσα ήταν ως τότε άπατη. 'Από αυτούς τούς βράχους σχηματίσθηκαν δυό χωριστά νησόπουλα. Το ένα ώνομάσθηκε 'Ασπρονήσι και το άλλο Μαυρονήσι, από το χρώμα τους. Σε λίγο ωστόσο ενώθηκαν και οι μαύροι βράχοι έγιναν το κέντρο του νησιού. Πυκνός και άσπρουδερός καπνός ανέβαινε αδιάκοπα.
»Τη νύχτα της 19 προς τις 20 Ιουλίου, από το κέντρο αυτού τού καπνού ξεπήδησαν φλόγες. Οι Σαντορινιοί του Σκάρου πανικοβλήθηκαν. Τα σπίτια ήταν χτισμένα σε απόσταση μισής λεύγας και το κάστρο κρεμόταν μετέωρο πάνω σε κάθετους γκρεμούς πού κατέληγαν στη θάλασσα. Περίμεναν ν' ανατιναχθούν από στιγμή σε στιγμή από τη φωτιά πού άπλωνε σίγουρα τα πλοκάμια της και στα έγκατα του δικού τους βράχου. Αποφάσισαν λοιπόν να παρατήσουν το κάστρο, και με τα ύπάρχοντά τους να φύγουν σ' άλλο νησί ή σε μια άλλη γωνιά της Σαντορίνης.
» Οι Τούρκοι πού βρίσκονταν εκείνες τις μέρες στο νησί για να συγκεντρώσουν τούς φόρους είχαν κατατρομοκρατηθή. Ξέφρενοι μπροστά στο θέαμα της φωτιάς πού ανέβαινε από τα σπλάχνα της θάλασσας έξώρκιζαν τον κόσμο να άρχίση δεήσεις στο Θεό και καλούσαν τα παιδιά να βγούν στους δρόμους και να φωνάζουν «(Κύριε Έλέησον». Γιατί, όπως έλεγαν, τα αθώα παιδιά δεν είχαν βλαστημήσει ακόμα το Θεό όπως οι μεγάλοι, ήταν αγνά και ή δέησή τους μπορούσε να κατασιγάση τη θεϊκή οργή.
»Ωστόσο ή φωτιά δεν ήταν ακόμα τίποτα γιατί έβγαινε από ένα μονάχα σημείο του Μαυρονησιού και δεν διακρινόταν διόλου την ημέρα.
» Το Άσπρονήσι φαινόταν ήσυχο: ούτε καπνοί ούτε φωτιά. Το άλλο όμως όλο και μεγάλωνε. Κάθε μέρα έβλεπες να προβάλλουν πελώριοι βράχοι. Έτσι το νησί γινόταν πότε μακρύτερο πότε φαρδύτερο, οι βράχοι άλλοτε έσμιγαν με τον κύριο όγκο του νησιού και άλλοτε χώριζαν κι' αλάργευαν. Μέσα σε ένα μήνα έγιναν τέσσερα μαυρονήσια. Ύστερα έσμιξαν ξαφνικά κι' έγιναν ολα μια μάζα.
» Οι καπνοί πύκνωναν ολοένα και καθώς επικρατούσε άπνοια, ανέβαιναν ψηλά, έτσι πού διακρίνονταν από την Κρήτη, τη Νάξο και άλλα μακρινά νησιά. Τη νύχτα ανέβαινε μια φλεγόμενη στήλη και στη θάλασσα γύρω επέπλεε ένας αφρός, αλλού κοκκινωπός κι' αλλού υποκίτρινος. Ή καπνούρα απλώθηκε ύστερα και τύλιξε ολόκληρη τη Σαντορίνη. Οι κάτοικοι πνίγονταν, αγκομαχούσαν και για να περιορίσουν τη φοβερή δυσωδία έκαιγαν λιβάνια και άναβαν φωτιές στους δρόμους. Αυτό ωστόσο δεν κράτησε παρά δυο μέρες μονάχα. Φύσηξε μια δυνατή σοροκάδα και σκόρπισε τον καπνό. 'Αλλά στο μεταξύ είχε περάσει πάνω από τ' αμπέλια κι' έκαψε τα σταφύλια, πού είχαν κιόλας αρχίσει να ωριμάζουν. 'Ασημικά και χαλκώματα άλλαζαν χρώματα από την καπνούρα, θάμπωναν. Και οι άνθρωποι πάθαιναν ημικρανίες και εμετούς. Στα μεταξύ το άσπρο νησί χαμήλωσε ξαφνικά κάπου τρία μέτρα.
» Στις 31 'Ιουλίου ή θάλασσα άρχισε να κοχλάζει σε δυο κυκλικά σημεία, 9 και 18 μέτρα από το μαύρο νησί. Σ' αυτά τα δύο σημεία το νερό καιγόταν σαν λάδι στη φωτιά. Ό βρασμός κράτησε ένα μήνα. Νύχτα μέρα ψόφια ψάρια ξενέριζαν στη στεριά.
» Στην 1 Αυγούστου ακούστηκε ένας βαθύς, υπόκωφος βρόντος, λες και χτυπούσαν πολλά κανόνια μαζί κάπου μακριά. Και σε λίγο δυο φλόγες τινάχτηκαν από το υποθαλάσσιο καμίνι, υψώθηκαν κατακόρυφα κι' έσβησαν.
»Στις 17 Αυγούστου πίδακες πυριφλεγείς ξεπηδούσαν από το νησί και ή θάλασσα γύρω κάπνιζε και κόχλαζε αφρίζοντας. 'Από εξήντα και πάνω στόματα ξεχυνόταν φωτιά. Ή θάλασσα ήταν ακόμα σκεπασμένη με κείνο τον κοκκινωπό αφρό πού ανάδινε μπόχα αβάσταχτη.
» Κάθε νύχτα, ύστερα από τούς συνηθισμένους υπόκωφους βρυχηθμούς, έβλεπες να ξεπηδούν από τα έγκατα της θάλασσας γλώσσες πύρινες απαστράπτουσες, με εκατομμύρια φώτα πού ανέβαιναν μεσούρανα κι' ύστερα ξανάπεφταν, ίδια βροχή αστεριών πάνω στο νησί πού φεγγοβολούσε ολόκληρο. Μέσα σ' αυτό το πύρινο παιγνίδι ένα παράξενο φαινόμενο ήρθε να συνταράξη τούς κατοίκους. Καθώς φτεροκοπούσαν στον αέρα οι φωτιές, ξαφνικά ξεχώρισε μια πύρινη γλώσσα και, μακρόσυρτη, υψώθηκε και στάθηκε κάμποσο ακίνητη πάνω στο κάστρο του Σκάρου. Κι' ενώ σφιγγόταν ή ψυχή των Σαντορινιών γι' αυτό το κακό σημάδι, ή γλώσσα της φωτιάς, τινάχτηκε ψηλά και χάθηκε μέσα στα σύννεφαα.
Στις 26 Αυγούστου 1707 έφθασε στα νερά της Σαντορίνης ο Γάλλος περιηγητής La Mo tray. Την προηγούμενη νύχτα, ενώ βρισκόταν το καράβι του έξω από τη Νάξο, άκουγε βρόντους σαν κανονιές ή σαν αστροπελέκια και ένα μουγκρητό όπως τις ώρες πού αγριεύει το θαλασσινό μπουρίνι. Όταν ζύγωσε το καράβι είδε να τινάζωνται ψηλά φλόγες μαζί με βράχους πυρακτωμένους από ένα μαύρο νησάκι. «Στα ρουθούνια μου έφθασε σε λίγο ή βαρειά μυρουδιά του θειαφιού. Πνιγόμουν, δεν μπορούσα να βγάλω φωνή. 'Ακολούθησε πονοκέφαλος, λιγοθυμιά, ναυτία». Βγήκε στο Σκάρο της Σαντορίνης. 'Ερημιά. Μονάχα δυό Σαντορινιοί είχαν άπομείνει στο χωριό. Ό ένας ήταν παπάς. Οι αναθυμιάσεις του ηφαιστείου είχαν αλλοιώσει όλα τα μέταλλα και κυρίως τα ασημικά, πού έγιναν ολόμαυρα. Καπνούρα τύλιγε το νησί, ή ατμόσφαιρα ήταν άποπνιχτική. Στις 2 Σεπτεμβρίου σημειώθηκε σεισμός πού συνωδευόταν από φοβερή έκρηξη. Από τον κρατήρα του ηφαιστείου τινάχτηκαν πελώριοι βράχοι πυρακτωμένοι. Ή αναπνοή έγινε δύσκολη και ο ύπνος αδύνατος από αδιάκοπα μπουμπουνητά».
» Στις 9 Σεπτεμβρίου τα δυό νησόπουλα έσμιξαν κι' έγιναν συμπαγής μάζα. Από τούς εξήντα κρατήρες μονάχα τέσσερες εξακολουθούσαν να ξεχύνουν φωτιά. Καπνός και φλόγες έβγαιναν από τα στόματα, άλλοτε με βρόντους κι άλλοτε με άγρια σφυρίγματα πού σου θύμιζαν ουρλιαχτά αγριμιών.
»Από τις 12 Σεπτεμβρίου ό υποθαλάσσιος ορυμαγδός καταλάγιασε κάπως. Ακούγονταν μονάχα κάθε τόσο βρόντοι πού σου θύμιζαν ομαδική δράση μεγάλου αριθμού πυροβολαρχιών. Κάπου κάπου τινάζονταν από κάθε κρατήρα πελώριες πυρακτωμένες πέτρες. Τα σύννεφα του καπνού γίνονταν ανεμοστρόβιλοι και μια ατέλειωτη βροχή τέφρας έπεφτε πάνω στο νησί.
» Από τις 18 Σεπτεμβρίου οι εκρήξεις δυνάμωσαν. 'Ολόκληροι βράχοι ξεπηδούσαν από τούς κρατήρες και καθώς χτυπούσε ό ένας τον άλλο στον αέρα προκαλούσαν βρόντους τρομακτικούς. "Ύστερα ξανάπεφταν πάνω στη Σαντορίνη και στη θάλασσα με χλαπαταγή. Ή Μικρή Καμένη πολλές φορές φαινόταν ολότελα σκεπασμένη από αυτούς τούς πυρακτωμένους ογκόλιθους κι' άστραφτε μέσα στη νύχτα.
»Στις 21 Σεπτεμβρίου ή Μικρή Καμμένη φλεγόταν ολόκληρη. Ξαφνικά τρεις αστραπές φώτισαν τον ορίζοντα απ' άκρη σ' άκρη. "Ύστερα το νέο νησί σείστηκε συθέμελα, αναταράχτηκε και σάλεψε πέρα δώθε. Ό ένας κρατήρας καταποντίστηκε και θεόρατα βράχια εκσφενδονίστηκαν σε απόσταση τριών μιλίων. Ακολούθησαν τέσσερες μέρες ηρεμίας. "Ύστερα ή θεομηνία ξαναφούντωσε. Εκρήξεις άπανωτές, τόσο δυνατές πού δύο πρόσωπα, ενώ ξεφώνιζαν πλάι πλάι, δεν μπορούσαν ν' ακουστούν διόλου. Ό κόσμος έτρεξε στις εκκλησιές. Ό βράχος του Σκάρου τραμπαλίστηκε κι' όλες οι πόρτες των σπιτιών άνοιξαν από τη βουή.
»"Ως το Φεβρουάριο του 1708 οι εκρήξεις δεν σταμάτησαν διόλου. Στις 10 Φεβρουαρίου το ηφαίστειο ξέσπασε. 'Ολόκληρα βουνά τινάχτηκαν από τον κρατήρα, το νησί έτρεμε, μουγκρητά υποχθόνια έκοβαν την ανάσα, ή θάλασσα έβραζε. Κάθε δυό λεπτά και μια έκρηξη. Οι φλόγες διακρίνονταν τώρα για πρώτη φορά και την ημέρα.
»Αύτη ή κόλαση συνεχίσθηκε ως τις 23 Μαΐου. Το καινούργιο νησί άπλωνε και ψήλωνε αδιάκοπα. Ό μεγάλος κρατήρας μεγάλωσε από τη λάβα. Ύστερα κόπασε ή θεομηνία».
Στις 15 'Ιουλίου 1708 ό Tarillon αποφάσισε να δη από κοντά το καινούργιο νησί. Μπήκε μ' άλλους Σαντορινιούς σ' ένα καΐκι καλά καλαφατισμένο.
Η τολμηρή συντροφιά ζύγωσε σ' ένα σημείο πού ή θάλασσα δεν έβραζε, αλλά κάπνιζε μονάχα.
Ο μισσιονάριος έγειρε στην κουπαστή, βύθισε το χέρι του στο νερό, δεν ήταν καυτό. Το νέο νησί είχε ύψος εξήντα μέτρα στο ψηλότερο σημείο, πάνω από τριακόσια μέτρα πλάτος και περίμετρο πέντε περίπου μίλια.
Ζύγωσαν για να ξεμπαρκάρουν, αλλά σε απόσταση διακοσίων μέτρων από την ακτή το νερό ήταν ζεματιστό. Μια νέα έκρηξη τούς ανάγκασε να ξαναγυρίσουν στη Σαντορίνη
Οι εκρήξεις, οι δονήσεις, ό βρασμός της θάλασσας και οι υποβρύχιες φλόγες θα συνεχισθούν πολλά χρόνια ακόμα ώσπου να ηρεμήσει το ηφαίστειο.
Ένα γράμμα από τη Σαντορίνη (Σεπτέμβριος 1712) προς το συγγραφέα του χρονικού, πού βρισκόταν πια στο Παρίσι, δίνει νεώτερα στοιχεία : «Πολλές φορές έκανα το γύρο του νέου νησιού, από αλάργα όμως γιατί τα νερά βράζουν σε απόσταση ενός τετάρτου της λεύγας από τις ακτές. Ενώ κωπηλατούμε κάποιος πρέπει να βυθίζη το χέρι του στη θάλασσα. Γιατί υπάρχει κίνδυνος να λειώση ξαφνικά ή πίσσα — όπως έγινε άλλοτε — στο σκαρί και να βουλιάξουμε.
» Οι Σαντορινιοί ώνόμασαν τον κρατήρα του ηφαιστείου Μεγάλο Καμίνι. Κάτω από τον κρατήρα υπάρχουν τρία στόμια πού μοιάζουν με πελώριες θρακιές».
Την έκρηξη του 1707 περιγράφουν και άλλοι δυό αυτόπτες, ό 'Ιησουίτης μισσιονάριος Goree και ένας ντόπιος Σαντορινιός, 'Ιωάννης Δελέντας. Στις άμεσες αυτές μαρτυρίες πρέπει να προστεθή και το χρονικό του Γάλλου περιηγητή Aubry de la Motraye, πού ταξίδεψε στη Σαντορίνη δυό φορές, τον Αύγουστο του 1707 και το 1710. Στο δεύτερο ταξίδι του, το ηφαίστειο βρισκόταν ακόμα σε δράση. Φλόγες, αλλά όχι μεγάλες, ξεπηδούσαν από τον κρατήρα του και λάβα λιγοστή κυλούσε στην πλαγιά. «Οι ψαράδες μου είπαν πώς, αψηφώντας τη ζέστη πού αναδινόταν από τα ηφαίστειο, βγήκαν στο νησόπουλο και μάζεψαν κομμάτια θειάφι τόσο λεπτό, τόσο καλοδουλεμένο από τη φύση, πού θα ήταν αδύνατο να βγή από ανθρώπινο χέρι»
http://skinious.blogspot.com/2010/04/1707.html
Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…
Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...
-
Έχοντας ως βάση το ανεκτίμητης αξίας βιβλιο « Η Σαντορίνη που χάνεται όπως τη βλέπουν οι μαθητές της Α Γυμνασίου 1985 - 1986" και προσ...
-
Μια από τις πιο συγκινητικές στιγμές στα έθιμα του Πάσχα στο νησί, είναι και αυτό που γίνεται κατά βάση σήμερα το βράδυ Μετά το Χριστός Ανέ...
-
Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...