Σάββατο 13 Μαρτίου 2010

Πάσχα στη Σαντορίνη

Παλιότερα στη Σαντορίνη, η Μεγάλη Βδομάδα και το Πάσχα ξεχώριζαν ανάμεσα στις άλλες γιορτές του χρόνου για τη συμμετοχή των κατοίκων στο Θείο Δράμα και την Ανάσταση.
Το Σάββατο του Λαζάρου στο Μεγαλοχώρι και σε άλλα χωριά της Σαντορίνης, οι κάτοικοι αναβιώνουν κάθε χρόνο το «Λάζαρο» , στήνοντας ένα πελώριο σταυρό στη μέση της πλατείας του χωριού τυλιγμένο με αλισμαρί. Γράφει ο Φίλιππας Κατσίπης στα «Θηραϊκά Νέα» για το «Λάτζαρο» του ΜεγαλουΧωριού. «Και το χαμε καμάρι οι Μεγαλοχωριανοί πως εμείς μονάχα απ όλα τα χωριά1, κάναμε τον πιο μεγάλο « Λάτζαρο» . Ύστερα περιγράφει την ιστορία του άρμπουρου που ξενερισμένο στο Χριστό τ’ Αθέρμι, από ναυάγιο πολέμου, περιμάζεψαν οι Μεγαλοχωριανοί « Και ο μεγάλος Σταυρός σηκωνότανε αργά: - Ισα μια.!! … πιάσε τα μπόσικα Γεράσιμε! … θα σου γλυστρήσει…. – Αντε μια ακόμη! Βίρα εσείς απ τον καφενέ! …. Κι ο Σταυρός ανέβαινε. Έπεφτε στο λάκκο. Γρήγορα δένανε γερά τις πριμάτσες, χώνανε το λάκκο κι όλοι περνούσανε ν’ ασπαστούν το Λάτζαρο.» Οι κοπέλες του χωριού με τα πανέρια μέχρι και σήμερα μαζεύουνε λουλούδια, οι νέοι κόβουνε αλισμαριά. Με τα άρμπουρα σχημάτιζαν ένα σταυρό τον οποίο κάλυπταν με τα αλισμαριά και τον στόλιζαν με λουλούδια και βάγια..Το απόγευμα όλο το χωριό μαζεύοτανε στην πλατεία.,Συμβόλιζε την Ανάσταση του Λαζάρου. Έμενε μέχρι το Μεγάλο Σάββατο που τον ξεστόλιζαν και παρέμενε σ εκείνη τη θέση μέχρι της Αναλήψεως. Το έθιμο αυτό εξακολουθεί να τηρείται στο ΜεγάλοΧωριό , και σε άλλα χωριά, ενώ μικροί « Λάζαροι» φτιάχνονται σε πολλά σπίτια

« Ηκαμα πολλά μελιτίνια. Παραγγελλα τσοι μυζήθρες τσοι νιότικες, είχα και λεκάνες πήλινες και ηζύμωνα. Τα ψηνα όξω στο φουρνί, κάτω από τη σκάλα. Ηρχόντουσαν τη Μεγάλη Τρίτη πρωϊ, πρωί, είχα αρχινήσει ελόου μου τα ζυμώματα αποβραδίς, και με το που ήρχουνταν πιάναμε τις μυζήθρες, τις εχτυπούσαμε με το βούτηρο, τη ζάχαρη τα αυγά και μπόλικη μαστίχα και αρχινούσαμε να ανοίουμε το φύλλο λεπτό λεπτό. Το κόβαμε μετά μ ένα πιατέλο του καφέ γύρω γύρω στρογγυλό, και οι άλλες γιομίζανε από μια κουτάγια. Μετά το τζιμπούσανε πάλι γύρω γύρω και το θέτανε στη λαμαρίνα,,,, Όλη η Πάνω Μεριά μοσχοβολούσε μαστίχα..» περιγράφει η γιαγιά Καδιώ στο βιβλίο της εγγονής της, Καδιώς Κολύμβα τη διαδικασία για τα μελιτίνια. Ενώ η Γουλιελμία Συρίγου γράφει στο βιβλίο « Η Σαντορίνη μου» : «… από τη στιγμή που θα απλώσεις το χέρι σου να πάρεις και να γευτείς ένα πετυχημένο μελιτίνι, ευφραίνονται τρεις από τις αισθήσεις σου, η όραση, η όσφρηση και η γεύση. …Παλιότερα, το κάμωμα των μελιτινιών ήταν ένα αληθινό γιορτόσι, ένας διαγωνισμός ανάμεσα στις καλοκυράδες της Σαντορίνης, γλυκός και ευγενικός, όσο και το πασχαλιάτικο αυτό γλυκούδι. … Κι έχουνε συνδέσει ντόποιοι και ξενιτεμένοι τόσο πολύ το γλύκισμα αυτό με την αναστάσιμη γιορτή, που θα έλεγε κανείς πως όσο τα χελιδόνια στην πλάση μας θα φέρουνε την Άνοιξη, τα μελιτίνια μαθές, θα φέρουνε στους Σαντορινιούς το Πάσχα».
Τη Μεγάλη Παρασκευή, το πρωί οι θυατέρες των χωριών στολίζουνε τον Επιτάφιο με τα ευωδιαστά λουλούδια, που μόλις τα είχανε κόψει από τις αλιτάνες ή τα είχανε φέρει από το σπίτι τους. Ακολουθούσε η Αποκαθήλωση, και το στόλισμα του Επιτάφιου. Το βράδυ γίνεται η περιφορά των Επιταφίων σε όλα τα χωριά. Ξακουστή είναι η περιφορά του Επιταφίου στον Πύργο. Τα δρομάκια φωτίζονται με ντενεκεδένια λυχναράκια και η περιφορά γίνεται σε κατανυκτική ατμόσφαιρα. Το Μεγάλο Σάββατο σε πολλά χωριά ασχολούνται με το στήσιμο του “Ιούδα». : Ένα είδος σκιάχτρου, γεμισμένο με βαρελότα, το οποίο άναβαν μετά τον εσπερινό της Αγάπης και το άφηναν να λαμπαδιάσει και να σκάσει με θόρυβο. Εκείνη τη νύχτα, την αναστάσιμη, όλοι κρατούσαν από μία κουτσούνα και ένα κόκκινο αυγό και με ανυπομονησία περίμεναν το τέλος της λειτουργίας αλλά και της νηστείας για να πάνε στα σπίτια και να φάνε τα σγαρδούμια. « Είναι έθιμο της Σαντορίνης. Δεν καταλαβαίνουμε Λαμπρή χωρίς τα σγασδούμια.» αναφέρει ο Μάρκος Ρούσσος στο βιβλίο « Σαντορίνη: Ήθη Έθιμα και Παραδόσεις».
Ξεχωριστός είναι ο Επιτάφιος του Μεγάλου Χωριού με τα «θλιβερά» που ήταν φερμένα από τη Ρωσία. Δεξιά και αριστερά του παίρνουν τη θέση τους τα μεγάλα και σπάνιας ομορφιάς εικονίσματα, ο ¨Αγγελος και η Μαγδαληνή . Ενώ μετά την Ανάσταση τοποθετείται στο κέντρο ο Αναστημένος Χριστός. Τα κειμήλια αυτά είχαν έρθει από τη Ρωσία γύρω στο 1900. Ο Επιτάφιος θα μείνει έτσι στολισμένος μέχρι την παραμονή της Αναλήψεως.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τα παλιά χρόνια το Σάββατο του Λαζάρου φτιάχνανε και τα «λαζαρούδια» που ήταν ανθρωπόμορφα ψωμάκια με κεφάλι, σώμα χωρίς πόδια, χέρια σταυρωμένα στην κοιλιά και 2 μοσχόκαρφα για μάτια, παριστάνοντας το τρόπο που ήταν τυλιγμένος ο Λάζαρος με το σάβανο. Φτιάχνανε πολλά γιατί αυτά θα ήταν το ψωμί όλης της Μεγάλης Εβδομάδας, για να μην ζυμώνουν «χρονιάρες μέρες»! Αλλά τα λαζαρούδια ήταν έθιμο που συνηθιζόταν σε όλα τα νησιά του Αιγαίου π.χ. στα Δωδεκάνησα τα λένε λαζαράκια.

Επίσης να πούμε ότι στη Σαντορίνη:

1) το Μεγάλο Σάββατο μετά την Ανάσταση, δεν έτρωγαν μαγειρίτσα αλλά σούπα κατσικάκι, τα περίφημα «σγαρδούμια» που ουσιαστικά είναι εντόσθια κατσικιού (συκώτι, πατσάς, φλεμόνι) σε κομμάτια, καρφωμένα πάνω σε κλαριά δεντρολίβανου και τριγύρω τυλιγμένα με τα εντεράκια σαν γαρδουμπάκια. Τα βράζουμε ως σούπα και στο τέλος βάζουμε αυγολέμονο στο ζωμό τους. (Ανάλογη «σούπα» γίνόταν και στα άλλα νησιά π.χ. στη Ρόδο με κεφαλόποδα)

2) την Κυριακή του Πάσχα δεν σουβλίζανε αρνί, αλλά έτρωγαν κατσικάκι (σπανίως ή αρνάκι) στο φούρνο, είτε γεμιστό, είτε γαρνιρισμένο με πατάτες. (Και αυτό γινόταν σχεδόν σε όλα τα νησιά του Αιγαίου όχι μόνο στη Σαντορίνη π.χ. στη Κάρπαθο το φουρνιστό φαγητό λέγεται «Βυζάντι», στη Σίφνο «Μαστέλο» κλπ)

Γενικά σχεδόν σε όλο το Αιγαίο ο πασχαλινός οβελίας ήταν φαΐ φουρνιστό και όχι σούβλα. Το σουβλιστό κρέας δεν συνηθιζόταν στην Αιγαιοπελαγίτικη Πασχαλινή κουζίνα. Βέβαια τώρα πια όσοι θέλουν σουβλίζουν αρνί και φτιάχνουν μαγειρίτσα, αλλά όσοι είναι πιστοί στη Σαντορινιά (και γενικώς στη Αιγαιοπελαγίτικη) παράδοση εξακολουθούν να επιμένουν στα «σγαρδούμια» και στο «φουρνιστό».

Kallistorwntas είπε...

σας ευχαριστώ!!! υπάρχουν τόσα πολλά που μπορούν να ειπωθούν για τα έθιμα μας και δη για το πάσχα. Λόγω χώρου μάλλον θα μπαίνουν λίγα λίγα




( Η Οία απάντησε εε)

Ανώνυμος είπε...

Ξέρετε.. προσωπικά πιστεύω ότι δεν έχει σημασία αν είσαι από νησί των Κυκλάδων ή των Δωδεκανήσων γιατί το νότιο Αιγαίο έχει ίδια νοοτροπία-έθιμα-κουλτούρα-παράδοση. Το λέω γιατί έχω γνωστούς και από Δωδεκάνησα και από άλλα νησιά των Κυκλάδων και έχουν και αυτοί ίδια έθιμα όπως εμείς στη Σαντορίνη, δηλαδή: Μεγάλο Σάββατο σούπα κατσίκι, Κυριακή του Πάσχα φουρνιστό με γέμιση.
Όσοι όμως δεν έχουν καταγωγή από Αιγαίο, αλλά οι ρίζες και η καταγωγή τους είναι από τη λεγόμενη «Στεριανή» Ελλάδα, τους φαίνεται παράξενο το Πάσχα χωρίς μαγειρίτσα και σουβλιστό αρνί .
Αλλά έτσι είναι η παράδοση των νησιών! Η κάθε περιφέρεια της Ελλάδας έχει τα δικά της έθιμα: το Πάσχα η «Στεριανή» σουβλίζει, η «Αιγαιοπελαγίτικη» φουρνίζει!! χιχιχι...

Ανώνυμος είπε...

Να πούμε και ένα άλλο έθιμο της Σαντορίνης (και γενικώς των νησιών):
η Αποκαθήλωση της Μεγάλης Παρασκευής γίνεται το μεσημέρι και όχι το πρωί όπως γίνεται στις μεγάλες πόλεις! Δηλαδή:
π.χ. στην Αθήνα η λειτουργία ξεκινάει στις 7.30π.μ. και μέχρι 12.30μ.μ. έχει τελειώσει η Αποκαθήλωση.
Ομως στα νησιά (και στη Σαντορίνη φυσικά) η λειτουργία ξεκινάει 10.π.μ. και η Αποκαθήλωση γίνεται γύρω στις 15.00 το μεσημέρι !!

Kallistorwntas είπε...

αυτο δεν ισχύει Πάντα1!!! συνήθως γίνεται το μεσημέρι αλλά εξαρτάται από πολλά!!!! Ένα σημείο της Μ. Παρασκευής είναι ο ρόλος των γυναικών που μέχρι να φτιάξουν την εκκλησία και τον ΕΠιτάφιο σχεδόν απαγορεύουν την έλευση ανδρών στην εκκλησία με σκοπό να μπορούν μόνες τους να ψάλλουν στην Παναγιά!!!! ως προς το θέμα της αποκαθήλωσης εξαρτάται από την ώρα που συνηθως ξεκινάει.... Πέρυσι η αποκαθήλωση έγινε μεταξυ 12.30 - 14.0




ένα άλλο χαρακτηριστικό ακτηριστικά είναι όταν ρίχνουν το Λάζαρο για να πάρουν το Αλισμαρι για να κάνουν τα σγαρδούμια!!!

Οι Σαντορινιοί του Πειραιά και τα «σαντορινέικα» του Αγ.Νείλου Β μέρος…

Τις μεταπολεμικές δεκαετίες, οι Σαντορινιοί εφοπλιστές έχουν κυρίαρχο ρόλο στο μεγάλο λιμάνι και στη Πειραϊκή κοινωνία. Ο Λουκάς Νομικός α...