Pireotika Gr |
Παράλληλα στην ακτή Ξαβερίου, δίπλα στα
Καρβου'νιάρικα, λειτουργούσαν και τα ξυλοναυπηγεία. Γνωστοί μετέπειτα Σαντορινιοί ξυλοναυπηγοί
«μαθήτευσαν» ως εργάτες και έμαθαν την τέχνη του καραβομαραγκού στους
ταρσανάδες του Ξαβέριου.
Όμως με την έλευση της ποντοπόρου ναυτιλίας στις αρχές του 20ου αιώνα, το σκηνικό αλλάζει. Το λιμάνι του Πειραιά γίνεται πρόσφορο για τους Σαντορινιούς ναυτικούς να στραφούν στα νεόφερτα πλοία. Οι Σαντορινιοί καραβοκύρηδες/καπεταναίοι των παλιών ιστιοφόρων αρχίζουν να μετοικίζουν στον Πειραιά. Εγκαθίστανται στη γεωγραφική ελίτ της πόλης, στο κέντρο κοντά στον αγ.Σπυρίδωνα, για να είναι πλησιέστερα στην Ακτή Μιαούλη που αποτελεί μέχρι σήμερα την καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας. Από την άλλη, οι μηχανικοί και τα πληρώματα κατευθύνονται πάνω από τα «Καρβουνιάρικα», στο κέντρο της Πειραϊκής Χερσονήσου, στη γειτονιά που σήμερα δεσπόζει ο ναός του αγ.Νείλου. Στη περιοχή υπήρχαν ήδη και άλλοι νησιώτες, κυρίως Δωδεκανήσιοι. Βέβαια εκείνη την περίοδο δεν υπήρχε ακόμη ο αγ.Νείλος. Ο σεβαστός αριθμός που συγκεντρώθηκε δημιούργησε κι την ανάγκη συσπείρωσης. Έτσι το 1919 ιδρύεται στο Πειραιά από Οιάτες ο «Σύνδεσμος Απανταχού Θηραίων ‘Αγ.Γεώργιος’», του οποίου σκοπός μεταξύ άλλων ήταν και ο πανηγυρισμός του εν Οία ιερού ναού αγ.Γεωργίου.
Παρά
τους διαδοχικούς πολέμους (Βαλκανικοί, Ά Παγκόσμιος. Μικρασιατική καταστροφή)
οι Σαντορινιοί αφήνουν το ίστιο και στέφονται στον ατμό εισβάλλοντας δυναμικά
στη ποντοπόρο ναυτιλία. Οι πάλαι ποτέ μεγαλοκαπεταναίοι (Λ.Νομικού, Π.Νομικού, Γ.Σιγάλα, Ε.Πλατή κλπ) εξελίσσονται
σταδιακά σε εφοπλιστές και τις δεκαετίες ’20-’30 αποτελούν
εξέχοντα πρόσωπα στην Πειραϊκή κοινωνία με κύρος και λόγο.
Τη
δεκαετία του ’30, τα «σαντορινέικα» δηλαδή η γειτονιά των Σαντορινιών πέριξ του
αγ.Νείλου, ήταν πια γεγονός. Δίπλα τους τα «καρπάθικα», τα «συμιακά» και οι
λοιπές παροικίες νησιωτών όπως Ροδίτες, Λέριοι, Καλύμνιοι, Παριανοί, Κιμωλιάτες,
Ναξιώτες, Μυτιληνιοί κλπ. Στη περιοχή
δέσποζε και το καφενείο του Γιάννη και της Ελένης Παπαμιχαήλ. Ο γιος τους, ο
μικρός Δημήτρης, μεγαλώνει και παίζει στους χωμάτινους δρόμους με αρκετούς
συνομήλικους του Σαντορινιούς. Το καφενείο του Παπαμιχαήλ λειτουργούσε ενίοτε
και ως «πρακτορείο» άτυπου ταχυδρομείου, τόσο για τους Σαντορινιούς όσο και για
αρκετούς νησιώτες της περιοχής. Αφήνονταν δέματα προερχόμενα από τη Σαντορίνη
και στη συνέχεια οι παραλήπτες τους πήγαιναν στο καφενείο για να τα πάρουν.
Ωστόσο οι Σαντορινιοί σύχναζαν και στα καφενεία του Κουρτέση και του Κοντοστού
στη λεωφόρο Χατζηκυριακού. Τη ίδια περίοδο, ο Θωμάς και η Παναγούλα Καρρά από
την Οία δωρίζουν την οικία τους και δημιουργείται ο ναός της Παναγιάς της
Μαρουλιανής στην οδό Φλέσσα, μέσα στα «σαντορινέικα». Ο ναός αφιερώνεται στον
ομώνυμο ναό στην Φοινικιά της Οίας (Υπαπαντή). Οι Σαντορινιοί του Πειραιά είχαν
πια τη δική τους εκκλησία στο Πειραιά να συσπειρώνονται, το δικό τους πανηγύρι
να εορτάζουν μακριά από το νησί τους.
Δεκαετία
‘40. Με την κήρυξη του πολέμου, πολλά ελληνικά πλοία επιτάσσονται από το
ελληνικό κράτος για να συνεισφέρουν στον αγώνα, μεταξύ αυτών τα «Αη-Γιώργης»
και «Τέτη» της Καδιώς Σιγάλα. Η Κατοχή που ακολουθεί επιφέρει πολλά δεινά καθώς
η φτώχεια, η πείνα και η φυματίωση γίνονται αιτίες για το θάνατο αρκετών
Σαντορινιών στο Πειραιά. Μικρά Σαντορινόπουλα, όπως και πολλά παιδιά της
εποχής, βγαίνουν στο μεροκάματο για να
βοηθήσουν όπως μπορούν τις οικογένειες τους προκειμένου να μπει έστω και λίγο
φαγητό στο σπίτι. Σαν μικροί «Γαβριάδες» του λιμανιού, βρίσκουν ευκαιριακές
δουλειές για θελήματα, μικροί λούστροι ή αχθοφόροι. Δύσκολα χρόνια για όλους. Ο
τότε προαύλιος χώρος του αγ.Νείλου μετατρέπεται σε άτυπο νεκροταφείο όπου
ενταφιάζονταν κρυφά οι νεκροί της περιοχής. Οι
συγγενείς δεν δήλωναν το θάνατο για να διατηρήσουν την κάρτα συσσιτίου.
Από το βιβλίο του ιερέως π.Δημητρίου Μπάτση «Ο Ιερός Ναός Αγίου Νείλου Πειραιά»
μαθαίνουμε πως όταν στα μετέπειτα χρόνια, στις εργασίες αναστύλωσης του ναού
ανακαλύφθηκαν οι τάφοι της Κατοχής, τα οστά μεταφέρθηκαν στην «Ανάσταση» το
Δημοτικό Κοιμητήριο του Πειραιά. Μεταξύ
αυτών και οστά Σαντορινιών, όμως για ευνόητους λόγους προσωπικών δεδομένων δεν
μπορούμε να δημοσιοποιήσουμε ονόματα και οικογένειες.
Σαντορινιοί, καταφτάνουν στην Αθήνα με τα πόδια! Πρόσφυγες «βομβόπληκτοι» σαν καραβάνια, στήνουν πρόχειρους καταυλισμούς κυριολεκτικά όπου βρουν στο κέντρο της πρωτεύουσας. Με τον κίνδυνο όμως επίταξης της Πειραϊκής Χερσονήσου από το κράτος, οι περισσότεροι επιστρέφουν στις γκρεμισμένες γειτονιές τους προσπαθώντας να ορθοποδήσουν από την αρχή. Υπάρχουν όμως και αρκετοί που αποφασίζουν να παραμείνουν στην Αθήνα και να εγκατασταθούν εκεί.
Συνεχίζεται….
2 σχόλια:
Ο θειος μου ηταν συμμαθητης με τον Δημητρη Παπαμιχαηλ. Αποφοιτοι του '52. Β Γυμνασιο Αρρενων Πειραια. Ολοι οι σαντορινιοι του Πειραια εχουν φοιτησει σε αυτο το σχολειο κι αντιστοιχα οι σαντορινιες στο Β Γυμνασιο Θηλεων Πειραια. Βασικα ολη η Καλλιπολη και ολο το Χατζηκυριακειο εχει περασει από τα Β Γυμνασια οκταταξια. Οι πλουσιοι σαντορινιοι οπως οι Νομικοι εστελναν τα αγορια τους στην Ιωνιδειο κι τα κοριτσια τους στη Ραλλειο.
Το Β' (τότε οκτατάξιο) Γυμνάσιο Αρρένων Πειραιά, όπως αντίστοιχα κι το Β' Γυμνάσιο Θηλέων Πειραιά, ήταν το μοναδικό τότε δημόσιο Γυμνάσιο της περιφέρειας Χατζηκυριάκειου-Καλλιπόλεως-Φρεαττύδας-Βρυώνη. Για αυτό κι όλοι οι Σαντορινιοί κι οι Σαντορινιές του Πειραιά αποφοίτησαν από αυτά. Υπήρχε και το ιδιωτικό Γυμνάσιο "Παντάνασσα" στη πλατεία Πηγάδας αλλά εκεί φοίτησαν ελάχιστοι Σαντορινιοί, κυρίως παιδιά καπεταναίων που είχαν την οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν ιδιωτικό σχολείο.
Φυσικά η "ελίτ" των Σαντορινιών αποφοίτησε από "Ιωννίδειο" (αγόρια) όπως οι Νομικοί κι "Ράλλειο" (κορίτσια), τα οποία παρότι δημόσια σχολεία δεν ήταν εύκολο να εισαχθεί ο καθένας.
Δημοσίευση σχολίου