Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2010

Ιδιόρρυθμα "Μικρά" Ονόματα της Σαντορίνης

Έχοντας ως βάση το ανεκτίμητης αξίας βιβλιο « Η Σαντορίνη που χάνεται όπως τη βλέπουν οι μαθητές της Α Γυμνασίου 1985 - 1986" και προσθέτοντας και κάποια εγώ, παρακάτω υπάρχουν τα ιδιαίτερα "μικρά" ονόματα της Σαντορίνης

Γυναικών: Μαρουλία, Βαμβακία, Μαρουλίδι, Ανούσκα ( Ανούσια), Ζαμπιώ ( Ισαβέλλα - Ελισσάβετ), Γεμέλη, Μόσχα, Μαργέττα, Κιουράνη, Μαρίδη, Ραμπελίδη, Ελαία, Μαρκετούσσα, Αγγελινιώ, Άρβα, Ελιδράμη, Φλωρία, Φιόρα, Ηφαιστεία, Παντελέα, Παρισία, Μαρκεζίνα, Μαρουσσώ, Ανεζίνη ( Άννα), Νικολίνα, Διασημούλα, Αρτεμία, Χρυσοθέρμη, Ζανετή, Αντωνίνη, Ρούσσα, Θεολογίνη ( Θεώνη), Ζηνοβία, Ζαμπίδη, Δεσπω, Ιγναλία, Καλλίστη, Σωσανιώ, Καλλούδα, Χριστοφόρα, Καλομοίρη, Μαργαρίτη, Πλητώ, Αργυρώ, Ευδοκία, Ποθητή, Γουλιελμία, Μαρκέλλα, Σπύρα, Ανάργυρη, Ζίνα, Καδιώ
Ανδρών: Επιφάνιος, Αγγελέτος, Μερκούριος, Βιδιανός, Σαμψών, Γουλιέλμος, Ανάργυρος, Ρουσσέτος, Έραστος, Κάτωνας, Αρτέμης, Αζαρίας, Μαρκέτος, Σώζων, Μαθαίος, Αβέρκιος, Ελισσαίος, Μακάριος, Μυσιρλής, Ελπιδοφόρος, Βικέντιος, Ζάννες, Παντελαίος, , Παρίσιος, Ζώρζης, Βάλσαμος, Κοβαίος, Φραγκούλςη, Ντράστος, Σιδερής, Ιδομενέας, Ιωακείμ,

( τι λέτε μπορούμε να μαζέψουμε και άλλα μικρά "ιδιαίτερα ονόματα) [οσα ονόματα είναι με πλάγια γραφή είναι δική μου προσθήκη)

40 σχόλια:

Dimi είπε...

eirini??? den yparxei...? :-)

Kallistorwntas είπε...

δεν μπορεί να θεωρηθεί το Ειρήνη ιδιόρρυθυμό

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα!!!!
Εξαιρετική ανάρτηση!!!!!!!!!!!!!

Επίσης:
Νομικός (όχι επίθετο..κανονικά βαφτιστικό όνομα!!)

Μπλιάζος (δηλαδή Βλάσιος από το blaesus)

Τομάζος (δηλαδή Θωμάς από το λατινικό όνομα Tomaso)

Μαρκοζάνες (όχι επίθετο..βαφτιστικό από τα: Μάρκος+Ζαννής)


Θα θυμηθώ και άλλα...

Dimi είπε...

ok, katalaba..;-)

Ανώνυμος είπε...

Επίσης να πούμε ότι τα βαφτιστικά ονόματα Ρούσσα, Ρουσσέτος, Κοβαίος, Νομικός, Γεμέλη.. ουσιαστικά είναι βαφτιστικά προερχόμενα από επίθετα!!!
Αυτό γινόταν στις περιπτώσεις που γαμπρός και πεθερός ή νύφη και πεθερά είχαν το ίδιο βαφτιστικό όνομα και έτσι επειδή το παιδί δεν μπορούσε να πάρει το όνομα του παππού ή της γιαγιάς γιατί θα είχε το ίδιο όνομα με το γονιό του, το βαφτίζανε με το επίθετο του παππού ή της γιαγιάς αντίστοιχα!!!

Ανώνυμος είπε...

Επίσης...
Τζώρτζης, Τζαννετής ή Ζαννετής, Γιάκουμος, Αυγουστής, Ποθητός...

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα και Καλή Σαρακοστή!!!

Αν μου επιτρέπεται να εκφέρω μια γνώμη:
Έχω την αίσθηση ότι κάποια από τα ονόματα της λίστας που περιέχει το αδιαμφισβήτητα καλό βιβλίο των μαθητών είναι συνηθισμένα ονόματα, δεν φαίνονται δηλαδή και τόσο παράξενα: π.χ. Μαργέττα, Νικολίνα, Δέσπω, Αργυρώ, Ευδοκία, Ζίνα, Ανάργυρος, ακούγονται στην καθομιλουμένη, δεν είναι τόσο σπάνια ή ιδιόρρυθμα.
Όπως επίσης και κάποια άλλα ονόματα είναι πολύ κοινά, απλώς είναι σε προσφώνηση στην ουδέτερη πτώση γιατί έτσι συνηθιζόταν τα παλιά χρόνια π.χ. (Μαρία) το Μαρίδη, (Αγγελίνα ή Αγγελική) το Αγγελινιώ, (Μαρούσσα) το Μαρουσσώ, (Αννα ή Αννεζίνα) το Αννεζίνη ή το Αννεζινιώ, (Αντωνία) το Αντωνίνη, (Μαργαρίτα) το Μαργαρίτη κλπ. Και επειδή βάζανε μπροστά το "κυρά-' γινόταν το κυρά-Μαρίδη, το κυρά-Μαργαρίτη, το κυρά-Αντωνίνη κλπ.

Kallistorwntas είπε...

Καλημέρα, Καλή Αγιά Σαρακοστή. Από τη μία έχετε δίκιο από την άλλη η ιδιορρυθμία έγκειται στο γεγονός του τρόπου που λέμε μερικά ονόματα στο νησί. Για π. χ. Μπορεί να υπάρχει σε όλη την Ελλάδα το όνομα Αργυρούλα, στο νησί όμως εκτός από Αργυρούλα λέμε και Ανάργυρη.... Η οι παραλλαγές του Ονόματος Μαρία:Μαρίδη, Μαρίζα, η της Ουρανίας ( Κιουράνι), Εκεί έγκειται η διαφοροποιήση

Ανώνυμος είπε...

Αν ξέρει κάποιος γιατί μου έκαναν εντύπωση…αυτά τα ονόματα έχουν ονομαστικές εορτές?
Βαμβακία, Ραμπελία, Ελαία, Άρβα, Ελιδράμη, Παρισία, Διασημούλα, Χρυσοθέρμη, Σωσανιώ, Πλητω, Κάτωνας Μυσιρλής, Παρίσιος, Ντράστος
Και αν ναι, πότε εορτάζουν?
γιατί από ότι καταλαβαίνω κάποια είναι Καθολικά.

Kallistorwntas είπε...

Βαμβακία και Πλητών τυχαίνει να είναι όνοματα της οικογένειας μου δεν έχουν ονομαστική εορτή. Όπως γνωρίζω και για το όνομα Ντράστος ότι δεν έχει εορτή.

Τα υπόλοιπα με μια γρήγορη ματιά δεν βρίσκω κάποια εορτή!!!! Ψάχνω ιστορικά να δω το λόγο που έχουμε /είχαμε τέτοια ονόματα !!

Υ.Γ. Για προηγούμενο σχόλιο ο Βάλσαμος γιορτάζει και του Αγίου Βασιλείου και είναι παραλλαγή του.

Ανώνυμος είπε...

επειδή μου κίνησαν το ενδιαφέρον και άρχισα να το ψάχνω σε ορθόδοξες + καθολικές εορτές..

αυτά που έχουν γιορτή:
(Ο=ορθόδοξη ημερομηνία, Κ=καθολική ημερομηνία)

Ζαμπιώ, Ζαμπίδη (Ελισσάβετ): 24 Απριλίου (Ο)
Κιουράνη (Ουρανία): 6 Ιανουαρίου (Ο)
Αρτεμία, Αρτέμης: 20 Οκτωβρίου (Ο)
Σωσανιώ, Σωζανιώ, Σώζων, Σώζος, Σώστης: 7 Σεπτεμβρίου (Ο)
Θεολογίνη, Θεώνη, Θολοίνη (Θεολογία): 8 Μαίου (Ο)
Βιδιανός, Βιντιάνος (Βενδιμιανός): 1 Φεβρουαρίου (Ο)
Ζηνοβία, Ζίνα: 30 Οκτωβρίου (Ο+Κ)
Ιγναλία: 14 Οκτωβρίου (Ο)
Βικέντιος, Βιτσέντζος, Βικεντία: 11 Νοεμβρίου (Ο), 17 Ιουλίου (Κ)
Βάλσαμος: 29 Ιανουαρίου (Ο)
Μόσχα: 1 Σεπτεμβρίου (Ο)
Μαρκετούσσα, Μαρκέλλα, Μαρκέτος, Μαρκεζίνα, Μαρκοζάνες: 22 Ιουλίου (Ο)
Μακαρία, Μακάριος: 19 Ιανουαρίου (Ο)
Μερκούριος: 25 Νοεμβρίου (Ο)
Ιωακείμ: 9 Σεπτεμβρίου (Ο), 26 Ιουλίου (Κ)
Εραστος: 10 Σεπτεμβρίου (Ο)
Αβέρκιος: 22 Οκτωβρίου (Ο)
Καλλίστη, Καλλούδα: 1 Σεπτεμβρίου (Ο)
Επιφάνιος: 12 Μαίου (Ο)
Ελπιδοφόρος: 2 Νοεμβρίου (Ο)
Ελισσαίος: 14 Ιουνίου (Ο)
Φραγκούλης, Φραγκίσκος, Φρατζέσκα: 4 Οκτωβρίου (Κ)
Σαμψών: 27 Ιουνίου (Ο)
Αυγουστής: 15 Ιουνίου (Ο), 28 Αυγούστου (Κ)
Ποθητός, Ποθητή: 23 Μαίου (Κ)
Μπλιάζος (Βλάσης): 11 Φεβρουαρίου (Ο), 3 Φεβρουαρίου (Κ)
Γουλιέλμος, Γουλιελμία: 25 Ιουνίου (Κ)
Σιδερής (Ισίδωρος): 4 Φεβρουαρίου (Ο)
Αζαρίας: 17 Δεκεμβρίου (Ο)

δεν έχουν ονομαστική εορτή τα:

Ιδομενέας: γιατί είναι αρχαιοελληνικό
Γεμέλη: από τη σαντορινιά λέξη "γεμέλα"=δίδυμη
Ηφαιστεία: αφιερωμένο για την Σαντορίνη
Κοβαίος, Νομικός, Ρούσσα, Ρουσσέτος: γιατί είναι από επίθετα
Κάτωνας: από το ιταλικό όνομα Caietanus = αυτός που είναι από την Caieta

επίσης..

Μυσιρλής: μπορεί να είναι από επίθετο, μπορεί όμως να είναι και το "αντρικό" του ονόματος Μυρσίνη με παραφθορά (24 Σεπτεμβρίου)

Ραμπελία, Ραμπελίδη, Ραμπελιώ: μικρασιάτικα, με άγνωστη ημερομηνία εορτής

Χρυσοθέρμη: πιθανόν από αγιωνύμιο εικόνας

Καδιώ, Καδιούλα: προέρχονται από το Καδιανή, πιθανόν από αγιωνύμιο εικόνας

Παρίσιος, Παρισία, Ανούσκα, Ανούσια, Ελαία, Άρβα, Ελιδράμη, Διασημούλα...άγνωστα!!!

αυτά...

Kallistorwntas είπε...

μικρές επισημάνσεις : Βικέντιος στο νησί κατά βάσηγια καθολικούς, Βάλσαμος κυρίως τελικά στο νησί και στη Θηρασια πρόερχεται από το Βασίλειος όπως και ο Αντιπρόεδρος της Οιας,Αβέρκιος προστάτης των κρασιών, Ο Γουλιέλμος γιορτάζει ΜΟΝΟ ΣΑΝ ΑΡσενικό όνομα. Το θηλυκό δεν γιορτάζει. Ιωακείμ ΜΟΝΟ 9 Σεπτεμβρίου ( το ξέρω Πολύ καλά) 26 Ιουλίου είναι μόνο η Κοίμηση της Αγίας Άννης, Μπλιάζος προέρχεταισε κάποιες οικογένειες καιαπό το Βασίλης.....

Κατ άλλαΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!!!!

Kallistorwntas είπε...

μικρές επισημάνσεις : Βικέντιος στο νησί κατά βάσηγια καθολικούς, Βάλσαμος κυρίως τελικά στο νησί και στη Θηρασια πρόερχεται από το Βασίλειος όπως και ο Αντιπρόεδρος της Οιας,Αβέρκιος προστάτης των κρασιών, Ο Γουλιέλμος γιορτάζει ΜΟΝΟ ΣΑΝ ΑΡσενικό όνομα. Το θηλυκό δεν γιορτάζει. Ιωακείμ ΜΟΝΟ 9 Σεπτεμβρίου ( το ξέρω Πολύ καλά) 26 Ιουλίου είναι μόνο η Κοίμηση της Αγίας Άννης, Μπλιάζος προέρχεταισε κάποιες οικογένειες καιαπό το Βασίλης.....

Κατ άλλαΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Επίσης και ο αγιος Σαμψών είναι προστάτης των ξενοδόχων!!!!!

Ψάχνω μανιωδώς (γιατί μου τράβηξε το ενδιάφερον) να βρω για τα Παρισία, Ανούσια, Ελαία, Άρβα, Ελιδράμη, Διασημούλα...
Στο behindthename, ένα από τα μεγαλύτερα sites παγκοσμίως για τις ετυμολογίες-προελεύσεις ονομάτων βρήκα κάποια στοιχεία αλλά με βάση αυτά τα στοιχεία, αναρωτιέμαι και εγώ όπως και εσείς σε προηγούμενο σχόλιο: για ποιο λόγο είχε η Σαντορίνη ιστορικά τέτοια ονόματα...
Για ότι νεότερο βρω..θα ενημερώσω!!
Καλη σας μέρα!!!

Ανώνυμος είπε...

Λοιπόν...κάποια από τα στοιχεία που βρήκα...

το όνομα Χρυσοθέρμη είναι όντως απο αγιωνύμιο!
στο Μεγαλοχώρι υπάρχουν θερμομομεταλλικές πηγές με την ονομασία "η Θερμη του Χριστού" και η "Πλάκα"????
γιατί βρήκα ότι στη Θέρμη Μεγαλοχωρίου υπήρχε μια μικρή εκκλησία αφιερωμένη στο Χριστό και από εκεί βγήκε το όνομα Χρυσοθέρμη! (προφανώς ή από κάποια εικόνα που ήταν μέσα στην εκκλησία ή από ονομασία της ίδιας της εκκλησίας..).
Εχετε ακούσει κάτι τέτοιο???

Kallistorwntas είπε...

Δεν έχει σχέση αυτό !! Η Παραλία στο μεγαλοχώρι είχε όντως Θερμά Νερά λέγεται Χριστός τ'΄Αθέρμι, γιορτάζει 6 Αυγούστου... Δεν συσχετίζεται με το εορτολόγιο απλά με την ονομασία της τοποθεσίας. Δεν εντάσσεται στο εορτολόγιο!

Από την άλλη η άλλη παραλία στο Μεγαλοχώριο λεγεται Παναγιά η Πλάκα !

Ανώνυμος είπε...

To Hfaistia apo oti xerw to giortazoun mazi me ton Hfaistiona
O Hfaistiwn giortazei 10 Apriliou
Ta Rabelia, Maroulia, Zampeta ta eixan kai oi Mikrasiates

Ανώνυμος είπε...

"Nomikos" stin Tourkokratia htan xristianiko ekklisiastiko laiko axiwma kai me ton kairo emeine ws epitheto.
Ekkliastika axiwmata htan kai o "Skevofylakas", o "Oikonomos" kai o "Sakellarios".
Einai poly synithismena onomata sta nisia kai san vaftistika onomata kai san epitheta.
Ta Dwdekanisa synithizoun poly san vaftistika ta Skevofylakas kai Sakellaris. Episis synithizoun poly kai to "Nomiki" san thiliko tou "Nomikos".

Episis to Elaia, oi Mikrasiates to eixan me e Elea, oxi me ai, afierwmeno stin Panagia thn Eleousa (Eleimonitria).
Den xerw omws an to Elaia tis Santorinis einai ontws me ai proerxomeno apo alli simasia opws thn Elia, to ladi.

Ανώνυμος είπε...

EIDA TIN ANARTISI KAI THA ITHELA NA ROTISO GIATI MOU FANIKAN POLI ASTEIA AN TA ONOMATA MAROULIA KAI VAMVAKIA EINAI KANONIKA ONOMATA
APO POU VGAINOUN

NIKOS

Kallistorwntas είπε...

το όνομα Μαρουλία τιμάται στη Σαντορίνη είτε σαν Μαρία ή αλλιώς ανήμερα της Παναγιάς της Μαρουλιάνης (2 Φεβρουαρίου μαζί με την Υπαπαντή) ενώ το Βαμβακία ήταν παλιό Θηραϊκό όνομα το οποίο προσωπικά το έχω στην οικογένεια μου. Δεν γιορτάζει συγκεκριμένη ημέρα. Κάποιοιες Βαμβακίες γιορταζαν Αγίων Πάντων.

Ανώνυμος είπε...

SIGNOMI ALLA MOU FAINETAI ADIANOHTO NA ONOMASEIS ENA PAIDI MAROULIA
NIOTHO OTI TO KATADIKAZEIS GIA OLI TOU TI ZOI
APO TIN ALLI TO KATALAVAINO OTI TO KATHE NISI EXEI TIN PARADOSI TOU KAI THELEI NA TIN TIREI ALLA VGALTO MARILIA, VGALTO MARILIS, ANTE TO POLI VGALTO MAROULA, OXI MAROULIA
DEN XERO EGO DEN THA MPOROUSA NA DOSO STO PAIDI MOU TETOIO ONOMA AKOMA KAI AN TO EIXE I IDIA MOU I MANA!

Kallistorwntas είπε...

Να ξέρετε ότι ειδικά στα νησιά είναι πολύ σημαντικό να κρατάνε τα "ιδιορρυθμα" μικρα ονόματα.... Αν στο Μαρουλία είχατε πρόβλημα στο Γουλιελμία,? Μην ξεχνάτε ότι εκτός των άλλων υπάρχουν και παρατσούκλια περίεργα τα οποία είναι ακρως σημαντικα΄για τη λαογραφική αποτύπωση της ιστορίας κάθε νησίου... Θα επανέλθω με ανάρτηση για να καταλάβετε!!!

Ανώνυμος είπε...

Ι καλημερα και καλό μήνα!
Σου γράφω εδω γιατί εδώ "κολλάει"..
μου είπε η μαμα μου πως μια γνωστής της που λεγόταν Βαμβακία το εορτάζε της Αγ.Κυριακής!
Το έχεις ακούσει εσύ αυτό?
Εγώ πρώτη φορά το ακούω και δεν μπορώ να καταλάβω που κολλάει το Βαμβακία με το Κυριακή!
και η μαμα μου την ίδια απορία έχει αλλά το θυμάται καλά ότι αυτή τότε το γιορταζε!
Μήπως επειδή χαιδευτικά την φωνάζανε Κούλα, το είχε "προσαρμόσει" στο Κυριακή?
τι να πω!!! δεν ξέρω..

Ανώνυμος είπε...

Συγνώμη για τη παρέμβαση, αλλά με την ευκαιρία που το είδα..
Προσωπικά θα συμφωνήσω με το Νίκο.
Πρώτα από όλα τα παρατσούκλια είναι οικογενειακά παρωνύμια μόνο της τοπικής κοινωνίας του χωριού δλδ το παρατσούκλι του προγόνου π.χ. "Γιάννης ο στραβός" ακολουθεί τους απογόνους π.χ. "Νίκος ο εγγονός του Γιάννη του στραβού". Όμως όσο αστεία (ακόμη κι πρόστυχα) αν είναι, δεν είναι ονόματα αλλά άτυποι προφορικοί χαρακτηρισμοί που ακούγονται μόνο στο χωριό. Εκτός χωριού δεν ισχύουν, αφού στη πόλη είσαι μεταξύ αγνώστων, ούτε φαίνονται σε έγγραφο (και στο χωριό δεν υπάρχει παρεξήγηση γιατί αν δεν σε αναζητήσουν με το οικογ. παρατσούκλι δεν σε βρίσκουν κιόλας!).
Το βαφτιστικό όμως είναι όνομα καταγεγραμμένο σε ταυτότητα, σε χαρτιά, δεν μπορείς να το κρύψεις (ακόμα κι αν σε φωνάζουν με χαϊδευτικό) κι έρχεσαι κάθε φορά αντιμέτωπος με την κοροϊδία κι τα ειρωνικά σχόλια! Ένα αστείο επίθετο (που ενδεχομένως να προέρχεται απο παρατσούκλι γιατί πολλά επίθετα είναι απο παρατσούκλια) αλλάζεται στο πρωτοδικείο αν σου προκαλεί σοβαρό πρόβλημα. Αλλά το βαφτιστικό όνομα δεν αλλάζει, το "κουβαλάς μια ζωή στη καμπούρα σου" όπως λένε.
Θα συμφωνήσω να τα κρατάμε, όμως μην ξεχνάμε:
Ότι η γιαγιά Μαρουλία, Βαμβακία κλπ στη δική της εποχή πριν 60, 80,100 χρόνια στη τοπική κλειστή κοινωνία του χωριού που γεννήθηκε κι ζούσε δεν είχε πρόβλημα γιατί ήταν συνηθισμένα ονόματα περισσότερο από τα Μαρία, Κατερίνα, Γεωργία κλπ.
Το εγγόνι όμως που ΔΕΝ ζει εκεί, ΚΑΝΕΙΣ (αν δεν το έχει βιώσει) δεν μπορεί να καταλάβει πως απαίσια κι μειονεκτικά νιώθει όταν γίνεται αντικείμενο χλευασμού, αρχικά στο σχολείο κι αργότερα στη δουλειά. Σου λένε: "σκέψου ότι έχεις πρωτότυπο όνομα" αλλά δεν σκέφτονται όμως ότι αν αυτοί το είχαν θα τους άρεσε? Γιατί όπως λέει η παροιμία όποιος είναι έξω από το χορό, ξέρει πολλούς χορούς! για μπες όμως μέσα στο χορό να δούμε!
Προσωπικά ΟΣΕΣ Μαρουλίες ξέρω πετάνε τόσο πολύ στα σύννεφα από τη χαρά τους για το όνομα σε σημείο που ΟΛΕΣ έχουν γίνει Ρούλες, Λίνες κι Λίες..αχαχχαχα!
Για αυτό θα συμφωνήσω ότι στη σημερινή εποχή πια δεν θα ήταν κακό μια βολική λύση π.χ. αντί για Μαρουλία να βγει το παιδί Μαρυλία!
Υ.Γ.
Ποιο το πρόβλημά?
Μια χαρά είναι η Γουλιελμία όπως και ο Γουλιέλμος (William) από τις λέξεις will: επιθυμία, βούληση + helm: κράνος (προστασία)
Για σκέψου όμως να ακούς:
"Μαρουλία..μαρούλι..λάχανο..λαχανία"
"Βαμβακία..βαμβάκι..γάζα.."
Ε???


Μάλλον θα το είχα απωθημένο και βρήκα την ευκαιρία να τα πω πια! συγνωμη Ι...χιχιχι...

Kallistorwntas είπε...

Κατανοώ τη θέση σας περι των ονομάτων αλλά ξεχνάτε μια βασική λεπτομέρεια: όταν Βρισκόμαστε σε μικρές κοινότητες οπως είναι τα χωριά στα νησιά μας, και τα μικρά παιδιά έχουν γαλουχηθεί να ακούνε στο όνομα για πχ Ζαμπιώ, μιας και έτσι βαφτίστηκαν δεν είμαι σίγουρος ότι θα τους προκαλέσει καμία είδους αρνητική κρούση από μαθητές και φίλους κ.ο.κ. Μην ξεχνάτε ότι στις μικρές κοινότητες τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά..... Αν πάνε στην Αθηνα σίγουρα τα παιδιά με ιδιόρρυθμα ονόματα μπορεί να αντιμετωπίσουν "ρατσιστικό " πρόβλημα.... Αλλά και αν το αντιμετωπίσουν και έχουν γαλουχηθεί ωστε να σεβονται τό όνομα που τους δόθηκε ίσως να μην έχουν πρόβλημα...... η λαογραφία των νησιών μας είναι γεμάτη από τέτοια ονόματα η δε καταγραφή τους είναι ακρως σημαντική... το τόνισα και σε προηγούμενο σχόλιο! Μέσα από τα ονόματα αυτά, πάντα στις μικρές κοινότητες όπως είναι τα νησιά μας διακρίνουμε πολλά ηθογραφικά και όχι ρατσιστικά στοιχεία. Πολλά στοιχεία του πολιτισμού και της ιστορίας....




Β) Αν είσαι εσυ που φαντάζομαι για το σχόλιο με την Βαμβακία να ξέρεις ΟΤΙ ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ ΑΥΤΟ. Το ξέρω γιατί είχα 2 γυναίκες στο σόι μου ( η μία έχει μείνει) με το όνομα Βαμβακία και γιόρταζαν των Αγίων Πάντων.... Ίσως έχω μία υποψία γιατί κάποιοες από ένα συγκεκριμένο χωριο...( ως συνήθως το δικό σου χαχααχ) τιμούσαν για κάποια περίοδο τη Βαμβακία ανήμερα της Αγίας Κυριακής

Ανώνυμος είπε...

Ναι εγώ είμαι..βασικά προσπάθησα να στο στείλω με mail..αλλά από χθες έχει πρόβλημα..και λέω κάτσε να το στείλω στην ανάλογη ανάρτηση!

Είδες πάλι?..πρωτοτυπήσαμε!!αχαχαχαχαχχα!!!
Μου έχει κολλήσει όμως τώρα και θα το ψάξω..για ποιο λόγο γιόρταζαν την Βαμβακία με την Αγ.Κυριακή! Κάποιος λόγος θα υπήρχε..

Ανώνυμος είπε...

πραγματικά μου έχει κανει εντύπωση πως οι σαντορινιοι παπάδες βάφτιζαν παιδιά με ονόματα όπως καδιώ, ιδομενέας, κάτωνας, νομικός, ρουσσέτος κλπ που είναι "μη χριστιανικά" δηλαδή που δεν έχουν γιορτές και μάλιστα σε εποχές που ο συντηρητισμός και η θρησκοληψία-τυπολατρεία ήταν στο foul
το λεω αυτό γιατί ακόμη και σήμερα εν έτη 2010 που είναι "free" υπάρχουν παπάδες (γενικά μιλάω..) που ξινίζουν στο άκουσμα κάποιου αρχαιοελληνικού ονόματος και λένε "μαζί με το αρχαιοελληνικό δεν δίνεις και ένα χριστιανικό;"
(παρόλο που όπως έχει αποδειχθεί πλέον η μεγάλη πλειοψήφια των αρχαιοελληνικών ονομάτων γιορτάζει γιατί υπάρχουν οσιοι και άγιοι με αρχαιοελληνικά ονοματα, ακόμη και ονόματα όπως δίας, κρόνος κλπ)

Ανώνυμος είπε...

Γυναικεία ονόματα---

Καλαμία, Ρηνιώ.

xrysoula είπε...

ton pappou tou andra mou ton lene xalari.den einai to epitheto tou etsi ton vaftisan.

Ανώνυμος είπε...

Καθαρά για πληροφοριακούς λόγους...
Το όνομα Καλαμία ή Καλαμιώτισσα είναι επιρροή από την Ανάφη. Στην Ανάφη υπάρχει η Παναγία η Καλαμιώτισσα, η οποία είναι η σημαντικότερη "Παναγία" του νησιού και είναι αφιερωμένη στο Γενέθλιο της Θεοτόκου, για αυτό και οι Καλαμίες ή Καλαμιώτισσες εορτάζουν 8 Σεπτεμβρίου. Πήρε το Θεοτοκωνύμιο Καλαμιώτισσα γιατί η εικόνα της Παναγίας βρέθηκε δεμένη πάνω σε ένα καλάμι στη κορυφή ενός βράχου ο οποίος ονομάστηκε και αυτός Κάλαμος.
Η Παναγία η Καλαμιώτισσα σχετίζεται και με τη Σαντορίνη γιατί:
α) είναι μετόχι της Ιεράς Μονής Προφήτη Ηλία Θήρας από το 1930
β) οι πρώτοι μοναχοί της ήταν ένας Οιάτης εμποροπλοίαρχος και ο αδερφός του, ο οποίος επειδή σώθηκε από ναυάγιο έκανε τάμα να γίνει μονάχος στη Καλαμιώτισσα.

Ανώνυμος είπε...

Ειρηνικός
Ματρόνα
Βιτζέτζος (Βικέντιος)
Βιτζέτζα (Βικεντία)

Ανώνυμος είπε...

1. Βατζεγιά (=Ευαγγελία)
2. Μπαμπακιά (=Βαμβακία)
3. (μ)Παντίστας και (μ)Πατέστος (=Βαφτιστής, απο το ιταλικό Baptista)
4. Λεμονήτρια (=Ελεημονήτρια)

Ανώνυμος είπε...

Σιγουράς
βαφτιστικό αντρικό όνομα στην Οία
και τα παραπάνω ονόματα Ειρηνικός, Ματρόνα, Βικεντία, Μπαντίστας, Λεμονήτρια είναι βαφτιστικά της Οίας
επίσης στη Θηρασιά το γυναικείο όνομα Μπόνα

Γουλιέλμος είπε...

καλησπέρα.
συγχαρητήρια για την ανάρτηση.
Θα ηθελα να ρωτησω τον Ανώνυμο που θα μπορούσα να βρω και εγώ την πηγή η οποία λέει ότι ο Γουλιέλμος -Γουλιελμία γιορτάζει 25 Ιουνίου
ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Γουλιέλμος είπε...

καλησπέρα.
συγχαρητήρια για την ανάρτηση.
Θα ηθελα να ρωτησω τον Ανώνυμο που θα μπορούσα να βρω και εγώ την πηγή η οποία λέει ότι ο Γουλιέλμος -Γουλιελμία γιορτάζει 25 Ιουνίου
ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Kallistorwntas είπε...

Καλησπέρα επειδή είχα στην οικογένεια το όνομα Γουλιελμία δεν γιόρταζε πλην των Αγίων Πάντων .

Unknown είπε...

τον πρωπαπου μου τον ελεγαν φραγκουλη 1850 και τα παιδια του τα εβγαλε φραγκισκο 1880 και νικηφορο 1883

Ζέττα είπε...

να προσθέσω στο ουδέτερο το γυναικείο όνομα
το Νικολέττι,όπως μου είπε η φίλη ξεναγός Νικολέτα Νομικού
οτι συνηθιζόταν στην Απάνω μεριά.

Γλαύκος και Ίρις είπε...

Καλομοίρα

Unknown είπε...

Πολύ ευχαριστούμε όλους. Πάρα πολύ ενδιαφέρον.

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...